Geta 2 Postad 2 April Tänker montera ledramp på taket till styrhytten på en Merry Fisher 625. Frågan är: fjärrljus eller arbetsljus? Vad har ni för erfarenheter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 224 Postad 2 April 1 timme sedan skrev Geta: Tänker montera ledramp på taket till styrhytten på en Merry Fisher 625. Frågan är: fjärrljus eller arbetsljus? Vad har ni för erfarenheter? Upplysningsvis är ju det helt beroende på hur och när du skall använda belysningen. Fjärrljus om du vill ha litet hjälp när du stävar mot land, arbetsljus om du viill ha belysning på däck vid exempelvis fiske. Själv har jag en fjärrstyrd vridbar halogenstrålkastare med ”fjärrljusbild” och en väldigt kraftig handhållen LED-strålkastare, den senare har jag haft stor nytta av, den vridbara fjärrmanövrerade får mest lysa upp fördäcket. Sedan gäller det ju att prova ut hur LED-rampen skall monteras så att du inte blir bländad av reflekterat ljus från då exempelvis fördäcket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 221 Postad 2 April 1 timme sedan skrev Geta: Tänker montera ledramp på taket till styrhytten på en Merry Fisher 625. Frågan är: fjärrljus eller arbetsljus? - - - Det beror ju på vad du ska ha ljuset till. Är det "dimljus" för att lägga till vid bryggan så montera arbetsljus. Är det "helljus" för att hitta prickar o sund på långt håll så montera fjärrljus. Ska det bara vara för att det ser flashigt/tufft ut så häng på en julgransbelysning. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 726 Postad 2 April Vadär syftet med denna belysning? Är det tänkt som färdbelysning som i en personbil hade jag tänkt om. En fast framåtriktad LED-ramp som är tänd under gång är inte inte olagligt (tror jag) men inte speciellt lämpligt varken för dig själv eller mötande båtar. Det är stor risk att du bländar mötande båtar samtidigt som du stör ditt eget mörkerseende och du kan faktiskt blända dig själv när ljuset träffar vattenytan eller främre däck/valback. Rörligt sökarljus är mer lämpligt men bara i låg hastighet och för att belysa prickar i farled eller bränningar, kobbar och skär, man får aldrig belysa en mötande båt. Har man strålkastare/LED-ramp riktad framåt och släcker/bländar av blir det samma effekt som om man kör bil i mörker med helljus samt extraljus tända och släcker allt belysning vid ett möte. Prova inte detta i bilen... //Pär 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 200 Postad 2 April Fast monterat fjärrljus har jag aldrig känt att jag behövt på någon båt, men ett lagom starkt arbetsljus kan man ha nytta av. Vill man belysa något på långt håll är det hand eller fjärrmanövrerad strålkastare som gäller. Ett för starkt ljus, även om det bara är tänt en ytterst begränsad period kan ställa till det rejält för andra som navigerar sig fram genom mörkret. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 224 Postad 2 April Det har ju blivit en trend att hyttbåtar skall ha antingen en LED-ramp eller ett gäng med extraljus som på en rallybil. Nyttan med dessa kan ju diskuteras. Åsikter har redan framlagts här. Jag kan ju se att det sällan nattetid är helt klart i luften, man ser det inte med blotta ögat, men när man krämar på med en massa ljus ser det direkt dimmigt ut. Jag har använt min strålkastare och handlampa till att leta efter bergdubbar i naturhamnar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Geta 2 Postad 2 April Tack för många kloka synpunkter. Då tror jag att jag fått klart för mej hur jag ska göra.. Det får bli ett framåtriktat arbetsljus på taket att användas vid tilläggning och en handhållen fjärrlljus. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 224 Postad 3 April Denna är bra! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 005 Postad 3 April 9 timmar sedan skrev Geta: Tack för många kloka synpunkter. Då tror jag att jag fått klart för mej hur jag ska göra.. Det får bli ett framåtriktat arbetsljus på taket att användas vid tilläggning och en handhållen fjärrlljus. Om du skall använda det vid tilläggning eller för att allmänt "se hur det ser ut föröver" så är min starka rekommendation att montera strålkastare/LED-ramp i båtens för istället för på taket. Till skillnad från en bil som kan köra i kuperad terräng och höjdskillnaden till taket kan vara av nytta, så är båten de facto (oftast) på en väldigt vågrät och plan "väg" 😉. Strålkastaren når därför ungefär lika långt i alla fall. Dessutom - och detta är viktigast - får du inget ströljus på fördäcket som direkt förstör mörkerseendet. Ditt fördäck kommer annars lysa som en upplyst hockeyrink redan av ströljuset från något på taket, och sedan ser du ingenting i mörkret. Traditionella bogstrålkastare kräver ju ingrepp och hål i skrovet, men jag har på de två senaste istället monterat strålkastare/LED under peket i fören. Och oavsett om du har peke eller inte så se till att strålkastaren hamnar framför båtens däck. Den nuvarande (2x LED-strålkastare bredvid varandra): Den gamla båten (1x 55W halogen): Som synes inget "ströljus" alls på egna båtens däck som stör: 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 230 Postad 3 April (redigerade) Jag har en LED ficklampa Acebeam K40M på max 3000 lumen som lyser riktigt starkt. Den fungerar bra vid tex tilläggning i mörker och är mer flexibel än en fast strålkastare. Ett alternativ jag funderat på är att även ha någon typ av nattkikare så slipper man blända andra. FLIR har tex en handhållen Flir Scout Pro som kanske vore ett bra komplement. Finns även fasta FLIR som kan fjärrstyras. Finns säkert andra fabrikat med liknade egenskaper. https://marine.flir.com/en-gb/marine-cameras/handheld-thermal/flir-ocean-scout-pro FLIR Ocean Scout Pro https://m.youtube.com/watch?v=3O5AdPbZcvI&pp=0gcJCcQBo7VqN5tD&ra=m FLIR Ocean Scout Pro sample footage Redigerad 3 April av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 224 Postad 6 April 2026-04-03 vid 09:02 skrev IngemarE: Om du skall använda det vid tilläggning eller för att allmänt "se hur det ser ut föröver" så är min starka rekommendation att montera strålkastare/LED-ramp i båtens för istället för på taket. Till skillnad från en bil som kan köra i kuperad terräng och höjdskillnaden till taket kan vara av nytta, så är båten de facto (oftast) på en väldigt vågrät och plan "väg" 😉. Strålkastaren når därför ungefär lika långt i alla fall. Dessutom - och detta är viktigast - får du inget ströljus på fördäcket som direkt förstör mörkerseendet. Ditt fördäck kommer annars lysa som en upplyst hockeyrink redan av ströljuset från något på taket, och sedan ser du ingenting i mörkret. Traditionella bogstrålkastare kräver ju ingrepp och hål i skrovet, men jag har på de två senaste istället monterat strålkastare/LED under peket i fören. Och oavsett om du har peke eller inte så se till att strålkastaren hamnar framför båtens däck. Den nuvarande (2x LED-strålkastare bredvid varandra): Den gamla båten (1x 55W halogen): Som synes inget "ströljus" alls på egna båtens däck som stör: Ja det är säkert ett bättre alternativ än högt placerade strålkastare, men jag ser ju att en strålkastare i fören under peket kan komma i konflikt med en och annan brygga, beroende på bryggans höjd och aktuellt vattenstånd. Jag har själv haft en kombinerad sb/bb lanterna på samma plats på tidigare båt, som fick flyttas och jag har sett många krossade lanternor som suttit här. På min nuvarande båt har jag ett fäste för stävstegen som fått sig en och annan kyss från olika bryggor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser