sy_Alice 83 Postad 19 timmar sedan Hello, long time no seen. Det var några år sedan sist jag var här. Men nu är jag tillbaka igen. Jag har mig en båt som jag köpte 2019 och på grund av diverse olika orsaker så har den aldrig kommit i sjön och nu till slut så har jag bestämt mig för att skrota den. Båten som är en Beason 31 född 1978 står nu vid min sommarstuga i skogen djupt inne i Laholms kommun. Och motorn är redan borta, likaså masten och det mesta av inredningen, det är redan uppsågat diverse stora hål i båten. Och planen är att jag ska nu under denna vinter och vår såga ner henne till sådana hanterbara bitar att jag kan själv bit för bit slänga henne på återvinningen. Det finns vissa detaljer som jag ska sälja till metallåtervinningen som kölen till exempel och även andra delar. Men nu när blocket har straffat ut sig själva och det har blivit dels svindyrt att posta annonser där och nästintill sk*tjobbigt att surfa omkring där, så vad finns det då för ställen där jag kan sälja av alla delar som jag skulle vilja ge chansen till andra att kanske vilja köpa. Jag försökte med facebook, men där fanns en eller flera individer som inte tyckte om vad jag skrev i vissa grupper, så jag blev blockad av facebook och hade till slut jättejobbigt att ens kunna skriva ett svar på någon annans tråd. Så jag har avinstallerat facebook och faktum är att jag har aldrig egentligen gillat Meta, så jag tvivlar starkt på att jag kommer tillbaka dit, det är synd för där fanns det en hel del grupper som var bra för mitt ändamål. Jag har försökt lite med tradera, men det är svårt att sälja där om man inte sätter ut en auktion, och nån auktion kommer jag inte göra igen, för den är bindande, jag måste sälja varan till oavsett pris. Vilket innebär att jag då bara kan använda mig av deras köp o sälj, men där är det inte hög trafik. Så kom jag då att tänka på maringuiden. Kan här finnas en bra marknadsplats? Och jo, ja det finns en köp o sälj här, men den ser väldigt insomnad ut, det känns inte som om där är mycket trafik. Känns som om många av annonserna där har legat kvar i evigheter och aldrig tagits bort, trots att varan ej längre är till salu av diverse olika orsaker. Så vart ska jag vända mig om jag vill sälja av båtrelaterade prylar och jag kan inte använda mig av varken blocket eller facebook och knappt ens tradera? Om jag inte får sålt det, så kommer jag slänga det, alternativt sälja det som är metall till metallskroten! Och nej, jag tänker inte sälja båten till dig så som hon står idag, jag ser faktiskt fram emot det här att faktiskt själv få skrota ner henne! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 301 Postad 19 timmar sedan Är det drev? Vad satt det för motor på detta i s f? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sy_Alice 83 Postad 19 timmar sedan 5 minuter sedan skrev Hybro: Är det drev? Vad satt det för motor på detta i s f? Va, får jag lov att sälja i denna tråd? Eller varför vill du veta det? Men ja det är ett s-drev 120 eller nåt sånt heter det, det var kopplat till vp md7a! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 301 Postad 19 timmar sedan Kanske vet en som är ute efter ett drev. Han har en Bison som han talar på att flytta motorn bakåt från förpiken. Funkade drevet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sy_Alice 83 Postad 19 timmar sedan Ja, jo tror det, kommer inte ihåg. Men jo det har det nog gjort för jag körde ju med båten första säsongen jag ägde den. Men båten har stått på land i evigheter o propellern vet17 var den är någonstans... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 658 Postad 18 timmar sedan Jag gillar Tradera och du kan ju själv sätta ett utgångspris eller ett reservationspris, så man måste inte sälja "oavsett pris" på auktionen, utan kan ju styra minimipriset. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 846 Postad 1 timme sedan (redigerade) 18 timmar sedan skrev sy_Alice: Men nu när blocket har straffat ut sig själva och det har blivit dels svindyrt att posta annonser där 89:- kronor för 60 dagars annonsering av diverse (många) båttillbehör tycker jag inte är så farligt. Blocket har ju fördelen att det faktiskt är många som faktiskt söker saker den vägen. Gör typ en sådan här annons, https://www.blocket.se/recommerce/forsale/item/18365426 Tillägg: Jag kan väl erkänna att jag inte heller gillar hur Blocket blivit (har inte använt det så mycket ännu), men när man ska sälja är det ju inte så viktigt vad man tycker. Redigerad 1 timme sedan av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sy_Alice 83 Postad 21 minuter sedan Nej iofs sant, problemet är väl inte priset, problemet med nya blocket är trafiken, man får inte längre träffar och besök på annonserna. Har hört det av jättemånga, stora butiker som förut hade 100 tals unika besök per dag ligger nu med några få upp emot kanske 10 unika besök per dag. Har en annan annons ute på blocket på en verkstadshandbok o jag har sålt såna böcker förr, dels så försvinner boken på bara några dagar o dels så har det förr vart hård trafik på boken. Idag har jag fått totalt 8 besök under 2 veckor… och sedan så gällande varan, jag försökte lägga ut en massa rep, ca 50 st, men den blev nekad för det var olika rep och skulle därmed egentligen ligga i en 4-5 olika kategorier…. Så det som gör att blocket idag går bort är för att det har blivit skitsvårt att komma igenom deras nålsöga med vad det är för prylar jag lägger ut och hur o vart de ligger. Och att då betala 89 spänn per annons och jag då inte får några besök på annonsen, känns som om jag då betalar för ingenting… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser