Lintott 2 221 Postad 20 Maj 1 minut sedan skrev Karljohansson: typ en sån här, vattentank flexibel kallas dehttps://www.seasea.se/produkter/vatten-vvs/vattentankar/vattentank-flexibel-55l-4225 Efter några år när den blir geggig/äcklig invändigt så går det inte att rengöra den... Det satt en sådan i en båt jag köpte för många år sedan. Den vattensäcken åkte på soptippen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 24 Postad 20 Maj 21 minutes ago, Lintott said: Efter några år när den blir geggig/äcklig invändigt så går det inte att rengöra den... Det satt en sådan i en båt jag köpte för många år sedan. Den vattensäcken åkte på soptippen. bra poänger, det är kanske bäst att försöka montera en hård tank där jag tänkt just nu ovan bränsle tanken givet att jag kan hitta ett bra ställa att få den på plats säkert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 20 Maj Jaha, då fattar jag men hade du inte köpt en plasttank? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 24 Postad 20 Maj 1 hour ago, Mercury_44XS said: Jaha, då fattar jag men hade du inte köpt en plasttank? jo den är köpt, men är det ett massivt ombyggnadsprojekt som krävs för att få den på plats så vill jag hellre sälja den och köpa nått enklare att montera har gjort några nya bilder så man ser mer hur tanken skulle kunna sitta om jag går vägen att behålla den hårda tanken, den träavsatsen ni ser i bilderna var väldigt solid testa stå på den En annan ide som slog mig är att skära upp den gamla tanken och sätta den nya i den gamla tanken som ju är gigantisk, samt stötta upp dess insida om hålet gör den mindre stabil, i och med att dieseltanken ev stöttas mot den gamla vattentanken Så för att summer här finns 4 vägar 1) enligt bilderna ovan, lite osäkert hur exakt den ska fästas upp, gasolröret bakom för ju absolut inte sakas eller, även sjövattenetsutlopp från motor går förbi tätinpå här, vet inte hur mycket värme som kan utsöndras här, 20 timmars jobb 2) mjuktank, absolut enklast att montera, men får väl bytas ut lite då och då om det blir äcklig, påfyllning får göras inifrån båten eller genom samlare slang typ 13 mm - 3 timmars jobb 3) göra ett hål i gamla vattentanken, lägga den nya i den och ev. stötta upp konstruktionen lite vid behov så inte dieseltanken kan röra sig - 10 timmars Jobb gissar jag 4) ta bort gamla tanken, bygga om och stötta upp dieseltanken, med mer med mer, det kommer ta mig lång tid att gör själv 50-100 timmars jobb? vill ju egentligen bara segla och ha det gött^^ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 20 Maj Tvivlar du på om du köpt rätt sorts tank? Jag kan ju tycka att 37 liter inte är speciellt mycket vatten om man skall vara ute några dagar. Jag har 108 och 88 liter, den mindre tanken fylls bara upp när när besättningen utökas eller då vi går ut till Kosteröarna, som inte har kommunalt vatten. Men vi brukar ju duscha i färskvatten efter saltvattensbad… Hur ser det ut längst fram i båten? Som jag tidigare skrivit finns det ju tankar som är avsedda att placeras längst fram. Njae, jag håller med de andra om vattensäckarna, men dom kanske är bättre nu än dom jag minns från 1990-talet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 20 Maj Du ser kanske inte skogen för alla träden😉 Flytta brännoljetanken till lämpliga plats i samma utrymme, gör fast ordentligt och ram runt botten. Kan du flytta den akterut? Flytta upp däckspåfyllningen där den ska vara på däck, samma med avluftningen. Skaffa riktig slang från däckpåfyllning till tanken, samma gäller för avluftningen. Inte kryssarmerad PVC! Jorda däckspåfyllning och tank. Sitter det Ballofix på anslutningarna på tanken? Den här är bra att ha: https://batunionen.se/wp-content/uploads/2020/01/handbok-saxxkerhetskontroll-rev-2019-01-med-bild.pdf Också mycket bra information: https://sxk.se/vastkustkretsen/publikationer/batparmen Går nog att hitta det mesta i dessa. Synda att jag gjort mig av med Båt AMA, den är guld värd. Kan finnas att låna på ett bibliotek nära dig, har de den inte så kan de nog beställa hem den så du kan låna den. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 24 Postad 20 Maj 32 minutes ago, Georg_Ohm said: Tvivlar du på om du köpt rätt sorts tank? Jag kan ju tycka att 37 liter inte är speciellt mycket vatten om man skall vara ute några dagar. Jag har 108 och 88 liter, den mindre tanken fylls bara upp när när besättningen utökas eller då vi går ut till Kosteröarna, som inte har kommunalt vatten. Men vi brukar ju duscha i färskvatten efter saltvattensbad… Hur ser det ut längst fram i båten? Som jag tidigare skrivit finns det ju tankar som är avsedda att placeras längst fram. Njae, jag håller med de andra om vattensäckarna, men dom kanske är bättre nu än dom jag minns från 1990-talet. givet att jag ska montera tanken enligt alternativ 1 ovan så är ju tanken jag köpt bra men i övrigt är det ingen bra tank jag kör mestadels dagsturer och kortare övernattningar 1-2 nätter, bara bott på gästhamnar så långt, men även med 37L kan man klara sig rätt länge om man hushållet lite tänker jag, men inte optimalt, har ju säkert 200 L idag, slösar man får man väl fylla på varje dag tänker jag i gästhamn I fören skulle gå fint att ha tanken med, men då är det väldigt lång dragning av vattenrören till aktern där köket sitter i allt för trång miljö, blir mega svårt att lösa, så strök denna rätt tidigt, men kanske ska omvärderas, måste i så fall borra hål för slangarna akterut om jag inte ska borra nya hål i däck i fören för vatteninflöde där, stort jobb alternativ 3 kan ju gå med med ny tank i den gamla tanken givet att de är lika breda, egentligen kanske denna är enklast, då kan jag utan större modifikationer återanvända påfyllnadsintaget för vatten och överflödes/luftningsventilen som finns på plats, hitta en bild på tanken idag som sitter bakom kylskåpet, är bredvid dieseltanken 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 24 Postad 20 Maj 24 minutes ago, Mercury_44XS said: Du ser kanske inte skogen för alla träden😉 Flytta brännoljetanken till lämpliga plats i samma utrymme, gör fast ordentligt och ram runt botten. Kan du flytta den akterut? Flytta upp däckspåfyllningen där den ska vara på däck, samma med avluftningen. Skaffa riktig slang från däckpåfyllning till tanken, samma gäller för avluftningen. Inte kryssarmerad PVC! Jorda däckspåfyllning och tank. Sitter det Ballofix på anslutningarna på tanken? Den här är bra att ha: https://batunionen.se/wp-content/uploads/2020/01/handbok-saxxkerhetskontroll-rev-2019-01-med-bild.pdf Också mycket bra information: https://sxk.se/vastkustkretsen/publikationer/batparmen Går nog att hitta det mesta i dessa. Synda att jag gjort mig av med Båt AMA, den är guld värd. Kan finnas att låna på ett bibliotek nära dig, har de den inte så kan de nog beställa hem den så du kan låna den. //Pär Ja du flytta dieseltanken slog mig aldrig, men den är inte symmetrisk vet jag förra ägaren sa, så den kommer nog inte kunna flyttas, är nog måttbyggd, då får man byta den med 25 minutes ago, Mercury_44XS said: Sitter det Ballofix på anslutningarna på tanken? nån hemmabyggd luftning av tanken gissar jag från tidigare ägare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 20 Maj 20 minuter sedan skrev Karljohansson: nån hemmabyggd luftning av tanken gissar jag från tidigare ägare? Jag menar framledning och retur. Är det Ballofix så är de avsedda för vatten, inte diesel. Måste kunna gå att flytta bränsletanken, ursäkta mig men nu ser det ut som den bara är nerslängd och halvdant gjort. Man ska inte behöva stå och slabba med dunkar, trattar och annat nere i båten när man ska bunkra bränsle, det gör man från en däckspåfyllning. Finns väl inget värre än när det luktar diesel i stuvfacken på en båt. Om du kan flytta bränsletanken så får du plats med vattentanken och kan ansluta den till en däckspåfyllning som det ska vara och utan att behöva göra någon konstig hylla som den ska stå på. Även om det tar lite tid att göra dessa modifieringar så har igen detta när det blir klart. Börja med att kolla flytt av bränsletanken och tänk utanför boxen, allt går bara man vill och det finns lösningar på det mesta. Läs igenom de dokument jag länkade till, där har du mycket hjälp. Planera innan du börjar med arbetet, min mormor lärde mig att ska man göra något så ska det ska vara färdigt i huvudet innan man påbörjar arbetet, då går det mycket snabbare och man slipper grubbla under själva arbetet. Sen kan det ju vara mindre justeringar som behövs under arbetets gång. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 24 Postad 22 Maj On 5/20/2026 at 10:43 PM, Mercury_44XS said: Jag menar framledning och retur. Är det Ballofix så är de avsedda för vatten, inte diesel. Måste kunna gå att flytta bränsletanken, ursäkta mig men nu ser det ut som den bara är nerslängd och halvdant gjort. Man ska inte behöva stå och slabba med dunkar, trattar och annat nere i båten när man ska bunkra bränsle, det gör man från en däckspåfyllning. Finns väl inget värre än när det luktar diesel i stuvfacken på en båt. Om du kan flytta bränsletanken så får du plats med vattentanken och kan ansluta den till en däckspåfyllning som det ska vara och utan att behöva göra någon konstig hylla som den ska stå på. Även om det tar lite tid att göra dessa modifieringar så har igen detta när det blir klart. Börja med att kolla flytt av bränsletanken och tänk utanför boxen, allt går bara man vill och det finns lösningar på det mesta. Läs igenom de dokument jag länkade till, där har du mycket hjälp. Planera innan du börjar med arbetet, min mormor lärde mig att ska man göra något så ska det ska vara färdigt i huvudet innan man påbörjar arbetet, då går det mycket snabbare och man slipper grubbla under själva arbetet. Sen kan det ju vara mindre justeringar som behövs under arbetets gång. //Pär Bra länkar! Låter som en vis mormor, det är därför jag skriver här i forumet:) Så man får lite input på sina idéer är ju helt ny på båt, var 12 månader sedan jag köpte första och innan dess var min kunskapsnivå på 0, så den stiger sakta uppåt, system för system, komponent för komponent Var och grävde igår i båten, man ser tydliga sprickor vid utflödet från tanken till resten av systemet, troligen där det läcker, har kollat slangen och kopplingen direkt vid tanken (i bild nedan) med lite papper runt om som var torrt, så tror att det läcker nånstans nedanför den in under, men hela ser ju ut som en gammal lagning Om man går för spåret plastsveta och försöka laga befintlig tank, några råd där? tänker även det skulle vara bra med en inspektionslucka i bilden ovan, helst ska väl dessa vara ovan tänker jag, men i mitt fall så kan man inte komma åt därifrån, hade jag fått in en sån i bilden nedan skulle jag kunna tvätta ur befintlig tank regelbundet och hålla den ren på ett enkelt sätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 24 Postad 22 Maj nått sånt här kanske? I kombo med att sätta in inspektionslucka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 22 Maj 3 timmar sedan skrev Karljohansson: Var och grävde igår i båten, man ser tydliga sprickor vid utflödet från tanken till resten av systemet, troligen där det läcker, har kollat slangen och kopplingen direkt vid tanken (i bild nedan) med lite papper runt om som var torrt, så tror att det läcker nånstans nedanför den in under, men hela ser ju ut som en gammal lagning Om man går för spåret plastsveta och försöka laga befintlig tank, några råd där? Definitiv lagad tidigare men med vad? Det är flera sprickor på bilden och hur ser den ut undertill eller på sidorna? Min erfarenhet av plastsvetsning är=0 Sånt lämnar jag iväg till proffs som kan det och det händer att de säger att det inte går att laga eller att det finns stor risk att det spricker upp bredvid svetsen/lagningen. Vissa plast material är svårare än andra och har dock aldrig fått en vattentank lagad med plastsvetsning. För att få korrekt bedömning och om den kan repareras så måste tanken ut och då kan du ju lika bra att sätt in en ny. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 22 Maj Köp hellre en ny tank än att lämna in den trasiga för plastsvetsning, det är ju inte säkert att det blir bra. Det blev det inte i min förra båt, så det blev en ny tank i rostfritt stål. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 24 Postad 23 Maj Fick tips på båtbutiken att lägga en flexibel tank i befintlig tank så det utvärderar jag att göra, borra ett runt hål i ändan ni ser i bilden (runt hål bättre för att se till att gamla tanken håller lite bärkraft? Har ni mätt upp den gamla tanken den är av måtten (cirka 115L vill jag minnas) bred 35-36 cm Höjd 48cm Längd 82cm Funderar på en flexibel tank i den då med måtten (100 L) Bredd 70 cm Längd 105 cm höjd 25 cm funderar dock hur detta kommer funka med bredd 36 i gamla tanken, då kommer den väl stiga lite högre än det misstänker jag, så del av bredden blir ökad höjd, ser ni några andra problem med detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 23 Maj 18 minuter sedan skrev Karljohansson: Fick tips på båtbutiken att lägga en flexibel tank i befintlig tank så det utvärderar jag att göra, borra ett runt hål i ändan ni ser i bilden (runt hål bättre för att se till att gamla tanken håller lite bärkraft? Nej, den som sagt detta (jag vill inte skriva det ens). Du är ju mycket nära ditt mål nu, riv ut den gamla tanken och sätt in en som ligger så nära det bara går gällande måtten. Köp en riktig menbranpump inbyggd tryckströmbrytare och med ett flöde på minst 10–12 L/min, skaffa en riktig "kran" i vasken och helst då en blandare om du i framtiden få för dig att installera en VVB. Ni kan ju segla ändå under tiden denna ombyggnad pågår, ta med vatten i en dunkar t.ex. 2–3 st 5 L dunkar så ni har till kaffe, borsta tänder mm. och de flesta gästhamnar har alla alla bekvämligheter med rinnande vatten, möjlighet att diska, duscha mm. Kan folk bo i ett renoveringshelvete hemma i villor och lägenheter så kan kan man segla en helgtripp utan några större problem. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 976 Postad 23 Maj (redigerade) 2026-05-20 vid 21:53 skrev Karljohansson: jag kör mestadels dagsturer och kortare övernattningar 1-2 nätter, bara bott på gästhamnar så långt, men även med 37L kan man klara sig rätt länge om man hushållet lite tänker jag, men inte optimalt, har ju säkert 200 L idag, slösar man får man väl fylla på varje dag tänker jag i gästhamn Vi är ute ungefär 50 övernattningar per säsong och använder oftast inte mera än 200 l färskvatten på hela säsongen. Det enda som förbrukar färskvatten är te, kaffe och för att dricka när man är törstig. Jo, i gästhamn är det kanske inte så mysigt att koka ris eller diska i sjövatten, så då går det ju åt lite mera. Då är 37 liter nog plötsligt väldigt lite, men som du skriver så kan man ju fylla på vatten i gästhamnar också. Nu minns jag inte varför det inte går att laga/byta den gamla tanken, men jag gissar att den sitter illa till. 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Du är ju mycket nära ditt mål nu, riv ut den gamla tanken och sätt in en som ligger så nära det bara går gällande måtten. Håller absolut med om att bästa lösningen är att fixa till allt som det var byggt från början. Börjar man tulla på det så är man inne på förfallets väg på något vis. Redigerad 23 Maj av Mackey 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 23 Maj OM du köper en blandare för både varmt och kallt vatten, men bara ansluter kallt vatten, måste du plugga anslutningen till varmvattnet, annars läcker det ut vatten där om du öppnar och ställer greppet för ljummet eller varmt vatten. Du är inte där ännu, men jag kan tipsa om Julas blandare, bra storlek och kostar hälften än vad båtbutikens kostar, jag har en i handfatet på toans och en något större på diskmänken. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 23 Maj 2 minuter sedan skrev Georg_Ohm: OM du köper en blandare för både varmt och kallt vatten, men bara ansluter kallt vatten, måste du plugga anslutningen till varmvattnet, annars läcker det ut vatten där om du öppnar och ställer greppet för ljummet eller varmt vatten. Bra att du påpekade detta👍 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 23 Maj Just nu skrev Mercury_44XS: Bra att du påpekade detta👍 Vis av erfarenhet… Fast den erfarenheten gjordes i en sommarstuga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 24 Postad 24 Maj Bra input alla, jag kommer köra på en fast vattentank, men projektet får avvakta lite, får köra dunkar bredvid så länge en ide jag har är att måtta upp hur många liter som får plats i kölsvinnet utan att det når trägolvet med lite marginal och sen mäta upp samma volym i vattentanken och hitta ett referensmärke på tanken för denna volym, då skulle jag ju kunna ha vatten i befintlig tank i sommar för att tvätta händerna etc. i kombo med vattentankar separat för dricksvatten. eller finns det några stor problem med att ha vatten i kölsvinnet, tänker då enbart i hamn inte segla med det läckan som är idag är enormt liten så tar säkert ett par dygn för tanken att läcka ut igår läckte den inte heller, så en hypotes är att det är en lite spricka som föst ger sig till känna när man fyller tanken nästan helt som jag gjorde första övernattningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 24 Maj 27 minuter sedan skrev Karljohansson: en ide jag har är att måtta upp hur många liter som får plats i kölsvinnet utan att det når trägolvet med lite marginal och sen mäta upp samma volym i vattentanken och hitta ett referensmärke på tanken för denna volym, då skulle jag ju kunna ha vatten i befintlig tank i sommar för att tvätta händerna etc. i kombo med vattentankar separat för dricksvatten. eller finns det några stor problem med att ha vatten i kölsvinnet, tänker då enbart i hamn inte segla med det Nej ingen bra idé tycker jag. Ta med några dunkar som ni orkar bära och hantera, sen är det ju bara att fylla på i närmsta gästhamn. Finns visst någon 10 L dunk med tappkran på också, heter den "Jonte"??? Sen fixar du resten sen med att riva ut den gamla tanken osv. så blir det bra i slutändan och alla blir nöjda. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 24 Postad 26 Maj Håller på att räkna lite kring tryckvattenpump för ev. framtida behov då jag ska dra lite kablar nära där ev. framtida tryckvattenpump ska sitta se summering och beräkning nedan, kan man acceptera 0.32 volts spänningsfall för tryckvattenpumpen? Funkar biltemas tryckvattenpump bra tro? https://www.biltema.se/bat/pumpar/pentrypumpar/tryckvattenpump-116-lmin-2000037332 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 003 Postad 26 Maj 49 minuter sedan skrev Karljohansson: se summering och beräkning nedan, kan man acceptera 0.32 volts spänningsfall för tryckvattenpumpen? Denna hysteriska skräck kring spänningsfall 😉.... 12V-spänningen i ett fordon är mycket sällan just "12V" utan kan variera flera volt redan vid batteripolerna - beroende på belastning och situation (t ex pågående laddning). 0,32V är absolut ingenting. Ser dessutom att du baserat detta på att dra rent absurda 6mm²-kabel till pumpen enligt beräkningen ! Dra istället mer rimliga 2,5mm² även dit, och du har fortfarande bara ett totalt spänningsfall hela vägen (och i värsta fallet) på c:a 0,5V mellan batteri och pumpen. ---------------- När det gäller flöde och storlek så är redan (enligt mig) 4-5 l/m tillräckligt för lite hushållsflöde. Speciellt om man inte har stor vattentank. Men 10-12 så har du samma "fart" som hemma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 24 Postad 26 Maj 3 hours ago, IngemarE said: Denna hysteriska skräck kring spänningsfall 😉.... 12V-spänningen i ett fordon är mycket sällan just "12V" utan kan variera flera volt redan vid batteripolerna - beroende på belastning och situation (t ex pågående laddning). 0,32V är absolut ingenting. Ser dessutom att du baserat detta på att dra rent absurda 6mm²-kabel till pumpen enligt beräkningen ! Dra istället mer rimliga 2,5mm² även dit, och du har fortfarande bara ett totalt spänningsfall hela vägen (och i värsta fallet) på c:a 0,5V mellan batteri och pumpen. ---------------- När det gäller flöde och storlek så är redan (enligt mig) 4-5 l/m tillräckligt för lite hushållsflöde. Speciellt om man inte har stor vattentank. Men 10-12 så har du samma "fart" som hemma. det är framtidssäkring, vill kunna dra flera saker på sikt, se nedan, två st 6mm^2 ska försörja nedan eller totalt 12mm^2 (för röd och lika många för svart) tolkar som 0.5 i spänningstapp inte är någon stress, är mest det jag undrat, läst 0.3 v ibland, men antar det beror på vad den ska driva tar gärna generellt input på nedan även om lite off topic Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 003 Postad 26 Maj Jo, arean till sista fördelningsplinten/säkringarna är jag helt med på. Men det är ledningsarean från denna sista fördelningsplint/säkringsdosa till den/de separata enskilda förbrukarna jag avser. Att ha hela 6mm² till tryckvattenpumpen är som att skjuta mygg med kanon..... Tänk också på att vald dimension skall vara enkel att ansluta på pumpen (troligen till ett par sladdstumpar 1,5mm² eller så) på ett säkert och bra sätt. Dessutom bör pumpen ha egen brytare (och/eller säkring) eftersom den skall vara avstängd när du har båten spänningssatt men inget vatten i tanken. Så att överdimensionera den metern till pumpen så till den milda grad att 6mm² används är nog ganska meningslöst, eftersom den matningen knappast blir användbar till något ytterligare i alla fall. Detsamma gäller metrarna till t ex kylskåpet och länspumpen. Att dra bara en meter plus och minuskabel med hela 6mm² för 5A i förbrukning förstår jag inte riktigt. Viktigare är att du ser till att det du kallar "förgreningsdosa" snarare är en säkringsdosa, där du kan avsäkra med lämpliga värden för att skydda respektive enhets efterföljande el "nedströms" mot t ex kabelbrand. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 26 Maj (redigerade) 7 timmar sedan skrev Karljohansson: Håller på att räkna lite kring tryckvattenpump för ev. framtida behov då jag ska dra lite kablar nära där ev. framtida tryckvattenpump ska sitta se summering och beräkning nedan, kan man acceptera 0.32 volts spänningsfall för tryckvattenpumpen? Funkar biltemas tryckvattenpump bra tro? https://www.biltema.se/bat/pumpar/pentrypumpar/tryckvattenpump-116-lmin-2000037332 Jag har köpt och köper många saker på Biltema, men en pentrypump hade jag nog inte köpt, och heller ingen så liten. Det var väldigt längesedan jag köpte en pump till båten, och då var det antingen en Johnsonpump, Jabsco/Par eller en budgetpump från Seaflo. Då vinnlade jag mig om att det fanns reservdelar att köpa till dessa, membran, anslutningar och tryckvakt. Så vitt jag vet finns det inga reservdelar till Biltemas pumpar, men å andra sidan kostar dom hälften eller en tredjedel mot vad kvalitetspumpar från etablerade tillverkare kostar. Men det kan ju också vara så att Biltemas pumpar funkar bra, vem vet…? https://erlandsonsbrygga.se/jabsco-pentrypump-par-max-hd4/ Denna är bra! Du kanske någon gång vill installera en dusch i båten och då bör ju pumpen ge 10-20 liter/minut…. Ja något sådant. För att få ett jämt flöde bör en modern pentrypump ha minst tre kammare, helst fyra kammare. Ja nog så viktigt att kunna stänga av pumpen! Och se till att alla anslutningar, särskilt dom på trycksidan, håller tätt, det är himla irriterande att höra pumpen sätta igång precis när man gått till kojs, bara för att man har en liten fånig läcka nånstans i en skarv eller i en blandare. En kabeldragning med 2 x 2,5 mm2 kabel räcker! Pluskabel säkras av med 10A, möjligen 15A. Pumpen kan dra mer precis i startögonblicket. Redigerad 26 Maj av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 003 Postad 26 Maj 15 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Det