Gå till innehåll
måndag 08 juni 2026
2HOT4U

Vattenavskiljare med kopp

Rekommendera Poster

Hej, 

Monterade vattenavskiljaren bra att ha tänkte jag

men koppen fylls med bensin 

ska det va så?

trodde att den ska fyllas med vatten

så jag öppna ventilen och tömde och såg att den fylldes igen när jag starta motorn 

vad säger experterna?

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter toppen. Du har väl helt enkelt inte något vatten i soppan. Grattis till dig.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade koppen ”fyllts med vatten” skulle jag varit orolig. Meningen är att det ska skikta sig. Vattnet, om du har något i bränslet, hamnar längst ner i koppen efter ett tag och kan tömmas ut via botten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

så den ska fyllas med bensin?

trodde den ska vara tom tills vatten kommer in 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska/får/bör inte ha glaskopp på bensinmotorer, det ska vara i metall.

Det är helt normalt att behållaren under s.k. Lucas/CAV filter fylls med bränsle men vatten är tyngre och sjunker till botten i behållaren och kan enkelt tömmas ut med avtappningsskruven.

Med avskiljarbehållare i metall så ser man inte om det är vatten eller inte men man bör kontrollera då och då.

Man ska helst köra på 98 oktan för den har lägst etanolhalt <5% och löser upp <5% vatten, resten hamnar i bränslefiltrets vattenavskiljare.

E10 har ca 10% etanol men kan även ha upp till 30% bionafta (förnybart) och kan lösa upp större mängder vatten.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Man ska/får/bör inte ha glaskopp på bensinmotorer, det ska vara i metall.

Det är helt normalt att behållaren under s.k. Lucas/CAV filter fylls med bränsle men vatten är tyngre och sjunker till botten i behållaren och kan enkelt tömmas ut med avtappningsskruven.

Med avskiljarbehållare i metall så ser man inte om det är vatten eller inte men man bör kontrollera då och då.

Man ska helst köra på 98 oktan för den har lägst etanolhalt <5% och löser upp <5% vatten, resten hamnar i bränslefiltrets vattenavskiljare.

E10 har ca 10% etanol men kan även ha upp till 30% bionafta (förnybart) och kan lösa upp större mängder vatten.

//Pär

Det där med glaskopp och bensinmotor har jag aldrig hört tidigare, har det med jordningen att göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Angående avskiljare för olika vätskor.

Principen är den samma som finkelavskiljaren för hemmapannan om det nu hjälper.

Redigerad av Hybro
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nu mera sånt..kan vara att metall tål brand längre tid ? inte så noga om man tål värme bra :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev No_jah:

Det där med glaskopp och bensinmotor har jag aldrig hört tidigare, har det med jordningen att göra?

Vad jag vet så är det om det skulle bli motorbrand eller någon annan brand i maskinrummet så spricker glaset väldigt snabbt och det tar fyr rejält.

Det är bara sånt man har lärt sig med åren och jag har för mig att det står i Båt-AMA, som jag tyvärr har sålt men den brukar finnas på bibliotek att låna.

Ska se om jag hittar något vettigt på nätet jag kan länka till.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Vad jag vet så är det om det skulle bli motorbrand eller någon annan brand i maskinrummet så spricker glaset väldigt snabbt och det tar fyr rejält.

Det är bara sånt man har lärt sig med åren och jag har för mig att det står i Båt-AMA, som jag tyvärr har sålt men den brukar finnas på bibliotek att låna.

Ska se om jag hittar något vettigt på nätet jag kan länka till.

JA, det låter ju logiskt när du säger det.

Men åandra sidan så tänker jag att med tanker på värmen som blir när en båt brinner så jag gissa att även dieseln i en vattenavskiljare med glas kopp antänds. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev No_jah:

JA, det låter ju logiskt när du säger det.

Men åandra sidan så tänker jag att med tanker på värmen som blir när en båt brinner så jag gissa att även dieseln i en vattenavskiljare med glas kopp antänds. 

Ja men diesel är mer svårantändligt och man kan släcka en tändsticka i blankdiesel, rekommenderar dock inte någon att prova.

Sen har ju försäkringsbolagen sina regler att gå efter och har man då ett vattenavskiljandefilter med glaskopp till Ottomotor är nog sannolikheten att man får ut ersättning obefintlig om olyckan skulle vara framme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänker också på filter vattenavskiljare till utombordare, tex. detta från Yamaha som tom. är gjort av plast, det borde väl inte heller tåla brand något vidare?

image.png.8abdff5d3fef0404700a68a930744d57.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

allt kan brinna men tiden är viktig därför viktigt med rätt utrustning / monteringsplats  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev No_jah:

Jag tänker också på filter vattenavskiljare till utombordare, tex. detta från Yamaha som tom. är gjort av plast, det borde väl inte heller tåla brand något vidare?

Nä det gör den inte men denna får ju endast användas för utombordare och den sitter ju som sagt "utombords" men detta filter är olämpligt att montera "utomhus", plast åldras snabbt...

Men jag skulle aldrig få för mig att montera ett sånt filter som på bilden😱

Inte någonstans, på någon båt. 

Riktiga bränslefilter ska se ut så här:

1056973655_Skrmavbild2026-05-11kl_13_56_20.png.0887e8b0b99eda6b7e3ba126fa2b69bb.png

Klarar t.o.m. montering i motorbrunnen, filtret byter man varje säsong (på hösten) om man inte kör många timmar per säsong.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...