fadern 7 Postad 6 Juni (redigerade) Hej, Jag har en CR49 som blir alldeles för kall. Den kyler hela tiden trots att reglaget är på det lägsta. Kan det vara denna lilla röra som spökar? (Se bilderna) Redigerad 6 Juni av fadern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 239 Postad 6 Juni (redigerade) Det är ju lätt att misstänka termostaten, jag vet att frågan, eller liknande fråga, har varit uppe tidigare här på forumet. Firma Thermoprodukter brukar ge snabbt svar om man mailar och frågar. Termostaten finns även att köpa som reservdel. Någonting som hänt mig är att den svarta elektronikboxen som sitter på kompressorn, lossnat litet granna från sina ”fästen” som egentligen är flatstiftskontakter, i mitt fall startade inte kompressorn öht, men om den förlorar kontakten med termostaten eller dess givare kanske den löper amok och går hela tiden, inte vet jag, men ställ en fråga till Thermoprodukter. Redigerad 6 Juni av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 239 Postad 6 Juni En annan grej som hände på ett annat litat kylskåp, av annat fabrikat, var att termostatens ratt lossnade från axeln, det spelade ingen roll hur man vred på ratten, det var ju samma temperatur ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 737 Postad 6 Juni Kanske kan vara till någon hjälp: https://thermoprodukter.se/cdn/shop/files/ManualKylskapSVGenerell_8fbf7f0d-d8ef-4b5d-8795-7f1803474c0a.pdf?v=11099720862025607013 Thermoprodukters hemsida: https://thermoprodukter.se/products/isotherm-cr49-kyl-elegance //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fadern 7 Postad 6 Juni 8 minutes ago, Mercury_44XS said: Kanske kan vara till någon hjälp: https://thermoprodukter.se/cdn/shop/files/ManualKylskapSVGenerell_8fbf7f0d-d8ef-4b5d-8795-7f1803474c0a.pdf?v=11099720862025607013 Thermoprodukters hemsida: https://thermoprodukter.se/products/isotherm-cr49-kyl-elegance //Pär Tackar, enligt dokumentet så är det antingen termostaten som är sönder eller möjligen sonden som är felplacerad. Vad är det och hur ska den sitta? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 239 Postad 6 Juni 3 timmar sedan skrev fadern: Tackar, enligt dokumentet så är det antingen termostaten som är sönder eller möjligen sonden som är felplacerad. Vad är det och hur ska den sitta? Sonden är den grejen som känner av temperaturen och skickar en signal till termostaten. Jag skulle tro att det är den svarta kabeln man kan se på bilderna. Jag har placerat min sådan ungefär i mitten av skåpet, men den ser inte riktigt likadan ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 991 Postad söndag kl 12:30 Låter absolut som att termostaten är trasig, men då kanske inte kylen borde starta alls? Ring Termoprodukter så hjälper de dig med felsökningen och även med kontakt med en reparatör eller besked om var du kan köpa en ny termostat. Räkna med 700 - 800 kronor för termostaten. Jo, det låter dyrt, men då får du något som passar. Set kan säkert gå att hitta en termostat för 400 - 600 kronor om du letar, men billigare än så blir det inte. Jag har fösökt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 835 Postad söndag kl 12:38 Du har redan fått bra svar om Thermoprodukter. Senast jag var i kontakt med dem fick jag väldigt bra service. Också det om en termostat till ett kylskåp. Och jag fick bra instruktioner om hur jag skulle byta det som var trasigt. En eloge till såna företag! Men, jag tycket det ser ut som en ”hemma-fixar-lagning” på den svarta sladden i ”frys-facket”. Kolla först att sladdarna där har avsedd kontakt med varandra och var beredd på att skåpet i standardutförande inte ser riktigt ut som ditt. Kanske kan det också vara en äldre lösning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 239 Postad söndag kl 12:39 2 minuter sedan skrev Mackey: Låter absolut som att termostaten är trasig, men då kanske inte kylen borde starta alls? Ring Termoprodukter så hjälper de dig med felsökningen och även med kontakt med en reparatör eller besked om var du kan köpa en ny termostat. Räkna med 700 - 800 kronor för termostaten. Jo, det låter dyrt, men då får du något som passar. Set kan säkert gå att hitta en termostat för 400 - 600 kronor om du letar, men billigare än så blir det inte. Jag har fösökt. Jag kollade igår, då kostade termostaten ungefär 1100 kronor hos Termoprodukter, man kanske kan få tag i en billigare, misstänker att det är en standardkomponent från Danfoss, på bilden ser det ut som om det är en enkel mekanisk bimetalltermostat. Beroende på vad det är för typ av termostat kan den ju lägga av helt och inte alls starta kompressorn, eller hänga upp sig på max, så att kompressorn går oavbrutet…. Eller då att vredet, ratten, lossnat på axeln och inte påverkar termostaten oavsett om man vrider till min, eller noll. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 239 Postad söndag kl 12:59 Jag har ju en annan modell, eller snarlik modell med en annan styrning av kompressorn. Men iallafall, här lossnade vredet för den manuella inställningen, på axeln. Innanför panelen sitter det en vridpotentiometer som i sig är rätt så trög, så det upptäcktes inte att vredet roterade på axeln. Det sitter en liten 2 mm låsskruv i vredet som hade rostat fast, men med rostlösningsvätska och en liten instrumentmejsel löste det sig. Nu har väl trådskaparen en vanlig termostat med en större plastratt som sitter inne i skåpet? Men även dessa kan ju demonteras och undersökas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 26 Postad måndag kl 06:28 Jag hade problem med vår kyl och fick rådet att vrida på termostaten mellan min och max några gånger och efter det fungerade den bra igen. /Wahlis 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 991 Postad måndag kl 09:02 20 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Jag kollade igår, då kostade termostaten ungefär 1100 kronor hos Termoprodukter, man kanske kan få tag i en billigare, misstänker att det är en standardkomponent från Danfoss, på bilden ser det ut som om det är en enkel mekanisk bimetalltermostat. Den termostat jag har är billigare hos Thermoprodukter, men priserna verkar variera kraftigt på olika termostater. Det är ingen bimetalltermostat utan en mekanisk termostat med ett kapilärrör fyllt med vätska eller gas som krymper (trycker sjunker) när temperaturen sjunker och expanderar (trycket ökar) när temperaturen ökar. Tryck förändringen påverkar ett membran eller liknande som öppnar eller stänger en elektrisk kontakt till kompressorn. Det går troligen att ersätta termostaten med denna som kostar under 200:- kronor (man måste kolla så att den är till ett kylskåp och inte en frys), men då passar den troligen inte direkt där den nuvarande termostaten är monterad. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser