Luddelurr 1 Postad 3 Mars Hej Jag har problem med min eberspächer airtronic d4. Jag har precis köpt den och testade att starta och får följande problem. Den startar och pumpen börjar gå och den tänder men efter ca 5-10 sekunder börjar det blinka i displayen och smattra lite lågt ifrån värmaren. Ibland får jag felkod 21 (glödstift) och ibland får jag ingen felkod, den bara stänger av. Tror inte det beror på strömtillförseln då den är ansluten till ett stabilt laddaggregat. Tänker att det inte heller är problem med bränslet då den tänder ordentligt innan den börjar blinka i displayen, låta lite och sen stänga av. Någon som har erfarenhet kring detta eller tankar på vad det kan vara? Mvh /Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 009 Postad 3 Mars (redigerade) 15 minuter sedan skrev Luddelurr: Tror inte det beror på strömtillförseln då den är ansluten till ett stabilt laddaggregat Vad är det för "stabilt laddaggregat" du strömförsörjer den med ? Har du monitorerat spänningen medan den beter sig skumt ? "Laddaggregat" kan ibland ha ganska mycket konstiga hyss för sig, om man inte kör dem i ren strömförsörjningsmode. Lite oklart på din beskrivning hur länge den gått innan den tänder, men efter just 5-10s kopplas glöden in och den drar då massor av ström (8-10A). En dålig strömförsörjning med opålitlig spänningsnivå skulle nog kunna få värmaren att tro att glöden inte drar den ström som den borde och ge en (felaktig) kod. Glöden ligger på ända tills den fått bekräftelse från en tempsensor att det verkligen brinner i den (eller värmaren ger upp och får timeout), och det tar i allmänhet mer än 5-10s. Så bara för att du hör att den tänt är inte samma sak som att värmaren tycker det och stänger av glöden (=minskad strömförbrukning). Börja som sagt med att mäta spänningen, alt koppla den till ett välladdat batteri. Redigerad 3 Mars av IngemarE 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luddelurr 1 Postad 3 Mars Jag har inte mätt spänningen när den börjar blinka men har ett strömaggregat som funkat till flera andra värmare. Men du har rätt. Ska mäta spänningen när det händer. Den har gått en stund innan pumpen börjar pumpa och den tänder. Den går ca 5-10 sek efter att den tänt. Ser på strömaggregatet att det drar ca 8 amp så misstänker att glödstiftet funkar. Mvh /Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luddelurr 1 Postad 3 Mars Bifogar en film på problemet. Tyvärr kunde jag inte ladda upp en längre film men här syns och hörs problemet. 20260303_210551_1.mp4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 374 Postad 4 Mars Ny eller begagnad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 737 Postad 4 Mars Du får felkod 021 skriver du, det är kortslutet glödstift, överbelastat glödstift eller kortslutning till jord. Ser även på filmsnutten att inställd temperatur ändras snabbt. Har du kollat flamvakten/överhettningsvakten? Har du avgasslangen monterad vid provkörning? Vet inte om du har dessa men bifogar länkar om det är någon annan som behöver: https://www.scribd.com/document/486043625/Eberspacher-Airtronic-D4-Fault-Codes https://www.butlertechnik.com/downloads/cms/7302/eberspacher-espar-airtronic-d4-workshop-repair-troubleshooting-manual.pdf //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 374 Postad 4 Mars Haft liknande problem / symptom på min D2. Sen jag bara tankat B0 har jag inte haft dessa problem. Samma bränsle f ö till motorn. Igenkleggat glödnät (runt glödstftet), och igensatt litet lufthål på sidan mitt för nät och glödstift. Gissar att båda inte ger tillräcklig uppvärmning av glödnätet, ja kanske t o m allt för varmt glödstift vid uppstart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 009 Postad 4 Mars 22 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Du får felkod 021 skriver du, det är kortslutet glödstift, överbelastat glödstift eller kortslutning till jord. I tillägg så bör du som sagt fortfarande mäta matningsspänningen, eller ännu hellre köra på ett batteri (som garanterat inte hittar på "hyss" på spänningen). Felkoden som @Mercury_44XS förklarat för dig ger en hint om att elektroniken upplever att det flyter för mycket ström till glödstiftet. De 8A du ser (på ett i sammanhanget väldigt långsamt instrument) är dock helt normalt. Men om matningsspänningen inte är den jämna DC som förutsätts (som från ett batteri) finns det en möjlighet att elektroniken blir förvillad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 009 Postad 4 Mars 27 minuter sedan skrev Hybro: Igenkleggat glödnät (runt glödstftet), och igensatt litet lufthål på sidan mitt för nät och glödstift. Men nu skriver ju TS att det handlar om en helt ny värmare.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 628 Postad 4 Mars 36 minuter sedan skrev IngemarE: Men nu skriver ju TS att det handlar om en helt ny värmare.... TS skriver "Jag har precis köpt den " och det lämnar tolkningen öppen för ny eller begagnad. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 82 Postad 4 Mars 40 minuter sedan skrev IngemarE: Men nu skriver ju TS att det handlar om en helt ny värmare.... Framgår ju inte av inlägget om den är ny eller begagnad, bara att TS har köpt en... 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luddelurr 1 Postad 4 Mars Hej Tack för alla svar. Värmaren är begagnad men skulle funka enligt förra ägaren. Kabeln var klippt av någon anledning så jag har lött ihop och krympslangat alla tunna kablar. Matarkablar var inte kapade. Ska kolla all era tips imorgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 009 Postad 4 Mars (redigerade) 4 minuter sedan skrev Luddelurr: Hej Tack för alla svar. Värmaren är begagnad men skulle funka enligt förra ägaren. Kabeln var klippt av någon anledning så jag har lött ihop och krympslangat alla tunna kablar. Matarkablar var inte kapade. Ska kolla all era tips imorgon. Ber om ursäkt att jag fattade som att den var ny/obegagnad. Då kan ju faktiskt också orsaken vara att det just är fel på värmaren, och att även det @Hybro beskriver kan vara relevant (har f.ö. själv råkat ut för just kläggningen, men då brukar den också ryka duktigt och vara svårtänd) Redigerad 4 Mars av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luddelurr 1 Postad 4 Mars (redigerade) Nu hann jag ut en kortis i garaget och har gjort framsteg. Kopplade bort hela kabehärvan och Easy start kontrollpanel och kopplade in ström direkt i kontakten och satte tolv volt på signalkabel (gul) samt kopplade på bränslepumpen o då gick den bra i flera minuter innan jag var tvungen o stänga av för o springa vidare. Kan va så att värmaren funkar men det är vajsing med kablage eller kontrollpanelen. Redigerad 4 Mars av Luddelurr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser