plover 10 Postad 16 Maj Hej forumet, blivit med båt igen, Nimbus 30 fr 2010, såklart började vattenmatningen till isothermen pysläcka igår, men min förra båt hade jag transparent slang och klämmor, denna modell har jag inte sett förut, någon som man hjälpa mig. wd att; i) vad är det för märke på detta vattennsystem.? ser ut som en variant av gardena med kopplingar kors o tvärs i båten 🙂 ii) slangen är av hårdplats, läckaget är precis i övergången till mässingsanslutningen i beredaren, går det att skarva eller måste jag byta hela längder ? (helst inte, vill inte riva mer än nödvändigt i båten) bifogar lite bilder och tacksam för alla tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 727 Postad 16 Maj (redigerade) 2 timmar sedan skrev plover: Hej forumet, blivit med båt igen, Nimbus 30 fr 2010, såklart började vattenmatningen till isothermen pysläcka igår, men min förra båt hade jag transparent slang och klämmor, denna modell har jag inte sett förut, någon som man hjälpa mig. wd att; i) vad är det för märke på detta vattennsystem.? ser ut som en variant av gardena med kopplingar kors o tvärs i båten 🙂 ii) slangen är av hårdplats, läckaget är precis i övergången till mässingsanslutningen i beredaren, går det att skarva eller måste jag byta hela längder ? (helst inte, vill inte riva mer än nödvändigt i båten) bifogar lite bilder och tacksam för alla tips Ser ut att var ett system av denna typ: https://docs.biltema.com/v2/documents/file/sv/8bd8266d-2145-4dae-be57-203a9e8f1e2f Som jag förstår det är det något kontinentalt system som är vanligt i husvagnar och husbilar. Hade en villavagn för 10 år sedan med sådant system som orginal (brittiskt märke) och den kopplade jag in direkt mot kommunalt vatten, drygt 5 bar. Det höll det halvåret den var inkopplad. Var otroligt smidigt system, och bra om du frågar mig. Finns som sagt kopplingar etc på Biltema (lite begränsat utbud). Redigerad 16 Maj av Boanjohan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 783 Postad 16 Maj Känner inte igen så direkt men den blå plastslangen/röret kan vara avsett för pneumatik men är osäker. Vattenkopplingar och ledningar för dricksvatten mm. skall vara märkta så de inte innehåller det numera ökända PFAS och andra mindre lämpliga plaster. Dessutom skall alla mässingsanslutningar vara av s.k. "avzinkningshärdig" mässing och speciellt om det gäller dricksvatten. Finns de som liknar de kopplingar som sitter där men inte helt lika och de har ofta röd eller blå spärr. Det bästa är väl att fråga förre ägare om du inte redan gjort detta. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 469 Postad 16 Maj Det ser ut som Whale System 15. https://www.hjertmans.se/sv/produkter/vatten-vvs/tryckvattensystem-whale-system-15 2 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 847 Postad 17 Maj 5 timmar sedan skrev No_jah: Det ser ut som Whale System 15. https://www.hjertmans.se/sv/produkter/vatten-vvs/tryckvattensystem-whale-system-15 Japp. Väldigt vanligt i båtar från slutet av 90-talet och framåt. Var är det systemet läcker? Det ser nämligen ut som om slangarna inte är tillräckligt intryckta i plast-kopplingarna. Det funkar som så att man trycker in slangen ganska hårt och när man sedan drar den några mm utåt så åker den rörliga plastdelen med och tätar kopplingen. När man ska lossa slangarna (tex på hösten för att tömma) så trycker man in slangen några mm och sedan håller man in den rörliga delen i plastkopplingen medans man försiktigt drar ut slangen. På det viset slipper man lossa några mässings-kopplingar som ibland är svårare att få täta. Dessutom går det snabbare att både koppla in och ur. Det brukar finnas ganska tunna clips, ser ut som små hästskor, som man kan sätta mellan den rörliga och den fasta delen på plastkopplingen men hittar ingen bild på det nu. De förhindrar att kopplingen glappar. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plover 10 Postad 17 Maj Tack, det stämmer fint, det är Whale och jag bytte adaptern till vv beredaren och klippte “rent” några centimeter och kunde plugga i den direkt. tätt och fint, väldigt smidigt system måste jag säga, skönt att slippa slangklämmor, sprickor i slangar som torkat osv. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser