Gå till innehåll
onsdag 03 december 2025
Larzon

Selva/Yamaha F60 EFI svänghjulsmutter

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Jag ska byta kamrem på min selva/Yamaha f60 efi, men jag lyckas verkligen inte få loss bulten som håller svänghjulet. Känns inte som den borde sitta fast så hårt,men jag lyckas inte rubba på den trots förlängare. Kedjan sitter där för att hålla still svänghjulet. 

 

Någon som varit med om samma och har tips på hur man kan få loss den? 

 

Mvh 

Andreas 

20251124_204835(1).jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en bättre bild på svänghjulsmuttern (ingen bult) så man kan se gängorna ordentligt.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kättingen gör inte mycket nytta...

 

Du behöver:

https://www.marinshopen.se/product/kuggkransverktyg/ptow80510

 

https://www.marinshopen.se/c/search?searchText=91-83164M

 

Eller motsvarande, finns säkert på fler ställen än ovan, utan dessa blir det svårt.

Googla svänghjulsmothåll utombordsmotor och svänghjulsavdragare utombordsmotor, kolla mått innan köp.

Selva använder samma motor som Mercury och Yamaha.

Mvh

Pär

 

 

 

 

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra året lät jag en servicefirma komma och byta kamrem. Först körde ha sin Milwaukee för fyllt. När detta inte gick tog han till en värmare, sen gick det till slut. Pröva med en rejäl förlängare, rör 50-100 cm? Motorn, en Yamaha 100 4T, ca 10 år och bytt rem en gång tidigare. Han undrade varför jag bytte efter 1 år! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en rejäl mutterknackare brukar man få loss en svänghjulsmutter utan mothåll. Trögheten i svänghjulet räcker som mothåll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

 

Självklart menade jag mutter (som jag skrev i titeln). Bifogar några bilder.

 

Att inte kedjan skulle fungera förstår jag inte? Det blir ju ett stumt mothåll. 

 

Jag ska testa en mutterknack och se om den kan få loss det. Var bara rädd att jag gör sönder något och förvånad att den satt så som den gör. 

 

//Andreas 

20251202_141328.jpg

20251202_141336.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ville bara kolla om det var vänster eller högergäng

 

Ser ut som de absolut flesta.

Alltså dra motsols.

 

Du kanske kan värma på muttern

med en gasolbrännare.

 

Inget våldsamt, absolut inte mörkröd mutter.

 

-Troligen behöver du sen en avdragare för svänghjulet.

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Hybro:

Ville bara kolla om det var vänster eller högergäng

 

Ser ut som de absolut flesta.

Alltså dra motsols.

 

Du kanske kan värma på muttern

med en gasolbrännare.

 

Inget våldsamt, absolut inte mörkröd mutter.

 

 

 

Hej, 

 

Ja precis, den är högergängad. Dubbelkollade även servicehandboken 😊

 

//Andreas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Larzon:

Att inte kedjan skulle fungera förstår jag inte? Det blir ju ett stumt mothåll. 

 

Jag ska testa en mutterknack och se om den kan få loss det. Var bara rädd att jag gör sönder något och förvånad att den satt så som den gör. 

En kätting ger inget stumt mothåll på samma sätt som ett riktigt verktyg gör och den kan glida samt samt tappa greppet.

 

Vill avråda från "mutterknackare" då gängorna på vevaxeln kan skadas och speciellt om det är rostigt.

 

Värma med gasolbrännare är inte optimalt då komponenter under svänghjulet kan skadas av värmen och muttern kan sätta sig värre, dessutom kan svänghjulet skadas. Om det tvunget måste värmas gör det med största försiktighet och absolut inte för mycket.

 

En riktig svänghjulsavdragare är ett måste för att få loss svänghjulet från vevaxeln.

 

Ett riktigt specialverktyg för att hålla mot svänghjulet behövs dessutom när svänghjulet skall återmonteras och muttern skall dras åt med 115 lb ft (155.9 Nm).

 

//Pär

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu menade jag att endast värma på muttern. Typ från mitten och uppåt. Max en minut räcker säkert.

 

Det handlar om att muttern blir lite större.

 

 

Att värma hela svänghjulet med en typ BT gasolbrännare, vete tusan om det går.

 

Ja, kanske om man eldar en halvtimme.

 

Nån som testat?😉

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

En kätting ger inget stumt mothåll på samma sätt som ett riktigt verktyg gör och den kan glida samt samt tappa greppet.

 

Vill avråda från "mutterknackare" då gängorna på vevaxeln kan skadas och speciellt om det är rostigt.

 

Värma med gasolbrännare är inte optimalt då komponenter under svänghjulet kan skadas av värmen och muttern kan sätta sig värre, dessutom kan svänghjulet skadas. Om det tvunget måste värmas gör det med största försiktighet och absolut inte för mycket.

 

En riktig svänghjulsavdragare är ett måste för att få loss svänghjulet från vevaxeln.

 

Ett riktigt specialverktyg för att hålla mot svänghjulet behövs dessutom när svänghjulet skall återmonteras och muttern skall dras åt med 115 lb ft (155.9 Nm).

 

//Pär

 

 

Tack Pär! 

 

//Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...