Gå till innehåll
torsdag 04 juni 2026
buddy

Tips kring test av elektriskt ankarspel

Rekommendera Poster

Hej vi köpte en motorbåt förra året som har ett elektriskt ankarspel i aktern. Vi glömde att testa det på någon av de få turer vi hann med. En dum fråga kanske men det är väl inga problem att funktionstesta nu när båten ligger på land? Det är en äldre båt som vi nu under vintern fått hjälp med lite elrelaterat. Vill gärna testa så allt är ok innan säsongen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Såvida inte ankaret är vattenkylt😉, så ser jag inga problem.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev Hybro:

Såvida inte ankaret är vattenkylt😉

Det är vattenkylt men tänker att en snabb funktionstest på land så man ser att elen funkar inte borde vara några problem

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går säkert utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar ofta testa ankarspelet på våren före sjösättning. Ofta behöver man tvätta linan (om man har det) om man ligger i salt eller bräckt vatten då saltet och smutsen gör linan lite för stel för att funka bra.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag brukar ofta testa ankarspelet på våren före sjösättning. Ofta behöver man tvätta linan (om man har det) om man ligger i salt eller bräckt vatten då saltet och smutsen gör linan lite för stel för att funka bra.

Bra tips det tänkte jag inte på. En ordentlig rengöring av linan får det bli.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk bara på att inte ha händer på linan då du släpper ankaret.

Låt det falla fritt på marken eller fånga det med en lina som du binder fast först.

Många ankare har en metallbit sittandes en bit upp på linan för att en givare skall känna när det är uppe.

Jag tog tag i min lina för att dämpa fallet på mitt 15 kg ankare.

Då blev jag en erfarenhet rikara. Första förband och vårdorinterad fru fanns till hans men det blev inget mer meck med den handen på ett tag 😉

Man behöver inte göra alla misstag själv.

// Mats 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag testar ALLA båtens elektriska funktioner innan sjösättning, även då ankarspelet.

Bra inlägg att inte släppa ankaret direkt ned i asfalten, varken ankare eller asfalt mår bra av det. 
Jag skruvar loss ankaret från kättingen på hösten, på våren släpper jag ut kättingen, fritt fall, men bromsar genom att hålla i kättingen, men inte löpa i handen, låter den nå marken och skruvar fast ankarets svirvel i kättingen, kör upp, och släpper kontrollerat ned det några gånger. Jag kollar ju också att kättingens andra ånda sitter fast i en schakel i båten. Jag har ett Lewmar HX1 och det mår bra av att få litet marinfett på sin gängade axel.

Någon ankarlina har jag inte, bara kätting, och den brukar få sig en omgång med högtryckstvätten på hösten, ja jag spolar med fullt tryck ned i den dränerade ankarboxen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...