Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
hanhelge

Heat-PAL

Rekommendera Poster

För några år sedan hypades det mycket runt den lilla ruffvärmaren Heat-PAL som mha värmeljus skulle klara av att värma upp båten.
I gästhamn använder vi elfläkt, men den är av naturliga orsaker svår att använda i naturhamn...

Vart tog Heat-PAL vägen? Funkade den inte bra?
Någon som har erfarenhet(er) av den?
Den fanns väl i olika storlekar (för små resp stora värmeljus).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
När vi säkerhetsbesiktigar båtar så varnar vi alltid för så kallade POD, Heat-PAL och dylika värmare. Dessa förbränner syret i luften inne i båten, plus att det fins risk för kolmonoxidförgiftning vid ofullständig förbränning. Om du nu ska använda en sådan, se då till att ha väldigt bra ventilation och använd den aldrig när du sover. Det bästa är att skaffa en riktig värmare som tar förbränningsluften utifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel på en POD med skorsten? ( www.abpod.se/ge-ha.htm )

Det vikiga är väl inte var förbränningsluften tas från, utan vart avgaserna tar vägen?

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ser fin ut - men antagligen dyr.
Det var ju nåt enkelt (och lätt) jag letade efter....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var förbränningsluften tas ifrån är oerhört viktigt.  Tar värmaren sitt syre från ett slutet utrymme, t.ex. en stängd kabin, så finns det snart inget syre kvar för de som befinner sig där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Civilingenjören

Hallå!!

Var förbränningsluften tas ifrån (innifrån kajutan eller utanför båten) spelar roll för uppvärmningsförmågan men inte för risken för förgiftning, det viktiga är att avgaserna säkert släpps på utsidan!

 

Tar du luften innifrån kajutan ersätts denna med insipprande luft från ventiler och andra otätheter i skrovet (annars skulle ju all luft i båten förbukas och båten kollapsa när vacuum bildas!). I detta fall (luft innifrån båten) använder man redan uppvärmd luft till förbränningen och kall luft utifrån åker in i båten för att den förbränningsluft som åker ut i skorstenen.

 

Tas däremot luften utifrån båten direkt till förbränningen används inte den redan uppvärmda luften och uppvärmningen går fortare!

Mvh, Civilingenjören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
För att förbränna t.ex. 1 kg gasol krävs 12 kubikmeter luft.  Luft besår som bekant bara av cirka 20 % syre.  Det är syret som förbränns och måste ersättas av syre utifrån.  Eftersom en värmare slukar oerhörda mängder syre så måste ventilationen vara god, det räcker inte med att det sipprar in lite.  Luften består också av cirka 80% kväve, och när syret förbränns så ökar halten av koldioxid, så någon implosion blir det inte.  Det har genom åren krävts många människoliv, inte så mycket beroende på giftiga gaser som på syrebrist.  Låt bli att ge folk råd om farliga installationer, ta reda på fakta istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst forgus31

Nu börjar det bli akademiskt här. Cilvilingengören har ju faktiskt rätt i att det kommer in luft till båtens innandömen motsvarande samma mängd som går ut ur skorstenen.

Samtidigt är det ju rätt att inte ha igenstängt så att luftinförseln in till båten går för trögt. Det är olika båtar hur mycket springor som finns naturligt. Kolla alltså och sörj för bra luftinsläpp.

Jag pratade med en kille på Glemrings som gör en dieselvärmare där skorstenshöjden är viktig för en bra förbränning. Med för kort skorsten blir det inte tillräcklig fart på luften för att kaminen skall fungera på bästa sätt. På motsvarande sätt kan det bli om man stänger till för mycket kan jag tänka mig.

Säkerheten är ju viktig så det bästa är att inte experimentera för mycket med så farliga saker som en kamin kan bli.

Alltid ordentligt öppet i båten även utan kamin. Många sovande personer i ett litet slutet utrymme är också farligt. Under 8 timmar förbrukar t.ex 5 personer en försvarlig mängd syre vilket i en tillsluten båt i stiltje innebär att det småningom blir slut på syre. Samtidigt blir syret i båten  ersatt av koldioxid. Ingen uttransport av luft ur båten har således skett utom det lilla som eventuellt har blåst in genom någon springa vid någon vindpust. Då skulle kaminen snarare vara en räddning då den transporterar ut luft genom skorstenen och ny syrerik luft tränger in genom små springor lättare än när aldrig något undertryck uppstår. Om inte det blir så lite syre att kaminen dör och veken börjar pyra.

Har själv varit med om att behöva öppna ett fönster i en bil för att kunna tända en tändsticka en gång när vi var ett gäng som övernattade i bilen. Då är var det kanske nära slutet.   

   

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Terrafobica, läs  vad civilingenjören skrivit: Om förbränningsgaserna leds bort spelar det ingen roll var förbränningsluften tas. Annat än för effiktiviteten. Men eftersom luften i ruffen ändå behöver omsättas av andra skäl, varför inte använda den till värmaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ett sätt att kolla att man har tillräklig ventilation är att tända lika många sterinljus som man skall vara personer i båten med värmare och/eller spis påslagen. Brinner ljusen så finns det tillräklig ventilation.

På detta sätt kollas husvagnars ventilationens tillräklighet.


Ett ljus förbrukar lika mycket syre som en människa i vila.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag skall berätta om en händelse med Heat-PAL föt ett antal år sedan.

Det var höst. Vi skulle ut och fiska. Båten var en dubbel ruffad motorbåt med kojer i akterruffen. Vi hade inköpt en Heat-PAL och använde den för uppvärmning av akterruffen. Vi ankrade upp mitt ute på en fjärd satte oss till ro på rufftaket. Ruffen var väl ventilerad. Efter ca 45 minuter kände vi att det var väldigt varmt om ändan. Min vän gick ner och öppnade dörren till ruffen . Där stod värmaren mitt på durken och brann med öppen låga då aluminiumkåpan som skyddar den glödande delen hade smält och runnit över den glödande ytan. Som alla vet. Aluminium brinner vid en viss temperatur. Den temperaturen var tydligen nådd och när dörren öppnades kom mer syre in vilket gjorde att elden ökade. Min vän hoppade ned i ruffen i sin sinnesförvirring för att kasta ut kaminen. Jag i min tur såg efter brandsläckaren. Innan min vän hunnit få tag i kaminen hade jag tömt brandsläckaren på dess innehåll och där med syret i ruffen. Branden slocknade genast män även min vän som inte fick något syre. När jag hoppade ner för att dra ut honom kände jag själv hur det var att inte kunna andas. Allt slutade lyckligt min vän återfick medvetandet och den släckta PALén åkte i sjön. Hytten såg förskräcklig ut efter pulversläckningen, i övrigt hade branden inte orsakat några skador.

Råd: Heat-PAL passar inte i utrymmen med begränsad ventilation, vad är det för utrymmen? Inga begränsade utrymmen där djur eller människor befinner sig!  Endast UTE likt en öppen eld.

 

MVH

KG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Easy-Heat ser vid första anblicket trevlig ut, men som Thomas skriver så är det en farlig värmare om man inte följer rekommendationen helt ut. Dessutom så finns det risk att när man ställer värmeljus tätt intill att stearinet skvalpar över och rinner ut ur värmaren. Har man den då felplacerad så kan det förstöra mycket i båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tycks råda en viss begreppsförvirring mellan Heat Pal och Easy Heat.

Med Easy Heat som eldas med värmeljus har det hänt en del allvarliga incidenter, oftast därför att man överladdat dem. Heat Pal tillverkas av Origo och drivs med T-röd eller liknande precis som i deras spritkök. För båda värmarna gäller dock att man måste sörja för god ventilation eftersom de båda tar förbränningsluften inifrån ruffen  .http://www.safetystore.se/store/default.asp?pid=38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat massor på det där med brinnade värme och det känns inte bra i själen att krypa ner då. Jag har läst och letat och funder massor och nu bestämt att köpa mig en fotogenvärmare eller gasol istället. Känns genast som en investering som är säkrare och värd de extrapengarna som det kostar.

 

Liten båt, dyr värmare men säker lösning !

 

/Andreas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur att man kör oruffat! å tjällar, tältar eller tar in i nån dragig gammal utskärsbod, då har man alltid gott om syre.

 

En nackdel med den nyare varianten av HEAT-PAL(bränsle T-doja)är att det är svårt att ställa in den på sparlåga. Den gamla varianten -som undertecknad kör med -kan man steglöst snålställa till en låga av ett julgransljus storlek. På fullt ös drar båda modellerna alldeles för mycket soppa i förhållande till den höga bränslekostnaden. Den billigaste T-dojan tycks finnas på ÖB/85 kr för 4 liter. I en vanlig sjömack kan man få betala >35 kr för 1 liter!

 

Orginal-bränslebehållaren frättes sönder efter drygt 10 år, men gick att köpa som tillägg (för 6-7 å sedan). MEN behållaren till den nya modellen funkar INTE till den gamla. Öppningen för lågan har olika mått. Likaså lågspridaren gick upp i rök vart efter, men var lätt att ersätta med hjälp av äldsta sonen som är smed.

 

Bild: till vänster den gamla modellen av HEAT-PAL. Observera det egengjorda uttaget i ramen för lägre kastruller å stekpanna.

post-1968-1394234914,4583_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om man har en Bayliner alt Fourwinns så behöver man inte ha några ventiler öppna för god ventilation. Det är redan inbyggt i dessa båtar genom alla glapp/glipor pga dålig passformsmiley-sealed.gif\ Nu ska jag inte baktala just dessa två fabrikat. Det finns ju så många fler amerikanare som har dessa problem. Och för att inte bli mordhotad av någon så kan jag tillägga. Jag menar båtar tillverkade mellan framförallt 88-95. Jag har ägt en Bayliner -89 vet vad jag talar om. Och jag har en Sea ray (men dessa har bra mycket bättre kvalité)smiley-innocent.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...