var väldigt längesedan jag köpte en pump till båten, och då var det antingen en Johnsonpump, Jabsco/Par eller en budgetpump från Seaflo. Då vinnlade jag mig om att det fanns reservdelar att köpa till dessa, membran, anslutningar och tryckvakt. Min båt levererades ny 2021, med just en Jabscopump (s.k. "kvalitetspump") på färskvattnet. Redan 2023 märkte vi dock att pumpen började gå några gånger varje natt trots att ingen använde vatten. Letade läckage men hittade inget, så tänkte att får väl vänta tills det blir värre. Och värre blev det - nästa sommar höll vi på att få avbryta första båtturen, då pumpen gick nästan konstant för att hålla trycket uppe. Skulle visa sig att själva pumpen hade börjat läcka internt. Det enda jag hittade vi isärskruvningen var otroligt mycket gjutskägg på plastdelarna, varav lite lossnat, fastnat i membranet och gav nog det mesta av läckaget. Men trots att jag snyggade till den och bytte membran blev den aldrig riktigt bra. Och reservdelen jag nog skulle behövt - hela pumphuset - kostade ju mer än flera billigare pumpar. Så att köpa "finfabrikaten" är numera tyvärr ingen garanti för någonting. Sitter nu en billig Shurflo. Tystare och mer pålitlig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 26 Maj 44 minuter sedan skrev IngemarE: Min båt levererades ny 2021, med just en Jabscopump (s.k. "kvalitetspump") på färskvattnet. Redan 2023 märkte vi dock att pumpen började gå några gånger varje natt trots att ingen använde vatten. Letade läckage men hittade inget, så tänkte att får väl vänta tills det blir värre. Och värre blev det - nästa sommar höll vi på att få avbryta första båtturen, då pumpen gick nästan konstant för att hålla trycket uppe. Skulle visa sig att själva pumpen hade börjat läcka internt. Det enda jag hittade vi isärskruvningen var otroligt mycket gjutskägg på plastdelarna, varav lite lossnat, fastnat i membranet och gav nog det mesta av läckaget. Men trots att jag snyggade till den och bytte membran blev den aldrig riktigt bra. Och reservdelen jag nog skulle behövt - hela pumphuset - kostade ju mer än flera billigare pumpar. Så att köpa "finfabrikaten" är numera tyvärr ingen garanti för någonting. Sitter nu en billig Shurflo. Tystare och mer pålitlig. Shurflo och Seaflo ser misstänkt likadana ut, ingen av dessa tillhör ju dom billigaste som kanske är gjutna i kompsitkinesium. Jag har en av varje, den ena är en större däckspolningspump, men dom är ju bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 24 Postad 26 Maj 4 hours ago, IngemarE said: Jo, arean till sista fördelningsplinten/säkringarna är jag helt med på. Men det är ledningsarean från denna sista fördelningsplint/säkringsdosa till den/de separata enskilda förbrukarna jag avser. Att ha hela 6mm² till tryckvattenpumpen är som att skjuta mygg med kanon..... Tänk också på att vald dimension skall vara enkel att ansluta på pumpen (troligen till ett par sladdstumpar 1,5mm² eller så) på ett säkert och bra sätt. Dessutom bör pumpen ha egen brytare (och/eller säkring) eftersom den skall vara avstängd när du har båten spänningssatt men inget vatten i tanken. Så att överdimensionera den metern till pumpen så till den milda grad att 6mm² används är nog ganska meningslöst, eftersom den matningen knappast blir användbar till något ytterligare i alla fall. Detsamma gäller metrarna till t ex kylskåpet och länspumpen. Att dra bara en meter plus och minuskabel med hela 6mm² för 5A i förbrukning förstår jag inte riktigt. Viktigare är att du ser till att det du kallar "förgreningsdosa" snarare är en säkringsdosa, där du kan avsäkra med lämpliga värden för att skydda respektive enhets efterföljande el "nedströms" mot t ex kabelbrand. helt korrekt, menar säkringsdosa gjorde uppdatering nedan nu, skulle faktiskt funka med 1.5mm2 överallt sista sträckan till brukarna sen är nedan rätt teoretiskt, sannolikheten att alla dessa är igång samtidigt är ju mycket osannolikt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser