Dava 303 Postad 13 Maj Har använt min elmotor i tänkt användning och två skarpa lägen nu. Drygt 60 A ska transporteras från förpik till akterspegeln (och tillbaka). Har kraftiga kablar genom båten till polskor och kraftig strömbrytare längst bak. Genom akterspegeln har jag satt två rostfria M8 bultar där jag spänt fast polskorna med 25 mm2 kopparkablar i ena änden och på andra sidan kan jag koppla in elmotorns polskodda kablar. Är ganska nöjd med lösningen.. Kopplingen på utsidan skyddas mot vädrets makter av en IP65 kopplingsbox. MEN! Första turen hade jag inte spänt muttern till motorns polskor ordentligt vilket ledde till en söndersmält kopplingsbox, blåsor på fingrarna som försökte efterspänna och en stor pöl tenn (så nu är väl inte kablarna förtennade längre 😝 ) Andra turen igår hade jag spännt ihop det hela ordentligt med fjäderbrickor och nyckel. Så allt satt ihop bra och fungerade i den ca 10 m/s motvind med höga vågor som rådde. Men det blev fortfarande varmt.. inte blåsor på fingrarna varmt, men en dricklagom kaffe-temperatur på kanske 50-60 grader efter knappt 10 minuters drift på relativt full effekt. Finns det någon lösning eller ett bättre alternativ till koppling? Jag vill snabbt kunna koppla in och ur elmotorpolerna så att den helt kan stuvas undan vid segling.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 817 Postad 13 Maj Ja jag vet inte alls vad du gjort för koppling med rostfria bultar genom akterspegeln mm. låter bara invecklat. Vill du snabbt koppla från motorn så är det något sånt här du ska ha: https://www.batteriexpressen.se/category.html/handtag-handskar-stift Brukar följa med elutombordare, har du letat i alla påsar och lådor som följde med? Finns säkert att köpa som reservdel till din motor, kontakta återförsäljaren så vet dom. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 858 Postad 13 Maj Förstår inte heller din installation men kan konstatera följande. Blir det varmt så beror det antingen på för klena kablar, anslutningsdon eller liknande i förhållande till effekten, eller dåligt åtdragna kopplingar eller ärgade/felaktiga kabelskor/kopplingar. Jag har dålig koll på hur varma kopplingar kan bli utan att det är risk (det finns väldigt många olika sorter!) men tänker att 50-60 grader ligger lite i överkant på vad som är bra. Så kolla igenom installationen och utgå från motorns effekt på max och kolla att grejerna är specade för denna effekt rakt igenom och med hänsyn till kabel-längden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 303 Postad 13 Maj hmm. Det är väldigt enkelt. Jag har satt två långa rostfria skruvar genom plasten som går ut i en kopplingsbox. Motorn kom med runda polskor som passar på M10 skruvar. Vill ju inte göra några större hål i båten så mina skruvar känns ganska ok. Köpte någon liknande koppling (Andersen-koppling) på Amazon för några tior men kände inte att den kändes riktigt så betryggande som jag räknat med. Men vad tror ni om kopparskruvar istället för de rostfria? Eller var blir egentligen värmeutvecklingen. Kablarna blir inte varma.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 817 Postad 13 Maj Just nu skrev Dava: Köpte någon liknande koppling (Andersen-koppling) på Amazon för några tior men kände inte att den kändes riktigt så betryggande som jag räknat med. Nä, priset säger väl allt... De jag länkade kostar mer men är säkert 100 000 gånger bättre, laddhandsken för 35 mm2 kabel klarar 160A. 1 minut sedan skrev Dava: Men vad tror ni om kopparskruvar istället för de rostfria? Eller var blir egentligen värmeutvecklingen. Kablarna blir inte varma.. Absolut inte, du ska inte ansluta något strömförande till något som går genom skrovet. Kan bli kortslutning... Vad är det för motor? Måste väl finnas reservdelar att tillgå? Skarvstycken brukar följa med kända fabrikat eller så finns det som reservdel/tillbehör att köpa. 1 timme sedan skrev Dava: Drygt 60 A ska transporteras från förpik till akterspegeln (och tillbaka). Har kraftiga kablar genom båten till polskor och kraftig strömbrytare längst bak. Här får du nog kolla upp hur långa kablar du får ha och hur grova de ska vara för en viss längd. Du behöver kanske gå upp till minst 35 mm2 om de överhuvudtaget får vara så långa. Det följde väl med en instruktionsbok eller får du kontakta återförsäljaren. Jag är definitivt ingen elektriker men kan lite, det finns betydligt fler här på MG som är riktigt duktiga på el. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 858 Postad 13 Maj 2 timmar sedan skrev Dava: Men det blev fortfarande varmt.. inte blåsor på fingrarna varmt, men en dricklagom kaffe-temperatur på kanske 50-60 grader efter knappt 10 minuters drift på relativt full effekt. Men, tex, var blir det varmt? Var tror du att det inte är bra? Det har du inte skrivit så jag förstår det iaf. För oss som inte sett din installation är det omöjligt att veta vad som är fel/dåligt och vad som är rätt/bättre. Vi får gissa… Är det så att du KOPPLAR el-kablarna på insidan av båten på dina rostfria skruvar och att du ansluter motorn mot skruvarna på utsidan? Rostfritt är ju ingen bra ledare och som @Mercury_44XS skriver så är ju risken för kortslutning stor om du har en aktiv pluspol och minuspol utanför skrovet. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 817 Postad 13 Maj Nedan en länk till Elcos tillbehörssida: https://www.elcomotoryachts.com/product-category/batteries-accessories/battery-connection-kit/ Där använder de just laddhandskar för att koppla samman batteriet/batterierna med motorn. Dessa anslutningskablar är 7 fot (2,1 m) långa. Abakti har mycket gällande fordonsel, nedan länk till deras kontaktdon: https://www.abkati.se/fordonselektriska-detaljer/laddhandskar-och-kontaktdon Säljer tyvärr inte till privatpersoner utan endast via sina återförsäljare men man kan skicka mejl via kontaktformuläret och man kan nog ringa och prata med dom. Annars finns deras återförsäljare på en karta och lista under fliken "Våra återförsäljare", leta upp din närmsta återförsäljare på kartan. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 139 Postad 13 Maj 9 hours ago, Dava said: Men vad tror ni om kopparskruvar istället för de rostfria? Eller var blir egentligen värmeutvecklingen. Kablarna blir inte varma.. Utöver vad som redan sagts, så låter det inte som en bra ide att sätta kabelskor på en gängad bult. Liten kontaktyta=värmeutveckling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 025 Postad 14 Maj (redigerade) Till att börja med så löser du inte problemet med kopparbultar. Det är mer än tillräcklig ledningsförmåga i en rostfri, syrafast bult för dessa strömmar och ändamål. Det är garanterat i kontaktpunkten/övergången som du stundtals har ett för högt motstånd, som blir värme. Men som @ChristerN flera gånger påpekat så är det inte tydligt hur din koppling ser ut. Ett foto kanske ? 21 timmar sedan skrev Dava: Genom akterspegeln har jag satt två rostfria M8 bultar där jag spänt fast polskorna med 25 mm2 kopparkablar i ena änden och på andra sidan kan jag koppla in elmotorns polskodda kablar. Här anar jag flera risker - utan att ha sett något foto , dock. Det ena är att akterspegeln inte är stum. Om du drar fast kablarna med akterspegeln som "distans" emellan och under klämlast, så kommer du aldrig få en bra förbindelse. Alldeles oavsett material i bulten. Varje sida måste ha sitt mothåll i form av t ex extra mutter som håller emot kraften på den sidans förband (med kabelskon emellan). Minsta lilla okontakt ger övergångsmotstånd och därmed värmeutveckling, och du har direkt en materialutvidgning. Som då gör okontakten ännu värre och förloppet accelererar snabbt. Dessutom gör skruvandet ett par gånger varje tur att det ställs väldigt stora krav att du får det perfekt varje gång.Och det får man inte efter ett par gånger. Vad du bör göra är att istället förse motorn och båten med en vettig och för ändamålet avsedd kraftkontakt, som t ex @Mercury_44XS redan varit inne på. Även Conrad säljer många olika varianter till hyfsad peng/kvalitet och till privatpersoner. De flesta är egentligen för crimpning men går alldeles utmärkt att löda med en kraftig lödkolv (eller ännu hellre liten gaslåga). Då får du en säker och enkel lösning, baserat på prylar gjorda för ändamålet. Redigerad 14 Maj av IngemarE 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 275 Postad 14 Maj Jag kastar mig in i diskussionen då jag i princip gjort samma kopplerimisstag. Jag har en batterilåda till den elektriska utombordaren, den är en f.d militär batterilåda. Jag har två genomgående M8 A4 anslutna med ringkabelskor till batterierna på insidan och mutter, brickor och vingmuttrar på utsidan, utombordaren har nu nya korrekt påpressade ringkabelskor. Jag mäter upp drygt 40A på sista körläget, full parallell, och efter en kort stund blir anslutningarna varma, om vingmuttrarna är dåligt åtdrgagna bränner man sig, men annars då varma som nybryggt kaffe… Rent ovetenskapligt har jag inte mätt temperaturen. Alltså ett elektriskt motstånd i anslutningarna som ger en effektförlust som då blir värme. Sannolikt hade det inte hjälpt att gå upp till M10, utan det är mer sannolikt att det är kontaktytorna i skruvförbandet. Det blev bättre när jag ökade anläggningsytorna med större brickor på båda sidorna av ringkabelskorna. Jag hade först även taggbrickor för att få bättre kontakt, men det blev inte bra då det blev mindre kontaktyta. Kopparsskruv… njae, kanske mindre motstånd med massiva guldskruvar eller iallafall guldpläterade skruv, muttrar och brickor, men sådana är direkt svåra att få tag på och dyra!😇 Jag minns från min värnplikt, TGB 11 och 13 som jag både framförde och servade, där fanns det snabbkontakter till batterierna möjligen Abkati, och runda natodosor med lock avsedda för startkablar, de sistnämnda finns att köpa i Alingsås hos en firma som lagerför reservdelar till dessa fordon, Tatanka parts. Men det blir ju alltid några tiondels ohm eller mer sådana typer av anslutningar, och när det blir förhållandevis höga strömmar över tid blir det ju varmt hur man än kopplar. Möjligen är det bättre i början av säsongen innan det hunnit oxidera i kopplingspunkterna…? Bäst är väl då att inte ha några kontakter öht men det blir ju direkt opraktiskt. Jag har bara snabbt tittat på Minnkotas originalkontakter, och säger väl som Baloo, ”oh jösses” så klena kontaktdon kan ju inte klara speciellt många ampere över längre tid. Men @Davatesta att klämma fast kabelskorna mellan dubbla stora rostfria karoseeribrickor, både på insidan och på utsidan där du ansluter motorn. Det blir iallafall inte sämre, det gäller enligt mig, att få så stora kontaktytor som möjligt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 303 Postad 20 Maj 2026-05-14 vid 10:28 skrev Georg_Ohm: Jag kastar mig in i diskussionen då jag i princip gjort samma kopplerimisstag. Jag har en batterilåda till den elektriska utombordaren, den är en f.d militär batterilåda. Jag har två genomgående M8 A4 anslutna med ringkabelskor till batterierna på insidan och mutter, brickor och vingmuttrar på utsidan, utombordaren har nu nya korrekt påpressade ringkabelskor. Jag mäter upp drygt 40A på sista körläget, full parallell, och efter en kort stund blir anslutningarna varma, om vingmuttrarna är dåligt åtdrgagna bränner man sig, men annars då varma som nybryggt kaffe… Rent ovetenskapligt har jag inte mätt temperaturen. Alltså ett elektriskt motstånd i anslutningarna som ger en effektförlust som då blir värme. Sannolikt hade det inte hjälpt att gå upp till M10, utan det är mer sannolikt att det är kontaktytorna i skruvförbandet. Det blev bättre när jag ökade anläggningsytorna med större brickor på båda sidorna av ringkabelskorna. Jag hade först även taggbrickor för att få bättre kontakt, men det blev inte bra då det blev mindre kontaktyta. Kopparsskruv… njae, kanske mindre motstånd med massiva guldskruvar eller iallafall guldpläterade skruv, muttrar och brickor, men sådana är direkt svåra att få tag på och dyra!😇 Jag minns från min värnplikt, TGB 11 och 13 som jag både framförde och servade, där fanns det snabbkontakter till batterierna möjligen Abkati, och runda natodosor med lock avsedda för startkablar, de sistnämnda finns att köpa i Alingsås hos en firma som lagerför reservdelar till dessa fordon, Tatanka parts. Men det blir ju alltid några tiondels ohm eller mer sådana typer av anslutningar, och när det blir förhållandevis höga strömmar över tid blir det ju varmt hur man än kopplar. Möjligen är det bättre i början av säsongen innan det hunnit oxidera i kopplingspunkterna…? Bäst är väl då att inte ha några kontakter öht men det blir ju direkt opraktiskt. Jag har bara snabbt tittat på Minnkotas originalkontakter, och säger väl som Baloo, ”oh jösses” så klena kontaktdon kan ju inte klara speciellt många ampere över längre tid. Men @Davatesta att klämma fast kabelskorna mellan dubbla stora rostfria karoseeribrickor, både på insidan och på utsidan där du ansluter motorn. Det blir iallafall inte sämre, det gäller enligt mig, att få så stora kontaktytor som möjligt. Tack så mycket för ditt svar! Det låter precis på pricken rätt. Igår testade jag att klämma motorns polskor mellan två stora brickor och upplevde ingen temperaturökning över huvud taget! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser