Gå till innehåll
torsdag 12 mars 2026
patrikflink

Byte av VVB AD41.

Rekommendera Poster

Då orginal VVB är gammal och inte har blandningsventil så köpte jag en ny Isotemp. Har varit irriterande att få ut 90 grader ur kranen. Att bygga om för att få blandningsventil blev komplicerat då England använder lite fel dimensioner.

Undrar om någon kan gissa hur mycket kylvätska som kommer att rinna ut när jag tar bort slangarna från den gamla VVB.

Går bara till en motor och den gamla VVB är på 24 liter.

Vet att det är svårt att gissa, men räcker en 10 liter hink?

Ska in idag och mäta slanganslutning och se om jag har något rör som man kan sätta ihop bägge slangarna som oljad blixt innan man tömmer för mycket ur motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om du inte har avstängningskranar (oftast vid motorn där den slingan lämnar blocket) - kan du inte bara sätta ett par skruvtvingar tillfälligt och klämma ihop slangarna så nära VVB det går ?

Den principen har jag ofta använt. Då begränsas slabbet till bara ett par deciliter i bästa fall, då slingan inne i VVB är ganska lite rör.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan skrev IngemarE:

Men om du inte har avstängningskranar (oftast vid motorn där den slingan lämnar blocket) - kan du inte bara sätta ett par skruvtvingar tillfälligt och klämma ihop slangarna så nära VVB det går ?

Den principen har jag ofta använt. Då begränsas slabbet till bara ett par deciliter i bästa fall, då slingan inne i VVB är ganska lite rör.

Tror inte det sitter några kranar på motorn. Slangarna är extremt hårda, har faktiskt en speciell tång för att klämma ihop slangar men tror inte den rår på dessa.

Löser detta på något sätt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur länge sedan är det du bytte kylvätska i motorn?

Kan ju vara idé att passa på när du gör byte av VVB och samtidigt monterar du i kulventiler på anslutningarna.

Slangarna "stenhårda" skriver du, kan ju vara någon form av armerad slang eller t.o.m. hydraulslang någon satt dit.

Annars är det nog max 2,5 L i slingan...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips kan ju vara att ha konade träkorkar redo att snabbt plugga slangarna med när de tas loss (typen man kan köpa som sats att ha i båten i händelse av läckage).

Ser att det är duktigt armerade slangar. Men jag hade nog ändå gjort ett försök med skruvtving modell lite större. Fast det vet du nog bäst själv som har tillgång till slangen....

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

Hur länge sedan är det du bytte kylvätska i motorn?

Kan ju vara idé att passa på när du gör byte av VVB och samtidigt monterar du i kulventiler på anslutningarna.

Slangarna "stenhårda" skriver du, kan ju vara någon form av armerad slang eller t.o.m. hydraulslang någon satt dit.

Annars är det nog max 2,5 L i slingan...

Gjorde storservice när jag köpte båten för 3 år sedan. Alla vätskor, filter, anoder ect. Klantigt att inte sätta på kranar/ventiler.

Står Good Year på slangen, så gummit är nog bra.

Kör nog @IngemarE tips gällande pluggar och hink vid VVB, kan inte vara mycket i den som rinner ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev patrikflink:

Då orginal VVB är gammal och inte har blandningsventil så köpte jag en ny Isotemp. Har varit irriterande att få ut 90 grader ur kranen. Att bygga om för att få blandningsventil blev komplicerat då England använder lite fel dimensioner.

Undrar om någon kan gissa hur mycket kylvätska som kommer att rinna ut när jag tar bort slangarna från den gamla VVB.

Går bara till en motor och den gamla VVB är på 24 liter.

Vet att det är svårt att gissa, men räcker en 10 liter hink?

Ska in idag och mäta slanganslutning och se om jag har något rör som man kan sätta ihop bägge slangarna som oljad blixt innan man tömmer för mycket ur motorn.

Jag har haft loss slangarna mellan motor o vvb några gånger. Jag börjar med att tömma en del glykolvatten ur motorn så nivån kommer under slanganslutningen till vvb. Jag har avtappningsskruv på en av slangarna mellan vattenpump o motor så min motor är rätt lätt att tappa ur. Det brukar bli knappt 5 liter (30 hk segelbåtsdiesel så lite mindre motor än din). Sedan lossar jag slangen vid motorn o böjer ner den så jag kan hälla ur kvarvarande glykolvatten. Sedan är det inte mycket kvar nere vid vvb.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag gjorde det skaffade jag gängade blindpluggar som jag direkt satte in. Det rann inte speciellt snabbt så blev nog bara någon deciliter per slang. Men du kanske måste byta slangnipplar också och då blir det kanske lite mer läckage.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-03-08 vid 08:40 skrev patrikflink:

Tror inte det sitter några kranar på motorn. Slangarna är extremt hårda, har faktiskt en speciell tång för att klämma ihop slangar men tror inte den rår på dessa.

Löser detta på något sätt.

Det skall det göra, sitta avstängninskranar på slangarna alltså.

En kran både på tillflödet och en på returen.

Om det är en sådan där röd tång eller klämma som är avsedd att klämma motsvarande slangar på bilar med så kan det eventuellt funka, men litet tveksamt… en struvtving och två små brädbitar funkar nog bättre. I annat fall kan du ju tappa av litet kylvätska så nivån hamnar under anslutningarnas nivå, som är strax under termostaten/termostarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gick utmärkt (bortsett från att slangarna satt grymt hårt).

Den här VVB fungerar såklart, men jäklar vilket fusk med isoleringen. Såg inte baksidan där den satt. 

Tror med ny som är isolerad och har blandningsventil kommer göra gott samt 10 liter mera.

2 st spritpennor agerar plugg till slangarna. Kom ut ca 1/2 dl då jag var snabb och höjde jag upp slangen, så kom det ingenting. Inte en droppe utanför.

IMG_20260312_101616248_HDR.jpg

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...