Gå till innehåll
fredag 28 november 2025
Mercury_44XS

Elektriska utombordare – Ärliga hästkrafter?

Rekommendera Poster

Många går i funderingar på att köpa en elektrisk utombordare till jollen, roddbåten eller t.o.m. segelbåten och ofta jämförs de med konventionella utombordare med förbränningsmotor och tillverkaren anger att de motsvarar X antal hk. Men kan man lita på vad tillverkarna skriver angående vilken effekt de motsvarar i hästkrafter för en utombordare med förbränningsmotor?

Blir inte riktigt klok på hur elektriska utombordare klassas effektmässigt, de är ju undantagna den gällande effektnormen ICOMIA 28–83 som endast gäller utombordare med förbrännings-motor och tillverkare anslutna till ICOMIA vilket innebär att många Kinesiska tillverkare av konventionella utombordare inte behöver använda denna standard. Det är tydligen fritt fram att ange en effektsiffra om hur många hk detta skulle motsvara på en förbränningsmotor.

Nu blir det lika rörigt som det var på 1970-talet gällande effekten i utombordsmotorer, då Amerikanska och Europeiska tillverkare mätte på svänghjulet medan Japanska (undantaget Honda) mätte på propelleraxeln. Detta innebar att de Japanska motorerna var snabbare än en motsvarande Amerikansk eller Europeisk motor, de gav ungefär den effekt som stod angiven på toppkåpan på propelleraxeln medan de andra tillverkarnas motorer förlorade ca 10–15% i friktionsförluster i vattenpump och vinkelväxel och av ca 10 hk på svänghjulet blev det endast 8,5 hk kvar. 1984 bestämmer sig tillverkarna att anta en gemensam effektnorm ICOMIA 28–83 och alla ska nu mäta effekten på propelleraxeln.

Jag har finkammat internet och försökt hitta en fastställd effektnorm för elektriska utombordare men hittar ingenting, det är ju viktigare att lägga företag som betalar dyrt för att synas längst upp bland sökresultaten även om de inte har något med sökkriterierna att göra. 

När de elektriska ”gräddvisparna” började dyka upp i slutet av 1970-talet var de endast avsedda för en enda sak, som smygmotor vid bassfiske och kunna ta sig fram ett 10-tal meter i taget utan att starta den ordinarie 100–200 hk motorn. Det var aldrig tal om några hästkrafter utan motorns ”effekt” angavs som dragkraft i pund (lbs). Nu skriver tillverkarna att det motsvarar X hästkrafter fast elmotorn ger betydligt mindre effekt.

Det är inte många tillverkare av elektriska utombordare som anger exakt vilken norm de använt sig av, har man tur så kan det stå: ”static thrust measurement i s based on internationally accepted ISO standards”. Detta säger ju inte mycket även om detta är en ärlig tillverkare, ISO är en standardiseringsnorm men måste ha några siffror också för att det ska bli korrekt t.ex. ISO 3046. Kineserna struntar ju totalt i normer och gissar hej vilt eller använder samma specifikationer som den motor de kopierat. Sen när det kommer till verkligheten så ger den Kinesiska kopian 60–70% av vad som utlovats p.g.a. dåliga toleranser och uruselt material.

Det finns mycket få vetenskapliga eller professionellt utförda tester av elektriska utombordare att tillgå online och finns det något så kostar det pengar att ladda ner en testrapport som kanske ändå inte ger de värden man är ute efter. Däremot finns det gott om amatörer som glatt laddat upp en värdelös video på Youtube och drömmer om att bli ”influencer” där de jämför äpplen och päron där de tar tid med mobilens tidtagarur på en sträcka istället för att mäta hastighet med GPS och mäta dragkraft med en dragvåg.

Vi kan börja med att jämföra toppfart för en elektrisk utombordare med en konventionell utombordare med förbränningsmotor för att se om den angivna effekten för elmotorn verkligen motsvarar vad som anges för en förbränningsmotor. Tyvärr är elmotorn inte testad på exakt samma båt som förbränningsmotorerna men de har ungefär samma skrovform, längd och vikt. Detta innebär att man endast får en ungefärlig jämförelse men den är ändå någorlunda godtagbar i detta syfte. 

Märke X: Elektrisk utombordsmotor, Torqueedo 1103

Utgående effekt: 540 W (0,73 hk)

Dragkraft: 31,5 Kp (angiven, ej testad)

Skall motsvara: 3–4 hk konventionell utombordare med förbränningsmotor enl. tillverkaren

Märke Y: Utombordare med förbränningsmotor, Yamaha F2.5A

Utgående effekt: 1,84 kW/2,5 hk på propelleraxeln enligt ICOMIA 28-83

Dragkraft: 32 kp (uppmätt i test Båtliv 3/2019)

Märke Z: Utombordare med förbränningsmotor, Yamaha F4B

Utgående effekt: 2,9 kW/4 hk på propelleraxeln enligt ICOMIA 28-83

Dragkraft: Ej angiven, ej uppmätt (normalt ligger en 4 hk på ca 55 kp med std. propeller)

436870974_Skrmavbild2025-11-20kl_18_45_23.png.63ed04d5e9f24ac2b89f107d2a144050.png

Siffrorna talar sitt tydliga språk, elmotorn som skulle motsvara 3–4 hk får stryk av en 2,5 hk gällande toppfart och 4 hk motorn är hela 41% snabbare. 

Så tillverkaren av elmotorn har tagit i lite när det gäller motsvarande effekt och de 540 W som tillverkaren anger som utgående effekt ligger nog närmre sanningen. 540 W= 0,73 hk, alltså mindre än en gammal moped. Skall inte förväxlas med ingående effekt, alltså vad elmotorn förbrukar som är betydligt högre än utgående effekt och brukar vara ungefär det dubbla. 

Däremot är elmotorn betydligt snabbare i acceleration och elmotortillverkarna anger inte någonstans att det är acceleration de syftar på när de anger att en elmotor motsvarar ett visst antal hk för en förbränningsmotor. Jag skulle tro att elmotorn i ovanstående exempel slår 2,5 hk motorn i acceleration och drar ganska jämnt med 4 hk upp till ca 5 knop men sedan tar det stopp och den hänger inte med längre fartmässigt.

En elmotor har ju fullt vridmoment från start och redan vid 100–200 r/min ger den samma eller t.o.m. högre vridmoment som en betydligt effektstarkare förbränningsmotor. En Ottomotor utan överladdning har dynamiskt vridmoment som börjar lågt och når ofta sitt maximala vridmoment vid ca 3000–3500 r/min för att sedan minska igen. Dieselmotorer med överladdning har en annan vridmomentkurva som planar på max. vridmoment redan vid 1200–1600 r/min tack vare variabelt laddningstryck.

840445825_Skrmavbild2025-11-20kl_18_48_16.png.a25e207abddcfbd72b721ae258960d25.png

Vridmoment ger acceleration medan hästkrafter ger toppfart eller rättare sagt kan bibehålla farten. Det är tack vare sitt höga vridmoment redan från låga varvtal som elmotorn accelererar snabbare än en förbränningsmotor.

Det är detta som tillverkarna missat totalt och skulle angett att hästkraftjämförelsen endast gäller acceleration, inte hastighet...

Båtliv 3/2019 testades dragkraften för ett antal småmotorer och dragkraft är ju intressant för de som har segelbåt, tunga arbetsbåtar eller som i testet en ”snipa” med utombordsmotor. Man ser många segelbåtar som ofta onödigt stor utombordare med standardpropeller som får jobba maximalt när de är på väg in i en hamn och skall bromsa ekipaget när de skall lägga till. Testet i Båtliv 3/2019 visar att man klarar sig med mindre motor än vad man tror bara man har rätt propeller en s.k. Hi-Thrust propeller. En Hi-Thrust propeller har betydligt större bladarea och mindre stigning samt rakare propellerblad som ger bättre dragkraft vid backning.

I samma test fanns en enda elmotor med och den hade en angiven dragkraft på 20 kp men kom inte upp till mer än 14 kp i testet, detta är ca 30% mindre än angiven dragkraft och frågan är om det är samma för alla elektriska utombordare kan man ju direkt minska angiven dragkraft med 25–30%. Sen kan man undra om denna lilla elmotor i testet hade fått högre dragkraft på en mindre båt?

