Gå till innehåll
söndag 05 maj 2024
KristianP

Långgrunt - jetbåt?

Rekommendera Poster

Där jag bor är det mycket långgrunt. Vid bryggan är det max 50 cm djupt och för att komma ut till över 1 meters djup så måste man puttra ut i ca 3-400 meter. Detta begränsar naturligtvis storleken på båten man kan ha. Jag har en HT-båt (5 meter) med utombordare och det fungerar alldeles utmärkt. Problemet är att båten inte klarar av så värst hög sjö. Lagom till middagsbrisen så blir den stampig. Jag har därför börjat fundera på en jetbåt. Man borde väl kunna ha en jetbåt på kanske 7 meter som klarar hög sjö bättre, men som ändå kan köra på grunt vatten? (jag menar inte att man ska fullgasa ända till bryggan....).

 

En daycruiser med inombordsdiesel och vattenjetdrift vore nog optimalt. Jag är inte intresserad av superprestanda och buskörning. När man söker efter jetbåtar så blir det mest små leksaksbåtar med låga fribord.

 

Känner någon till något alternativ? Måste man lämna in en vanlig båt för vattenjet konvertering (det låter dyrt...)?

 

Tack för hjälpen,

/Kp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suger inte en vattenjet upp gegga från botten likt en dammsugare och sätter igen aggregatet?

Är åror ett alternativ, dvs att ro in till bryggan med uppfäld motor/drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveksam till att det kommer fungera med jet, troligtvis sätter den igen sig ganska snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar, det är precis sådana här synpunkter jag är ute efter!

 

Jag har aldrig kört någon jetbåt så jag vet inte, men kanske en vattenjet inte sätter igen om man kör på tomgång i 50 cm djupt vatten? Jag har läst att vattenjetimpellern måste bytas oftare om det sugs upp mycket skit i den.

 

Åror kan ju vara ett alternativ. Finns det någon daycruiserliknande båt (eller walk-aroud/cabin etc.) som tål lite högre sjö som man kan ro? Det låter nästan som en svårare kombination än vattenjet och daycruiser smiley-wink.gif\.

 

/Kp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Nackdelen med både Jet och inombordare är ju att du inte kan tillta upp dem i samma utsträckning som med en utombodare. Den kan du ju i princip köra ovanför vattenytan om du skulle vilja det....

Vattenjeten kommer fungera som ett mudderverk och suga upp massor av sand som kommer blästra impellern. Problem om det blir igensatt.

Sikta på en större båt med utombordare istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utombordare är kanske det enda alternativet....Men storleken på båten begränsas då fortfarande av djupet. Hur stor/tung båt måste man ha för att den ska klara av lite vågor utan att man ska behöva köra under planingströskeln eller riskera att den (eller passagerarna) stampar sönder?

 

Såg förresten på Yamahas amerikanska sida att de har utombordare med jetdrift (max 115 hp). Det kanske skulle vara något....?

 

/Kp.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett att även Mercury/Mariner har vattenjet men det känns som att komplicera det hela. Visserligen är vattenjetten lika okomplicerad som en vanlig propellersnurra men din lokala båtservice kanske inte tycker det.

 

Verkar vara svårt att hitta djupgående för olika båttyper på internet, men typ Uttern S55, Ryds 620 GTS eller likande, högre fribord samt lite tyngre borde ju göra att de inte slår så mycket vid lite sjögång.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag har råd just nu, men något i stil med den här hade passat mig. Fast den är nog för stor även om den skulle ha vattenjet...

 

Finnmaster 6600 WA

 

/Kp.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Vattenjet är som sagt känslig för skräp, men de flesta modeller borde kunna tugga i sig lite dy, värre är det med träbitar o sten osv. Jag kör själv vattenjet i jobbet, ibland kör man in stenar i agregatet, har man då ett backslag mellan motor o impeller kan man enkelt spola rent o fortsätta köra.

I ditt fall är nog vattendjupet inget problem för ett jetagregat, men jag tror att du kommer få problem med kylningen, det virvlar ju upp massor med dy, även i lågfart eller stillastående , då pekar ju vattenstrålen rakt ner.

Kolla vad det kostar att muddra en ränna in till din brygga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett fall för ytskärande propellrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!!

 

Prata med amatius här på forumet han kan mycket om vattenjet...

 

Sök på vattenjet här på forumet det finns mycket nyttigt att läsa...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu läst allt om vattenjet här på forumet, men blir inte mycket klokare. Sökte också på ytskärande propeller, men hittade inte mycket. Kan det vara något (och vad är det?)?

 

Det finns lite amerikanska båtar med vattenjet, men jag är inte säker på att de tar hög sjö särskilt bra. Klicka här... De säljs även i Sverige.

 

Det kanske är bättre att satsa på en båt kring 6 meter med utombordare. Någon som har tips om en bra båt i storleksklassen som kan plana även i lite högra vågor? Måste den ha off-shore-skrov? Eller är det vikten det hänger på?

 

Tack för alla svar!

/Kp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ett förslag på ett specialdrev kallat Arnesondrevet eller något i den stilen. och antar att det är ett vettigt alternativ dyrt kanske??? har inte fått fram priser ännu men jag letar. iaf en kul lösning och mycket ovanlig här hemma iaf.

post-13975-1394234517,0965_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen dum ide att sattsa på utombordare. Har själv en evinrude ficht-ram som kan gå hur länge som helst på nästan tomgång och tiltad i grunda vatten.

Titta på en Twister 550.

lycka till

//

Paul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja

 

Jag vet att jag har sett flipper 700 med utombordare. det är en grymt stabil och säker båt. och det finns även gott om utrymme i den!

Annars kanske en smuggler Där finns det oxå ganska stora med utombordare

 

//Tolle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För grundgång så är vattenjet det enda alternativet. Nästintill allt som är skrivet ovan om vattenjet är fel, det enda som har viss sanning så är det kylningen som någon talade om. Men det löser man med ett redig kylvattenfilter, men på tomgång och grunt vatten så muddrar eller suger den inte in ett skit...om det inte är jävligt grunt, stillastående eller HOVRING så är det mycket riktigt så att vattenstrålen drar upp en del dy...men inget som ett filter eller en maskin inte kan ta.

 

Jag har kört min 5,5 ton tunga och 9 meter långa stål båt med en djupgång statiskt på ca 40 cm i 20 knop på vatten som inte är djupare än 50 cm och i den farten plockar jeten inte upp ett skit. Och då har jag en STOR spruta och en STOR motor.

 

Vattenjet har alla dom fördelarna som allt med propeller inte har, visst kan en vattenjet sätta igen, jag har lyckats med det men då blåste jag rent hamnen hemma på dy och skit under en 10 min på full sula fastbunden i bryggan...gallret satte igen med tång och således så slutade jeten att verka, men mindre ruskor med tång suger den i sig och tuggar sönder, lika så all sten som går in genom gallret (fingetjocklek mellan spirorna ungefär) klarar aggregatet av utan problem. Den kan till och med ta ganska stora skopor sand och dy utan att påverkas. Kör man i sånna förhållanden nästan jämt så slits självklart aggregatet snabbare men det håller fortfarande tusentals timmar innan du ens behöver titta till det.

 

Jag har massor med bra information som jag kan delge den som är intresserad via mail. Bara att fråga på i min gästbok eller på mail så ska jag svara så gott jag kan. Det jag inte kan svara på direkt tar jag reda på åt dig. I min mening så är vattenjet teh way to go i framtiden, det är i längden betydligt mycket mera ekonomiskt om man ser till service och hållbarhet och du riskerar inte att förstöra drivlinan om du går på grund.

 

Sök lite mera på jet så hittar du ett annat långt inlägg som jag gjort i ämnet och lite andra för och nackdelar med just jet.

 

MVH

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna typ av drev är mkt vanliga på modellbåtar. Borde inte vara speciellt dyrare än ett drev då det egentligen bara är att låta axel gå ut längst ner i V-bottnen och ha en tät knut utanför. Gjort för ytskärande skruvar (halva proppen i vattnet vid planing). Kan dock ha en tendens till att överkavitera en del dvs tappa greppet om vattnet.

 

/PG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du låter som ett proffs, härligt med reälla båtar och motorer.

Paul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tillägg så kan sägas att det kan vara svårt att få tag i jetbåtar just i sverige, det går lite båtar då och då, men priset är därefter tyvärr. Har i och för sig gått ett par alubåtar öppna med jet nu på siståne för mellan en 100 och 200 tsk vilket är skitbra pris. Har du ett bra skrov idag så kan det vara ide att montera en jet men det är en ganska stor grej...se mitt album. Det finns andra märken och modeller som är akterspegelsmonterade utan större ingrepp, så det går att göra det ganska enkelt men det är fortfarande ganska dyrt.

 

Vad du än gör köp inte leksaker som tex Seedoo eller linande små jetbåtar, det är just det...leksaker. Ska du ändå lägga pengarna på jet så lägg dom på en som du kommer att vara nöjd med och ha i många år. För en liten akterspegelsmonterad jet för båtar upp till en 1700-2000 kg så får du ge nytt runt 70.000:- sen tillkommer ju motor och beroende på vad du vill ha så är det ju lite olika priser på det...diesel 150-200hk ungefär en 100-200 tsk begagnat. Samma hk antal men bensin så är du direkt nere i en 20-50 tsk...kör du inte massvis med timmar per år så kör på bensin...så säg en 100.000:- som billigast om du gör montering av maskin (bensin) och jet själv i befintligt skrov får du nog räkna med. Jag har ungefär lagt ut en 100.000:- på allt lull lull förutom själva jet och motor men för mig är det värt varenda krona.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis när jag hade tappat sugen på jet och börjat kika runt på utombordare så får jag den här fina informationen...smiley-laughing.gif\ Tack Amatius!

 

Det verkar alltså som att jag skulle kunna ha en båt på kanske 7 meter och 1500 kg med vattenjet. Det verkar dock inte finnas några fabriksbyggda som passar och jag inser att jag inte själv kan konvertera en. Det är i alla fall tur att jag inte har bråttom, jag kan resercha hela nästa säsong också.

 

Jag tycker att det är konstigt att inte några av de stora båttillverkarna erbjuder vattenjet som alternativ. Man kanske måste kontakta dem och höra?

 

Annars gillade jag Smuggler (som jag fick tips om ovan) där utombordaren sitter utanför båten. Det ger ju lite extra längd och plats. Men skrovformen är ju inte direkt grundgående i sig själv......

 

/Kp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrovformen bör vara en konstant bottenvinkel från minst midskeppet och bakåt och då gärna med vinkel mellan 12-25 grader, med mera vinkel så planar den sämre/vid högre fart och jeten får svårt att suga i sig vatten ordentligt på grund av den djupa v formen. Men det finns lösningar även för detta om man så önskar. Min stålbåt har 21,5 grader i stäven och sedan sakta avtagande mot midskeppet och från midskeppet ungefär en 14 grader. Det ger en bra båt i sjögång och farter upp till ca 30 knop, sen blir det lite stampigt och det krävs mera v-botten.

 

Anledningen till att många båttillverkare inte erbjuder det är för att dom inte kan något om det och för att dom har så mycket fördomar. Se bara på svaren du fick i början på den här tråden...dom är helt ute och hojar. Det blir dock vanligare och vanligare och jag tror och hoppas att vi kommer att se en ökning dom kommande 10 åren på jet marknaden. Vill man ha jet så får man leta rätt på det själv men har man väl hittat det man vill satsa på så är tillverkarna bakom dig till 100%...men jettillverkarna verkar nästan som dom har tröttnat på motvinden och alla fördomar och förutfattade meningar och satsar istället på kunderna som söker upp dom istället. I sverige är det så i alla fall.

 

Annars kan du ju kolla med killarna som vet hur man bygger båtar och dom som bygger båtar till yrkesfolk/firmor...dom använder ofta vattenjet...varför? Jo det helt enkelt det bästa alternativet...kostar gör det...visst men det är inget som slår jeten. Lägger in lite roliga länkar till dig:

 

http://www.transauto.se/

http://www.hamiltonjet.com

http://www.hamjet.co.nz

http://www.steyr-motors.se/

http://www.alamarin-jet.com/

http://www.ultradynamics.com

http://www.anytec.se/

 

Lite båtar som säljs just nu:

 

http://begmarknad.batnet.se/sok/annons.php?aid=40276&kid=&tid= (ha min systermaskin monterad)

http://www.blocket.se/view/6307171.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/6646143.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/6264739.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0 (en bra båt)

http://www.blocket.se/view/6495284.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0 (bra pris och en bra båt)

 

MVH

 

Mats

http://www.blocket.se/view/6264739.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
När jag jobbade på Rolls-Royce (tidigare Kamewa - kanske världens bästa vattenjetfabrikat?) så inträffade en del oförklarliga grundstötningar med Stenas Vattenjetbåtar, ni vet de som går till Köpenhamn.
Man förstod först inget, båtarna hade ju gått i samma farled i åratal utan problem. Men man började undersöka botten och gjorde djupmätningar och många dyk där bottensedement och dylikt undersöktes. Slutsattsen blev att suget från vattenjetten hade flyttat sandbotten och tillslut bildat tillräckligt höga sandbankar för att båtarna skulle gå på grund!!!!

Så Mats, visst muddrar en vattenjet. Du skriver att de endast gör det om det är grunt, och är det inte precis det som frågeställaren har, 50 cm?
Antagligen kommer han väl inte få några problem med mudderverkan eftersom han antagligen inte kommer pendla till bryggan 5-10 gånger om dagen året runt som Stenabåtarna gör, han kanske inte ens har sandbotten, men ändå.

Det är alltid faligt att påstå att alla andra har fel i sina inlägg. Dessutom blir det en trevligare stämmning att komma med tillägg än att idiotförklara folk i inläggen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla dom tillverkare som jag listat har hjälpt mig massor med information och svar på allsköns dumma frågor som jag har ställt. Hamilton har hjälpt till med pappersinformation så som instruktionsböcker och all annan dokumentation man kan tänkas vilja ha på just mitt aggregat samt gjorde en skrovberäkning åt mig så att jag visste ungefär vad jag kunde förvänta mig i prestanda. Outstanding. Har även skaffat mig en kontakt i Nya Zeeland som kört jet i många år som varit till stor hjälp. Så vill du så finns alla möjligheter :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska man inte dumförklara och om det togs på det sättet så var det inte så det var menat, men man bör inte svara om man inte har den blekaste aning. Det spär bara på....dom småjettar som det talas om här är ju långt ifrån dom giganter som du talar om och skillnaderna är ganska stora. Visst kan dom flytt bottenmassa men suget i sig från ett aggregat i dom små storlekat jag talar om är inte tillräkligt på tomgång för att flytta några gigantiska mängder, det lösa toplagret kanske men resten ligger...om det inte är extremt grunt så att du nästan kör båten på grund såklart.

 

Sen finns det självklart ALLTID aplikationer där andra typer av drivning passar sig bättre, just för jet så handlar det om fartområden som begränsar...passerar du en viss fart så är det sen propeller som tar vid, underskrider du en fart så är det propeller av något slag som tar vid. (Men även jet passar sig i en del fall utmärkt som deplacement montage).

 

Så det är inte alls one way, men mer elle mindre 1.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amatius

Det kanske inte är så att alla andra har fel utan att olika jetar fungerar olika och alla har olika uppfattning om hur bra det fungerar. Jag har kört försvarets gamla G-båtar och de jetarna är relativt känsliga för att sätta igen sig på grunda vatten. Personligen så tror jag att det som avgör är bottenförhållandena, sand och dy är säkert inga problem, men kör man där det är mycket sjögräs och beväxning på botten tror jag det blir svårare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket beväxtlighet är alltid ett problem för en jet, ska man köra i en kelpskog eller ligga och brumma där det är rikligt med blåstång så bör man montera något som kan rensa gallret/eller backslag så man kan backspola jeten. Just Hamilton erbjuder detta till sina olika modeller av jetar, en form av kam eller skrapa som man kan sköta manuellt innifrån båten och som monteras innuti jetens insug. Jag kommer att montera en sån själv till kommande år just för att slippa bada om man nu skulle sätta igen den.

 

Och visst är det som du säger, olika jetar fungerar på olika sätt och det är ju alltid dom dåliga man kommer ihåg. Nu på senare år så har det dock börjat skönjas en form av standard på hur pumparna ser ut och fungerar, detta gör nog att vi i framtiden kommer att se mindre skillnader mellan tillverkarna. En som sticket ut fortfaradne är ju Castoldi som har en liten egen touch på det hela, med växellåda och grejer :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all info! och länkarna....nu har jag att göra ett tag framöver.

 

/Kp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han driver med dig.

 

Ytskärande propellrar typ Cleaver används i tävlingsbåtar, tex när halva propellern är det enda som ligger i vattnet i x antal knop.

 

post-4441-1394234517,5642_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...