Gå till innehåll
fredag 05 juni 2026
Danne_GB

Mercruiser 3.0 vill bara gå på tomgång

Rekommendera Poster

Motorn gick bra när jag tog upp den i höstas men nu vill den bara gå på tomgång. Startar på en gång men dör om man ger den gas. 
Antar att det är något äckligt i förgasaren fast att jag sprayade konserveringsspray i förgasaren i höstas

Behöver man tänka på något eller är det bara att skruva bort förgasaren? Och rengöra den

Mercruiser 3.0 från 2007

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Danne_GB:

Antar att det är något äckligt i förgasaren fast att jag sprayade konserveringsspray i förgasaren i höstas

Ja detta sprayade du väl i förgasarhalsen medan motorn var igång och det blir inte "äckligt" i förgasaren av det.

Vad kör du på för bensin?

Om du kört på E10 (95 oktan) så är det mycket troligt att du har "äckligt" inne i förgasaren, flottörhuset, munstycken mm.

I så fall behöver du demontera hela förgasaren från insuget och plocka isär den samt tvätta med bromsrengöring alternativt ultraljudstvätt men inte med några alkaliska rengöringsmedel, de fräter på aluminium.

Skulle någon packning gå sönder eller vara dålig så försök inte laga dom med packningsklister eller packningssilikon, det blir bara värre. Köp nya eller en hel packningssats/renoveringssats beroende på hur illa det är.

Men börja med att kolla så att "shift interrupter switchen" fungerar som den ska om motorn dör då du lägger i växel.

Men dör den av bara handgas då är det med all sannolikhet skit i förgasaren...

Serienummer? Ta en bild på typskylten så ska jag kolla efter inställningar mm samt om det finns verkstadshandbok online och skicka en länk till rätt reservdelskatalog.

Ska fundera lite vad det annars kan vara🤔

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Bensinsnål.

Håll typ hög tomgång på gasreglaget och duscha lite bensin med typ blomspruta... Samtidigt som du startar.

Vad händer då?

Och vilka slutsatser kan man dra av resultatet?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Här kommer länk till reservdelskatalog.

https://www.marineengine.com/parts/mercury_marine_parts/sn/1A075313

Du kan även börja med att kolla silen (29) på sidan "Carburetor" i reservdelskatalogen.

Där hamnar mycket gojs och "äckligt"🤢

Sitter i inloppet till flottörhuset på förgasaren och är där igensatt så blir det för låg bränslenivå i flottörhuset vilket kan bidra till att den stannar om man gasar med handgasen.

Gör ren den om den är mögig och det går att få rent, annars köper du en ny.

Det sitter nog "spärrar" över blandningsskruvarna för lågfartssystemet, dessa går att ta bort men är lite pill. Men du kan vänta lite med dessa, har för mig att man kan justera lite grand med spärrarna kvar. Låt detta vara till sist eller om du behöver rengöra förgasaren, då måste dessa demonteras och blandningsskruvarna ut helt och hållet för att få rent inne i kanalerna i lågfart och mellanregistersystemet. 

Demontera flamdämparen (bilden ovan) den är lite som ett luftfilter med en massa metallskivor med en liten spalt mellan, här brukar sätta sig allsköns skit som hundpäls och annat ludd.

Tvätta rent och blås med tryckluft.

När du har flamdämparen demonterad så titta ner i förgasarhalsarna, kolla så att det kommer bensin ur accelerationsmunstyckena när du gasar med handgasen eller gasvajern demonterad.

Starta sedan motorn och låt den gå varm några minuter, fortfarande flamdämparen demonterad.

Gasa sakta upp till 1000 r/min och kolla ner i förgasarhalsen men akta hår och kläder mm.

Lyssna på motorns gång, kolla om det kommer bensin ur spridarna i halsringarna.

Gasa upp till 1500 r/min och samma som ovan, notera om det är någon skillnad om motorn går på detta varvtal vill säga. Lyssna på ljudet och samma som ovan.

Fortsätt gasa och öka 200 r/min i taget och om motorn går samma procedur som ovan.

Går motorn inte bättre, rengör förgasaren.

Går den bättre, provkör en runda i hamnen och strax utanför hamninloppet.

Ha paddel med dig😉

//Pär

Ska kolla efter VHB.

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Min far hade ett uttryck, som han brukade ta till när jag pillrade med något:

- "Så skulle jag också ha gjort".

Alltså i all välmening😁

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade filtret nu i kväll. Såg nytt ut

Skruvade bort förgasaren, ska skruva isär den på jobbet i morgon och göra ren den

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan skrev Danne_GB:

Kollade filtret nu i kväll. Såg nytt ut

Skruvade bort förgasaren, ska skruva isär den på jobbet i morgon och göra ren den

Hoppas du köpt en packningssats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstig kommentar…

Jag bestämde mig ikväll att jag måste göra rent förgasaren när inte filtret var skitigt. Så svaret är nej men jag ska köpa packningar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns många som optimistiskt plockar isär förgasare utan att ha nya packningar till hands. Packningarna går sönder och antingen sätts förgasaren ihop med trasiga packningar och förgasaren läcker och fungerar ännu sämre än innan eller så blir det stopp i arbetet i väntan på nya packningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Första packningen drog när jag tog bort förgasaren så jag räknar med att allt behövs nytt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Passa på att byta filtret i bränslepumpen (nr 22 på bilden)

https://www.marineengine.com/parts/mercury_marine_parts/sn/1A075313/41110E5UT/12824_60

Samt vattenavskiljande bränslefilter om det finns ett sådant, ser ut som ett oljefilter som sitter på en separat hållare i motorrummet eller på motorn. Det står Quicksilver Water Separating Fuel Filter på det, smörj gummipackningen med lite olja innan montering.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Danne GB, hällde du något konserveringsmedel i bensinen innan vinterförvaring ?

Jag brukade göra det (hade 3.0 MC från 2005) och hade inga problem med geggamoja i förgasaren och 95 oktan "bensin".

Med nya båten kör jag bara på 98 (plus konserveringsmedel för vinter).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Danne GB, hällde du något konserveringsmedel i bensinen innan vinterförvaring ?

Jag brukade göra det (hade 3.0 MC från 2005) och hade inga problem med geggamoja i förgasaren och 95 oktan "bensin".

Med nya båten kör jag bara på 98 (plus konserveringsmedel för vinter).

Jag sprutatade bara in i förgasaren.

Har plockat isär förgasaren nu. Den var inte kliniskren 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Packningar och filter hade dem hemma på hyllan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Danne_GB:

Jag sprutade bara in i förgasaren.

Har plockat isär förgasaren nu. Den var inte kliniskt ren 

Använd gärna ett bra konserveringsmedel till bensinen som finns i tanken över vintern..... Även om det är 98 oktan. Jag brukar hälla in, sedan ta en skvalpig tur så den blandas ordentligt samt fyller hela bränslesystem i motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som har koll på ungefär hur många varv luftskruven ska skruvas ut. Får inte till tomgången 😂 men det går att gasa nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova med 1 1/2 varv ut från lätt bottenläge, justera sedan 1/4 varv i taget och lyssna på gången och kolla varvtalet. Har du en multimeter eller stroblampa med varvräknare eller bara den som sitter i båten?

Ska kolla om det finns någon exakt anvisning men den förgasaren är ju "smogad" och plomberad samt godkänd av CARB och EPA (inte varuhuset😂).

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick till det

Tack för all hjälp! Ni är bäst

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tomgångsskruven ska justeras så att man får maximalt undertryck i insuget vid tomgång. På min Mercruiser med Rochester GC2 finns det en permanent inkopplad vacuummätare i instrumentpanelen som jag använder till det. Om det inte finns får man koppla in en lös. 

Om tomgångsvarvet ändras för mycket vid justering så får man kompensera genom att justera med skruven på trottelspjället. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan skrev Eld-:

På min Mercruiser med Rochester GC2

Du har nog en äldre motor om du har den förgasaren om den inte är utbytt.

Denna motor har MerCarb med TKS och blandningsskruven är egentligen plomberad för att klara CARB och EPA.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-05-05 vid 08:07 skrev Mercury_44XS:

Passa på att byta filtret i bränslepumpen (nr 22 på bilden)

https://www.marineengine.com/parts/mercury_marine_parts/sn/1A075313/41110E5UT/12824_60

Samt vattenavskiljande bränslefilter om det finns ett sådant, ser ut som ett oljefilter som sitter på en separat hållare i motorrummet eller på motorn. Det står Quicksilver Water Separating Fuel Filter på det, smörj gummipackningen med lite olja innan montering.

//Pär

Motorn gick bara bra en stund. Bytte aldrig bränslefiltret. Hur lossar man det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev Danne_GB:

Motorn gick bara bra en stund. Bytte aldrig bränslefiltret. Hur lossar man det?

Vilket av dom?

Det som sitter i förgasaren eller under bränslepumpen eller ett extra vattenavskiljande?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det där jag har markerat med rött jag ska lossa för att byta filter?

IMG_1736.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bränslepumpen

Det i förgasaren har jag bytt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter i koppen under bränslepumpen som du inte behöver lossa.

Koppen sitter med bygeln (15) på bilden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Bränslefiltret är (22) på bilden i katalogen.

Är ett pappersfilter och ska bytas om det är skitigt, går inte att rengöra.

Kan vara gegga i koppen🤢

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klickar man bara av bygeln?

Jag har nytt filter redo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä det sitter väl en "mutter" med bricka på undersidan som spänner upp koppen mot bränslepumpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...