Tristan870 3 Postad söndag kl 22:18 Hej har någon tips på vilket problem jag stött på idag… Har en Princess 35 -91 med dubbla Tamd41b. Tankar HVO och kört förra säsongen utan problem, men på premiärturen idag för denna säsong så skulle jag ”blåsa ur motorerna” vilket jag gör någon gång per år så varvar styrbords motor inte mer än ca 2200 varv trots full gas och givetvis då efter några sekunder börjar bolma svart rök… och båten tröttnar då följaktligen vid 11 knop… spinner som en katt och går hur fint som helst under 8 knop och 2000 varv. Babord motor går som den skall Har tidigare 2 säsonger toppat ca 21 knop (känns lite trött men som jag trott är som det skall) oavsett vilken diesel jag tankat, vilket några säger är för långsamt och att jag borde skruva lite på pumparna eller att det skulle kunna vara fel propellrar… Snälla, kom med några tips om vad styrbords motor drabbats av… i friläge varvar den upp och morrar till hur fint som helst på gas… Spridarna bytt och motorerna är provtryckta utan anmärkning 3 år sedan mvh Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 92 Postad måndag kl 04:58 Turbo som har kärvat ihop under vintern? Lossa luftfiltret och se om turbon snurrar lätt för hand. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan870 3 Postad måndag kl 07:06 Ok, skall kontrollera detta…. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 740 Postad måndag kl 09:29 10 timmar sedan skrev Tristan870: Har tidigare 2 säsonger toppat ca 21 knop (känns lite trött men som jag trott är som det skall) oavsett vilken diesel jag tankat, vilket några säger är för långsamt och att jag borde skruva lite på pumparna eller att det skulle kunna vara fel propellrar… Vad har du haft för varvtal på WOT (full gas)? Totalt antal drifttimmar? Finns många misstänkta komponenter som kan orsaka svart rök som egentligen tyder på allt för mycket bränsle i förhållande till luft som man betecknar AFR (Air to Fuel ratio). Inte så mycket man kan kolla själv men börja med att kolla turbon som @Tristan_301 föreslog, tror inte den kärvat ihop men kan vara sliten. Känn på axeln både axiellt och radiellt glapp och kolla på båda maskinerna för att jämföra. Är turbon skitig/oljig i kompressorhuset? Hur ser luftfiltren ut och är de bytta någonsin? Kollat laddluftkylare? Kan vara skitiga/igensatta i kylslingorna som minskar kyleffekten. När byttes bränslefilter sist? Hur ser motoroljan ut och när byttes den? Spridare skall kontrolleras/justeras/servas var 600:e timme Turbon skall kontrolleras vart annat år. Har det tagits kompressionsprov på motorerna någon gång? Turbons laddtryck, insprutningspump, spridare och kompressionsprov kontrolleras av fackman/Volvo Penta verkstad. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan870 3 Postad måndag kl 13:12 Hej många bra frågor och felet sitter förstås någonstans där, får börja någonstans… Tror ca 3500 varv när man pressat upp den i 21 knop… ca 2350 drifttimmar olja/filter nybytt Spridare bytt för 4 år sedan och provtryck luftfilter, diesefilter ej bytt under mina 3 säsonger så osäkert där… Bara att börja i ena ändan….😉 Om turbon/turbona verkar slut, har fått tipset då att byta till D-turbo, låter det som ett vettigt tips och skruva ett kvarts varv på pumparna…? den personen har en Princess 35 också med samma spec som toppar 27 knop semesterpackat mot mina sega 21 …. Tack så länge Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 239 Postad måndag kl 13:28 Börja med att kolla turbon, typiskt att det är svarta avgaser och effektförlust vid turbofel. Naturligtvis kan det ju vara andra fel, eller kombinationer av olika fel också, men turbon är ju förhållandevis lätt att kontrollera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan870 3 Postad måndag kl 13:40 Ja, får börja där… verkar mest troligt 🙄 tack Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 239 Postad måndag kl 13:44 (redigerade) Det är ju naturligtvis bra att byta samtliga filter också, dom skall nu bytas varje år! Om nu luftfiltret är kraftigt förorenat får du också samma, eller ungefär samma symptom, kolsvarta avgaser tyder ju på för litet luft till förbränningen. Redigerad måndag kl 13:44 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan870 3 Postad måndag kl 17:01 …då gör vi så😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 740 Postad måndag kl 17:36 3 timmar sedan skrev Tristan870: Om turbon/turbona verkar slut, har fått tipset då att byta till D-turbo, låter det som ett vettigt tips och skruva ett kvarts varv på pumparna…? Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "D-turbo" om det är från en D4 eller D6 motor? Det är nog inta bara att byta rakt av utan medför nog en viss modifiering för att den ska passa. Att öka effekten om det är det du syftar på kan innebära risk att slita ut en gammal motor i förtid och speciellt vevlager blir utsatta för ökad belastning. Kolla turbon på båda maskinerna, jämför... Byt alla bränslefilter och luftfilter, på båda maskinerna Kanske dags för spridarkontroll igen. 4 timmar sedan skrev Tristan870: Tror ca 3500 varv när man pressat upp den i 21 knop… Är väl inte så tokigt, 300 r/min under max men hur många är ni i båten och hur mycket lösöre finns ombord? Varvar båda maskinerna lika eller får du hålla tillbaka den ena lite? Hur lätt snurrar propelleraxlarna i neutralläge? Jämför... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan870 3 Postad måndag kl 18:39 Tack för fortsatta svar…. vet ej vad han menade och syftade med ”D-turbo”… får kolla upp det, låter logiskt det du säger att hålla sig till original om allt annat är original… skall stämma av övrigt med axlar i neutral osv… Nu är det bara att acceptera och ta tag i det hela Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 92 Postad måndag kl 19:44 När du väl har hittat felet som gör att motorn inte går som den ska, min gissning är som sagt att turbon inte funkar som den ska med tanke på att den orkar vara lite drygt 2000 rpm men inte mer. Det är ju typ där som turbon börjar ladda ordentligt. Anyway, mitt råd är att vid ett eventuellt turbobyte hålla sig till en turbo motsvarande originalet. Nästa steg för att hitta de saknade varven (och effekten) är att mäta turbotrycket. Mest troligt så kan du ge motorn lite mer bränsle för att få upp korrekt turbotryck och därigenom få tillbaka de hästar som motorn hade från början. Det brukar göra rätt stor skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan870 3 Postad måndag kl 21:12 Tack för goda råd, börjar rodda i detta nästa vecka, återkommer med facit😉 tomas 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joelfrodin 88 Postad tisdag kl 07:34 Det låter absolut som ett turboproblem, du råkar inte ha laddtrycksmätare? Det är bra att ha på på dessa motorer. Jag misstänker att personen du pratade med rekommenderade P- turbon inte D. AD41P eller TAM41P, har ett litet annat förhållande mellan turbin/kompressor som kan ha lite bättre egenskaper. De flesta renoverade uppgraderingsaggregat har det, den fysiska måtten är samma så de passar. GIK turbo har bra snabb service och är väldigt kunniga på detta. Du kan passa på att ta lite kort i inloppet när du kontrollerar aggregaten. Ibland är de så slita att det går att dömma ut dem med bilder. Typ när lagrena blir så glappa att turbinhjulen tar i vägarna och nöts ner. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan870 3 Postad tisdag kl 08:35 Tack för tydliga och bra tankar samt tips! bara att börja gräva i problemet 😉 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 188 Postad tisdag kl 08:45 OM det nu är så att du har problem med turbon, vilket allt tyder på, se till att du väljer en uppgraderad turbo med rostfri hylsa och "billet" i turbinhjulet. De ger ca 10-12 % extra vid lägre varv tack vare ökad effektivitet, dock ingen ökad toppeffekt. Jag har extremt god erfarenhet av http://turboshop.se som ligger i Ljungskile (Mellan Göteborg och Uddevalla). Extremt snabba och serviceminded. Typ en sån här. De har även paket med knä och alla packningar och klämmor. Bra priser..... Jag sitter även på en löst turbotrycksmätare norr om Göteborg. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 239 Postad tisdag kl 08:52 11 timmar sedan skrev Tristan870: Tack för goda råd, börjar rodda i detta nästa vecka, återkommer med facit😉 tomas 13 minuter sedan skrev Tristan870: Tack för tydliga och bra tankar samt tips! bara att börja gräva i problemet 😉 Ja för all del! Men innan du startar motorn, skruvar du loss röret på turbon som går till luftfilterboxen, och känner på turbons axel, att den går runt lätt, att den inte har varesig ett axiellt eller radiellt glapp. Om du har tur går den att snurra igång… men att den då stannat kan vara en föraning om att ”bäst före datum” har passerats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 740 Postad tisdag kl 09:09 Ja lite skillnad på "D-turbo" och "P-turbo", lätt att höra fel ibland. Om det nu skulle vara så illa att turbon glappar lite väl eller är alldeles oljig inne i kompressorhuset, så byter du på båda motorerna samtidigt och givetvis byter du motorolja och oljefilter samt luftfilter samtidigt för att inte ölägga de nya turboaggregaten. Viktigt att följa instruktionerna till punkt och pricka. Ju bättre man sköter sina maskiner, desto längre håller de. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan870 3 Postad tisdag kl 09:30 👍🙏 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser