Gå till innehåll
torsdag 25 juni 2026

Rekommendera Poster

Godkväll !

 

Tänkte se om det finns någon erfaren här på Vortec 4.3L V6a.

 

har dubbla maskiner den ena visar 80 psi på 3500 RPM och den andra visar strax över 40 psi.

80 psi känns väldigt högt tycker jag? om inte mätaren är konstig. dock ser det ut att vara lite lite lite olja som kommit under motorn ( nån droppe) så vet inte om man blåst någon packbox ?

 

båda motorerna är nyservade

 

mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket tryck har du vid start kall tomgång och vilket tryck har du varm på tomgång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev ThomasVikhog:

Vilket tryck har du vid start kall tomgång och vilket tryck har du varm på tomgång?

ca 45-50 psi på båda. sen runt 40 varma. den med högt oljetryck ryker väldigt mycket som kall med 

Redigerad av Anders89

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få fram korrekt information angående oljetryck så behövs fullständig modellbeteckning och motorns serienummer, detta varierar lite beroende på modell.

Ta gärna bilder av motorernas typskyltar.

 

Rent generellt ska en 4.3 (262 cu in) V6 ligga på mellan 30—55 psi vid 2000 r/min.

Lägsta tillåtna oljetryck är 4 psi vid 600—650 r/min i neutralläge.

Båda ovan angivna värden gäller för varm motor.


För att säkerställa korrekt oljetryck bör ett mekaniskt oljetryckstest utföras.

Man kan mäta resistansen i oljetrycksgivaren och den skall ha 227—257 ohm vid 0 psi, alltså avstängd motor. 
 

Ryker motorn med högt oljetryck oljerök och luktar det bränd olja?

Hur ser tändstiften ut på den motorn?

Förbrukar den motorn någon olja?

Var droppar det olja?

Vilken motorolja har använts?

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

För att få fram korrekt information angående oljetryck så behövs fullständig modellbeteckning och motorns serienummer, detta varierar lite beroende på modell.

Ta gärna bilder av motorernas typskyltar.

 

Rent generellt ska en 4.3 (262 cu in) V6 ligga på mellan 30—55 psi vid 2000 r/min.

Lägsta tillåtna oljetryck är 4 psi vid 600—650 r/min i neutralläge.

Båda ovan angivna värden gäller för varm motor.


För att säkerställa korrekt oljetryck bör ett mekaniskt oljetryckstest utföras.

Man kan mäta resistansen i oljetrycksgivaren och den skall ha 227—257 ohm vid 0 psi, alltså avstängd motor. 
 

Ryker motorn med högt oljetryck oljerök och luktar det bränd olja?

Hur ser tändstiften ut på den motorn?

Förbrukar den motorn någon olja?

Var droppar det olja?

Vilken motorolja har använts?

 

//Pär

Hej pär!

 

ska ner någon kväll o försöka hitta motor nr till dig

Funderade på om det kunde vara lite för mkt olja i motorn? en tycker stickan visar ganska korrekt men har svårt o läsa av dem ibland tycker jag då den skrapar lite när man drar upp den så lite åker av.

 

Jag tycker inte den luktar någon bränd olja faktiskt men den ryker en del på kallstart. ( de gör inte den andra )

 

oljan e väll strax bakom o under remskivorna ( på marken). men de e inga droppar det e mer som om du tar lite ny olja o kletar ut. väldigt lite dock.

den drar ingen olja vad jag kan se

 

denna oljan brukar jag ha i mina mercruisers: 25W-40 Synthetic Blend (deras egna)

Redigerad av Anders89

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Anders89:

ska ner någon kväll o försöka hitta motor nr till dig

Typskylten är en dekal som brukar sitta på plastkåpan över flamskyddet om det är en förgasarmotor eller en TBI-motor. På MPI-motorer brukar den sitta i bakkant på den stora plastkåpan men kan även sitta på värmeväxlaren.

 

14 minuter sedan skrev Anders89:

Jag tycker inte den luktar någon bränd olja faktiskt men den ryker en del på kallstart. ( de gör inte den andra )

Alltså ingen blårök (oljerök) men ryker, hur länge då bara några minuter eller hur länge?

 

17 minuter sedan skrev Anders89:

oljan e väll strax bakom o under remskivorna ( på marken). men de e inga droppar det e mer som om du tar lite ny olja o kletar ut. väldigt lite dock.

den drar ingen olja vad jag kan se

Själva oljenivån i oljesumpen är längre ner än remskivorna men oljan rinner delvis tillbaka via bröstkåpan och främre ramlager sitter innanför främre packboxen i bröstkåpan men en bit in i motorn, mellan packboxen och lagret går kamkedjan. Men det brukar inte tryckas ut någon olja här p.g.a. högt oljetryck då det mesta är trycklös returolja. Är packboxen sönder så skvätter det olja på främre delen av motorn och det droppar ner i kölskarpen.

 

24 minuter sedan skrev Anders89:

denna oljan brukar jag ha i mina mercruisers: 25W-40 Synthetic Blend (deras egna)

Ja det är bra.

 

Visar oljetryckmätaren med högt tryck något tryck med bara tändning på?

 

Återkom när du har hittat och fotograferat typskylten.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Typskylten är en dekal som brukar sitta på plastkåpan över flamskyddet om det är en förgasarmotor eller en TBI-motor. På MPI-motorer brukar den sitta i bakkant på den stora plastkåpan men kan även sitta på värmeväxlaren.

 

Alltså ingen blårök (oljerök) men ryker, hur länge då bara några minuter eller hur länge?

 

Själva oljenivån i oljesumpen är längre ner än remskivorna men oljan rinner delvis tillbaka via bröstkåpan och främre ramlager sitter innanför främre packboxen i bröstkåpan men en bit in i motorn, mellan packboxen och lagret går kamkedjan. Men det brukar inte tryckas ut någon olja här p.g.a. högt oljetryck då det mesta är trycklös returolja. Är packboxen sönder så skvätter det olja på främre delen av motorn och det droppar ner i kölskarpen.

 

Ja det är bra.

 

Visar oljetryckmätaren med högt tryck något tryck med bara tändning på?

 

Återkom när du har hittat och fotograferat typskylten.

 

//Pär

Hej Pär !

 

ingen blårök nä, njae den ryker väll intge krydd länge 2 minuter kanske sen lägger det sig.

ska testa det med tändningen faktiskt inget jag har tänkt på.

 

image.png.1e64d85842da79fafce39d4dae1c8cde.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående högt oljetryck och den ena motorn visar 80 psi när den andra visar 40 psi, tycker jag att du antingen skall kontakta närmsta auktoriserade Mercruiserverkstad för att kontrollera oljetrycket med mekanisk oljetrycks-mätare samt felsöka givare och instrument på båda motorerna. För det kan ju även vara så att den andra visar för lite.

Eller så gör du det själv men då måste du köpa en mekanisk oljetrycksmätare för att säkerställa att oljetrycket verkligen korrekt.

Mekanisk oljetrycksmätare är enda sättet att få fram verkliga värden på oljetrycket.

 

Oljetryck enligt verkstadshandboken skall vara 30–55 psi vid 2000 r/min.

Finns inga värden för andra varvtal angivna än ovanstående.

 

Oljetrycksgivaren skall visa med givarkabeln demonterad och mellan ansl. och jord:

227–257 ohm vid 0 psi (avstängd motor)

142–162,5 ohm vid 20 psi (verkligt oljetryck)

91,7–113,6 ohm vid 40 psi (verkligt oljetryck)

9–49 ohm vid 80 psi (verkligt oljetryck)

 

Angående att den ena motorn ryker mer än den andra vid kallstart kan bero på att choken ligger på för hårt och/eller för länge.

Nu fick jag inte fram och det är 2-ports- eller 4-portsförgasre på motorerna via serienumret men båda typerna har automatchoke som kan vara feljusterad. Det kan också vara högre flottörnivå eller en tillskottsventil som läcker och motorn ryker mer när den gå på choke.

När motorn går på tomgång och om du tittar ner i förgasarhalsarna på båda motorerna, ser det ut som den ena får mer bränsle än den andra?

Hur ser tändstiften ut färgmässigt? Ta gärna bilder...

 

Länge sedan du bytte tändkablar?

 

Hur ser flamdämparna (luftfilter) ut på motorerna, skitiga?

 

Bifogar en länk till verkstadshandbok om du vill felsöka själv:

https://www.scribd.com/doc/34814828/Merc-Service-Manual-18-4-3-Engines

 

Tog lite tid att hitta en VHB online som stämmer med ditt serienummer men till slut hittade jag den.

 

//Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Angående högt oljetryck och den ena motorn visar 80 psi när den andra visar 40 psi, tycker jag att du antingen skall kontakta närmsta auktoriserade Mercruiserverkstad för att kontrollera oljetrycket med mekanisk oljetrycks-mätare samt felsöka givare och instrument på båda motorerna. För det kan ju även vara så att den andra visar för lite.

Eller så gör du det själv men då måste du köpa en mekanisk oljetrycksmätare för att säkerställa att oljetrycket verkligen korrekt.

Mekanisk oljetrycksmätare är enda sättet att få fram verkliga värden på oljetrycket.

 

Oljetryck enligt verkstadshandboken skall vara 30–55 psi vid 2000 r/min.

Finns inga värden för andra varvtal angivna än ovanstående.

 

Oljetrycksgivaren skall visa med givarkabeln demonterad och mellan ansl. och jord:

227–257 ohm vid 0 psi (avstängd motor)

142–162,5 ohm vid 20 psi (verkligt oljetryck)

91,7–113,6 ohm vid 40 psi (verkligt oljetryck)

9–49 ohm vid 80 psi (verkligt oljetryck)

 

Angående att den ena motorn ryker mer än den andra vid kallstart kan bero på att choken ligger på för hårt och/eller för länge.

Nu fick jag inte fram och det är 2-ports- eller 4-portsförgasre på motorerna via serienumret men båda typerna har automatchoke som kan vara feljusterad. Det kan också vara högre flottörnivå eller en tillskottsventil som läcker och motorn ryker mer när den gå på choke.

När motorn går på tomgång och om du tittar ner i förgasarhalsarna på båda motorerna, ser det ut som den ena får mer bränsle än den andra?

Hur ser tändstiften ut färgmässigt? Ta gärna bilder...

 

Länge sedan du bytte tändkablar?

 

Hur ser flamdämparna (luftfilter) ut på motorerna, skitiga?

 

Bifogar en länk till verkstadshandbok om du vill felsöka själv:

https://www.scribd.com/doc/34814828/Merc-Service-Manual-18-4-3-Engines

 

Tog lite tid att hitta en VHB online som stämmer med ditt serienummer men till slut hittade jag den.

 

//Pär

 

Tjena Pär!

 

tackar så hjärtligt för din information

 

jag går på semester nu på fredag så tänkte försöka ta tag i allt då.

hade gärna försökt fixa det själv då varven närma mig har typ helt fullt upp till efter julis slut.

 

tar man bara ut oljetrycksgivaren från blocket o skruvar in den mekaniska typ som denna? https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/oljetrycksmatarset/oljetrycksmatarset-2000040923?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-shopping-LIA-low&gad_source=1&gad_campaignid=1625842709&gbraid=0AAAAADowiYiLu8QKeC-0Y1wfoGrVCH53b&gclid=EAIaIQobChMI3brlr_f8lAMVHAuiAx0V3SdpEAQYDCABEgLEVPD_BwE

 

( man behöver inte tömma på olja)?

 

gällande att det ryker, det är inget kritiskt man måste fixa direkt eller? om det är chocken tänker jag. ( mest så den inte ligger på hela tiden?) motorerna går fint överlag inget konstigt alls.

 

tändkablar har jag inte bytat ( köpte båten i somras)

 

ska återkomma till dig under veckan som kommer med bilder på stifft osv :)

 

mvh, 

 

 

Redigerad av Anders89

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Anders89:

tar man bara ut oljetrycksgivaren från blocket o skruvar in den mekaniska typ som denna?

Ja, kunde tyvärr inte öppna länken men det verkar vara något galet med Biltemas hemsida, det är väl nån AI eller nåt som har kapat🤣 Kollar senare hur den ser ut och vad det finns för adaptrar.

 

1 timme sedan skrev Anders89:

gällande att det ryker, det är inget kritiskt man måste fixa direkt eller? om det är chocken tänker jag. ( mest så den inte ligger på hela tiden?) motorerna går fint överlag inget konstigt alls.

Nej inte akut kritiskt men du bör kolla upp det.

Ganska enkelt att kolla choken att den släpper som den ska och många gånger behövs ingen choke alls för att starta motorn. Det är ju dumt om choken ligger på för länge och man slösar på bräsnle i onödan, dessutom kan det finnas en viss risk att man ökar oförbrända kolväten (HC) och spär ut motoroljan med bensin.

 

Kolla om du har 2-port eller 4-ports förgasare också, så kan jag komma med relevanta kontroll-punkter.

 

1 timme sedan skrev Anders89:

tändkablar har jag inte bytat ( köpte båten i somras)

Dåliga tändkablar är mycket vanligt på V6 och V8 då original kolledarkablar ligger mycket nära den heta undersidan på avgasgrenrören och kan bli lite glappiga p.g.a. värmen. Brukar finnas en datumstämpel på tändkablarna, kolla denna så de inte är allt för gamla. Har de suttit där sen 1994–1995 så är det på tiden att byta. När man byter så köper man silikonkablar med metall/rostfri ledare som håller betydligt bättre och ger bättre gnista då kolledarkablar har inbyggt motstånd för radioavstörning, behövs inte då komradio knappt används längre. Riktigt dålig gnista får man med gamla kolledarkablar och radioavstörda tändstift, både livrem och hängslen....

 

Ja återkom med bilder på tändstiften, gärna närbild så man ser.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Biltemas sats har adaptrar som passar. Var sitter givaren? normalt på V6:an så sitter den bakom fördelaren 

Biltemas har oringar på adaptrarna så dessa ska inte dras hårt.

 

Ingen olja behöver tömmas om givaren sitter bakom fördelaren

 

Redigerad av Gelis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2026-06-10 vid 18:42 skrev Mercury_44XS:

Ja, kunde tyvärr inte öppna länken men det verkar vara något galet med Biltemas hemsida, det är väl nån AI eller nåt som har kapat🤣 Kollar senare hur den ser ut och vad det finns för adaptrar.

 

Nej inte akut kritiskt men du bör kolla upp det.

Ganska enkelt att kolla choken att den släpper som den ska och många gånger behövs ingen choke alls för att starta motorn. Det är ju dumt om choken ligger på för länge och man slösar på bräsnle i onödan, dessutom kan det finnas en viss risk att man ökar oförbrända kolväten (HC) och spär ut motoroljan med bensin.

 

Kolla om du har 2-port eller 4-ports förgasare också, så kan jag komma med relevanta kontroll-punkter.

 

Dåliga tändkablar är mycket vanligt på V6 och V8 då original kolledarkablar ligger mycket nära den heta undersidan på avgasgrenrören och kan bli lite glappiga p.g.a. värmen. Brukar finnas en datumstämpel på tändkablarna, kolla denna så de inte är allt för gamla. Har de suttit där sen 1994–1995 så är det på tiden att byta. När man byter så köper man silikonkablar med metall/rostfri ledare som håller betydligt bättre och ger bättre gnista då kolledarkablar har inbyggt motstånd för radioavstörning, behövs inte då komradio knappt används längre. Riktigt dålig gnista får man med gamla kolledarkablar och radioavstörda tändstift, både livrem och hängslen....

 

Ja återkom med bilder på tändstiften, gärna närbild så man ser.

 

//Pär

Hej Pär!

 

jag som tittat helt fel på oljetrycket den ligger på 70 psi istället inte 80 så kanske hlet okej ändon och den andra motorn på strax över 40 så ca 45-50.

 

Choken funkar inte på ena motorn såg jag nu men den startar ändon väldigt lätt. den rykande motorn funkar choken på,  den öppnade nästan helt stängd för att sedan va fullt öppen efter kanske 3 minuter ca. 

IMG_5762.jpg

IMG_5764.jpg

IMG_5766.jpg

IMG_5767.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antagligen elvärmeelementet inne i manöverhuset som är sönder men kolla med multimetern om det är avbrott.

Du ser markeringarna på chokemanöverhuset, ställ dom lika.

Man behöver inte ha choke men då får man hålla på och "prima" med gasen innan man startar, kan vara lite bökigt.

 

Flamdämparna kan du rengöra med avfettning, fotogen eller t.o.m. lacknafta.

Blås rent med tryckluft från insidan efter tvätt.

 

Fick du länk till VHB?

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Antagligen elvärmeelementet inne i manöverhuset som är sönder men kolla med multimetern om det är avbrott.

Du ser markeringarna på chokemanöverhuset, ställ dom lika.

Man behöver inte ha choke men då får man hålla på och "prima" med gasen innan man startar, kan vara lite bökigt.

 

Flamdämparna kan du rengöra med avfettning, fotogen eller t.o.m. lacknafta.

Blås rent med tryckluft från insidan efter tvätt.

 

Fick du länk till VHB?

 

//Pär

Yes då ska ja rengöra dem nu i veckan :) 

 

yes fick länk till VHB, glömde kolla tändkablarna och stifft nyckeln fick jag såklart inte med mig..

hur ofta bör man byta stifften ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Anders89:

hur ofta bör man byta stifften ?

Beror på hur många timmar du kör per säsong och hur de ser ut för dessa kollar man när man gör service på hösten i samband med konservering och oljebyte. Instruktionsboken säger kontroll var 300:e timme eller vart 3:e år.

Men kollar man varje år så ser man på tändstiften hur motorn mår för övrigt.

Vissa skittändstift kan gå sönder efter 50 timmar, vissa bra tändstift håller 5–6 år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...