Gå till innehåll
måndag 20 juli 2026
Peterson

VP MD7a kyler dåligt

Rekommendera Poster

Hej

Min MD7a kyler dåligt vid belastning, på tomgång är den ok.

Jag har ny impeller, fungerande termostat, spolat igenom värmeväxlare, badat termostathus, avgaskrök och avgaslimpa i Ättiksyra ca 20 timmar och sedan spolat igenom dem med vatten till det inte kom mer grums ur delarna, (det var ordentligt smutsigt). Elpumpen på värmeväxlaren fungerar och jag har vatten bakom luftskruven på värmeväxlaren och bakom temperaturgivaren.

Alla slangar är hela och det finns ingen vettig förklaring till vad som har hänt. Båten är förvisso ny för mig men den är gammal och det var säljaren också, om felet har funnits där länge och han har mörkat det vet jag inte... han är sjuklig och jag vill helst inte störa honom med att fråga...

Idéer, erfarenheter och tankar kring detta emottages tacksamt, jag är hellre ute och seglar än håller på med yoga i segelbåten i den här värmen... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en IR-termometer?

Om inte köp en, finns billiga och hyfsat bra på Biltema, Kjell&Co, Jula m.fl.

Med den kan man mäta lite varsom helst på motorn och ser var det blir varmast.

49 minuter sedan skrev Peterson:

spolat igenom värmeväxlare, badat termostathus, avgaskrök och avgaslimpa i Ättiksyra ca 20 timmar och sedan spolat igenom dem med vatten till det inte kom mer grums ur delarna, (det var ordentligt smutsigt).

Citronsyra eller oxalsyra löser rost bättre än ättikasyra som bara är 24% och inte så effektivt mot rost.

Citronsyra eller oxalsyra kan man blanda starkare men man får hålla koll och använd skyddskläder, skyddsglasögon och skyddshandskar (kemtåliga) om du använder oxalsyra som är mycket starkt frätande.  Bikarbonat neutraliserar syra, så ha det till hands.

I vissa fall så får man ta till mekanisk rensning med grova ståltrådar, små runda stålborstar mm för att få loss rostflagor.

Är det Martec kylsystem? Länk till manual nedan:

https://cdn.abicart.com/shop/31500/art11/13499811-025a07-md6-7.pdf

Kan vara idé att köra ur det slutna systemet med systemrens eller liknande kylarrens, läs anvisningar noga. Spola är en sak men systemrens tar beläggningarna och allt rostslam som bildas med tiden.

Använd endast färdigblandad kylvätska som består av 50% glykol och 50% destillerat/avjoniserat vatten efter rengöring av slutna sidan, ger betydligt mindre korrosion och beläggningar på slutna sidan.

Ställ frågan till Martec om de rekommenderar någon speciell systemrens för den slutna sidan.

Har du bytt impellern?

Pumphuset helt intakt, dvs. inga repor ränder mm efter sand/grus?

Inga läckage?

Är locket och kammen i pumpen OK?

Backslag eller drev?

Spola baklänges i kylvattenintaget om ni har vattenslang i hamnen, kan ju sitta skit, snäckor, havstulpaner mm. i intaget på utsida skrovet.

Är det backslag så spola även kylmanteln i backslaget.

Om det finns någon avstänging på intaget/drevet och så att den är fullt öppen samt fungerar som den skall.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förutsatt att du har ett Martec-system så låter det precis som de problem som jag haft i 2 års tid fast på en MD11C. Jag har gjort allt som du har gjort och lite till, men löste det en gång för alla förra veckan när jag stöttade upp värmeväxlaren så att den stod i våg.

Det här är en smått bisarr detalj som bara dök upp när jag lusläste installationsanvisningarna för Martec-systemet för fjortonde gången och bestämde mig för att dubbelkolla så att min värmeväxlare faktiskt var i våg. Fick palla upp ca 3cm i bakkant och nu fungerar allt helt perfekt.

Så prova det och prova även att lufta glykol-slingan genom tempgivaren som torde vara högsta punkten även på din motor. Dvs starta eller tänd så att kylslingan pumpar runt och lufta genom att skruva upp tempgivaren.

Hoppas du får fason på det!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-07-15 vid 22:23 skrev Mercury_44XS:

Har du en IR-termometer?

Om inte köp en, finns billiga och hyfsat bra på Biltema, Kjell&Co, Jula m.fl.

Med den kan man mäta lite varsom helst på motorn och ser var det blir varmast.

Citronsyra eller oxalsyra löser rost bättre än ättikasyra som bara är 24% och inte så effektivt mot rost.

Citronsyra eller oxalsyra kan man blanda starkare men man får hålla koll och använd skyddskläder, skyddsglasögon och skyddshandskar (kemtåliga) om du använder oxalsyra som är mycket starkt frätande.  Bikarbonat neutraliserar syra, så ha det till hands.

I vissa fall så får man ta till mekanisk rensning med grova ståltrådar, små runda stålborstar mm för att få loss rostflagor.

Är det Martec kylsystem? Länk till manual nedan:

https://cdn.abicart.com/shop/31500/art11/13499811-025a07-md6-7.pdf

Kan vara idé att köra ur det slutna systemet med systemrens eller liknande kylarrens, läs anvisningar noga. Spola är en sak men systemrens tar beläggningarna och allt rostslam som bildas med tiden.

Använd endast färdigblandad kylvätska som består av 50% glykol och 50% destillerat/avjoniserat vatten efter rengöring av slutna sidan, ger betydligt mindre korrosion och beläggningar på slutna sidan.

Ställ frågan till Martec om de rekommenderar någon speciell systemrens för den slutna sidan.

Har du bytt impellern?

Pumphuset helt intakt, dvs. inga repor ränder mm efter sand/grus?

Inga läckage?

Är locket och kammen i pumpen OK?

Backslag eller drev?

Spola baklänges i kylvattenintaget om ni har vattenslang i hamnen, kan ju sitta skit, snäckor, havstulpaner mm. i intaget på utsida skrovet.

Är det backslag så spola även kylmanteln i backslaget.

Om det finns någon avstänging på intaget/drevet och så att den är fullt öppen samt fungerar som den skall.

//Pär

Impellern är ny, locket ser ok ut och det snurrar på ordentligt. Jag provat att köra utan termostat och då blev det bättre, lampan tändes förvisso men slocknade då jag körde på tomgång in till bryggan, termostaten är ny men det funkar ändå inte. Jag har ett S-drev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grabben hade liknande problem på sin MD7A. Den hade även svårt att få igång kylningen efter sjösättning. Köpte ny impellerpump och problemet var löst. Den gamla var utsliten m a o.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-07-15 vid 22:23 skrev Mercury_44XS:

Har du bytt impellern?

Jag menade om du eller förre ägare bytt impellern.

Kolla kammen (10) i vattenpumpen samt pumphuset (röd pil) så det inte är repigt eller slitet.

Impellervingarna skall ligga emot hela pumphuset och tryckas ihop vid kammen. Se bild nedan:

1592523_Skrmavbild2026-07-17kl_09_39_45.png.ba654229feace4d829d219ed03291942.png

I vissa fall byter man ut termostaten vid montering av Martec färskvattenkylning, den nya termostaten ingår i satsen och kan ha ett by-pass hål som skall vara uppåt för att underlätta urluftning av det slutna systemet.

Men till att börja med hade jag köpt en IR-termometer om du inte har för att se var de varma zonerna är på motorn.

Avgaskröken brukar vara rejält igensatt av rost och hämmar flödet vid höga varvtal, är ganska trång kanal i avgaskröken och utloppet är ganska litet.

Finns det sjövattenfilter?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Jag menade om du eller förre ägare bytt impellern.

Kolla kammen (10) i vattenpumpen samt pumphuset (röd pil) så det inte är repigt eller slitet.

Impellervingarna skall ligga emot hela pumphuset och tryckas ihop vid kammen. Se bild nedan:

1592523_Skrmavbild2026-07-17kl_09_39_45.png.ba654229feace4d829d219ed03291942.png

I vissa fall byter man ut termostaten vid montering av Martec färskvattenkylning, den nya termostaten ingår i satsen och kan ha ett by-pass hål som skall vara uppåt för att underlätta urluftning av det slutna systemet.

Men till att börja med hade jag köpt en IR-termometer om du inte har för att se var de varma zonerna är på motorn.

Avgaskröken brukar vara rejält igensatt av rost och hämmar flödet vid höga varvtal, är ganska trång kanal i avgaskröken och utloppet är ganska litet.

Finns det sjövattenfilter?

//Pär

Jag har bytt impellern, termostat har jag köpt en ny och jag har skaffat en IR-termometer men inte hunnit kolla ännu. Impellern sitter väldigt trångt till på den här båten, jag har kollat hur mycket vatten den trycker upp när motorn är igång och det är bra tryck på strålen, tror det arrangemanget är till fyllest.  Sjövattenfiltret är helt och rent.

Det var en massa jox som kom ut ur avgaslimpan, avgaskröken och termostathuset när jag badade dem i ättikan, jag tror därför att boven i dramat mycket väl kan vara något liknande längre ner i motorn. Kylrens blir väl nästa steg...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Peterson:

Det var en massa jox som kom ut ur avgaslimpan, avgaskröken och termostathuset när jag badade dem i ättikan, jag tror därför att boven i dramat mycket väl kan vara något liknande längre ner i motorn. Kylrens blir väl nästa steg...

Ja det kan vara mer kvar i både avgaslimpan och kröken som är sjövattenkyld är nog värst.

Citronsyra är bättre mot rost än vad ättika är.

Lös upp pulver i varmt vatten och låt verka minst 12 h men håll koll under tiden.

Du kan blanda starkt men ju starkare lösning, desto kortare tid i badet.

Har du haft loss gavlarna på värmeväxlaren?

Den nedre går ju att lossa och där brukar samlas allsköns skit som slinker i genom sjövattenfiltret.

Kolla även skiljeväggen på nedre gaveln så den är hel och sluter tätt.

Se manualen för färskvattenkylningen.

Systemrens är inte fel, följ anvisningar på förpackningen.

Färdigblandad kylvätska eller destillerat vatten och glykol, inte kranvatten och glykol...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Ja det kan vara mer kvar i både avgaslimpan och kröken som är sjövattenkyld är nog värst.

Citronsyra är bättre mot rost än vad ättika är.

Lös upp pulver i varmt vatten och låt verka minst 12 h men håll koll under tiden.

Du kan blanda starkt men ju starkare lösning, desto kortare tid i badet.

Har du haft loss gavlarna på värmeväxlaren?

Den nedre går ju att lossa och där brukar samlas allsköns skit som slinker i genom sjövattenfiltret.

Kolla även skiljeväggen på nedre gaveln så den är hel och sluter tätt.

Se manualen för färskvattenkylningen.

Systemrens är inte fel, följ anvisningar på förpackningen.

Färdigblandad kylvätska eller destillerat vatten och glykol, inte kranvatten och glykol...

//Pär

Tack för alla uppslag, Pär, nu kommer jag inte till båten på ett par dagar men jag skall använda mig av dina förslag och erfarenheter = ) Återkommer gärna om det behövs... Trevlig Helg!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...