wahlis 26 Postad 12 Juni Hej, Jag håller på och gör om namnskyltar till båten som jag tillverkade för ett antal år sedan. Då försökte jag med en Dremel att fräsa ut bokstäver i trät, och sedan måla där med vit färg. När jag sedan lackade så blev de vita bokstäverna gula av lacken, så nu funderar jag på att göra det hela på ett annat sätt. Plankan är som jag jobbar med är väldigt lik teak både till utseende och hårdhet men är en Bankirai trall. Jag har funderat på ett par olika alternativ, dels att lacka upp brädan först och sedan bara måla på bokstäver med hjälp av schabloner, dock osäkert hur bra färg fäster på lack. Ett annat hade varit att fräsa ur hål helt i brädan för bokstäverna och lacka upp efter konstens alla regler och sätta något vitt på baksidan som får lysa igenom. Har även funderat på att skära ut bokstäver i tunn metallplåt, men tror det kan vara svårt att få snyggt, man kan köpa bokstäver men det blir rätt dyrt då det går åt många så vill helst undvika det alternativet. Tänker att det är bra med en lösning som går att underhålla regelbundet då solen och saltet tar hårt på trä, efter några ur brukar de se rätt tråkiga ut och då behöver man slipa och måla/lacka lite för att det skall hålla ett tag till. Tacksam för förslag på hur andra gjort det. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 769 Postad 12 Juni Vad är det för färg och lack du använt? Har för mig att Bankirai är ganska fett träslag och viss lack har svårt att fästa. Om du vill undvika att träet grånar med tiden kan det vara bättre att olja med t.ex. Kinesisk träolja istället för lack. Färgen du ska fylla i bokstäverna med bör vara oljebaserad. Prova först på en testbit om det blir bäst att olja först och sedan fylla i bokstäverna eller tvärt om. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 994 Postad 12 Juni 1 timme sedan skrev wahlis: och sedan måla där med vit färg. När jag sedan lackade så blev de vita bokstäverna gula av lacken, Klarlack bör inte ge någon färgförändring, men olika typer av fernissa är ju lite brun och då blir det vita lite gulaktigt. Om du låter bli att fernissa det vita bör det ju funka. men ett litet överlapp är ju bra så att inte fukt kan tränga in i skarven. Det är nog ännu bäst att fernissa hela skylten först, även nere i bokstäverna, och sedan måla i vitt där det ska vara vitt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 558 Postad 12 Juni Det kan ju ha uppstått en kemisk reaktion mellan färgen och lacken som gjorde att det blev gult. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 26 Postad 12 Juni Hej, Det kan ju vara så att färgen inte var kompatibel med lacken, tog bara någon vit färg som jag hade vad jag kan minnas, det skulle kunna vara en orsak, sen kan ju lacken som jag använt varit lite färgad även om den skall vara klar, speciellt om man lackat något som man betsat först. Hade inga problem med att få lacken att fästa på brädan utan det var bara att det blev gult. Har ju ingen fräsmall så det är lite svårt att fräsa på frihand och få det snyggt , var inne på om jag skulle försöka snida, dock kan det vara svårt i hårt trä. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser