rolle50 1 Postad 16 Mars Jag har 50mm2 kabel x2 2,3 meter och jag får ett spänningsfall på 0,183 volt vid belastning 18 Ampere. Kommer det att behövas gå upp i dimension ? . Invertern är på 800 va victron. MVH Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 540 Postad 16 Mars (redigerade) 18 A i din kabel bör ge 0,03V spänningsfall. Du kan räkna själv med den här kalkylatorn. Obs att den dubblar längden åt dig så du ska bara mata in 2,3 meter. Om du mätt rätt så betyder det att spänningsfallet sitter i anslutningarna och inte i själva kabeln. Så börja leta där! En 50mm2 kabel är *mycket* mer än vad som krävs för en 800W inverter. Om det är en Phoenix-inverter är maximala kabelarean du kan få in 16mm2. Hur har du löst det, skalat av kardeler? Med en vanlig 16mm2 kabel får man ett spänningsfall i kabeln på 0.09 volt vid 18A, och 0,3V vid maxlast. Och en sådan kabel är ju också vad Victron rekommenderar förutsatt att man inte har extremt långa kablar. Redigerad 16 Mars av ABC 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 023 Postad 17 Mars Instämmer helt i @ABC:s svar, får precis samma resultat även när jag räknar på det 😉. Vet inte hur du mätt spänningsfallet, men kontakter o.s.v. kan också ge visst tillskott. Oavsett så är de <0,2V du mäter upp helt försumbart i sammanhanget. Dessutom har du sannolikt betydligt mer spänningstapp redan i batteriet/batterierna vid belastning. Invertern brukar f.ö. vara konstruerad för att klara ner till kanske 10,5V utan att ens larma. Så om du har problem med att invertern kopplar ur under last p.g.a. underspänning är det knappast spänningsfall i kabeln du skall sätta ditt fokus på. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 381 Postad 17 Mars Mät över kontakters pol och kabelledare strax intill, vid full belastning. Där bör det vara 0 Volt. Annars är det bristande kontaktering. Mät på samma sätt mellan t ex batteripoler och kabelledare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 023 Postad 17 Mars 2 timmar sedan skrev Hybro: Mät över kontakters pol och kabelledare strax intill, vid full belastning. Där bör det vara 0 Volt. Annars är det bristande kontaktering. Mät på samma sätt mellan t ex batteripoler och kabelledare. Men nu är ju som sagt de uppmätta 0,2V inget att orda om. Fast blir det mycket mer finns anledning att felsöka vidare 😉 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 381 Postad 17 Mars (redigerade) Jo, det är sant Men det intressanta kan ändå vara att veta vad som orsakar spänningsfallet under givna förutsättningar. Kan ju bli större med tiden. Redigerad 17 Mars av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rolle50 1 Postad 17 Mars 21 timmar sedan skrev ABC: 18 A i din kabel bör ge 0,03V spänningsfall. Du kan räkna själv med den här kalkylatorn. Obs att den dubblar längden åt dig så du ska bara mata in 2,3 meter. Om du mätt rätt så betyder det att spänningsfallet sitter i anslutningarna och inte i själva kabeln. Så börja leta där! En 50mm2 kabel är *mycket* mer än vad som krävs för en 800W inverter. Om det är en Phoenix-inverter är maximala kabelarean du kan få in 16mm2. Hur har du löst det, skalat av kardeler? Med en vanlig 16mm2 kabel får man ett spänningsfall i kabeln på 0.09 volt vid 18A, och 0,3V vid maxlast. Och en sådan kabel är ju också vad Victron rekommenderar förutsatt att man inte har extremt långa kablar. Jag har till en busbar och sedan ned till 35mm2 kabelstift köpt på amazon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rolle50 1 Postad 17 Mars (redigerade) Skall kolla vidare på detta för i appen på invertern ligger 0,2 volt under vad batterierna visar.Vid 20 amp,så det kanske är en fel visning. .Jag använde tidigare på 16 mm2 och då hade jag 0,7 volt spänningsfall. Redigerad 17 Mars av rolle50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rolle50 1 Postad 18 Mars problemet löst jag hade räknat fel ! Det blev fel i räkningen för jag missade Decimalerna på fel ställe mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 023 Postad 18 Mars 4 timmar sedan skrev rolle50: problemet löst jag hade räknat fel ! Det blev fel i räkningen för jag missade Decimalerna på fel ställe mvh Roland Ok, trodde dina spänningsangivelser var mätvärden, inte beräkningar.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 381 Postad 18 Mars (redigerade) - Asch... En nolla mer eller mindre😉 Hände då och då för mina elever på elprogrammet. I vart fall i början. Lösningen var att fråga om rimligheten. - Lägg på en nolla på knopmätaren, så blir Du extra glad. Redigerad 18 Mars av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser