Gå till innehåll
torsdag 04 juni 2026
wahlis

Dålig matarpump MD40A?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har märkt att vår MD40A är ganska svårstartad det kan ju bero på att det fortfarande att det är rätt kallt ute, kör med glödning innan varje start och för köra rätt mycket sedan får jag även köra i startläget rätt länge innan något händer, ibland flera gånger innan motorn startar. Jag läste i någon tidigare diskussion om att ifall man har problem med tätheten i matarpumpen så finns risk att man tappar tryck. 

Vet att när jag bytt finfiltret på den så har jag inte kunnat nyttja pumpenarmen utan får manuellt se till att fylla den med att trycka fram diesel och lufta den på det sättet. 

Jag har även problem med start av varm motor där den går igång fint men saknar kraft när man lägger i växel, den är helt kraftlös man får ge mycket gas för att kunna få den att röra på sig. Har även varit med om att när man åkt en bra stund och går ner på lågt varv så dör den om man inte gör detta försiktigt. 

Vet att man även kan ha problem med insprutningspumpen så frågan är vart man skall börja för att se om det blir någon skillnad, insprutningspumpen är ju dyr och inget man kanske fixar med själv som jag förstått, någon som har liknande erfarenheter liknande problem och hur gjorde ni för att komma till rätta med det?

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur är det med bränslefilter och ev sil i tanken?

Kan säkerligen bli sånt fel om det är minsta luftläckage före högtrycks pumpen.

Jag skrev före högtrycks pumpen då felet väl yttrar sig på samtliga cylindrar?

En svåger till mig hade sprickor i gamla gummislangen mellan pump och tank.

Blev typ sån, till slut blev det tvärstopp.

Sjöräddningen fick jobba efter stopp mitt i Vänern.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Följ anvisningarna i instruktionsboken eller verkstadshandboken noga för korrekt luftningsprocedur för aktuell motor men ibland kan man behöva ta till vissa knep:

• Om inte handpumpen tar när man ska lufta ur bränslesystemet, så vrider man motorn 1/2 varv i rotationsriktningen tills man märker att handpumpen börjar ta.
  • Om motorn är svårstartad när man luftat klart, lossa samtliga spridarrörsmuttrar ca 1/2 varv, dra sedan åt en mutter i taget (helst i motorns tändföljd) tills motorn går. Kör aldrig mer än 25–30 sek på startmotorn i taget och låt startmotorn vila 2-4 min innan nästa körning. Detta görs för att få ut ev. luftbubblor i spridarrören och denna procedur måste ske snabbt, man kan inte söla med detta utan snabbt som blixten drar man åt spridarrörsmuttrarna.

Har du:

• Använt nya kopparbrickor där de varit demonterade?
  • Smort alla packningar/gummiringar etc. till bränslefiltren med lite olja innan montering?
  • Tagit kompressionsprov på motorn?
  • Kontrollerat spridarnas öppningstryck och spridarbild?
  • Kollat så motorn går på alla cylindrar? Görs genom att lossa ett spridarrör i taget (ca 1/2 varv) när motorn går på låg tomgång. Lyssna på motorns gång, förändras ljudet och varvtalet? Dra sedan åt spridarrörsmuttern igen och gå vidare till nästa cylinder. Gör så på samtliga cylindrar, anteckna ev. avvikelser.

Vad kör du på för dieselolja?

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Hybro:

Hur är det med bränslefilter och ev sil i tanken?

Kan säkerligen bli sånt fel om det är minsta luftläckage före högtrycks pumpen.

Jag skrev före högtrycks pumpen då felet väl yttrar sig på samtliga cylindrar?

En svåger till mig hade sprickor i gamla gummislangen mellan pump och tank.

Blev typ sån, till slut blev det tvärstopp.

Sjöräddningen fick jobba efter stopp mitt i Vänern.

Samma problem hade även min svåger, torrsprickor i slangen mellan tanken och uppfodringspumpen, inte säkert att det är det som är felet men lätt att kolla.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet har funnits ett antal år, har bytt några gamla bränsleslangar då de gamla för dåliga. Motorn har varit ur hos en verkstad för service där man kontrollerat komp rengjort spridare med mera. Man gjorde även bedömningen att skicket var helt ok på den i samband med detta. Dock bad jag inte dem att se över matarpump eller insprutningspump, då orsaken till servicen var en helt annan som inte har med detta problem att göra. I efterhand kan man tycka att det var synd att jag inte tänkte på detta då. När jag gjorde inspektion av tanken för några år sedan så var den helt ren och jag kör bara med blankdiesel. 

Det skulle ju kunna vara tjuvluft, men borde den inte gå mer generellt dåligt då, när den väl startar och är kall så går den jättebra, där känns det mer som att trög att starta. När den är varmkörd så startar den jättelätt, men ibland så blir det knas och den är kraftlös när växeln skall i, där känns det som att det inte flödar på tillräckligt med soppa. De kan ju var ett eller flera små problem som ligger bakom.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan det var luft i systemet men gör man en korrekt luftningsprocedur men motorn är fortfarande svårstartad, kan det vara andra fel än lite luft i systemet.

Hade matarpumpen haft dålig kapacitet hade motorn inte orkat över ett visst varvtal och hade pumpen varit helt kass hade motorn inte gått alls. Men man kan mäta trycket från matarpumpen om man nu misstänker att den är dålig, skall ha 0,15–0,28 bar.

16 timmar sedan skrev wahlis:

Jag har märkt att vår MD40A är ganska svårstartad det kan ju bero på att det fortfarande att det är rätt kallt ute, kör med glödning innan varje start och för köra rätt mycket sedan får jag även köra i startläget rätt länge innan något händer, ibland flera gånger innan motorn startar.

Tyder på tre saker:

Dålig kompression (otäta ventiler, slitna kolvringar, fastbrända kolvringar, trasig toppackning)

Dåliga spridare (fel öppningstryck, fel spridningsbild)

Dåliga glödstift

Tydligen går motorn när den väl kommit igång men hur går den, går den på alla 6?

Lossa en spridarrörsmutter i taget (ca 1/2 varv) när motorn går på tomgång och lyssna på motorns ljud, går den lika eller sämre och tappar den i varv? Anteckna...

11 timmar sedan skrev wahlis:

Motorn har varit ur hos en verkstad för service där man kontrollerat komp rengjort spridare med mera. Man gjorde även bedömningen att skicket var helt ok på den i samband med detta.

Hur länge sedan är detta?

Du måste ju fått ett diagramblad på kompressionsprovet, vad visade det? Vilket tryck visade kompressionsprovet?

Rengöra spridare? Man brukar även kontrollera/justera öppningstryck och är spridarbilden för dålig byter man spridarspetsar eller kpl. spridare.

Hur mycket varvar motorn på full gas?

Kör en runda och dra på för fullt när motorn blivit varm, håll full gas under 1–2 min och läs av max varvtal. Lyssna på motorljudet.

Gå sedan ner till ca 500 r/min under max varvtal och kör i ca 4–5 min. Lyssna på motorljudet.

Samma sak ca 1000 r/min under max varvtal men kör i minst 15 min. Lyssna på motorljudet.

Hur pass lätt/svårtstartad är motorn när den är varm?

Lättstartad efter 5 min vila?

Lättstartad efter 15 min vila?

Hur lång tid behövs för att den ska vara svårtstartad?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn har varit ur under vintern och blivit genomgången. Vanligtvis så start den bra när den varit igång och blivit varm, har aldrig haft några problem med det, det som dock varit problem när det fått stå några timmar efter att den körts ordentligt varm om man startar den är att den inte haft någon kraft när man lägger i växeln. 

Jag kommer inte ihåg när jag hade problem med detta första gången, men jag vet att vid ett filterbyte som gjordes så var jag tvungen att öppna matarpumpen för att få fram soppa, kan vara efter detta som problemen kommit. Jag har nu beställt ett nytt membran till pumpen, om detta är källan till problemen tänker jag att jag borde märka det rätt fort när jag kört motorn och sedan låtit den stå några dagar, går det lättare att starta då så var problemet där. Kan ju även vara så enkelt att pumpen blivit otät efter att jag öppnade den sist, så skall bli intressant att se om detta gör någon skillnad.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...