Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Gäst jocke

toa

Rekommendera Poster

Gäst jocke

hej jag unrar om det är nån som provat biltemas eltoaletter och unrar om de va nåt o ha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tjenare,

 

Jag har inte testat själv men jag har en kompis som har en sån i sin båt och han är ruskigt nöjd. Jag har planer på att handla en i vinter.

 

 

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter intressant detta. Står just i startgroparna för att renovera min befintliga eltoa (den har fått problem att suga upp spolvatten. Tar en evighet innan det kommer nåt vatten, Blivit värre på sistone oxå..

Så de är väl renovering med bl.a impellerbyte som gäller gissar jag.

Låter Biltematoan mycket vid spolning? Den jag har nu väsnas så man knappt vill använda spolet när man ligger i gästhamn med båtar på sidan om..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst JOCKE

TUSEN TACK FÖR ERA SNABBA SVAR DÅ Ä DE BARA O ÅKA O HANDLA TACK TACK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur styrs balanseringen av det som pumpas in och det som pumpas ut?

Finns det risk att nivån så att säga stiger ju mer man pumpar (som när man får stopp i toan hemma) - vad gör man i så fall, är ju en och samma motor både till ut och in väl? Eller kan skålen bli torrlagd, dvs man får taskigt flöde in?

 

Hur högt upp orkar pumpen pumpa?

 

Kan det rinna tillbaka från slangen in i toan? Eller finns en pålitlig backventil?

 

Bifogar en bild på min tänkta installation, tanken ovan vattenlinjen och ovanför toan. Dvs pumpen måste orka pumpa upp till tankens högsta punkt, samt orka hålla slangens höjd på vattenpelare utan att det rinner tillbaka. Antar att det är ca 1.5m (max) från botten toa till topp på tanken.

 

För att tömma tanken tänkte jag att man bara öppnar utloppet så får det rinna ut av självfall...

 

Bör man sätta kulventiler så man kan stänga till så det inte står skit i slangarna ut från tanken, utan endast finns rent saltvatten där?

 

Bifogar en liten skiss på hur jag tänkt mig systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt så där har jag mitt toa arrangemang, finns en backventil i toan. Är tanken full så börjar det pysa ut i avluftningen. Men man får se till att hålla koll på nivån i tanken. Då eltoan har kvarn så funkar det utan problem att tömma med självfall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då funkar principen i alla fall...

Ingen risk att eltoan inte orkar pumpa bort skiten altså?

 

Läste att de diffusionstäta slangarna håller tätt mot lukten i ca 5år, sedan börjar de lukta. Funderar på om man skall låta en rörfirma ordna rostfria rör och bara köra korta slangbitar mellan rör och tank, rör och toa osv - för skruvar man ihop allt med rör utan slang imellan lär ju de fungera som hävstång och rör något på sig så blir det en påfrestning. Sitter det slangar imellan kan de ta upp rörelsen - men samtidigt minskas ytan som kan läcka lukt. Synd bara jag redan köpt några meter dyr diffusionstät toa-slang.

 

Funderar också på att man skulle kunna sätta kulventiler så att vattnet i utloppet inte står i slangen, utan man stänger både vid utloppen OCH vid skrovgenomföringen.

 

Man vill verkligen få till detta bra på en gång, för när man tagit systemet i bruk önskar man att man aldrig behöver öppna slangar igen... Rostfritt känns som det håller båten ut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OJ!Vad hör jag?Använder ni toan,på så sätt?Spolar ut i sjön?Varför finns algproblemet?Hur är det med miljöproblemet?Hjälp!blir förtvivlad.Skyll på bönderna,bilarna,alla andra.Tänk,vad fan gör ni själva?Gå i land i stället,gräv ned,om inte er själva,så åtminstone skiten......

 

     11.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hustran... de flesta gör nog så skulle jag gissa... jag har sällan sett sådana pumpstationer där man tömmer skiten..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

f-n därför jag blir så brun på sommaren hehe5.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Tjena,

 

Jag tycker du ska kolla lite på helt normala PE rör (Har för mig att det heter så) Dessa kan man handla på vilket byggvaruhus som helst och dom kostar inte mycket, dessutom har dom bra kopplingar osv. Dessa rör är gjorda för att dra dricksvatten genom i stort sätt vad som helst så dom borde rimligen vara diffusionstäta. Jag fick tipset av en kompis som har använt det i ett antal år och det verkar fungera. Han har 12meter långt mellan toan och septitanken och då har man ingen lust att köpa slang.

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frugan tömmer sanitetsbehållaren vid samma tillfälle, de förklarar varför vissa inte blir bruna utan röda i ställe.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VA!!!?

Har ni bajs ombord på era båtarsmiley-frown.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar angående miljöaspekten;

 

Jag har kört efter devisen skita i skogen och gräva ned då jag inte haft toa på båten. Problemet är de pytte-öar i sthlms skärgård som besöks av 1000-tals personer varje vecka. Det finns ju skit under varje sten på dessa öar. Dessutom - vart man än går är det folk. Man vill gärna vara i fred.

 

Ligger jag i gästhamn med toa kommer jag att gå där, ligger jag där det finns baja-maja går jag på den om den inte är breddfull, ligger jag på en enslig ö så går jag givetvis i skogen. Men de andra tillfällena tror jag att vattnet klarar av... Dessutom - vad gör man om man inte har toa och ska på långsegling? Har faktiskt fått åka iland bara för att skita... Det vill man gärna slippa...

 

Tacksam för mer beskrivning om hur eltoaletterna funkar. Nån som provat bryggans för 1600 pix? Funkar in och utpumpning bra även på den?

 

Luktar slangen efter ett par år?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hänger snoppen ner vid spolning förvandlas den till aska.  Skit i en liten låda, linda vackert papper och rosett runt och ge till din båtgranne innan avsegling.  Du kommer att ha en vän för livet.  Innan han öppnar paketet förstås1.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O vad ska fiskarna göra då, dom skiter också i sjön även måsar o andra animals dom skiter också i sjön. I min värld är det skitsnack att lite människo skit i havet skulle göra skada

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, fast det är ju bättre att gå iland för att kacka än att sitta med lukten i båten - oavsett vad som är bäst för vattnet. Finladsfärjor och hushåll med standnära hus tycker jag ska ha bra avlopp - där spelar det nog roll med den mängden. Småbåtar som använder toan sparsamt kan knappast vara ett problem, dessutom funkar det inte att ha så stora tankar i en liten båt för två, max fyra personer. Dock är det kanske vettigt att lite större båtar faktiskt har hålltankar som tömmes iland.

 

Jag skiter faktist i detta tills myndigheterna säger stopp.

 

Är mer intresserad av att få till ett system som funkar bra, inte luktar, är underhållsfritt i många år. Med frågan slangen luktar illa menar jag inte snoppen utan den slang avloppet går i - men säkert förstod du det bara att det är roligt med lite skithumor? Nåja...

 

Ju fler -tekniska- tips jag kan få desto bättre. Plaströr lät ju bra om man sk adra långt, men rostfritt känns både snyggare och säkrare och för mina korta stumpar borde det inte bli så dyrt. Har dessutom en kompis som kan svetsa rostfritt. Sjysst att höra att idén inte är befängd iallafall.

 

Ska man sätta en backventil eller en kulventil som man stänger när man spolat för att inte vattnet i röret på väg upp till tanken skall rinna tillbaka ned igen? Eller är pålitlig backventil inbyggd i toan?

 

Ska man stänga tankutloppet vid tanken eller räcker det att stänga vid bordgenomföringen? Detta för att undvika att det är skit stående på vägen ut så att säga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är det så sällsynt med pumpstationer i svenska farvatten?

smiley-yell.gif\

Vi som bor vid Roxen är tacksamma om Göta kanalbolagets anvisningar efterlevs:

Toalettavfall får inte tömmas i den grävda kanaldelen eller i gästhamn och endast i absoluta undantagsfall i de sjöar som ingår i kanalsystemet. Göta kanalbolag har installerat åtta pumpstationer längs kanalen för att ta hand om latrinavlopp från fritidsbåtar.

Sugtömning av toalettankar kan kostnadsfritt göras i följande hamnar. Mem, Söderköping, Norsholm, Berg, Motala, Karlsborg, Töreboda, Sjötorp övre och nedre gästhamn. Pumpstationernas sugmunstycken är gjorda av mjukgummi och passar däcksförskruvningar i storlek 32 mm upp till 50 mm

20.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!Snälla Roxenskepparen,för ditt inlägg.Jag lät väl smått desperat i mitt,men det är numera så vanligt med toaletter i varenda småbåtså man undrar lite.Dessutom dusch!!!!I östersjön där salthalten ligger så nära våra egna kroppsvätskor,måste det vara större miljöpåverkan,än i tex.Västerhavet.Eller?Sijaline och ngn.Tallinbåt har dessutom släppt ut skitvatten i flera år???? Att fritidsbåtar i Bla.Sthlms fått tillstånd att göra så,tror jag beror på att det inte finns möjlighet att kolla.

Jag förstår inte denna längtanatt släpa med sig de sk. bekvämligheterna ut på sjön.Det är ju där tidenfinns.Har sett att många har med sig både hundar och kattor!!!! Lär ni dem att gå på toaletten? Hur i herrans namn bär de sig åt?På långseglingar kan jag mycket väl förstå dilemmat,men de flesta är ju trots allt korttrippar.Att lära ungarna hur livet är,måste väl vara vi föräldrars sak?Njut av ett enkelt,ibland obekvämt liv till sjöss 

          smiley-kiss.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Har skissat lite mera, lägger in en möjlighet att tömma tanken iland genom att sätta på ett t-rör och givetvis kommer även däcksförskruvningen till. Borde dock inte bli så mycket dyrare.

I övrigt har jag lagt till en extra backventil för att vara säker på att det som står i röret, efter senaste spolningen, inte tränger tillbaka i toaletten. Skulle nu backventilen inte funka så kan bara det som ligger i röret rinna tillbaka. Volymen borde understiga senaste spolningen. Ska göra en mer exakt beräkning när jag vet höjden på röret samt rörets innerdiameter. Iallafall, normalt kommer inte något skitvatten att stå permanent i slangarna. Närmast toan (mellan toan och backventilen) är det ju det sista spolvattnet som torde vara rent. Utloppet sitter det en tömningsventil (A) som gör att skitvattnet inte står i slangen som går till bordgenomförongen. Luftningen på tillvatten för att toastolen ligger under vattenytan.

Spolning görs genom att tillvatten öppnas och man trycker på spolaknappen.

Tömning görs antingen genom att suga upp det med slamsug i hamn utrustad med sådan eller genom självfall i havet. Genom att öppna A och B, sedan spola i toaletten samtidigt kommer slangen mellan A och B fyllas med rent vatten. Sedan stänger man både A och B. Skulle det bli stopp i systemet så borde utsugningen med slamsug kunna hjälpa till och rensa rören så att säga.

Känns som det dessutom kommer bli ganska billigt och tämligen underhållsfritt. Rostfria rör kan ju kosta, men finns ju ofta att hitta billigt på skroten. Vanliga kulventiler kostar ju iofs lite, men på bauhaus eller liknande lär de vara hyggligt billiga. Bordgenomföringarna med ventiler har jag ju redan. Iom att det sitter slang mellan alla skarvar lär det inte vara risk att det blir galvaniska element? Eller räcker det att vattnet leder strömmen mellan rostfritt och koppar (för kulventiler är väl i koppar?

Vad tros om denna konstruktion? Gärna kommentarer om något kan vara dåligt med konstruktionen, eller om något går att förenkla.

Miljövänner torde vara glada åt den, de med bajshumor får gärna skriva i en annan tråd.

post-15461-1394234536,9498_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

 

Att lär ungarna hur livet är Ja i mitt liv så har vi både toalett och dusch hemma så jag ser inget fel i att ha det i båten med.

 

Dessutom så kan man ju fråga vad denna kommentar har med utformingen av ett toalettsystem att göra. Jag fick för mig att det var det vi pratade om här.

 

Hepp

//Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...