raol 2 574 Postad 5 Juli Nästan varje grej jag gör på båten får mig att fundera på just hur rötna i skallen folk var förr! Jag ska koppla in solpaneler i båten och försöker bena ut hur fasen det är kopplat. Det är så många kablar kors och tvärs, in i eller till konstiga lådor, strömbrytare med fullkomligt obegripliga korskopplingar, svarta kablar ut från röda kablar, ingen konsekvens i kabelstorlek. En soppa utan dess like! 160 A säkring per batteripar (inte en chans att förbrukningen ens vid toppar närmar sig hälften av det för båda batteriparen sammanlagt, så det är gravt överdimensionerat - ja, det räcker nog för kablarna, men jag är av åsikten att man ska säkra ner till precis över den förväntade maxströmmen OCKSÅ). Det mesta ser ut att vara den ursprungliga installationen från när båten var ny, gissningsvis ca 1983-1984. Jag har ingen undran, ville bara ventilera. Jag kommer nog, om jag orkar, riva ur i stort sett allt och göra om, men vettigt. Det som gör att jag drar mig för det är att allt är så förbannat svåråtkomligt, även det ett tecken på hur genomkorkade folk var förr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 390 Postad 5 Juli Ja, lägg ned tid på detta du. Men vad är det som inte funkar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 279 Postad 5 Juli 1 timme sedan skrev raol: Nästan varje grej jag gör på båten får mig att fundera på just hur rötna i skallen folk var förr! Jag ska koppla in solpaneler i båten och försöker bena ut hur fasen det är kopplat. Det är så många kablar kors och tvärs, in i eller till konstiga lådor, strömbrytare med fullkomligt obegripliga korskopplingar, svarta kablar ut från röda kablar, ingen konsekvens i kabelstorlek. En soppa utan dess like! 160 A säkring per batteripar (inte en chans att förbrukningen ens vid toppar närmar sig hälften av det för båda batteriparen sammanlagt, så det är gravt överdimensionerat - ja, det räcker nog för kablarna, men jag är av åsikten att man ska säkra ner till precis över den förväntade maxströmmen OCKSÅ). Det mesta ser ut att vara den ursprungliga installationen från när båten var ny, gissningsvis ca 1983-1984. Jag har ingen undran, ville bara ventilera. Jag kommer nog, om jag orkar, riva ur i stort sett allt och göra om, men vettigt. Det som gör att jag drar mig för det är att allt är så förbannat svåråtkomligt, även det ett tecken på hur genomkorkade folk var förr. Jag hjälpte en kille, eller snarare en gubbe som hade köpt en Saga 27. Motorn var bytt mot en modernare gul motor. Nu skulle elsystemet moderniseras. Förre ägaren jobbade med service av gaffeltruckar, elektriska sådana. Det hade tydligen varit tvärdrag på det serviceföretagets resevdelslager. Så jag känner igen din beskrivning. Det var konsekvent tjocka kablar, till allting, dessutom var alla gråa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 574 Postad 5 Juli 33 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Jag hjälpte en kille, eller snarare en gubbe som hade köpt en Saga 27. Motorn var bytt mot en modernare gul motor. Nu skulle elsystemet moderniseras. Förre ägaren jobbade med service av gaffeltruckar, elektriska sådana. Det hade tydligen varit tvärdrag på det serviceföretagets resevdelslager. Så jag känner igen din beskrivning. Det var konsekvent tjocka kablar, till allting, dessutom var alla gråa. Haha, det påminner mig om när jag jobbade med besiktningar och var inne i ett rätt nybyggt hus lite norr om Gbg. Killen som hade byggt huset var installationselektriker med egen firma och hade, milt uttryckt, gått in för det. Här var det för all del perfekt ordning och jäkligt snyggt. Han drog stolt undan ett draperi i hallen och visade EN HEL VÄGG (2-3 kvadratmeter) av diverse elektriska prylar, som kontrollerade hela huset. Kopplingsdosor, automatsäkringar, digitala timers, fjärrstyrda brytare, till varje individuellt uttag och strömbrytare i huset, vad jag förstod. Kontrollpanelen i ett kärnkraftverk ser simplare ut. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 574 Postad 5 Juli (redigerade) Här är för övrigt hur det är kopplat på batterifrånskiljarna/huvudströmbrytarna. Jag har inte kollat hur de sex kablarna går vidare, för det är dolt bakom inredningsdelar och väldigt svårt att följa. Rött för röd kabel, blått för svart kabel. Den i mitten känns helt överflödig. Det enda den gör är att koppla samman den nedersta med "2", men det hade lika gärna kunnat vara en kabel hela vägen mellan nedersta och "2". Det är liksom två strömbrytare i serie, på en ledning... Hela installationen är så här konstig. Redigerad 5 Juli av raol 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 574 Postad 8 Juli (redigerade) Under eftermiddagen och kvällens aktivitet, att koppla in de nya solpanelerna elektriskt, har jag försökt bena ut hur det är kopplat, men går bet. Jag har kontinuitet nästan överallt, mellan plus, mellan minus, trots att strömbrytarna är av. Batterispänning på vissa ställen, nån strövolt på annan ställe, än en gång med alla strömbrytare av. När jag mäter på en inkopplingspunkt vid en strömbrytare har den kontinuitet med plus på vardera batteribank (fyra batterier i två grupper om två), men när jag mäter mellan plus på de två batteribankerna är det inte kontinuitet. Jag förstår inte hur det är elektriskt möjligt! Nå, jag har varken ork eller tid att riva ut skiten nu. Men jag hoppas kunna göra det innan sommaren är slut. Då ska det bli ordning och reda. Kopparkablar finns det till förbannelse, så jag behöver inte köpa nytt i alla fall. Alltid nåt! Solpanelerna blev i alla fall inkopplade till slut. Jag har fått stå och borra hål för kablarna i de underligaste ställningar, så ryggen är kaputt, men det var väntat. Nu har jag kopplat in regulatorerna (den gamla, lilla panelen på kanske 40-45 W ligger parallellt med en egen regulator) med långa kablar så jag kan lyfta ur dem ur "eltråget" under strömbrytarpanelen så det går att jobba med dem utan att knäcka ryggen. Så sent som vid kl 21, med nästan helt klar himmel, gav de ca 0.8-0.9 A, i en nära full batteribank. Det är då 2 x 100 W på en regulator och gissningsvis 40-45 W på en regulator. Den gamla panelen vet vi inget om mer än att det är en äldre, polykristallin typ (flammig, djupblå) med 4 x 9 celler i närmast en kvadrat med ca 55-58 cm sida (cellerna, inte ramen). Redigerad 8 Juli av raol 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thoen 7 Postad 9 Juli Funderade på ungefär samma sak som du. En gammal Marex snipa från tidigt 80-tal. Rev ut det mesta av elen köpte kabel, kopplingsplintar, säkringar. Drog nytt ritade kopplingschema under tiden och märkte upp allt. Men som du också skriver, det är trångt och bökigt att ligga på rygg och fästa kabel. Det slutade med att det såg nästan lika rörigt ut som när jag började. Fördelen var att jag hade gjort det själv och vet i alla fall på ett ungefär hur det är draget men varje ny pryl har en tendens att skapa ny röra. Nästa ägare får väl börja om från början //Thomas 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 574 Postad 10 Juli Mm, i mitt fall kommer jag lämna "fördelningsnätet" som det är. Det är stommen, ledningarna mellan de olika batterierna, generatorn och landströmsladdaren, via diverse kopplingar, dosor och så, som jag vill ordna till. De tunna ledningarna ut till lanternor, lampor och sånt, är helt enkelt för oåtkomliga. Då blir det till att riva ner halva inredningen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 279 Postad 10 Juli 5 timmar sedan skrev raol: Mm, i mitt fall kommer jag lämna "fördelningsnätet" som det är. Det är stommen, ledningarna mellan de olika batterierna, generatorn och landströmsladdaren, via diverse kopplingar, dosor och så, som jag vill ordna till. De tunna ledningarna ut till lanternor, lampor och sånt, är helt enkelt för oåtkomliga. Då blir det till att riva ner halva inredningen... Jag sanerade ju för några år sedan, som jag skev om då och här. Jag fyllde ett par kassar med klippta kablar och en och annan eltekniskt apparat som inte längre behövdes, bland annat några relän och minst en PWM-regulator. Det finns en del kabel-lik kvar som inte används, men dom sitter illa till att det måste företagas akrobatiska cirkuskonster för att nå dem. Och efter den saneringen fungerade det mesta ombord…. Vill minnas att tutan, en av tankmätarna och någon belysning inte fungerade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser