raol 2 563 Postad söndag kl 09:59 Nästan varje grej jag gör på båten får mig att fundera på just hur rötna i skallen folk var förr! Jag ska koppla in solpaneler i båten och försöker bena ut hur fasen det är kopplat. Det är så många kablar kors och tvärs, in i eller till konstiga lådor, strömbrytare med fullkomligt obegripliga korskopplingar, svarta kablar ut från röda kablar, ingen konsekvens i kabelstorlek. En soppa utan dess like! 160 A säkring per batteripar (inte en chans att förbrukningen ens vid toppar närmar sig hälften av det för båda batteriparen sammanlagt, så det är gravt överdimensionerat - ja, det räcker nog för kablarna, men jag är av åsikten att man ska säkra ner till precis över den förväntade maxströmmen OCKSÅ). Det mesta ser ut att vara den ursprungliga installationen från när båten var ny, gissningsvis ca 1983-1984. Jag har ingen undran, ville bara ventilera. Jag kommer nog, om jag orkar, riva ur i stort sett allt och göra om, men vettigt. Det som gör att jag drar mig för det är att allt är så förbannat svåråtkomligt, även det ett tecken på hur genomkorkade folk var förr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 381 Postad söndag kl 10:12 Ja, lägg ned tid på detta du. Men vad är det som inte funkar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 272 Postad söndag kl 11:12 1 timme sedan skrev raol: Nästan varje grej jag gör på båten får mig att fundera på just hur rötna i skallen folk var förr! Jag ska koppla in solpaneler i båten och försöker bena ut hur fasen det är kopplat. Det är så många kablar kors och tvärs, in i eller till konstiga lådor, strömbrytare med fullkomligt obegripliga korskopplingar, svarta kablar ut från röda kablar, ingen konsekvens i kabelstorlek. En soppa utan dess like! 160 A säkring per batteripar (inte en chans att förbrukningen ens vid toppar närmar sig hälften av det för båda batteriparen sammanlagt, så det är gravt överdimensionerat - ja, det räcker nog för kablarna, men jag är av åsikten att man ska säkra ner till precis över den förväntade maxströmmen OCKSÅ). Det mesta ser ut att vara den ursprungliga installationen från när båten var ny, gissningsvis ca 1983-1984. Jag har ingen undran, ville bara ventilera. Jag kommer nog, om jag orkar, riva ur i stort sett allt och göra om, men vettigt. Det som gör att jag drar mig för det är att allt är så förbannat svåråtkomligt, även det ett tecken på hur genomkorkade folk var förr. Jag hjälpte en kille, eller snarare en gubbe som hade köpt en Saga 27. Motorn var bytt mot en modernare gul motor. Nu skulle elsystemet moderniseras. Förre ägaren jobbade med service av gaffeltruckar, elektriska sådana. Det hade tydligen varit tvärdrag på det serviceföretagets resevdelslager. Så jag känner igen din beskrivning. Det var konsekvent tjocka kablar, till allting, dessutom var alla gråa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 563 Postad söndag kl 11:51 33 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Jag hjälpte en kille, eller snarare en gubbe som hade köpt en Saga 27. Motorn var bytt mot en modernare gul motor. Nu skulle elsystemet moderniseras. Förre ägaren jobbade med service av gaffeltruckar, elektriska sådana. Det hade tydligen varit tvärdrag på det serviceföretagets resevdelslager. Så jag känner igen din beskrivning. Det var konsekvent tjocka kablar, till allting, dessutom var alla gråa. Haha, det påminner mig om när jag jobbade med besiktningar och var inne i ett rätt nybyggt hus lite norr om Gbg. Killen som hade byggt huset var installationselektriker med egen firma och hade, milt uttryckt, gått in för det. Här var det för all del perfekt ordning och jäkligt snyggt. Han drog stolt undan ett draperi i hallen och visade EN HEL VÄGG (2-3 kvadratmeter) av diverse elektriska prylar, som kontrollerade hela huset. Kopplingsdosor, automatsäkringar, digitala timers, fjärrstyrda brytare, till varje individuellt uttag och strömbrytare i huset, vad jag förstod. Kontrollpanelen i ett kärnkraftverk ser simplare ut. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 563 Postad söndag kl 22:49 (redigerade) Här är för övrigt hur det är kopplat på batterifrånskiljarna/huvudströmbrytarna. Jag har inte kollat hur de sex kablarna går vidare, för det är dolt bakom inredningsdelar och väldigt svårt att följa. Rött för röd kabel, blått för svart kabel. Den i mitten känns helt överflödig. Det enda den gör är att koppla samman den nedersta med "2", men det hade lika gärna kunnat vara en kabel hela vägen mellan nedersta och "2". Det är liksom två strömbrytare i serie, på en ledning... Hela installationen är så här konstig. Redigerad söndag kl 22:54 av raol 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser