donaldduc 5 Postad tisdag kl 09:49 Hjälper en bekant med hans båt och har inte skruvat så mycket dieselmotorer. Det går en slang från oljetråget (nedre delen av motorn) till en dunk (i det här fallet är det en gammal oljedunk. . Är det någon typ av vevhusventilation? På en motorn har tidigare ägare nypt ihop slangen med ett buntband.. Frågan jag ställer mig är vad syftet med slangen. Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 409 Postad tisdag kl 10:26 Hej Det beror lite på hur den sitter, har du någon bild? Mest troligt är att det en sugslang för oljebyte om den sitter med en banjonippel och banjoskruv eller vinkel i sidan av oljetråget, oftast där det suttit en ordinarie oljeplugg. Är det en oljedräningsslang skall denna kopplas till en sugpump för tömning av motoroljan. Att slangen sitter i en tomdunk är ett "Åsa-Nisse patent" då det antagligen skvätter olja ur denna slang när motorn går. Skall sitta ett skruvlock/plugg på dräneringsslangen, se nedan: Dräneringsslangen anslutning till oljesumpen via ordinarie oljeplugghål. Föreslår att ni går till en som kan pressa hydraulslangar och får en ny slang tillverkad med pressade anslutningsnipplar samt ett demonterbart lock i den övre änden. Slangen skall sedan fästas upp då den inte får ligga lös. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
donaldduc 5 Postad tisdag kl 10:35 8 minutes ago, Mercury_44XS said: Hej Det beror lite på hur den sitter, har du någon bild? Mest troligt är att det en sugslang för oljebyte om den sitter med en banjonippel och banjoskruv eller vinkel i sidan av oljetråget, oftast där det suttit en ordinarie oljeplugg. Är det en oljedräningsslang skall denna kopplas till en sugpump för tömning av motoroljan. Att slangen sitter i en tomdunk är ett "Åsa-Nisse patent" då det antagligen skvätter olja ur denna slang när motorn går. Skall sitta ett skruvlock/plugg på dräneringsslangen, se nedan: Dräneringsslangen anslutning till oljesumpen via ordinarie oljeplugghål. Föreslår att ni går till en som kan pressa hydraulslangar och får en ny slang tillverkad med pressade anslutningsnipplar samt ett demonterbart lock i den övre änden. Slangen skall sedan fästas upp då den inte får ligga lös. //Pär Så klart... Tusen tack Pär. Jag tar en bild nästa gång jag är där. Men det är nog som du säger en sugslang för oljebyte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 66 Postad onsdag kl 03:30 har en likadan fast med ballofixkran så jag kan koppla på oljesug 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 66 Postad onsdag kl 03:40 glöm inte att högtryckspumpen ska ha täta oljebyten. det mår den bra av 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
donaldduc 5 Postad onsdag kl 06:10 2 hours ago, Zaphir said: glöm inte att högtryckspumpen ska ha täta oljebyten. det mår den bra av Jag visste inte det. Han har bara ägt båten i en säsong och kört kanske 20 timmar. Jag såg en youtube klipp igår där jag såg ett oljebyte, så det fixar vi till våren. Tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 299 Postad onsdag kl 06:39 Skulle tro att Hydroscand har lämplig slang och presskopplingar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 409 Postad onsdag kl 07:32 Vet du vad det är för beteckning på motorn? T.ex. 2715 E I så fall är det ganska enkelt att få fram en instruktionsbok eller service manual. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 409 Postad onsdag kl 09:52 (redigerade) Kom precis på att det kan sitta ett "kylvätskefilter" som innehåller zink men kan inte exakt säga var. Ser ut som ett oljefilter av spin-on typ. Om det finns bör det bytas med jämna mellanrum. Endast färdigblandad kylvätska eller destillerat vatten+glykol i kylsystemet. //Pär Redigerad onsdag kl 09:55 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
donaldduc 5 Postad onsdag kl 15:16 7 hours ago, Mercury_44XS said: Vet du vad det är för beteckning på motorn? T.ex. 2715 E I så fall är det ganska enkelt att få fram en instruktionsbok eller service manual. Nej, men jag tittar nästa gång jag är i båten. Båten har mest legat de sista åren, så det är ganska mycket för ägaren (som inte kan något om båtar eller motorer ) Då ligger det på mina axlar. Jag vet att dom har använt koncentrerad glykol och blandat ut själva. Vad är det som inte gillar det vanliga vattnet? Är det värmeväxlaren eller vad är det som tar stryk? Skall man byta ut det redan nu i vinter eller tror ni det är Ok att byta i vår, för första turen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 409 Postad onsdag kl 16:52 1 timme sedan skrev donaldduc: Vad är det som inte gillar det vanliga vattnet? Är det värmeväxlaren eller vad är det som tar stryk? Skall man byta ut det redan nu i vinter eller tror ni det är Ok att byta i vår, för första turen? Det uppstår galvanisk korrosion i kylsystemet på Ford 27-serien dieselmotorer. Det är ju inte helt fel att byta redan nu och kanske spola ur kylsystemet så vet man att allt är i sin ordning. Hittade en instruktionsbok: https://www.scribd.com/document/577970590/FordLehman120OperatorsManual-Parts //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
donaldduc 5 Postad onsdag kl 17:46 52 minutes ago, Mercury_44XS said: Det uppstår galvanisk korrosion i kylsystemet på Ford 27-serien dieselmotorer. Det är ju inte helt fel att byta redan nu och kanske spola ur kylsystemet så vet man att allt är i sin ordning. Hittade en instruktionsbok: https://www.scribd.com/document/577970590/FordLehman120OperatorsManual-Parts //Pär Kanske därför bulten till avtappningen på motorns värmeväxlare gick sönder ... Allt brukar ha sin förklaring. Den var helt pulvriserad. Jag byter glykolen i år i så fall.. Gissar att jag kan göra det utan att starta motorn.. DVS jag tömmer och fyller på nytt bara. Den står på land och jag har redan vinterkonserverat den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 409 Postad onsdag kl 18:01 (redigerade) Jag kolla de inte så noga i instruktionsboken men där lär väl alla avtappningspunkter vara med på bild. Kolla noga så om det är en zinkstav (eller har varit) på vissa avtappningar, saknas zinken eller det är lite kvar så byt dessa. Pilla med en liten syl, pryl eller skruvmejsel i hålen för avtappningarna om det inte kommer någon kylvätska, då kan det var slam eller rost i hålet. Är nog inte helt fel att spola ur den slutna sidan d.v.s. motorblock, värmeväxlare mm. och tömma ur ordentligt innan du fyller på ny kylvätska. Du får kolla i instruktionsboken. //Pär Redigerad onsdag kl 18:08 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser