Gå till innehåll
lördag 01 november 2025
Anders89

VVB tömning ( vilken slang)

Rekommendera Poster

Hej :)

har sökt och förstår det mesta med att tömma vattensystemet och vvb.

det enda jag inte vet är var jag ska spruta med tryckluft / pump. är det ovanifrån allstå vid kranen eller nere i motorrummet om jag lossar slangen till pumpen?

samt vilken ska jag blåsa luft i i VVB ? dumma frågor kanske men vill inte att något går sönder :) 

IMG_5367.jpg

IMG_5368.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Anders89:

Hej :)

har sökt och förstår det mesta med att tömma vattensystemet och vvb.

det enda jag inte vet är var jag ska spruta med tryckluft / pump. är det ovanifrån alltstå vid kranen eller nere i motorrummet om jag lossar slangen till pumpen?

samt vilken ska jag blåsa luft i i VVB ? dumma frågor kanske men vill inte att något går sönder :) 

IMG_5367.jpg

Naturlagarna gäller! Vattnet ställer sig nedtill i beredaren. Det är där du måste öppna för att få ur vattnet (blåa slangen) eller öppna en kallvattenkran så vattnet kan dräneras den vägen. Å så blåser du i varmvattenanslutningen (röda slangen). Du kan inte blåsa vid pumpen, den har sitt utlopp nedtill i beredaren så då fyller du bara luft i beredaren och inget vatten trycks ut (det kommer att skvätta lite p.g.a. tilluften men beredaren kommer inte att tömmas). Om du blåser ut vattnet via en kran så slipper du få hela beredarinnehållet i kölsvinet. Sen måste du avsluta genom att lossa kallvattenslangen och tappa ur den sista slatten eller om du har övertrycksventil där så kan den öppnas.

Å så blås igen när du öppnat slang/övertrycksventil.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter inte kallvattenslangen på en övertrycksventil, vilkens utlopp man ser på bilden ?

I så fall sitter det kanske en ratt eller en hävarm för att manuellt öppna denna, men på bilden dold av kylvattenslangen.

Här kan du - i så fall - sätta en slang ner till t ex kölsvinet och på så sätt enkelt tappa ur VVB, samt låta ventilen stå öppen över vintern.

bild.png.233afd2fbfeb0f873a87141dc812b734.png

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har fått bra tips!

Men jag ser att du saknar en viktig komponent i den installationen.

Det skall finnas ett skållningsskydd, kan ha andra namn också.

Det är en slang med blandningsventil som skall sitta mellan blåa och röda anslutningen.

En ställbar ventil som blandar in X antal % kallt vatten i det uppvärmda vattnet, för att du eller någon i besättningen inte skall skålla sig på hett varmvatten. 

Om du har en elektrisk landströmsansluten värmare i vv-beredaren är det ännu viktigare eftersom det då kan bli rätt så hett varmvatten (iallafall i min beredare).

Jag monterade trevägsventiler på mina röda och blåa anslutningar, för att underlätta tömningen, men det hjälpte inte mot vanlig glömska, men det kommer en dag i morgon också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...