Länkar till testen:

https://www.batliv.se/wp-content/uploads/2019/04/Dragkraft-små-utombordare-Båtliv-3-19.pdf

https://www.yachtingmonthly.com/gear/electric-outboard-motor-we-test-12-options-81853

https://www.bluebay-marine.dk/dokumenter/Yamaha_Körfakta_2021.pdf

Slutsats:

En elektrisk utombordare där det anges att den motsvarar 3–4 hk är alltså en sanning med modifikation, den gör det i acceleration men inte i toppfart. Så vill ni ha samma fart som er gamla 4 hk utombordare med förbränningsmotor, gå upp minst en storlek.

Hade varit mycket intressant om någon av båttidningarna kunde göra ett riktigt test där de ställer elmotorer mot förbränningsmotorer och testar fart med olika belastning, acceleration, dragkraft med dragvåg och hur långt man kommer på ett fulladdat batteri (batteripack) resp. full bränsletank. 

Tänk på att både dubbelkolla och trippelkolla innan ni köper en elektrisk utombordare, motsvarar den verkligen det ni är ute efter? 

Vill ni inte få problem att ta er hem om det skulle bli dåligt väder eller vill du inte lusa fram i 3 knop istället för 5–6 knop, gå upp minst en storlek. 

Skilj på ingående och utgående effekt, finns det ingen utgående effekt angiven kan man räkna bort 45–50% så får man ungefärlig utgående effekt. Ex. ingående effekt: 4000 W x 0,55= 2200 W= 2,2 kW= 3 hk. Ingående effekt är vad elmotorn förbrukar, inte vad den presterar och många billiga ”Kina-kopior” anger inte om det är ingående eller utgående effekt de skriver i tekniska data för modellen. Har sett vissa elektriska utombordare där de bara anger en effektsiffra men inte anger om det är ingående eller utgående effekt. När man kollar på angiven dragkraft så ser man att det är ingående effekt för motorn skulle haft betydligt högre dragkraft om det varit utgående effekt. Ex. för att uppnå en dragkraft på ca 85 kp (190 lbs) krävs en utgående effekt på ca 2200 W, alltså 3 hk.

Titta på dragkraften och dra ifrån ca 20–30% för att ha marginal för ev. felaktiga specifikationer, felaktig mätmetod, felaktig översättning eller ren gissning. 

Tänk även på att en sjögräsfri 2-bladig propeller med smala, bakåtsvepta blad har betydligt sämre dragkraft än en 3- eller 4-bladig propeller med raka blad och stor bladarea.

Hur långt kommer jag på ett fulladdat batteri eller batteripack? 

Kolla vilken minsta rekommenderad batterikapacitet som krävs om det är externa batterier och om man kan använda andra batterityper än tunga bly-syra, AGM eller GEL batterier som väger dubbelt så mycket som ett Li-Ion batteri. T.ex. två 105 Ah AGM batterier väger ca 60 kg medan två 105 Ah Li-Ion batterier väger ca 25 kg.

Har motorn inbyggt, utbytbart batteri, kolla om det finns extra batterier eller batteripack att köpa som tillbehör. Är ju inte så roligt att ge sig ut på fisketur och helt plötsligt börjar det inbyggda batteriet tappa kapacitet och ni får ro hem.

Finns det garanti, service/support i Sverige och finns det reservdelar/tillbehör t.ex. en propeller att köpa utan att behöva vänta 5–6 månader på leverans från Kina?

Jämför, jämför och jämför, titta inte bara på prislappen och framför allt undvik de billiga Kina-kopiorna och välj lokala handlare framför internethandel.

//Pär

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämförelserna är rätt meningslösa så länge de inte har samma propeller, anser jag. Man kan misstänka att elmotorn har en propeller optimerad för hög dragkraft vid låg fart, så stor bladarea, fler blad och låg stigning eftersom de är tänkta för fiskare som mest ska ligga still mot en ström eller sakta puttra fram men med en ganska stor och tung båt (som kanske har 50-100 hk motor för att ta sig till och från fiskeställena), medan förbränningsmotorns propeller mer siktar på fart, så mindre och färre blad och högre stigning och är tänkt för en liten släpdinge eller gummibåt där typkunden vill ha fart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tycker att det är lite förvirrande när dragkraften antingen anges i lbs eller nu kp. Vad jag förstår är kp antalet kilo motorn kan dra(?)..

Enligt testet av "min" beställda kina-motor ska dragkraften vara 51 kp i videon nedan.

Det kan ju jämföras med Mercurys 4 som har 55 kp enligt detta test: https://www.batliv.se/wp-content/uploads/2019/04/Dragkraft-små-utombordare-Båtliv-3-19.pdf

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Märke X: Elektrisk utombordsmotor, Torqueedo 1103

Utgående effekt: 540 W (0,73 hk)

Dragkraft: 31,5 Kp (angiven, ej testad)

Skall motsvara: 3–4 hk konventionell utombordare med förbränningsmotor enl. tillverkaren

Märke Y: Utombordare med förbränningsmotor, Yamaha F2.5A

Utgående effekt: 1,84 kW/2,5 hk på propelleraxeln enligt ICOMIA 28-83

Dragkraft: 32 kp (uppmätt i test Båtliv 3/2019)

Här är ju två motorer som har otroligt olika effekt men ändå ger samma dragkraft.

Du har nog skrivit något fel då Torqueedomotorn enligt tillverkaren ska motsvara 3 hk och ha en effekt på 1100 w

Jag har i 17 år kört med en 300w (30lbs - 13 kp) motorguide trollingmotor som reserv och under ett par år som enda motor. Dragkraften är redan vid 300w fullt tillräcklig i de flesta situationer men hastigheten är det som begränsar.. kanske skulle det räcka med en bättre propeller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anges dragkraften i pund (lbs) multiplicerar man detta värde med 0,45 och får då dragkraften i kg (kp).

Om inte jag har helt fel för mig angavs dragkraften för din motor till 160 lbs= 72 kg.

I testet på videon kommer han upp i 51 kg vilket är knappt 30% under angivet värde men sedan skriver han att vågen bara går till max 100 lbs= 45 kg och det slutar visa där.

Är ju inte säkert att hans dragvåg är kalibrerad, när proffs testar har de helt annan utrustning och kalibrerade dragvågar.

Men det är ju inte så himla dåligt ändå och lär ju motsvara dragkraften för en 3,5 –4 hk förbränningsmotor som inte är allt för gammal och sliten. Mercurys 5 hk motor med Hi-Thrust propeller kommer upp i 66 kp i testet, hittar inget test med std. propeller.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev Dava:

Du har nog skrivit något fel då Torqueedomotorn enligt tillverkaren ska motsvara 3 hk och ha en effekt på 1100 w

1100W är ingående effekt, utgående effekt (propulsive power) är 540W.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

1100W är ingående effekt, utgående effekt (propulsive power) är 540W.

Det är lite därför jag har satsat på en helt annan motor än Torqueedo eller ePropulsion (plus att de är mycket dyrare och använder 48 V). Alla deras motorer för segelbåtar är på runt 1000 W (in) vilket jag anser vara lite för lite.

Men min motor har en ineffekt på drygt 350 W (mätt med multimeter) så uteffekten lär ju vara ännu mindre. 300W var vad som stod i prospektet 2008.

Men kul att du engagerar dig i frågan. Trollingmotorerna faller oftare på att varvtalet inte ger tillräckligt med fart snarare än att inte ha tillräckligt med kraft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-11-20 vid 18:55 skrev Mercury_44XS:

Jämför, jämför och jämför, titta inte bara på prislappen och framför allt undvik de billiga Kina-kopiorna och välj lokala handlare framför internethandel.

Min input just nu är att Kina inte är vår vän, så köp inte kinesiska prylar alls.

INGET!

NADA!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Är ju inte säkert att hans dragvåg är kalibrerad, när proffs testar har de helt annan utrustning och kalibrerade dragvågar.

Vågar (både mekaniska och elektriska) är hyffsat korrekta även om de inte är kalibrerade.

Det är en mogen teknik som i sämsta fall visar 5 % fel mot uppmätt vikt.

Om man vill mäta dragkraften själv föreslår jag en handhållen bagagevåg för en eller två hundralappar. De går till 50 kg och räcker inte det så kan man köpa två och parallellkoppla dem.

Jag tror att det största felet när man jämför motorer är att man inte använder respektive motors bästa propeller för den båt man testar. En lärdom från 11-12-års åldern.

Jag hade en ganska lite snurrbåt med en 4 hk motor och en kompis hade en lite större båt med en 9 hk motor. Båtarna gick ungefär lika fort när vi båda ansträngde oss att nå maxfart.

Drömmen var att hänga på den stora motorn på min lilla båt och det blev naturligtvis fiasko, fast vi vågade inte göra det så att någon skulle se eftersom vi trodde att våra föräldrar skulle tycka det var en dum idé att forsa fram i 25 knop med min lilla båt.

Min båt gick inte ett dugg fortare, jo lite, men marginellt.

Den lite större båten gick däremot saktare, men inte så enormt mycket saktare som vi hade trott.

Troligen hade våra föräldrar haft större invändningar mot att vi flyttade motorerna mellan båtarna en bit hemifrån och när båtarna låg i vattnet och guppade än vad de skulle ha haft om vi hade bytt motorer under uppsikt på stranden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan skrev Dava:

Jag har i 17 år kört med en 300w (30lbs - 13 kp) motorguide trollingmotor som reserv och under ett par år som enda motor. Dragkraften är redan vid 300w fullt tillräcklig i de flesta situationer men hastigheten är det som begränsar.. kanske skulle det räcka med en bättre propeller?

30 lbs= 13,5 kp minus lite avdrag≈ 10–11 kp skulle jag tro din gamla Motorguide har presterat.

Den du har beställt är ju på ca 51 kp enligt videon, så det är ju 5 gånger så stark motor och du behöver nog ytterst sällan utnyttja den till fullo.

När jag började sälja utombordare på 1980-talet så resonerade nästan alla som så att de skulle ha så liten motor som möjligt för de skulle spara bensin trodde de.

De flesta trodde inte på mig när jag sa att det var bättre att köpa större motor och köra halvgas med den en full gas med en liten. Det var så jag började samla på tester för att kunna visa kunden och överbevisa att det är bättre med för stor motor än för liten i varje fall om man pratar om planande motorbåtar. Varför plåga ihjäl en 25–30 hk på full gas när man kunde hålla samma fart och lägre bränsleförbrukning med en 40–50 hk på lägre varvtal och dessutom lägre ljudnivå...

Det kom in seglare som hade utombordare på sin MAXI 77 eller vad de nu hade och gnällde att de behövde minsann mer en den 7.5 hk som hängde i ett fäste där bak. En kund hade en gammal Mercury 7.5 från 1978 som var hur fin som helst och den motorn ger 7.5 hk på svänghjulet men bara ca 6.3 på propelleraxeln vilket han inte trodde på. –Det står ju 7.5 på kåpan, då är det väl 7.5, jag vill ha en 9.8 sa han. 

Lyckades till slut övertala honom att prova med en annan propeller som hade tre blad istället för två och lite rakare blad, det var ingen riktig "Hi-Thrust" men en propeller som var avsedd för långsamtgående arbetsbåtar. Han fick t.o.m. låna propellern för att prova och kom tillbaka dagen efter och betalade propellern glad i hågen för det var avsevärd skillnad på dragkraften.

Senare på 1990-talet sålde jag en Mercury 5 hk med riktigt "Hi-Thrust" propeller till en annan kund som hade haft en Mercury 7.5 fast på en lite mindre MAXI 68. Gick betydligt bättre och han behövde inte gasa för fullt när han skulle manövrera i hamnen då han skulle lägga till.

Så jämför, jämför och jämför samt läs tester utförda av proffs innan ni köper något.

Vet inte om det finns andra bättre propellrar till gamla Motorguide som även såldes som Mercury Thruster. Motorn du beställt blir nog bra eftersom du sällan eller aldrig kommer att behöva utnyttja den till fullo och dina batterier kommer att räcka längre. Sen är det ju frågan hur du ska ladda batterierna?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

När jag började sälja utombordare på 1980-talet så resonerade nästan alla som så att de skulle ha så liten motor som möjligt för de skulle spara bensin trodde de.

De flesta trodde inte på mig när jag sa att det var bättre att köpa större motor och köra halvgas med den en full gas med en liten. Det var så jag började samla på tester för att kunna visa kunden och överbevisa att det är bättre med för stor motor än för liten i varje fall om man pratar om planande motorbåtar. Varför plåga ihjäl en 25–30 hk på full gas när man kunde hålla samma fart och lägre bränsleförbrukning med en 40–50 hk på lägre varvtal och dessutom lägre ljudnivå...

Fast i grunden är det ju helt korrekt. En normal och enkel bensinmotor har högst verkningsgrad ungefär vid vridmomentsmax, och det är ofta högt upp i varvtal och effekt. En (för) stor motor kommer mestadels att arbeta i en mindre effektiv del av registret och dra mer. Dessutom är en starkare motor oftast också en tyngre motor, vilket också ökar förbrukningen, om än marginellt. Och en för stor motor kostar mer att köpa.

Men tricket är att få till matchningen perfekt, och det är väl där det är enklare att skaffa en för stor motor, eftersom det är lättare att dra av på gasen än att vara i botten och ändå inte få den önskade prestandan.

Att en för stor motor kan ha andra fördelar är en annan sak, men strikt för förbrukning så är det inte sant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev raol:

Fast i grunden är det ju helt korrekt. En normal och enkel bensinmotor har högst verkningsgrad ungefär vid vridmomentsmax, och det är ofta högt upp i varvtal och effekt. En (för) stor motor kommer mestadels att arbeta i en mindre effektiv del av registret och dra mer. Dessutom är en starkare motor oftast också en tyngre motor, vilket också ökar förbrukningen, om än marginellt. Och en för stor motor kostar mer att köpa.

Men tricket är att få till matchningen perfekt, och det är väl där det är enklare att skaffa en för stor motor, eftersom det är lättare att dra av på gasen än att vara i botten och ändå inte få den önskade prestandan.

Att en för stor motor kan ha andra fördelar är en annan sak, men strikt för förbrukning så är det inte sant.

Gäller det deplacementskrov så blir förbrukningen per distans högre ju mer motor man har och desto mer man gasar.

Gällande halvplanande skrov så är det en fin avvägning om man skall hitta rätt motor båten.

T.ex. en Örnvik 540

Med Mercury 25 hk 2-takt gör den 21,7 knop på WOT som är 5700 r/min och förbrukar 12,6 l/h vilket blir 0,58 l/nm.

Med Mercury 40 hk 2-cyl. 2-takt gör den 27, 0 knop på WOT som är 5500 r/min och förbrukar 17,4 l/h vilket blir 0,64 l/nm.

Men sänker man varvtalet till 4500 r/min gör båten 21,6 knop och förbrukar 11,2 l/h vilket blir 0,51 l/nm.

Planande skrov får helt andra siffror:

Crescent 490 S

Men Mercury 40 4-cyl 2-takt gör den 29,7 knop WOT som är 5400 r/min och förbrukar 21,4 l/h vilket ger 0,72 l/nm

Hänger man på en Mercury 50 hk 3-cyl. 2-takt så gör båten 34,0 knop WOT som är 5500 r/min och förbrukar 19,8 l/h vilket ger 0,58 l/nm.

Sänker man varvtalet till 5000 r/min gör 50 hk motorn 30,8 knop och förbrukar 15,6 l/h vilket ger 0,51 l/nm.

Med 50 hk 4-takt kan man räkna med ungefär samma fart men ca 10–15% lägre förbrukning.

Så visst blir det skillnad med större motor...

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast nu pratar jag om motorer, inte om båtar.

Men, som jag skrev, matchningen blir svår om man ska optimera. Den slappa lösningen att överdimensionera motorn har relativt liten påverkan på förbrukningen, men gör matchningen till en ickefråga.

Sen tycker jag generellt att folk kan chilla och inte behöva ha så jäkla snabba båtar.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sett youtube-videor där de 3D-printat propellrar som gör att  trollingmotorna går upp i 5 knop. Så jag tror väl absolut egentligen att jag nog kunnat nå högre fart med en annan propeller. 

Upplever inte att det är problem med kraften, det är farten som inte räcker då det ofta är ett par knops motström.. men extra kraft är aldrig fel, så den andra motorn blir nog bra.

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Motorn du beställt blir nog bra eftersom du sällan eller aldrig kommer att behöva utnyttja den till fullo och dina batterier kommer att räcka längre. Sen är det ju frågan hur du ska ladda batterierna?

//Pär

Jag använder ju båten 90% till kappsegling och då behöver jag inte mer än 2 batterier för att driva min 24V kinamotor (eller kanske tom bara ett till min motorguide som jag tänker behålla som reserv) och tänker att jag laddar hemma mellan veckoseglingarna. För semstersegling tänker jag mig att jag köper en laddare så att jag kan fylla på i hamn och kanske med en portabel solcell.

Det ska bli så skönt att slippa hålla på med dunkar. I övrigt tänker jag att jag ska fixa en väska till motorn och förvara den hemma mellan seglingarna för att minimera slitage och stöldrisk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-11-22 vid 01:52 skrev Mackey:

Min input just nu är att Kina inte är vår vän, så köp inte kinesiska prylar alls.

INGET!

NADA!

Kanske värt en egen tråd men jag hade föredragit en lösning från en europeisk "tillverkare". Tyvärr verkar det inte finnas någon sådan idag alls.. 

Däremot är jag skeptisk till att köpa ett batteri man ska koppla till en app.. vem vet vad Kina bestämmer sig för att göra via den? Läste i en recension att appen bara kunde koppla till batteriet om GPS var påslagen... dessutom kan appen styra hela batteriets till och frånslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Dava:

Kanske värt en egen tråd men jag hade föredragit en lösning från en europeisk "tillverkare". Tyvärr verkar det inte finnas någon sådan idag alls.. 

Torqueedo är väl Tyskt, sen kan man ju undra var de har sina fabriker...

https://www.torqeedo.com/en/company/success-story.html#zero

Förövrigt så försvann alla Europeiska utombordartillverkare förutom König, British Seagull och Selva 1979, ja det var väl någon till bakom järnridån som levde till muren föll. Idag är det endast Selva som finns kvar tack vare Yamaha och Torqueedo då som ägs av Deutz AG.

Höll ju på att glömma OXE...

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Fantastiskt!

Om man alltså kopplar en generator med 70% verkningsgrad på propelleraxeln på en 1kW elutombordare som sägs motsvara 3hk (=2.20kW) så får man en genererad effekt på 0.7x2,20 = 1.57 kw

Sen får generatorn driva elutombordaren, och det blir 0.57kW över. Perpetuum Mobile!
Hallå alla miljöaktivister, Harald Mix m.fl.! Här är lösningen på världens energiförsörjning!

(Man kan få stor dragkraft om man ökar diametern och minskar stigningen och varvtalet samt har tunna blad på propellern. På fisketrålare fick man på det sättet stor dragkraft vid några knops fart, även med en motor på kanske bara 20 hk, men med ställbar propellerstigning)

Allvarligt talat: Det bör vara möjligt att anmäla säljarna av elutombordare till marknadsdomstolen för falsk och vilseledande reklam!

Redigerad av Seawolf
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Torqueedo är väl Tyskt, sen kan man ju undra var de har sina fabriker...

https://www.torqeedo.com/en/company/success-story.html#zero

Förövrigt så försvann alla Europeiska utombordartillverkare förutom König, British Seagull och Selva 1979, ja det var väl någon till bakom järnridån som levde till muren föll. Idag är det endast Selva som finns kvar tack vare Yamaha och Torqueedo då som ägs av Deutz AG.

Höll ju på att glömma OXE...

//Pär

Nu tänkte jag på batterierna, men du har en poäng. Efter att ha googlat lite verkar dock både Torqueedo (som ägs av Yamaha sedan 2024) och Aquamot ha tillverkningen i Europa (Tyskland/Österrike).

ePropulsion däremot verkar vara både ägt, designat och tillverkat i Kina. 

Kollade Oxe lite snabbt och de erbjuder inga motorer lämpliga för min segelbåt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Dava:

Kollade Oxe lite snabbt och de erbjuder inga motorer lämpliga för min segelbåt...

Om du bygger om din segelbåt lite så det blir bärplan som på de gamla flygbåtarna mellan Malmö–Köpenhamn så går det nog att sätta en OXE på akterspegeln🤣

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...