Glad_seglare 0 Postad 14 Januari , 2006 Hej Jag lyckades inte fortsätta på befintlig tråd. Det kom bara upp ett vitt fönster när jag prövade att svara. Jag har en Misil II med liknade kölskada som var åtgärdad av tidigare ägare. Skadan var lagad med en epoxikaka. Jag såg små sprickor i bottenfärgen och blev nyfiken på vad som orsakade dessa och satta en morakniv rakt in i sprickan och vips så åkte en stor klump bort. Ett par lätta hugg till och all epoxi var borta. Nu ska det tilläggas att jag inte med säkerhet vet att det var epoxi men färg och hårdhet pekar på en typ som jag själv använt i olika sammanhang. Min känsla för reparationen, materialval mm var att laminerad plyester och epoxi i klumpform är två olika material som rör sig på olia sätt. Att fästa ett laminerat material mot ett ickelaminerat verkar på något sätt fel. Jag gjorde så att jag tog bort all epoxi och lös glasfiber plast. Sedan klippte jag små mycket små flisor av glasfiberväv och blandade med plyester så att jag fick en massa som gick att lägga i hålet som blev fyllt till ca 60 %. För att fixera massan så belog jag den med maskerinstape. När allt torkat tog jag bort maskeringstapen (det sista med sandpapper). Sedan slipade jag runt skadan så att jag fick en rund och jämn ytan som lätt gick att lägga glasfibermattor på (inga skarpa hörn). Jag tog även bort lite material runt skadan ca 3 cm in på friskt material ca 3-5 mm djupt. Sedan la jag galsibermattor och polyester så att jag byggde upp kölens ursprungliga form. Sista två mattorna la jag så att de greppade in på det friska materialet (hoppas ni förstår). När all galsfiber var lagd slipade jag jämt och målde på med fem lager vattenspärrande tvåkomponenetsfärg. Jag har gjort en lättare istötning av kölen när jag inspekterade en naturhamn i somras och lagningen höll för detta. Rätt eller fel? Kommentera gärna någon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser