Gå till innehåll
tisdag 30 juni 2026
plover

Identifiera slangkoppling - Nimbus 2010

Rekommendera Poster

Hej forumet, blivit med båt igen, Nimbus 30 fr 2010, såklart började vattenmatningen till isothermen pysläcka igår, men min förra båt hade jag transparent slang och klämmor, denna modell har jag inte sett förut, någon som man hjälpa mig. wd att;

i) vad är det för märke på detta vattennsystem.?  ser ut som en variant av gardena med kopplingar kors o tvärs i båten 🙂

ii) slangen är av hårdplats, läckaget är precis i övergången till mässingsanslutningen i beredaren,  går det att skarva eller

måste jag byta hela längder ?  (helst inte, vill inte riva mer än nödvändigt i båten)

bifogar lite bilder och tacksam för alla tips

IMG_8797.jpeg

IMG_8798.jpeg

IMG_8801.jpeg

IMG_8802.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev plover:

Hej forumet, blivit med båt igen, Nimbus 30 fr 2010, såklart började vattenmatningen till isothermen pysläcka igår, men min förra båt hade jag transparent slang och klämmor, denna modell har jag inte sett förut, någon som man hjälpa mig. wd att;

i) vad är det för märke på detta vattennsystem.?  ser ut som en variant av gardena med kopplingar kors o tvärs i båten 🙂

ii) slangen är av hårdplats, läckaget är precis i övergången till mässingsanslutningen i beredaren,  går det att skarva eller

måste jag byta hela längder ?  (helst inte, vill inte riva mer än nödvändigt i båten)

bifogar lite bilder och tacksam för alla tips

Ser ut att var ett system av denna typ:

https://docs.biltema.com/v2/documents/file/sv/8bd8266d-2145-4dae-be57-203a9e8f1e2f

Som jag förstår det är det något kontinentalt system som är vanligt i husvagnar och husbilar.

Hade en villavagn för 10 år sedan med sådant system som orginal (brittiskt märke) och den kopplade jag in direkt mot kommunalt vatten, drygt 5 bar. Det höll det halvåret den var inkopplad.

Var otroligt smidigt system, och bra om du frågar mig. Finns som sagt kopplingar etc på Biltema (lite begränsat utbud).

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner inte igen så direkt men den blå plastslangen/röret kan vara avsett för pneumatik men är osäker.

Vattenkopplingar och ledningar för dricksvatten mm. skall vara märkta så de inte innehåller det numera ökända PFAS och andra mindre lämpliga plaster.

Dessutom skall alla mässingsanslutningar vara av s.k. "avzinkningshärdig" mässing och speciellt om det gäller dricksvatten.

Finns de som liknar de kopplingar som sitter där men inte helt lika och de har ofta röd eller blå spärr.

Det bästa är väl att fråga förre ägare om du inte redan gjort detta.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev No_jah:

Japp. 

Väldigt vanligt i båtar från slutet av 90-talet och framåt.

Var är det systemet läcker?

Det ser nämligen ut som om slangarna inte är tillräckligt intryckta i plast-kopplingarna. Det funkar som så att man trycker in slangen ganska hårt och när man sedan drar den några mm utåt så åker den rörliga plastdelen med och tätar kopplingen. När man ska lossa slangarna (tex på hösten för att tömma) så trycker man in slangen några mm och sedan håller man in den rörliga delen i plastkopplingen medans man försiktigt drar ut slangen. På det viset slipper man lossa några mässings-kopplingar som ibland är svårare att få täta. Dessutom går det snabbare att både koppla in och ur.

Det brukar finnas ganska tunna clips, ser ut som små hästskor, som man kan sätta mellan den rörliga och den fasta delen på plastkopplingen men hittar ingen bild på det nu. De förhindrar att kopplingen glappar.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, det stämmer fint, det är Whale och jag bytte adaptern till vv beredaren och klippte “rent” några centimeter och kunde plugga i den direkt. tätt och fint, väldigt smidigt system måste jag säga, skönt att slippa slangklämmor, sprickor i slangar som torkat osv.  

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...