Gå till innehåll
lördag 06 juni 2026

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej.

Jag har fått en Sea ray sundancer 250 och det är fösta båten Jag har med landström. 

Vill ni hjälpa mig då jag är ny på detta. 

Jag har 125 volt landström uttag i båten. Och varmvattenberedaren är på 230 volt. Jag har även en batteriladdare som klarar 230 volt. 

Men panelen i båten är på 110 volt. 

Vad behövs för att få koppla in landström vid bryggan.

20260503_132203.jpg

file_00000000ac4c7246b8ea619261e68218.jpg

Screenshot_20260503_204121_eBay.jpg

Redigerad av johansearay

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är absolut ingen expert på starkström men i dina kläder skulle jag riva ut hela 110V-installationen och ersätta med enheter godkända för 240V. Det finns rätt bra paket i marinbutikerna som man kan installera själv. Viktiga enheter är jordfelsbrytaren av marin-kvalitet som bör lösa ut på 10mA (har jag för mig att det är men ta det inte som sant), säkringar och kablar avsedda för båtar. Kablar avsedda för hus får inte användas!

Ett alternativ är att du kopplar laddaren direkt till landström men den laddaren på bilden ser gammal ut och ger förmodligen en för hög laddspänning för batterierna vilket de flesta äldre laddare gör. Detta förstör batterierna effektivt och förkortar livslängden. Så även den bör bytas men jag skulle kanske vänta med det tills batterierna, som förmodligen redan lidit en hel del, behöver bytas ut.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Egentligen onödigt att kommentera mera, men släng ut all amerikansk landströmsel, även om vissa delar klarar 230 VAC.

Du skall ha CE-märkta komponenter, det kostar en del, men jag brukar vara sarkastisk och säga att det ändå blir billigare än en snygg gravsten.

Själva landströmskabeln skall vara en gummikabel, en sådan kabel kan heta ”H07RN” (fela mig om jag har rätt) Och den skall helst ha CEE kontakter i varje ända, sådana kan inte polvända vid anslutningen i elstolpen vid bryggan.

IMG_1373.jpeg.57bf198f98337d47aa58196f4185a430.jpeg

En bra batteriladdare skall vid normal laddning inte ge mer än 14,2 volt, vid 14,4 volt gasar de flesta batterier, somliga redan tidigare.

Moderna ”intelligenta” laddare kan ge högre spänning under delar av laddcykeln, somliga kan programmeras att inte göra det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen till MG!

I övrigt håller jag med om vad som hittills skrivits, möjligen med tillägget att du nog bör låta en elektriker utföra installationerna om du inte är en fena på el själv. Färdiga paket är ganska lätta att installera från grunden och man får göra det, men nu gäller det ju att konvertera ett befintligt 120 V system till 240 V.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Mackey:

Välkommen till MG!

I övrigt håller jag med om vad som hittills skrivits, möjligen med tillägget att du nog bör låta en elektriker utföra installationerna om du inte är en fena på el själv. Färdiga paket är ganska lätta att installera från grunden och man får göra det, men nu gäller det ju att konvertera ett befintligt 120 V system till 240 V.

Mackey

Det finns ju kitt som är ”plug and play” som är godkända att installeras av ickeelektriker.

Dessa kan byggas ut med batteriladdare och fler eluttag.

Här är ett exempel på en sådan sats, men det finns fler fabrikat på marknaden.

Att riva ut det gamla amerikanska systemet kräver ju ingen specialkunskap, om kan nu tar bort alltihop och inte får för sig att man skall använda den snygga amerikanska originalpanelen, för i såfall måste man ju byta alla komponenterna i den mot CE märkta grejer, och då krävs det elinstallationskunskap.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
49 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det finns ju kitt som är ”plug and play” som är godkända att installeras av ickeelektriker.

Dessa kan byggas ut med batteriladdare och fler eluttag.

Här är ett exempel på en sådan sats, men det finns fler fabrikat på marknaden.

Att riva ut det gamla amerikanska systemet kräver ju ingen specialkunskap, om kan nu tar bort alltihop och inte får för sig att man skall använda den snygga amerikanska originalpanelen, för i såfall måste man ju byta alla komponenterna i den mot CE märkta grejer, och då krävs det elinstallationskunskap.

Plug and play-kit är bra för det går inte att få ledarna på fel plats. Däremot är jag undrande till vad det är för kontakt på elintaget. Mastervolt anger bara "Affix-kabel" och visar inte upp någonstans hur kontaktdelen ser ut. Om det är "Mastervolt special" så riskerar man att fastna i en väldigt dyr standard för landströmskablar (Mastervolt är generellt dyra med sina prylar).

Försök hitta ett landströmspaket med "vanlig CEE-kontakt" till intaget. De är en icke leverantörsspecifik standard som kan köpas på många ställen och har därmed en annan priskonkurrens (billigare).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

om kan nu tar bort alltihop och inte får för sig att man skall använda den snygga amerikanska originalpanelen,

Jag hade nog önskat att behålla originalpanelen, just för att den är original så det var så jag tänkte, förutom att man då bör ändra så att det inte står 120 V.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2026-05-05 vid 18:09 skrev Mackey:

Jag hade nog önskat att behålla originalpanelen, just för att den är original så det var så jag tänkte, förutom att man då bör ändra så att det inte står 120 V.

Det är väl egentligen inte så mycket i den panelen som är användbart..?

Kontrollampan för omvänd polaritet kommer att bli meningslös om du/när du använder godkända CEE-kontakter. Lampan ”Power” är för 120 volt, likaså voltmetern.

Huvudbrytaren ”Main” kanske går att återanvända, automatsäkringarna (om det nu är sådana) kan man ju tycka är oberoende av spänningen och är kalibrerade för en specifik ström, i teorin, men om du på ett ungefär dubblar spänningen så halverar du ju också strömmen för att få ut samma effekt. Dessutom krävs det att säkringarna är godkända och anpassade till aktuell spänning. Bara att byta ut samtliga  komponenter och hoppas finna sådana för 230 som har samma mått och hålbild.

Eller så hänger du istället upp en trevlig tavla med något marint motiv, exempelvis ”Titanics undergång” av den hittills okände marinmålaren I.C Bergh. Klassiken med ”fiskargubben med pipa” är ju också himla snygg….😻 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

IMG_1374.jpeg.3a38ffe77f035c97c2288a306531a297.jpeg

I min båt sitter det ett sådant här intag till landströmmen, detta är inget jag rekommenderar, ja rent elektriskt är det ju inget fel på det alls, men boxen är utförd i någon klen plast som först gulnar och sedan blir skör, sannolikt påverkad av UV-ljuset. Sedan sitter den blåa CEE-hanen bara fast med ett knäppfäste i boxen och lossnar lätt då man skall koppla ur kabeln. Men grundidén med ett skyddat intag som inte är i vägen när det inte nyttjas är ju bra, men utförandet är kasst.

Jag ser att husbilar ofta har sådana intag, men undrar om dom klarar sig bättre i den miljön.

Jag bytte för fem år sedan, den gamla sprack i locket, jag satt upp en likadan och nu börjar den ge med sig också. Och då använder jag landströmmen rätt så sällan. Nästa gång blir det en rostfri plåtbit över det rektangulära hålet och en utanpåliggande hane med lock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2026-05-04 vid 14:03 skrev Georg_Ohm:

spacer.png

Och den skall helst ha CEE kontakter i varje ända, sådana kan inte polvända vid anslutningen i elstolpen vid bryggan.

IMG_1373.jpeg.57bf198f98337d47aa58196f4185a430.jpeg

När används likspänning från land?

Eller tänker Du att det inte går att ändvända kabeln?

Detta tarvar en förklaring för en oinvigd🤔

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
50 minuter sedan skrev Hybro:

Rigor Mortis (Likstelhet/likspänning) kommer i produktens slutskede av livscykeln.

😉

Skämt å sido, ingen likström vid landström. det är växelström som används.

Och då finns det fas(svart), nolla(blå) och jord(gul/grön) i kablaget. Och de kan inte polvändas om man använder CEE-kontakter.

Allt för att göra det så säker som möjligt i båten då den under en kortare period av året oftast befinner sig i närhet av vatten.

Jordfelsbrytare än en annan sak som MÅSTE finnas.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte helt ovanligt att simpla förlängningskablar med vanliga jordade uttag används... Vändbara.

I mitt fall för att någon gång använda batteriladdare. Så även när båten står uppställd på land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Hybro:

Just det, det finns en fas som teoretiskt leder fram växelströmmen, och en nolla som lika teoretiskt leder den tillbaka, sedan då skyddsjorden som leder bort felströmmar.

8 minuter sedan skrev Hybro:

Inte helt ovanligt att simpla förlängningskablar med vanliga jordade uttag används... Vändbara.

I mitt fall för att någon gång använda batteriladdare. Så även när båten står uppställd på land.

Ja, sådana adaptrar kan vara farliga om man har ett elfel i landströmssystemet ombord.

Ett potent farligt exempel med elkabel och en skadad elektrisk häcksax i min trädgård gjorde mig uppmärksam på det.

Om du har en modern dubbelisolerad laddare (har en symbol med en kvadrat inuti en annan kvadrat) och en vanlig jordad förlängningskabel borde det vara så gott som riskfritt, om grejerna är hela.

Men den dagen du embarkerar en båt med fast landströmsanläggning där någonting är fel, där fasen pga polvändning kan komma i kontakt med ett metallhölje till någon senmedeltida apparat, eller då fasen i varmvattenberedarens värmeslingor kommer i kontakt med vattnet… då kan det gå illa, även om en jordfelsbrytare snabbt som blixten löser ut.

Jag misstänker att det blir fler kommentarer i denna fråga…

Men om du nu tappar din moderna dubbelisolerade laddare i backen och höljet spricker, kan det bil mer än bara ”pirrigt” i nävarna, som det blev av min numera kasserade häcksax, om du inte har en fungerande jordfelsbrytare i kretsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...