saltpeter 13 Postad 25 Februari 2026-02-20 vid 09:50 skrev anuba: Om det skall vara så avgörande hur man skruvar ihop batterierna så valde jag att köpa cellerna löst och skruva ihop dem själv. Det råder ingen tvekan om vilka celler som är bra. Tack för bra tips: Menar du att genom att ladda och mäta upp de individuella cellerna (t.ex 3,3 V vid fullt laddad för samtliga celler) så kan man säkerställa att varje ingående cell är bra, och därefter koppla ihop 4 celler och montera på BMS:en ( som håller koll framöver), eller hur går man tillväga rent praktiskt ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 532 Postad 25 Februari 4 minuter sedan skrev saltpeter: Tack för bra tips: Menar du att genom att ladda och mäta upp de individuella cellerna (t.ex 3,3 V vid fullt laddad för samtliga celler) så kan man säkerställa att varje ingående cell är bra, och därefter koppla ihop 4 celler och montera på BMS:en ( som håller koll framöver), eller hur går man tillväga rent praktiskt ? Jag har byggt två batterier baserat på EVE-celler. Den ena med 304Ah kapacietet och den andra med 314Ah. När jag byggde mitt första batteri var jag mer omständlig och analyserade jag varje celler med hjälp av en batterianalysatorinstrument. Det var lite kul att se att cellerna hade lite högre kapacitet än databladet. Till slut så parallellkopplade alla celler och laddade dem samtidigt till 3.65V. Det kallas toppbalansering. Jag tror att det är en bra metod om man inte har en aktiv balanserare i BMS. När jag byggde andra batteri så skruvade jag bara ihop dem och monterade dem med JK-BMS som kan balansera med 2A. Celler hade nästan exakt samma SOC på 30 % när jag fick dem. Sedan laddade jag upp dem till 14 V/3.5V per cell. Jag ligger lite lägre för att vara snäll mot batteriet. Så om du köper kvalitetsceller som har samma SOC vid leverans kan du bara montera ihop dem och låta BMSen balansera det sista. Det står en del om det i den här tråden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 186 Postad 26 Februari Jag är väldigt nöjd med den LFP-installation gjorde men om jag skulle göra om installationen av LFP idag så hade jag funderat en extra gång på att välja färdigpaketerade "12V-batterier". På bara ett par-tre år har kvalitén på så kallade "drop-in-batterier" blivit bättre och till rimligare pris. Med bättre kvalitét avser jag främst vilken belastning batterierna tål. Lite äldre batterier klarade inte så hög strömstyrka (eller så var de svindyra). Sannolikt var förbindningarna under skalet väldigt klena och cellkvalitén dålig. Så väljer du bland vettiga 12V-LFP så kan du få en enklare installation. Undvik okända fabrikat från Amazon m.fl. Jag lyssnade på ett seminarium för ett par veckor sedan där Exide berättade att de kommer att släppa ett 150Ah LFP med BMS o blåtand i vår. Ett sådant batteri motsvarar 300Ah blybatteri (om man vill hålla sina blybatterier urladdade till högst 50%). Deras LFP-batterier har inbyggd BMS med blåtand (vilket jag anser är ett krav för att kunna hålla koll så det inte händer något konstigt i batteriet). En annan "nödvändig" funktion är att de har en sleep-funktion i sin BMS så efter ett antal dagar utan in/ur-laddning går BMS ner i viloläge så batteriet inte töms av BMSen. När batteriet laddas så återgår BMS till normal funktion. Utöver det så har BMS normala skyddsfunktioner: överspänning, underspänning, balansering, temperaturavkänning o.s.v. Med ett sådant batteri, en Victron Orion XS på 50A, en T-säkring (för att skydda mot brand vid en eventuell kortslutning) och lite kabel o kabelskor så klarar sig de flesta fritidsbåtar länge. Att hålla i minnet är att LFP-batteriet tar emot laddning på ett helt annat sätt än ett blybatteri så återladdningen går enormt mycket fortare. Det är därför Victon Orion behövs för att rädda generatorn från överhettning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 532 Postad 26 Februari 8 timmar sedan skrev Lintott: En annan "nödvändig" funktion är att de har en sleep-funktion i sin BMS så efter ett antal dagar utan in/ur-laddning går BMS ner i viloläge så batteriet inte töms av BMSen. När batteriet laddas så återgår BMS till normal funktion. Utöver det så har BMS normala skyddsfunktioner: överspänning, underspänning, balansering, temperaturavkänning o.s.v. Jag håller med om att det är en funktion som jag saknar idag. Min första BMS drar 65mA när batteriet är påslaget. Detta ledde till att batteriet var tomt framåt februari innan jag fattade detta. I min senare JK BMS har de uppgraderat med någon typ av auto-off. Men det slår inte på automatiskt. Jag löser detta idag genom att stänga av och koppla isär systemet på vintern. På sommaren har jag ju att alltid solpaneler som håller uppe laddningen. Om man köper drop-in-batterier så är det bra att ta redan på BMSens standby-förbrukning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 751 Postad 26 Februari 1 timme sedan skrev anuba: I min senare JK BMS har de uppgraderat med någon typ av auto-off. Men det slår inte på automatiskt. Jag löser detta idag genom att stänga av och koppla isär systemet på vintern. Intressant info! Tack, det visste jag inte. Om man stänger av BMSen med knappen, drar den fortfarande 65mA eller är det med BMSen påslagen den drar det? Och om man stänger av BMSen behöver man då koppla isär systemet? Batteriet ska väl varken ta laddning eller ge ström om BMSen är avslagen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 532 Postad 26 Februari (redigerade) 2 timmar sedan skrev ChristerN: Intressant info! Tack, det visste jag inte. Om man stänger av BMSen med knappen, drar den fortfarande 65mA eller är det med BMSen påslagen den drar det? Och om man stänger av BMSen behöver man då koppla isär systemet? Batteriet ska väl varken ta laddning eller ge ström om BMSen är avslagen? Ursäkta att jag var otydlig. När BMSen är på så drar den 65mA. Under min första vinter lät jag alla BMSer vara på så jag kunde åka förbi båten och sitta kvar i bilen för att kolla om elsystemet var ok. Problemet var bara att energiräknaren inte tog hänsyn till BMSens egenförbrukning. Avslagen drar den inget. Sedan har mina JK BMSer ofoget att starta upp när solpanelerna ville ladda, även om den inte tar emot laddning på vintern. Sedan stängde inte BMSen av sig. Så i år är allt avstängt och urkopplat. Startbatteriet får jag underhållsladda med en separat laddare. Redigerad 26 Februari av anuba 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 751 Postad 26 Februari 2 timmar sedan skrev anuba: Sedan har mina JK BMSer ofoget att starta upp när solpanelerna ville ladda, även om den inte tar emot laddning på vintern. Sedan stängde inte BMSen av sig. Va?! Startar en JKBMS även från avstängt läge när solpanelerna ger ”ladd-spänning”? Jag tycker inte du är otydlig men i ”smart elektronik” kan konstiga saker hända så därför frågan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 186 Postad 26 Februari (redigerade) 5 timmar sedan skrev ChristerN: Va?! Startar en JKBMS även från avstängt läge när solpanelerna ger ”ladd-spänning”? Jag tycker inte du är otydlig men i ”smart elektronik” kan konstiga saker hända så därför frågan. Jag har inte koll på JKBMS. Den BMS som sitter i Exide-batterierna stänger ner efter 30 dagar i vila. Sedan triggas den igång av att man börjar ladda. Om laddningen kommer från 240V-laddare eller solpanelerna kan BMS inte skilja på så vill man behålla Exides BMS i vila så måste alla laddfunktioner stängas av. Det är nog så de flesta "sleepfunktioner" i BMS fungerar (hur ska man annars trigga igång dem?). Jag följer samma metod som @anuba och lossar anslutningarna till BMS. För min BMS så är det balanseringen och blåtandskommunikationen som fortsätter att vara aktiva. Jag har inte hittat något om sleepmode i manualen för min BMS. (Mueller Energy 250A BMS https://mullerenergy.com.au/product/12v-250a-jbd-smart-bms-with-bluetooth/ ) Redigerad 26 Februari av Lintott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 532 Postad 26 Februari 5 timmar sedan skrev ChristerN: Va?! Startar en JKBMS även från avstängt läge när solpanelerna ger ”ladd-spänning”? Jag tycker inte du är otydlig men i ”smart elektronik” kan konstiga saker hända så därför frågan. Jag vet att det låter konstigt. Det finns fler som inte håller med mig men jag har testat detta flera gånger. När man kollar igenom några Youtuber så har de oftast ingen koll på vilka krav som ställs när man ställer av en båt i minusgrader. Därför återkopplas detta inte till tillverkarna av BMSerna som oftast är lyhörda för kritik. Men det finns en självavstängningsfunktion från förra årets modell på JK BMS. Man kan tyvärr inte uppgradera firmware på 4s-8s modellen, så vitt jag vet. Men då även den senare modeller slås på vid pålagd yttre spänning men den slås inte på autmatisk när man vill ta ut ström,så har jag inte utnyttjat den funktionen. Jag får en känsla för att vi kanske skrämmer @saltpeter från att bygga batterier nu. Det är nog ändå så dessa problem är inte större än att förvalta andra problem med båt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 13 Postad fredag kl 21:18 Intressant med automatisk påslagning vid yttre spänning. Kanske inget problem för undertecknad eftersom tänkt skippa solceller, i alla fall initialt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 13 Postad lördag kl 18:32 (redigerade) Var på båtmässan igår. Lilead, 200 Ah, ok att använda för att starta motorn med 200A max utgående ström (Anmärkning: Obs stämmer inte, se nästa inlägg) . BMS. Verkar vara fina grejor från svensk försäljare. Men söker man på eu.Wattcycle (tack för tips ovan) hittas ett 200Ah med BMS, 200A max utgående ström, mer prisvärt (Annan formulering: inte många kronor sparade med självbygge). Denna BMS har ingen bluetooth vad jag förstår (Skönt då slipper man självuppvakning med bluetooth - urladdning) Men då kan man alltså inte läsa av BMS - värden utan får lita på att BMS gör enligt bifogad info från produktbeskrivningen och balanserar celler väl (Är det korrekt uppfattat?) Voltnivå-övervakning på bluetooth har jag ju redan via VICTRON Batteriövervakning. 10V låter lite lågt som urladdningsskydd, men det kanske bara är mina erfarenheter från blybatterivärlden som talar. Redigerad lördag kl 19:59 av saltpeter Felaktiga uppgifter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 932 Postad lördag kl 18:39 2 minuter sedan skrev saltpeter: Var på båtmässan igår. Lilead, 200 Ah, ok att använda för att starta motorn med 200A max utgående ström. BMS. Verkar vara fina grejor från svensk försäljare Nja, 200A max utström på ett 200Ah-batteri är inte så mycket egentligen. Jag har t ex 150A kontinuerlig utström på mina hälften så stora 100Ah t ex (och max 250A under 10s per batteri och BMS). Sedan är 200A "max" snålt för att driva en startmotor. Även om det är en liten startmotor har den ofta en betydligt högre momentan startström än sin driftström, och det riskerar att få BMS:en att trippa/stänga av vid ett startförsök. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 13 Postad lördag kl 19:57 1 timme sedan skrev IngemarE: Nja, 200A max utström på ett 200Ah-batteri är inte så mycket egentligen. Jag har t ex 150A kontinuerlig utström på mina hälften så stora 100Ah t ex (och max 250A under 10s per batteri och BMS). Sedan är 200A "max" snålt för att driva en startmotor. Även om det är en liten startmotor har den ofta en betydligt högre momentan startström än sin driftström, och det riskerar att få BMS:en att trippa/stänga av vid ett startförsök. Du har helt rätt, såg att min startmotor drar betydligt mer än så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 13 Postad söndag kl 07:29 (redigerade) några fler tankar: Det här med att (enligt produktbladet för watt-cycle ovan) BMS aktiverar en passiv cell balansering i slutet av varje ladd-cykel talar för att man ska ladda fullt (100%) då och då. Då gäller det att DC/DC omvandlaren är inställd på rätt volt för detta om man bara laddar via dieselmotorns generator kopplad till startblybatteri och sedan via DC/DC till LiPo4. (14,4 Volt antar jag) Redigerad söndag kl 07:31 av saltpeter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 186 Postad söndag kl 10:58 3 timmar sedan skrev saltpeter: några fler tankar: Det här med att (enligt produktbladet för watt-cycle ovan) BMS aktiverar en passiv cell balansering i slutet av varje ladd-cykel talar för att man ska ladda fullt (100%) då och då. Då gäller det att DC/DC omvandlaren är inställd på rätt volt för detta om man bara laddar via dieselmotorns generator kopplad till startblybatteri och sedan via DC/DC till LiPo4. (14,4 Volt antar jag) Spänningskurvan för ett LFP är så flack att det är svårt att veta laddningsnivå förrän kurvan vänder uppåt vid fulladdat batteri. Därför går det inte att att balansera cellerna förrän batteriet närmar sig fullt (toppbalansering) eller i andra änden av spänningskurvan när batteriet är nästan tomt (bottenbalansering). Balanseringen görs normalt mot vanligaste driftläget för batteriet och i fritidsbåtar är det toppbalansering som är det normala och som de flesta BMS jobbar med. Du skrev tidigare att du inte ville ha blåtandskommunikation i ditt LFP-batteri. Men det är i situationer som att kolla att balanseringen sker som nyttan med blåtand och en app finns. Då ser du att du laddat till den spänning då balansering sker. I BMS-apparna visas oftast (alltid?) spänningen på de enskilda cellerna samt deltavärdet på spänning mellan cellerna. Ställer du DC/DC-omvandlaren till för låg spänning så kan balanseringen utebli. Normala inställningen på BMS är att balansera när batteriet är toppladdat vilket ofta benämns som att det görs varje cykel. Sen räknar man laddcykler på batteriet men då räknas det oftast på att batteriet laddats ur och laddats upp med det antal Ah batteriet har å då taggar värdet för antal cykler upp ett steg. Men batteriet balanseras varje gång det når toppspänning. Så här såg det ut i min övervakningsapp förra våren när jag rev av presenningen och återinkopplade mitt LFP. 75% laddning på batteriet och 0,002V i spänningsskillnad efter att batteriet stått i vila sedan hösten 2024 med alla kablar bortkopplade. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 13 Postad söndag kl 13:26 2 timmar sedan skrev Lintott: Balanseringen görs normalt mot vanligaste driftläget för batteriet och i fritidsbåtar är det toppbalansering som är det normala och som de flesta BMS jobbar med. Tack för bra klargörande. 2 timmar sedan skrev Lintott: Du skrev tidigare att du inte ville ha blåtandskommunikation i ditt LFP-batteri. Nej - försöker minimera antal appar och infokanaler om de inte tillför något viktigt, jag tänker att det räcker med min Victron Batteriövervakare 720 - på bluetooth, där ser jag volt för hela batteribanken, även diagram volt / tid. Ampere in ut. Med den informationen kan jag dra slutsatsen att batteriets BMS har gjort sitt balanseringsjobb eftersom 14,4 har uppnåtts över tid. Tänk att det kan vara så här kul med batterier, Tack för era kloka råd ! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 186 Postad söndag kl 15:12 1 timme sedan skrev saltpeter: Tack för bra klargörande. Nej - försöker minimera antal appar och infokanaler om de inte tillför något viktigt, jag tänker att det räcker med min Victron Batteriövervakare 720 - på bluetooth, där ser jag volt för hela batteribanken, även diagram volt / tid. Ampere in ut. Med den informationen kan jag dra slutsatsen att batteriets BMS har gjort sitt balanseringsjobb eftersom 14,4 har uppnåtts över tid. Tänk att det kan vara så här kul med batterier, Tack för era kloka råd ! Man behöver inte ha apparna igång o titta på dem hela tiden. Men att ha övervakningsmöjlighet på cellnivå i ett LFP för att kolla dem då-o-då tycker jag är en viktig grej för att veta att allt fungerar som det ska. Jag byggde ett batteri av enskilda celler och en tillräckligt tålig BMS (skulle klara 200A och det var inte många BMS som klarade det när jag projekterade mitt batteribygge) som jag letade upp så mitt behov av att se att allt fungerade som förväntat var rätt stort. Att batteripacken når upp till 14,4V behöver inte innebära att cellerna är balanserade. Om en av cellerna drar iväg mot en högre spänning än de övriga tre så kan summan bli 14,4V utan att batteriet någonsin blir balanserat. (Det vanligaste balanseringsproblemet är att en cell drar iväg eftersom inre motståndet i en LFP-cell minskar vid ökande spänning och då tar den cellen mer laddning till förfång för övriga.) 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 13 Postad söndag kl 17:53 2 timmar sedan skrev Lintott: Man behöver inte ha apparna igång o titta på dem hela tiden. Men att ha övervakningsmöjlighet på cellnivå i ett LFP för att kolla dem då-o-då tycker jag är en viktig grej för att veta att allt fungerar som det ska. Jag byggde ett batteri av enskilda celler och en tillräckligt tålig BMS (skulle klara 200A och det var inte många BMS som klarade det när jag projekterade mitt batteribygge) som jag letade upp så mitt behov av att se att allt fungerade som förväntat var rätt stort. Att batteripacken når upp till 14,4V behöver inte innebära att cellerna är balanserade. Om en av cellerna drar iväg mot en högre spänning än de övriga tre så kan summan bli 14,4V utan att batteriet någonsin blir balanserat. (Det vanligaste balanseringsproblemet är att en cell drar iväg eftersom inre motståndet i en LFP-cell minskar vid ökande spänning och då tar den cellen mer laddning till förfång för övriga.) Du har nog rätt, skönt att kunna kolla att alla celler är med om något verkar skumt. Såg att prisskillnaden blev cirka 700 till 800 för bluetooth så det kan det vara värt för sinnesro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser