Gå till innehåll
söndag 22 februari 2026
Jens_Sthlm

Koppla in batteritestare

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har ett startbatteri och ett förbrukningsbatteri. Jag vill koppla in denna batteritestare https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/battillbehor/elkomponenter/batteripanel-650428/

Instruktionen är inte helt tydlig tycker jag. Räcker det att koppla in en sladd mellan B- och minuspol på batteriet eller behöver jag ha två B- till respektive minuspol på batteriet?

IMG_3879.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår det så kan denna switch läsa av batterispänningen på två batteribanker och, fortfarande som jag förstår det, så förutsätter schemat att de två batteribankerna har en gemensam minus. Detta är ju också det vanligaste sättet att koppla in ett startbatteri och ett/flera förbrukarbatterier.

Så om jag fattat det hela rätt och om du har en gemensam minus så kopplar du en kabel från respektive batteris plus till vardera sidan (A+) och en kabel från den gemensamma minuspunkten till (B-).

Att påstå att det är en batteritestare tycker jag dock är lite fel.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev ChristerN:

- - -

"Allting går att sälja med mördande reklam" hette en låt för många år sedan. Det är samma här. För en okunnig så låter batteritestare bra men det är "bara" en spänningsmätare för två batterier. Det går så klart att få lite indikation på laddningsnivån, i alla fall på ett par blybatterier, men någon speciellt bra och noggrann batteritestare är det inte.

Jag skulle råda TS att lägga på några kronor och köpa ett mätinstrument med en strömshunt istället som kan räkna på in- och utmatad effekt. Den typen av instrument brukar även kunna anslutas till två batterier så spänningen kan avläsas från både start- o förbrukarbatteri. Med en extra strömshunt kan en del instrument hålla full kontroll på två batterier.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Då förstår jag hur det ska kopplas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-02-14 vid 22:13 skrev Lintott:
2026-02-14 vid 15:55 skrev ChristerN:

"Allting går att sälja med mördande reklam" hette en låt för många år sedan.

Jag hör ju till de som tycker det går utmärkt att klara sig med att mäta spänning för att bedöma laddningsnivå på batterier, men jag håller med om att det är falsk marknadsföring att kalla en manick som mäter spänning för batteritestare. Inte ens batteriindikator tycker jag man kan kalla en voltmeter för.

PS

Konserverad gröt heter låten av Ulf Peter Olrog.

[Refräng]
Allting går att sälja med mördande reklam
Kom och köp konserverad gröt
Allting går att svälja med mördande reklam
Även lagom söt, konserverad gröt!

Han hade nog ingen tanke på att det en dag skulle gå att köpa färdig gröt i plastkorv när han skrev låten Konserverad gröt i slutet på 1940-talet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mackey:

Han hade nog ingen tanke på att det en dag skulle gå att köpa färdig gröt i plastkorv när han skrev låten Konserverad gröt i slutet på 1940-talet.

Inte gröt i plastkorv, men väl konserverad gröt (alltså i burk) fanns sen länge när den gode Olrog skrev texten. Så den var nog inspirerad av samtiden.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Jag köpte denna:

Shelly - Plus Uni: https://www.coolshop.se/produkt/shelly-plus-uni/23JD7K/

Vi har Wifi i Hamnen, så då kan jag avläsa batterispänningen var jag än är. Samt att man kan koppla in temp/hygrometer och styra 2 utgångar.

Gick in på länken. Otroligt mycket broderande text men utan någon mer saklig faktainformation eller mer konkret teknisk info.

Läst flera gånger under "viktiga egenskaper", men trots min bakgrund kan jag ändå inte med säkerhet säga vad grunkan vare sig är till för eller vad den gör. Inte mer än att den kommer göra mitt liv enklare att leva och min tillvaro bekvämare 🤔.

Men med tanke på priset är jag fortfarande nyfiken. Har du någon länk till något lite mindre svävande och mer faktabaserat, t ex ett datablad eller manual ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag hittade den via Youtube, där någon visade hur den fungerar. Det är ofta som jag använder youtube istället för eller som komplement till manualer.

Gå till tillverkaren: Shelly: https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/shelly-plus-uni

Jag har 3 apparater från Shelly, de fungerar riktigt bra.

Vi använder faktiskt deras effektmätare i hamnen för alla som vill ha el permanent:

https://www.coolshop.se/produkt/shelly-outdoor-plug-s-gen3-mocha-wifi-smartplugg-12a/23QG7A/

Med den kan man även stänga av/på.

Coolshop är ny för mig, men har nu handlat där 2 ggr. De hittade jag för att de var billigast på dessa komponenter.

Shelly är bulgarisk, men produktion i Kina. Deras app för styrning och övervakning är samma till dessa komponenter. Jag har även en switch från dem som jag styr värmen i huset med. Det går även att använda dator för att komma i kontakt med dessa Shelly prylar. https://control.shelly.cloud/#/login

Redigerad av ThomasVikhog
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...