GÄ till innehÄll
söndag 15 februari 2026
Mackey

SXK lanserar ny navigationsapp đŸ—ș

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Det hÀr lÄter lite spÀnnande.

I maj lanserar industrikoncernen Trelleborg en ny digital navigationslösning för fritidsbÄtar, framtagen i samarbete med Svenska Kryssarklubben. Ambitionen Àr att förÀndra hur vi navigerar till sjöss och samtidigt locka fler unga till bÄtlivet. Appen kommer att bli en del av medlemskapet för Kryssarklubbsmedlemmar som har sin bÄt registrerad i klubben.

TillÀgg: Glömde lÀnken, https://sxk.se/pa-kryss/artiklar/ny-avancerad-navigationsapp

Jag tÀnkte att vi kan försöka gissa vad som skulle kunna Àndra hur vi navigerar till sjöss!?

Nu pÄ rak arm kommer jag inte pÄ nÄgot alls.

TyvÀrr kommer den bara att finnas tillgÀnglig för de som gillat/gillar Kina/USA, dvs den slÀpps för iOS. Det i sin tur innebÀr att det i prakten inte Àr sÄ mÄnga som kommer att fÄ tillgÄng till appen.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Hur en app skulle kunna förÀndra hur vi navigerar till sjöss ser jag bara en möjlighet till. Inga farledsmarkeringar!

(Anledningen till att jag tror detta Àr enda möjligheten Àr att mÄnga motorbÄtar verkar köra pÄ autopilot efter rutt som de dragit just pÄ farlederna.)

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
Postad (redigerade)
34 minuter sedan skrev ChristerN:

Hur en app skulle kunna förÀndra hur vi navigerar till sjöss ser jag bara en möjlighet till. Inga farledsmarkeringar!

Det kan jag hÄlla med om.

Det Àr ganska vanligt att det Àr tjockt med bÄtar pÄ sjÀlva strecket och ganska glest vid sidan om.

Det gÀller nog inte bara de som kör pÄ autopilot, men det skulle absolut vara bra att ersÀtta strecken, SÄ hÀr kanske farledsmarkeringarnsa ska se ut istÀllet.

image.png.774d035736b0a289a198a6420934100f.png

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
1 timme sedan skrev Mackey:

TyvÀrr kommer den bara att finnas tillgÀnglig för de som gillat/gillar Kina/USA, dvs den slÀpps för iOS. Det i sin tur innebÀr att det i prakten inte Àr sÄ mÄnga som kommer att fÄ tillgÄng till appen.

iOS har vÀl en marknadsandel pÄ över 50% i Sverige, sÄ det fÄr vÀl ÀndÄ rÀknas som att rÀtt mÄnga fÄr tillgÄng till den.

I alla fall betydligt större andel Àn vad en regering i sverige brukar fÄ röster.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
Postad (redigerade)

Hydrographica duger gott Ät mig.

Tar mig fram och kommer dit jag vill.

Duger gott om jag har möjlighet att hÄlla mig ifrÄn diverse farligheter.b

Vad mera kan man behöva?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Vad mer man kan behöva Àr vÀl subjektivt.

Man behöver inte 4x4 pÄ bilen, man behöver inte bogpropeller pÄ bÄten, man behöver inget annat material i seglen Àn bommul, man behöver inte kylskÄp och inte heller toalett...osv osv

Men vissa saker Àr ÀndÄ rÀtt gött att ha.

Jag föredrar navigationsappar framför papperskort (har dock en uppsĂ€ttning Àldre papoerskort stuvade som reserv) dessutom sĂ„ har inte hydrographica full tĂ€ckning ens i Sthlms skĂ€rgĂ„rd, sĂ„ nĂ„gra extrakort som ger full tĂ€ckning Ă€r Ă€ndĂ„ bra att ha tycker jag🙂

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
10 timmar sedan skrev Boanjohan:

iOS har vÀl en marknadsandel pÄ över 50% i Sverige, sÄ det fÄr vÀl ÀndÄ rÀknas som att rÀtt mÄnga fÄr tillgÄng till den.

I alla fall betydligt större andel Àn vad en regering i sverige brukar fÄ röster.

Jag trodde inte det var dÄ stor andel som över 50 %, fast nu vet jag bÀttre.

Fast det spelar ingen roll.

Det jag egentligen menade var i förhÄllande till det SXK skriver, "Appen kommer att bli en del av medlemskapet för Kryssarklubbsmedlemmar som har sin bÄt registrerad i klubben." Det lÄter ju som alla, men Àr tydligen bara hÀlften.

Åter till vad som skulle kunna vara nytt med hur vi navigerar.

Som seglare skulle man kunna fÄ hjÀlp pÄ kryss med att vÀlja nÀr man ska slÄ för att minimera antalet slag samtidigt som man gott och vÀl gÄr fri frÄn grynnor, skÀr och öar. Lite som att fÄ hjÀlp med vÀgvalet beroende pÄ hur vinden vrider i en nedladdad vÀderprognos (weather routing).

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
7 timmar sedan skrev Mackey:

Det jag egentligen menade var i förhÄllande till det SXK skriver, "Appen kommer att bli en del av medlemskapet för Kryssarklubbsmedlemmar som har sin bÄt registrerad i klubben." Det lÄter ju som alla, men Àr tydligen bara hÀlften.

Dessutom den halvan som har paddor som stÀnger av sig nÀr det blir riktigt varmt...

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Jag tror kanske inte att vi gamla rÀvar tillhör mÄlgruppen. Jag vet att mÄnga yngre navigerar med t. ex Skippo pÄ sina iPhone. Jag tror att det Àr dom som Àr mÄlgruppen. Tror inte de försöker ersÀtta plottrarna som har överlÀgsen prestanda nÀr det gÀller betteritid, synlighet i ljus, m.m

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Tack för delningen av ny app.

Trots att jag Àr SXK medlem har jag lyckats missa denna info.

Som trygghetsknarkande lÀngeseglare kombinerar jag:

• kartplotter som tĂ„l vĂ€der (vatten och sol)
  • iPad / iPhone med Navionics
  • översiktskort och pilotböcker

Minns min förvÄning nÀr vi 2018 seglade vÀster om Skottland, tror vi inte hade internet kontakt nÄgra dygn ute i avfolkade platser, plötsligt pÄstod iPad att vi saknade sjökort.
Ingen panik för vi hade papperskort och pilotböcker och det var djupt dÀr vi seglade.
NÄgra timmar senare fick vi internet access pÄ vÀg mot whiskey destilleri och ordningen blev ÄterstÀlld.

I somras var det mÄnga ggr nÀr jag fick lÀgga iPaden i skuggan pga överhettning, gissar att 35 grader C Àr en trigger till avstÀngning.

Redundans Àr bra.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du mÄste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto pÄ maringuiden.se. Det Àr lÀtt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem pÄ maringuiden.se? Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa nytt...