Gå till innehåll
torsdag 04 juni 2026
Toudi

Smögen45 alger och beläggningar

Rekommendera Poster

Har kört med högtryck för att se vad som lossar men hur gör jag nu för att få dom vita partierna släta och vita igen?  Tillvägagångssätt och rekommenderade produkter?

20260511_202215.jpg

20260511_202240.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att inhandla oxalsyra, helst i gel-form. 

Lägg på, låt sitta ca 15 min, skrubba med hård borste, högtryckstvätt.

Ta sen en bild när det är torrt och lägg in här så får vi se vad du får för tips.

Mvh Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har skador i gelcoaten på båtens botten.

Gelcoat är det yttersta lagret (det vita) och det är det som tätar en båt tillverkad i glasfiberarmerad polyester.

Saknas gelcoat, spickor, hack slagmärken etc. så sugs vatten in i laminatet och båten blir tyngre.

Man kan se på övre bilden att gelcoat saknas på flera ställen bl.a. kölen och det är bara övermålat med bottenfärg, det blir inte tätt.

Ser även att det finns gott om fina sprickor på friborden vilket kan tyda på frostsprängning då vatten inne i laminatet frusit.

Slipa rent och laga med gelcoatfiller om det är mindre skador, är det större skador kan det behövas lagas med glasfibermatta och polyester samt avsluta med topcoat (gelcoat med vaxlösning).

Inte laga med bilspackel, det blir inte tätt...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Du har skador i gelcoaten på båtens botten.

Gelcoat är det yttersta lagret (det vita) och det är det som tätar en båt tillverkad i glasfiberarmerad polyester.

Saknas gelcoat, spickor, hack slagmärken etc. så sugs vatten in i laminatet och båten blir tyngre.

Man kan se på övre bilden att gelcoat saknas på flera ställen bl.a. kölen och det är bara övermålat med bottenfärg, det blir inte tätt.

Ser även att det finns gott om fina sprickor på friborden vilket kan tyda på frostsprängning då vatten inne i laminatet frusit.

Slipa rent och laga med gelcoatfiller om det är mindre skador, är det större skador kan det behövas lagas med glasfibermatta och polyester samt avsluta med topcoat (gelcoat med vaxlösning).

Inte laga med bilspackel, det blir inte tätt...

//Pär

Tack för svar. Hur mycket ska jag slipa och vilken typ av slippapper är lämpligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du ta fler bilder och någon närbild på kölen.

Excenterslip med 60–120, kanske tom börja med 40.

Vinkelslip med lamellrondell 60–80 men man måste vara försiktig så man inte slipar för mycket.

Var lätt på handen och låt maskinen jobba.

Slipa bort all gammal bottenfärg med utsug kopplat till grovdammsugare, kan vara giftig bottenfärg.

Eller tar du bort bottenfärgen med färgborttagning och skrapa med en spackel eller plastskrapa.

Slipa ner till friskt gelcoat eller laminat där gelcoat är borta.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-05-15 vid 12:33 skrev Mercury_44XS:

Kan du ta fler bilder och någon närbild på kölen.

Excenterslip med 60–120, kanske tom börja med 40.

Vinkelslip med lamellrondell 60–80 men man måste vara försiktig så man inte slipar för mycket.

Var lätt på handen och låt maskinen jobba.

Slipa bort all gammal bottenfärg med utsug kopplat till grovdammsugare, kan vara giftig bottenfärg.

Eller tar du bort bottenfärgen med färgborttagning och skrapa med en spackel eller plastskrapa.

Slipa ner till friskt gelcoat eller laminat där gelcoat är borta.

//Pär

20260516_160219.jpg

20260516_160154.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev Toudi:

20260516_160219.jpg

20260516_160154.jpg

20260516_160134.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu skrev Toudi:

20260516_160134.jpg

20260516_160143.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja här har du att göra om du ska få denna sjövärdig😵

Har du någonsin plastat med glasfibermatta och polyester+härdare?

Om inte, börja med att gå till närmsta bibliotek och låna några böcker om att reparera båtar i glasfiberarmerad polyester.

Har du slipmaskiner?

Om ja, vad för slipmaskiner?

Båten har legat väldigt djupt och antagligen varit så pass nedtyngd av vatten i laminatet eller vatten i ev. dubbelbotten/kölskarp som skall fungera som flytelement.

Vad är det för blå-metallic färg någon målat botten med?

Allt av den färgen måste bort...

Jag hjälper dig gärna med goda råd och tips hur du ska göra men du får räkna med minst 20 timmar* (om det räcker) för att få ordning på botten. *= Om jag som är van skulle göra jobbet.

Nu har jag inte sett hela båten hur den ser ut men materialmässigt går det ca 1 kvadratmeter glasfibermatta, 1 kg polyester, 1 kg gelcoat. 60 gr vaxlösning och ca 40 gr härdare, 1–2 L aceton, några billiga penslar, en liten roller som tål styrén samt lite trasor, gamla glassförpackningar i plast och en drös glasspinnar att röra med.

Är det något ställe på båten som är värre än de skador som finns i förstäven och början av "kölen"?

Hur ser båten ut inuti?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Om inte, börja med att gå till närmsta bibliotek och låna några böcker om att reparera båtar i glasfiberarmerad polyester.

Har du slipmaskiner?

Båten har legat väldigt djupt och antagligen varit så pass nedtyngd av vatten i laminatet eller vatten i ev. dubbelbotten/kölskarp som skall fungera som flytelement.

Jag hjälper dig gärna med goda råd och tips hur du ska göra men du får räkna med minst 20 timmar* (om det räcker) för att få ordning på botten. *= Om jag som är van skulle göra jobbet.

Nu har jag inte sett hela båten hur den ser ut men materialmässigt går det ca 1 kvadratmeter glasfibermatta, 1 kg polyester, 1 kg gelcoat. 60 gr vaxlösning och ca 40 gr härdare, 1–2 L aceton, några billiga penslar, en liten roller som tål styrén samt lite trasor, gamla glassförpackningar i plast och en drös glasspinnar att röra med.

Är det något ställe på båten som är värre än de skador som finns i förstäven och början av "kölen"?

Hur ser båten ut inuti?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kölen är lagad sedan tidigare med just den kombinationen du skriver om vid behov. Ena bilden visar där kölen är som sämst. Målet är inte att båten ska bli tiptop utan tycker bara det ser lite tråkigt ut så som den ser ut nu. Den blå färgen är biltemas bottenfärg. 

Det finns ställen även inuti som behöver lagas men tänker att vi börjar med utsidan. Båten användes senast förra säsongen. Jag tänkte införskaffa slipmaskiner, vilka typer behöver jag tycker du? 

När du skriver sjövärdig vad menar du då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Toudi:

Jag tänkte införskaffa slipmaskiner, vilka typer behöver jag tycker du? 

Liten vinkelslip Ø115–125 mm med lamellrondeller i grovlekar K60–K120.

Även en s.k. bandfil, finns på de flesta byggmarknader och lågprisvaruhusen, har bra avverkning och man kan bearbeta smala ytor.

T.ex. den här:

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/slipmaskiner/elektriska-bandslipar/bandfil-016272/

Köp med extra slipband i olika grovlek från 60–120.

Gäller att vara lätt på handen och inte trycka utan låta maskinen jobba.

Ovanstående maskiner är avsedda för förarbete och grovslipning för att få bort skadat laminat, inte för finslipning.

Excenterslip kan vara bra men svårt att komma åt, finns maskiner med liten diameter på 50–75 mm men kostar mycket då detta oftast är proffsmaskiner.

Handslipa går ju men det tar längre tid, så vanligt slippapper A4-format i grovlekar från 60–180 och slipklotsar i olika storlek.

Slipklotsar kan man göra själv av trä som man kapar till i lämplig storlek.

8 timmar sedan skrev Toudi:

När du skriver sjövärdig vad menar du då?

Att skadorna är lagade och båten är tät, som den är nu så tar den in vatten...

Jag ser på bilderna att det har uppstått delaminering i ursprungligt laminat och gamla lagningar som inte utförts korrekt.

Detta uppstår när vatten tränger in och det blir frostsprängningar under vintern.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givetvis skall man använda skyddsutrustning som andningsmask, skyddsglasögon, handskar mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Har du slipmaskiner?

Hur ser båten ut inuti?

//Pär

Okej tack för info. När båten har slipats, behöver den då skyddas från regn? Vi har endast möjlighet att stå ute? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Givetvis skall man använda skyddsutrustning som andningsmask, skyddsglasögon, handskar mm.

Exakt vilken skyddsutrustning krävs ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

9 minuter sedan skrev Toudi:

Exakt vilken skyddsutrustning krävs ?

Gärna engångsoverall som man kan kasta för den kommer att bli full av glasfiberdamm som du inte vill ha in i tvättmaskinen.

Eller får du strippa utomhus, skaka av kläderna och tvätta dom för hand i en balja😉

Andningsskydd:

• Dammfiltermask vid slipning
  • Kolfiltermask vid plastning

Skyddsglasögon

Engångs skyddshandskar i nitril som tål styrén, används både vid slipning och plastning. 

Skyddshandskar som tål aceton, typ diskhandskar men dessa brukar inte klara aceton. Används vid tvätt av verktyg samt ytor som skall plastas eller är plastade innan slipning.

Fråga i butik angående andningsskydd och skyddshandskar, sånt skall personalen veta...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Gärna engångsoverall som man kan kasta för den kommer att bli full av glasfiberdamm som du inte vill ha in i tvättmaskinen.

Eller får du strippa utomhus, skaka av kläderna och tvätta dom för hand i en balja😉

Andningsskydd:

• Dammfiltermask vid slipning
  • Kolfiltermask vid plastning

Skyddsglasögon

Engångs skyddshandskar i nitril som tål styrén, används både vid slipning och plastning. 

Skyddshandskar som tål aceton, typ diskhandskar men dessa brukar inte klara aceton. Används vid tvätt av verktyg samt ytor som skall plastas eller är plastade innan slipning.

Fråga i butik angående andningsskydd och skyddshandskar, sånt skall personalen veta...

//Pär

Okej! När båten slipats kan den fortsätta stå utomhus? Har endast möjlighet att stå ute nämligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägg en presenning över och så det blir en liten luftspalt samt förankra presenningen väl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Biltema, JULA och Clas Ohlson har mycket bra och synnerligen prisvärda halvmasker med filter som tar bort organiska ångor.

Kostar bara ett par hundralappar, och även om du står utomhus och plastar kan det vara en bra investering (vid plastning inomhus är det absolut nödvändigt).

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt favoritverktyg för att avverka laminat är en vinkelslip med reglerbart varvtal. De utan varvtalsreglering kan vara lite onödigt brutala. 

Jag har den här lilla rackaren - https://duab.se/maskiner-verktyg/elverktyg/vinkelslipar/bosch-gws-7-115-e-compact-vinkelslip

Med gummitallrik som stöd för fiberrondeller - https://duab.se/maskintillbehor-forbrukning/kap-slip-borst/stodplattor-stodrondeller/bosch-gummitallrik-115mm-m14-for-gws

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...