Gå till innehåll
lördag 29 november 2025
Comfort4

spårad skiva

Rekommendera Poster

Hej

jag undrar om det är någon som har koll på dessa nyare material i båtar, de spårade vita skivorna är ju snygga, så funderar på att tillverka några sådana

men vilket material är det. ser ju ut som man tagit en skiva och fräst spår o målat

mvh Johan

skiva.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Spårfräst plywood finns ju hos bygghandeln i olika träslag och säkert olika tjocklekar.

Hittade denna:

https://www.bauhaus.se/plywood-furu-sparad-12mm-1220x2440mm#go-to-description

Denna är WBP-limmad, d.v.s. vatten och kokfast.

Finns säkert hos din lokala bygghandel.

Men frågan är om det är plywood på bilden?

Du får fråga båttillverkaren...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kikade med den jag brukar handla trä till båtar av:

https://calexicowood.se/sparadplywood

De har furu och har haft Lauan och gran. Tror på Lauan, det nåt meranti som är nån sorts variant av mahogny.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Spårfräst plywood finns ju hos bygghandeln i olika träslag och säkert olika tjocklekar.

Hittade denna:

https://www.bauhaus.se/plywood-furu-sparad-12mm-1220x2440mm#go-to-description

Denna är WBP-limmad, d.v.s. vatten och kokfast.

Finns säkert hos din lokala bygghandel.

Men frågan är om det är plywood på bilden?

Du får fråga båttillverkaren...

//Pär

hej

jag har provat att fråga tillverkare några gånger, men de är ju inte speciellt sugna på att dela med sig av sådana saker :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Janne_G:

De har furu och har haft Lauan och gran. Tror på Lauan, det nåt meranti som är nån sorts variant av mahogny.

hej

ja, merantin har ju varit poppis länge, hörde även nån som nämnde vatten tålig MDF, i vår båt så sitter det enkel ljus  plywood med nån galon duk över, den ser lite trött o tråkig ut så funderar på att modernisera lite, men vill ju gärna ha det lite snyggt. Tänker på när man fräser spår att det måste bli jämna kanter, just plywood kanske blir lite skrovligt i de frästa spåren?

eller så övertänker jag :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Janne_G:

Tack för tipset, kände inte till denna leverantör👍

Lauan är trevligt och lagom mörkt, blir ännu snyggare med hårdvaxolja som finns ofärgad och tonad.

Ser ut som det är lauan på bilden när man öppnar länken.

38 minuter sedan skrev Comfort4:

Tänker på när man fräser spår att det måste bli jämna kanter, just plywood kanske blir lite skrovligt i de frästa spåren?

Köper du vanlig furu- eller granplywood så får man nog dra ett slippapper i spåren efter första strykningen om man ska måla vitt, kanske t.o.m. efter andra strykningen.

Om man skall måla, köp inte vattenbaserad färg. Den sitter skitdåligt och lägger sig ovanpå som en plastfilm, finns riktig färg bara man letar. Men går man till färgkedjorna så säger de att det inte finns något annat än vattenbaserad skitfärg...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Tack för tipset, kände inte till denna leverantör👍

Lauan är trevligt och lagom mörkt, blir ännu snyggare med hårdvaxolja som finns ofärgad och tonad.

Ser ut som det är lauan på bilden när man öppnar länken.

Köper du vanlig furu- eller granplywood så får man nog dra ett slippapper i spåren efter första strykningen om man ska måla vitt, kanske t.o.m. efter andra strykningen.

Om man skall måla, köp inte vattenbaserad färg. Den sitter skitdåligt och lägger sig ovanpå som en plastfilm, finns riktig färg bara man letar. Men går man till färgkedjorna så säger de att det inte finns något annat än vattenbaserad skitfärg...

//Pär

hej

ja Lauan ser ju fint ut, men verkar vara svårt att få tag på, Calexio hade ingen status på pris eller lagersaldo, men XL i Kungsbacka verkar ha,  ser ut precis som vi önskar med så den är ett alternativ ,

kommer att sprutmåla med 2 komp färg, så det blir slitstarkt o lätt att hålla rent

mvh Johan

image.png.81185fb6c354cd6b550d0359f422083d.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan skrev Comfort4:

- - -

image.png.81185fb6c354cd6b550d0359f422083d.png

När man spårar redan vid tillverkningen så får man ett så snyggt resultat. De verkar ha valt ett tjockare fanér till ytskiktet som de dessutom rundat i kanterna av spårningen. Ett sådant utseende går inte att få "vid efterspårning". Tjockare fanér i ytskiktet är även en fördel genom att det tål ett par omslipningar utan att slipas igenom.

Den kvalitén är nog ett bra val även om det är någon krona dyrare. Du kommer ju även att lägga ner ett antal arbetstimmar på bytet å då spelar några kronor högre materialkostnad mindre roll enligt mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...