skippeer 472 Postad 26 Maj Läste tråden om renovering av dricksvattensystem och började fundera lite på min egen båt. Vill inte kidnappa den andra tråden så jag startar en ny. Vår pensionärsbåt byggdes 2002 av Rexander och vattenslangarna ombord är de standardslangar som vi haft på Maxi 77 och på Scampi 30 dvs ”armerade”. Föregående Hanse båt hade ”hårda slangar”, minns inte model, börjar ana att det fanns en anledning till valet av slangar i Greifswald. Vi följer standard rutinen bland längeseglare, vid tankning sediment och avkalkningsfilter. Kloret gör nytta i ståltanken. I år trodde jag att vi skulle kunna dricka tankvattnet utan bismak efter jag monterade ett nanofilter mellan tank och pump men tyvärr är det inte njutbart. Kan orsaken vara de armerade genomskinliga slangarna? Den gulnade övre slangen är från pumpen. De undre vitare slangarna är för duschpump respektive länspump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 012 Postad 26 Maj (redigerade) 1 timme sedan skrev skippeer: I år trodde jag att vi skulle kunna dricka tankvattnet utan bismak efter jag monterade ett nanofilter mellan tank och pump men tyvärr är det inte njutbart. Kan orsaken vara de armerade genomskinliga slangarna? Det beror på vad det smakar som inte gör det njutbart. De vanliga genomskinliga armerade PVC-slangarna brukar ge en tydlig plastbismak om vattnet får stå i dem ett tag. Dock använder jag dem själv i undantagsfall för färskvatten även i min båt till t ex uteduschen o.s.v. Alltså ställen där man med största sannolikhet inte kommer dricka vattnet i alla fall. Är det annan bismak än "plast" är det dock inte säkert slangen är boven. Annars är väl det vanligaste att använda slang som specifikt är avsedd för dricksvatten, ofta benämnda just "Dricksvattenslang" eller "Färskvattenslang". EDIT: Sedan är nog inte alla överens om att "plastbismaken" som de vanliga kryssarmerade genomskinliga PVC-slangarna ger är ett problem, utan det finns Marinbutiker som säljer dem som Färskvattenslang i alla fall. Inte heller att det är bra om slangen inte släpper in ljus för att undvika beväxning inne i slangen.... Redigerad 26 Maj av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 239 Postad 26 Maj (redigerade) Ja, dom armerade slangarna smakar och luktar ”polyvinylklorid”, iallafall när dom är nya, sedan blir det en annan smak, men kanske främst beroende på avlagringar inuti slangen eller tanken. Redan i den förra tråden där vi ”snackade slang” berättade jag att jag har Biltemas blåa och röda slangar, det var väl omkring 10-11 år sedan jag bytte dom jag kom åt. Dessa ger ingen bismak, men om man nu har bismak så kan den ju komma från tanken också. När min båt kom i min ägo hade de nyss påfyllda vattnet en svag bismak, gick att dricka men det var inte gott. Värre blev det då jag kokade kaffe på det vattnet, kaffet blev totalt odrickbart, hemskt. Men det blev mycket bättre efter en tankrengöring, så det är ju inte alltid som slangarna är källan till smaken. Men iallafall, Biltemas slangar är bra! Det enda är ju att dom inte tål värmen första biten efter vv-beredarens utlopp, så där har jag fått sätta ungefär en meter armerad gummislang, och varmvattnet smakar nu svagt av gummi, men varmvatten dricker man ju vanligtvis inte. Men dom kryssarmerade PVC-slangarna tål inte heller varmvattnet från bererdaren. Redigerad 26 Maj av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 744 Postad 26 Maj 7 timmar sedan skrev skippeer: I år trodde jag att vi skulle kunna dricka tankvattnet utan bismak efter jag monterade ett nanofilter mellan tank och pump men tyvärr är det inte njutbart. Kan orsaken vara de armerade genomskinliga slangarna? Ja, kryssarmerad PVC är inte till för dricksvatten eller varmvatten men utmärkt som tryckluftsslang. Vet inte hur pass "giftiga" de är men de är definitivt inte nyttiga. Bra tips från @IngemarE och @Georg_Ohm //Pär PS. Visst "kommunalt vatten" behöver dessutom filtreras i kolfilter för att bli bättre och speciellt om det ska lagras. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 992 Postad 26 Maj 3 timmar sedan skrev Mercury_44XS: PS. Visst "kommunalt vatten" behöver dessutom filtreras i kolfilter för att bli bättre och speciellt om det ska lagras Nej, behandlat vatten i Sverige behöver inte behandlas på något ytterligare sätt om det bara ska lagras några månader i en båttank. Smaken varierar över landet, så kolfilter kan kanske behövas på vissa platser och avhärdningsfilter på andra platser. Jag har talat med två vattenverk om detta och båda sade att vattnet kan lagras i sex månader utan problem, fast de var noda med att de inte fick gå ut med det officiellt. Stockholmsvatten klarar åtminstone tre månader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 992 Postad 26 Maj (redigerade) 9 timmar sedan skrev IngemarE: 11 timmar sedan skrev skippeer: Kan orsaken vara de armerade genomskinliga slangarna? Det beror på vad det smakar som inte gör det njutbart. De vanliga genomskinliga armerade PVC-slangarna brukar ge en tydlig plastbismak om vattnet får stå i dem ett tag. Jag misstänker att det är vattnet på platsen där du fyler tanken som inte är gott eller något i själva tanken som gör att det inte är gott. Gamla plastslangar, även armerade plastslangar för tryckluft, brukar inte ge någon plastsmak. Jag tycker smaktillskottet från dessa slangar försvinner med tiden. Testa att ta vattnet direkt från tanken utan att det passerar en massa slangar. Vad är ett nanofilter? Om det är ett "klassuskt" nanofilter så tar ju det bort en del salter och det kan förstöra vattnets smak. Funktionen har vissa likheter ned omvänd osmos (watermaker) fast inte lika effektivt att ta bort salter. Redigerad 26 Maj av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 744 Postad 26 Maj (redigerade) 2 timmar sedan skrev Mackey: behandlat vatten i Sverige Just det "behandlat" vatten. Jag dricker inte kommunalt vatten av den anledningen🤮🤢😵 Redigerad 26 Maj av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 126 Postad 27 Maj Vet inte om jag tillför något, men när mitt vatten i båten smakade lite konstigt lite plastsmak. Kaffet smakade illa kokkaffe,Jag sköljde hela systemet två gånger med en blandning av ättika och vatten.Bismaken försvann det är några år sedan,fortfarande gott vatten som är drickbart.Ronnie 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 239 Postad 27 Maj 1 timme sedan skrev Ronnienr10: Vet inte om jag tillför något, men när mitt vatten i båten smakade lite konstigt lite plastsmak. Kaffet smakade illa kokkaffe,Jag sköljde hela systemet två gånger med en blandning av ättika och vatten.Bismaken försvann det är några år sedan,fortfarande gott vatten som är drickbart.Ronnie Sannolikt beläggningar i tanken och slangarna. Jag har aldrig känt att kommunalt (behandlat-) vatten smakat illa. MEN jag vet tappställen långt ute på bryggor dit vattnet leds i svarta plaströr som ligger exponerade för solljuset, där det kan smaka unket, och att vattnet dessutom är varmt så att man måste tappa ett hundratal liter innan man får fram kallt vatten. Därtill finner man en rätt äcklig gammal kladdig trädgårdsslang på tappkranen som man ogärna vill stoppa ned i sin däcksgenomföring. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 126 Postad 27 Maj 23 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Sannolikt beläggningar i tanken och slangarna. Det kanske är samma för skippeer Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 744 Postad 27 Maj 50 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Jag har aldrig känt att kommunalt (behandlat-) vatten smakat illa. Nej smaken är ju som... Jag är uppväxt med och van vid eget brunnsvatten och tycker att kommunalt vatten smakar sumpmark, speciellt ytvattentäkter. Det är nog stor skillnad mellan olika kommuner på vattenkvalitet men i södra Skåne kommer det mesta från Vombsjön. Märker även direkt om folk har avhärdningfilter, då smakar vattnet salt och man kan lika gärna dricka ur Östersjön. Vi lämnar in vattenprov regelbundet och har 3 olika filter (bomull, anti-kalk och kol) innan det går ut i våra ledningar och våra gäster dricker hellre vårt kranvatten än "Köpevann". //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 239 Postad 27 Maj 3 timmar sedan skrev Ronnienr10: Det kanske är samma för skippeer Ronnie Jag skulle tro att det är fler som har samma problem. Jag vet att goda båtvänner tappar upp ”govatten” i väl rengjorda PET-flaskor att ha till kaffekok och dricksvatten, dom klandrar jag inte då deras jättegamla vattentank är väl inbyggd, onåbar, långt ner i båtens kölsvin under diverse durkar och skott. 2 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Nej smaken är ju som... Jag är uppväxt med och van vid eget brunnsvatten och tycker att kommunalt vatten smakar sumpmark, speciellt ytvattentäkter. Det är nog stor skillnad mellan olika kommuner på vattenkvalitet men i södra Skåne kommer det mesta från Vombsjön. Märker även direkt om folk har avhärdningfilter, då smakar vattnet salt och man kan lika gärna dricka ur Östersjön. Vi lämnar in vattenprov regelbundet och har 3 olika filter (bomull, anti-kalk och kol) innan det går ut i våra ledningar och våra gäster dricker hellre vårt kranvatten än "Köpevann". //Pär Även jag är uppvuxen med brunnsvatten, och det vattnet hade skiftande kvalitet, morsan sade alltid att tvätten blev renare sedan den dagen vi fick kommunalt vatten… Vi skall väl inte diskutera geologin kontra grundvattnet i olika delar av landet, men där är det ju stora skillnader som ger olika vattensmak. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 472 Postad 28 Maj Tack för flera bra tips, får fixa med kallvattnet steg för steg, att släpa köpevatten i dinge är knöligt. @Mercury_44XS verkar ha erfarenhet av egen brunn, vid tankning passerar vattnet bla ett s.k. avkalkningsfilter, 10” typ från Jula, men den nya vattenkokaren visar redan tecken på kalkbeläggningar. Fungerar dessa avkalkningsfilter över huvud taget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 744 Postad 28 Maj 30 minuter sedan skrev skippeer: Tack för flera bra tips, får fixa med kallvattnet steg för steg, att släpa köpevatten i dinge är knöligt. @Mercury_44XS verkar ha erfarenhet av egen brunn, vid tankning passerar vattnet bla ett s.k. avkalkningsfilter, 10” typ från Jula, men den nya vattenkokaren visar redan tecken på kalkbeläggningar. Fungerar dessa avkalkningsfilter över huvud taget? Har provat Julas avkalkningsfilter, var ingen höjdare. Nu är det iofs ganska många år sedan och de byter ju leverantörer då och då, kanske ännu sämre nu än då... Har provat någon annan sort också men inga höjdare... Vi har använt Gelias antikalkfilter som funkar bäst hos oss men måste bytas minst var 5–6:e månad eller när det börjar bli för mycket kalk i vattenkokare mm: https://www.gelia.se/products/gelia-vvs/kallvatten/vattenrening/3005021052 Det tar definitivt inte bort kalken helt men minskar mängden som fastnar i t.ex. vattenkokaren där det ofta märks mest. Finns att köpa på bl.a. Hornbach, Bauhaus m.fl. OBS! Köp i butik för filtret är ganska känsligt och plasten i själva filterpatronen spricker om man tappar den eller paketet misshandlas under transport och omlastning. De har bytt förpackning runt själva filtret till mer stötdämpande men ibland kastar de hej vilt med paketen på terminalerna och det har hänt att paketet har varit helt mosat när vi hämtat ut det. Ligger det då en ensam filterpatron utan någon som helst bubbelplast eller liknande, då är det stor risk för sprickor. Vet inte om man kan skriva att de ska packa noga om man vill beställa online men det är väl som att hälla vann på en gås. Jag köper alltid på mitt närmsta Hornbach varuhus efter fått ett antal sönderkastade paket. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 472 Postad 28 Maj (redigerade) Har för mig att Jula säljer vattenfilter som har polsk text. Årets sedimentfilter inköpt på amazon.es var på 5 micron, var kanske överdrivet finmaskigt. Velade mellan 5 och 20 micron. Gelia känner jag igen efter tidigare rörmekande, får köpa några Gelia filter och ta ombord och jämföra. Redigerad 28 Maj av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 744 Postad 28 Maj 39 minuter sedan skrev skippeer: Årets sedimentfilter inköpt på amazon.es var på 5 micron, var kanske överdrivet finmaskigt. Velade mellan 5 och 20 micron. Ja det tar kanske lite längre tid att fylla på tanken med 5 micron men det beror ju lite på tryck och flöde från tappstället. Blir iaf bättre renat😃 Mät höjden på de Jula-filterpatroner du har, jag har för mig det var något med höjden på de jag köpte tidigare från Jula. Det finns ju både 10" filter och 9 3/4" filter. Jag har inget kalkfilter hemma nu så jag kan inte mäta och det stod ju inget vad jag kan se på Gelias sida. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 992 Postad 29 Maj Vatten är väldigt olika på olika platser i Sverige och i världen. Är vattnet rent från början görs väldigt lite i vattenverket, kanske bara Filtrering, ofta i sandfilter. Desinfektion med UV eller klor. Är råvattnet av sämre kvalitet så blir det flera processteg, kanske så här: Grovsilning Förluftning pH-justering Flockning Sedimentering Sandfiltrering Desinfektion med ozon, UV eller klor. Klorering Slutlig pH- och mineraljustering Det man gör hemma är ju också en form av behandling av vattnet som ibland är nödvändigt eller iaf. önskvärd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser