Gå till innehåll
onsdag 10 juni 2026

Rekommendera Poster

God kväll En fråga ang solpanel. Pga begränsat utrymme för panel, max bredd 480mm har jag lite svårt att finna nån lämplig. Har nu funnit en med Voc 24V men då jag har en Ctek blir det problem. Den har ju en max gräns på 23V och enl  Ctek support är det risk för att den då kan gå sönder. Finns det nåt sätt att avhjälpa detta eller är ett alt att komplettera med annan regulator? Kanske nån har tips var finna en panel så nära måttet 480x1700 som möjligt. Panelen jag hittat är av märket Offgridtec, 120W  med ram, dvs inte flexibel. Hoppas nån har en ide ang deta, Mvh Torbjörn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver köpa en MPPT för att omvandla solpanelens spänning till batteriernas. 

Låter tajt med bara 480 mm i bredd många paneler är ju minst 50 breda

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
32 minuter sedan skrev Dava:

Du behöver köpa en MPPT för att omvandla solpanelens spänning till batteriernas. 

MPPT (Multi Power Point Tracking) är en teknik för regulatorer till solpaneler. PWM (Pulse Width Modulation) är en annan.

3 timmar sedan skrev tobbe52:

Har nu funnit en med Voc 24V men då jag har en Ctek blir det problem. Den har ju en max gräns på 23V och enl  Ctek support är det risk för att den då kan gå sönder.

Jag gissar att TS har en sån där pryl från Ctek som också kan agera regulator. Kommer nu inte på vad de heter (Dual något) men de flesta här på MG brukar inte gilla dem då de, reklam-sloganen till trots, brukar förstöra batterierna. 
Det finns regulatorer som funkar bra för ett 12V-system som lätt klarar 24V och mer därtill. Victrons prylar gillar jag och deras Smart Solar MPPT 100/15 klara jobbet bra.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Köp så stor panel som får plats, eller ett par som är mindre om det är bättre, och koppla ihop dem.

Som jag ser det, som försöker att undvika Ctek och Victon-grejer så långt det går, är det bättre att köpa en billigare MPPT-regulator och koppla den mellan panelen/panelerna och batteriet/batteribanken. Det är nog inget som helt fel på elektroniska och ofta digitala grejer från varesig Ctek eller Victron, men jag känner liksom att man mer eller mindre ofrivilligt köper in sig i deras produktsystem, men det får ju var och en avgöra själv.

Nåväl… solcellspanelernas spänning måste ju vara högre än batterispänningen, annars så sker det ju ingen laddning. Tänk dig att du skall hälla upp en vätska i ett glas, då måste ju flaskan hållas över glasets nivå. Kanske en dålig förklaringsmodell…?

24 volt in i en vanlig MPPT-regulator är inga problem, den spänningen tar regulatorn hand om och tar ned till en lämplig nivå, som i en del regulatorer även kan regleras. 
Batteriet tar skada, börjar att ”gasa” någonstans runt 14,2-14,4 volt, då ”kokar” batterisyran bort. Under min gymnasietid under senromatiken, sades det att 13,9 volt var en optimal laddningsspänning för traditionella bly/syrabatterier. Jag har dock inte funnit något belägg om det i dagens faktautbud.

Du kan läsa mer om solceller, regulatorer och annan alternativ elenergi här!

På www.24volt.eu finns det mycket nyttigt att läsa.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godkväll!

Tack för svar och åsikter om mitt problem. Ja för en amatör är det mycket att ta in i skallen. Kanske borde läst på mer om elektroniska grejer men nu är det ju som det är. Grejerna sitter där dom sitter och får väl hoppas jag hör till dom som är nöjda med Cteks produkter. Tyvärr var solpanelsmått nåt som inte blev aktuellt under min båtrenovering, det var ju så mycket annat att tänka på och det är ju alltid lätt att va efterklok. Men nu är det som det är, får göra det bästa av det hela. Det låter som en extra regulator är alternativet ellet finns det nåt sätt att sänka Voc på den tänkta panelen? Många solpaneler finns det men väldigt få som passar i mått. Har funderat på två mindre men inte funnit nåt lämpligt, ialla fall inte till vettigt pris men letar vidare ett tag till.

Ha en fin kväll/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen orsak.

Amatörer är vi väl alla, eller iallafall dom flesta av oss, på något eller några områden.

Med tanke på det spänningsfall vi ofta har i våra lågspänningssystem ombord är ju det bra med en högre spänning från solcellspanelen. Det är även bra med ordentliga väldimensionerade kablar mellan paneler och regulator.

Jag har ju något elektriskt mysterium hos mig då två parallellkopplade paneler ger för låg spänning, men seriekopplade ger dom en betydligt bättre… jag ondgjorde mig över det i en annan diskussionstråd, men jag tror att solhöjden och eftermiddagssolen har liksom en viss skuggbildning är bidragande orsaker.

Om du vill betala ett överpris på paneler köper du dem i en båttillbehörsbutik, Jula och Biltema har även dom solcellspaneler och Jula brukar dessutom ha en bra MPPT-regulator i sitt sortiment. Men jag vågar inte uttala mig om kvaliteten på Jula och Biltemas paneler. Jag köpte båda mina 100W paneler för tio eller elva år sedan av en butik på Tradera till ett bra pris, och dom panelerna håller bra ännu. Och 24volt.eu har ju också en butik med relativt bra priser, kolla där!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...