Aandersp 0 Postad 8 Maj Hej, har segelbåt på västkusten som är målad sen många år med biocidfärg helt enkelt vanlig bottenfärg som är eller snart har varit godkänd för användning här. Nu kommer det snart förbud och krav på att denna färg avlägsnas från båten. Då kommer frågan hur ska man gå till väga utan att det drar iväg alldeles för mycket i kostnad och arbete, Båten är en Albin 78 från år 79. Kom med förslag!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 186 Postad 8 Maj Boka in ett test, gör du hos din hamn. Sen tas prover och du får svar om båten har spår av TBT. Då får du ta beslut på om du ska skrapa själv ner till gelcoat, tar ca 16 timmar, eller leja någon som blästrar för dig. Därefter målar du med epoxigrund och flera lager epoxi innan du lägger på ny bottenfärg. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 53 Postad 8 Maj Jag gillar Gelplane ProScraper, en färgskrapa för en dryg femhundring som kopplas till dammsugare. Så länge man är fräsch och har kraft i armarna går det ungefär så snabbt som videon nedan visar, men man orkar inga längre stunder utan att tappa tempot. Tricket är att skynda lagom och göra korta målmedvetna insatser och pausa om vartannat. Resterna tar man med excenterslip med p80 papper eller så. Ta mental höjd för att det är ett drygt jobb oavsett metod. Jag tycker 16h ovan var en bra uppskattning av tidsåtgången för en Albin 78, fördelat någorlunda jämt mellan grovavverkning med skrapa och finputsen med slipmaskin. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Busteri 44 Postad 8 Maj (redigerade) Skulle avråda starkt från att ta ett frivilligt TBT test, då det blir så himla mycket pappersexercis. Se istället till att få bort biocidfärgen båten på ett miljösäkert och icke hälsovådligt sätt (med ordentlig inslutning runt skrovet och med rätt skyddsrustning). Om man bestämmer sig för att skrapa enligt ovan, skulle jag gärna vilja tipsa om att fila ner hörnen på bladet så det inte skär in i gelcoaten om man råkar dra snett. Hade personligen avstått från att måla på epoxy efteråt, då det är svårare att få bort än konventionell bottenfärg, blir sprött i soljus och att riskerna med böldpest är ganska så överdrivna. Sen är det ju skönt och kunna uppvisa att båten är biocidfri vid en försäljning eller om man ska byta båtklubb. Har erfarenhet av Lefant Paint remover. Den funkar helt ok, men blir slitsamt ändå och väldigt kladdigt och att lösningsmedlet torkar snabbt. Lösningen med Gelplane ProScraper verkar vara smidigare, även om det är jobbigt. Ser lättare ut att starta och pausa arbetet i omgångar under flera vardagskvällar. Sen finns alternativet att ta in en professionell blästringsfirma, men det kan kosta uppskattningsvis 30-45tkr med en Albin 78. Redigerad 8 Maj av Busteri 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 186 Postad 9 Maj Jag rekommenderar att ta reda på om din båt kommer att få sjösättas efter att förbudet införs. Det görs genom ett test. Kolla om din hamn gör som GREFAB i Göteborg, dvs efter 1 jan 2027 är det stopp. Båtar utan bevis på att den är TBT-fri sjösätts inte. Har ni inga krav, glöm och gå vidare.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Busteri 44 Postad 9 Maj (redigerade) Håller med Janne_G om att man bör agera i tid. Men samtidigt är min erfarenhet är att båtklubbarna/hamnarna kommer mäta TBT för båtar förr eller senare (byggda före 1995) och att man får besked, om det finns förekomst av TBT och att man i så fall behöver lägga upp en saneringsplan, i samråd med båtklubben/hamnen. Så tror det kommer ske en TBT mätning oavsett, i klubben/hamnens regi under våren 2027. Redigerad 9 Maj av Busteri 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinaKillen 58 Postad 9 Maj (redigerade) Jag hänger inte med. Inte behöver du ta bort färgen du använder idag. Den kommer det väl inget förbud emot? Är den godkänd idag kommer de inte kräva att du tar bort den 2027. Endast om du har en väldigt gammal färg (färg inköpt innan 1989 eller där i närheten) långt där under andra färglager som innehåller TBT har du ett problem och behöver avlägsna den. Rätta mig om jag har fel. Eller har jag missförstått TS kanske. Redigerad 9 Maj av FinaKillen 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Busteri 44 Postad 10 Maj (redigerade) 14 timmar sedan skrev FinaKillen: Jag hänger inte med. Inte behöver du ta bort färgen du använder idag. Den kommer det väl inget förbud emot? Är den godkänd idag kommer de inte kräva att du tar bort den 2027. Endast om du har en väldigt gammal färg (färg inköpt innan 1989 eller där i närheten) långt där under andra färglager som innehåller TBT har du ett problem och behöver avlägsna den. Rätta mig om jag har fel. Eller har jag missförstått TS kanske. Vill inte svara för TS. Men verkar också som att man infört hårdare krav på kopparbaserad "västkustfärg". Kan tydligen räcka med att kommunen sätter krav på båtklubbarna som hyr mark av kommunen, om tillåtna bottenfärger och gränsvärden. Sen så ligger ju ett förbud mot TBT sedan gammalt och det är inte helt ovanligt, att det finns kvar ett gammalt lager av TBT på skrovet än idag på en del äldre båtar. Efter att Happy Boat tog fram XRF metoden, så blev det plötsligt betydligt enklare att mäta bottenfärgen. Många båtklubbar på Östersjösidan började mäta med hjälp av XRF. Sen får man ett mejl från båtklubben, om att man har förekomst av TBT (tenn) eller andra för höga tillåtna halter av exempelvis koppar. Då får man inte får sjösätta båten och man behöver fylla i en åtgärdsplan. Sen är det en från klubben som är tillsynsman i ärendet och representerar berörda myndigheter. (Med reservation för faktafel) Redigerad 10 Maj av Busteri Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 186 Postad 10 Maj Så länge man skiljer på västkust och övriga så är det fritt att spekulera. På Västkusten är det hittills enbart Göteborgs kommun som ställer krav via sitt egna hamnbolag GREFAB och det gäller från 2027. Då är det enbart TBT som inte får existera på båtar. Det är båtar äldre än 1990 (lite osäker) som behöver visa att de är fria från TBT. Sen vet jag att man i Östersjöregionen har en massa knepiga hyss för sig, men det är helt OK. Bara man är tydlig med vad och var man avser. Dvs generalisera inte.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser