Gå till innehåll
torsdag 02 juli 2026
SnipEmil

Ad41 Powertrim och tankmätare.

Rekommendera Poster

Allt fungerade förra helgen. Nu när vi åkte ut så var bränslemätaren och trimpanelen helt döda. Hur felsöker jag detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev SnipEmil:

Allt fungerade förra helgen. Nu när vi åkte ut så var bränslemätaren och trimpanelen helt döda. Hur felsöker jag detta?

Blir det någon liten reaktion på bränslemätarens visarnål när du slår på tändningen? Eller hänger nålen orörlig under ”nollan”?
Sannolikt är dessa båda försörjda med ström från instrumenttavlan, börja felsökningen med kablarna från instrumenten och se vad dessa tar vägen, hur är det med voltmetern, funkar den? Jag har sett att det är vanligt att man ”stjäl” ström till olika extrainstrument från voltmeterns anslutningar.

Triminstrumentet brukar ju försörjas från en egen kabelstam upp hela vägen från trimpumpen och alltihopa, men kan ju vara kopplad nånstans i instrumenttavlan också.

Fungerar trim/drevlyften?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Blir det någon liten reaktion på bränslemätarens visarnål när du slår på tändningen? Eller hänger nålen orörlig under ”nollan”?
Sannolikt är dessa båda försörjda med ström från instrumenttavlan, börja felsökningen med kablarna från instrumenten och se vad dessa tar vägen, hur är det med voltmetern, funkar den? Jag har sett att det är vanligt att man ”stjäl” ström till olika extrainstrument från voltmeterns anslutningar.

Triminstrumentet brukar ju försörjas från en egen kabelstam upp hela vägen från trimpumpen och alltihopa, men kan ju vara kopplad nånstans i instrumenttavlan också.

Fungerar trim/drevlyften?

Ingen reaktion alls. Drevlyften fungerade innan panelen dog. 

Men har haft problem med summern som jag felsökt för, så det känns ganska logiskt att det hör ihop med instrumenttavlan då jag plockat isär den för att felsöka. 

Annars fungerar alla instrument och den går som den ska. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det verkar som det är "Gremlins" som varit och rotat i ditt elsystem.

Har du elschema?

Brukar finnas i instruktionsboken.

Har du instruktionsbok och/eller verkstadshandbok?

Kan även vara jordningfel på ett eller flera ställen med rost och/eller korrosion som gör att det blir dålig jordning till gods och från gods till batteriminus. Kan även vara kabelbrott eller dåligt anslutna kabelskor som inte pressats tillräckligt eller felaktigt.

Länk till Volvo Penta manualer:

https://www.volvopenta.com/en-gb/support/

Skriv serienummer så kommer man rätt med en gång, ska vara så iaf.

Eller sök via modellbeteckning t.ex. AD41B och bläddra vidare till du hamnar rätt.

//Pär

PS. Hur gick det med summern, har du löst problemet eller fortfarande samma?

Kan ha med ovanstående att göra, d.v.s. ett rörigt eller felkopplat elsystem.

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Det verkar som det är "Gremlins" som varit och rotat i ditt elsystem.

Har du elschema?

Brukar finnas i instruktionsboken.

Har du instruktionsbok och/eller verkstadshandbok?

Kan även vara jordningfel på ett eller flera ställen med rost och/eller korrosion som gör att det blir dålig jordning till gods och från gods till batteriminus. Kan även vara kabelbrott eller dåligt anslutna kabelskor som inte pressats tillräckligt eller felaktigt.

Länk till Volvo Penta manualer:

https://www.volvopenta.com/en-gb/support/

Skriv serienummer så kommer man rätt med en gång, ska vara så iaf.

Eller sök via modellbeteckning t.ex. AD41B och bläddra vidare till du hamnar rätt.

//Pär

PS. Hur gick det med summern, har du löst problemet eller fortfarande samma?

Kan ha med ovanstående att göra, d.v.s. ett rörigt eller felkopplat elsystem.Just det, dom flesta elproblemen är ju kontaktproblem, och minusanslutningarna är ju lätta att glömma bort.

4 timmar sedan skrev SnipEmil:

Ingen reaktion alls. Drevlyften fungerade innan panelen dog. 

Men har haft problem med summern som jag felsökt för, så det känns ganska logiskt att det hör ihop med instrumenttavlan då jag plockat isär den för att felsöka. 

Annars fungerar alla instrument och den går som den ska. 

Har du grejat med någontingen den senaste tiden som kan misstänkas att det är relaterat till uppkomna fel?

När det väller drevlyften kan den antingen ha en automatsäkring, en liten röd knapp att trycka på, eller så är det en vit plastgrej med två skruvanslutningar som ser ut som en kabelförbindelseskarv, men det är en engångssäkring.

spacer.pngspacer.pngIMG_1410.thumb.png.ff0e946f2d9caaf4243609c30f8f18ec.png

Den ser ut så här, sitter högt upp på motorn nära ”svarta boxen”.

Mät om du har +12 volt på båda anslutningarna med tändningen på.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man brukar ta strömmen till manöver av powertrim från ett flatstift bakpå larmenheten i instrumentpanelen. Även tankmätaren kan vara kopplad dit.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...