Georg_Ohm 5 107 Postad torsdag kl 08:32 (redigerade) På den förra båten bytte jag ut samtliga genomföringar till nya i marinbrons. Och då blev det en kylvattengenomföring med löstagbar sil av plast på utsidan. Minns nu inte om jag vände gallret framåt eller bakåt, det fanns då olika åsikter om det. Vi hade ju även då, för omkring 20 år sedan problem med havstulpaner, så redan på sensommaren efter detta byte hade jag påväxt av havstulpaner i denna sil. Sommaren därpå hade jag målat silen både på in och utsidan med den tidens giftiga bottenfärg, och därefter inga problem. Så jag föreslår att du sprejar silen på in och utsidan med Hempels ”propellerfärg” som jag nu inte minns vd den heter, den hade föregående säsong hindrat påväxning av mina propellrar men övriga båten inklusive kylvattenintaget i drevet var knôkfulla med havstulpaner, men det är en annan historia. Så om du seglat i det så kallade ”Västerhavet” skall du skydda detta kylvattenintag mot påväxt av havstulpmer och annan ohyra. På sensommaren håller du koll på kylvattentempen och har ett cyklop, eventeuellt en våtdräkt, en platskrapa och en hård borste redo, utifall det växer igen likt förbaskat. En sil på utsidan utesluter inte en mer finmaskig sil före eller efter sjövattenpumpen. Fördelen med att ha en sådan sil efter sjövattenpumpen är att delar från en havererad impeller inte letar sig in i värmeväxlarens rörsystem. Malacos kolasnören, finns i godisbutikerna, men i saltvatten växer en brun trådalg som ser likadan ut, men smakar inte alls likadant… dessa trådalger har en jäkla förmåga att sugas in i kylvattenintaget, trots silen på utsidan, likaså i toalettens intag, var uppmärksam på det särskilt nära land i naturhamnar. Den uppläggningssäsong då jag byter genomföringar på nuvarande båt blir det till sådana i kompositmaterial, dom korroderar inte, å andra sidan har nuvarande ännu inte visat tecken på det heller. Men jag brukar skrapa bort bottenfärgen på dessa varje höst för att kunna inspektera dem. T-rör för spolning?? Är det för att kunna spola kylvattenintaget baklänges eller för att ansluta en separat ”typ” däckspolningspump? Det kanske är bra att kunna spola baklänges, men då hade jag anslutit ett sådant T-rör med kulventiler (i pluralis) högre upp, ovanför vattenlinjenivån. Däckspolningspump är ju bra, jag har anslutit en sådan till toalettens spolvattenintag, det fungerar fint. Nödlänspump? Med litet finurlighet, litet slang och en trevägskran kan du ju använda motorns sjövattenpump som länspump, om du får en läcka och elbortfall men med motorn opåverkad. Redigerad torsdag kl 08:34 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 7 Postad torsdag kl 09:53 (redigerade) Tack! Jag ska definitivt kolla upp propellerfärgen. Jag söker ändå efter bra alternativ för just propellern, som jag aldrig tror har haft nånting på sig. I en annan tråd där jag hade problem med dålig framdrift finns bild på hur min propeller såg ut vid upptagning, den var helt full av havstulpaner och små musslor. Min planerade lösning nu är en slangnippel rakt upp från ventilen, sedan slang upp till ett sjövattenfilter (vetus) och sen vidare till pumpen. Då tänker jag att man kommer kunna koppla loss från sjövattenfiltret (ovan vattenlinjen) och rensa med tex. en grov flaskborste om det behövs. Det kanske krävs nåt dyk för att ta utsidan av gallret också. Jag går upp i dimension på genomföring och ventil, dessutom fullflödesventil vilket det inte var innan. Så det finns med utrymme för rensverktyg. Tidigare har min stackars impeller fått suga sjövatten genom motsvarande ett sugrör. Men 27 mm hålsåg för att matcha 26 mm diameter på genomföringens gängdel är OK? Kan tänka mig att hålet blir aningen större än 27 mm. Och så dremla en fals i hålet på 2x3 mm runtom. En annan sak jag noterat apropå tidigare diskussion om avzinkning är att man verkligen får kolla vilka legeringar som används i grejerna. Jag gick och köpte en fin italiensk ventil från en fin båtprylsbutik, gick hem och googlade legeringen som stod på - inte avzinkningshärdig. För genomföringen och nippeln har jag kunnat bekräfta att det är rätt grejer. Men även för kontramuttern krävdes en massa grävande innan jag hittade en som tydligt var avzinkningshärdig. Det redovisas ofta inte. Detta kanske är onödigt petigt, men man vill ju göra det bästa valet (priset för avzinkningshärdiga grejer och icke är ju ofta samma). Redigerad torsdag kl 10:08 av SCGB 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 422 Postad torsdag kl 11:27 1 timme sedan skrev SCGB: Men 27 mm hålsåg för att matcha 26 mm diameter på genomföringens gängdel är OK? Kan tänka mig att hålet blir aningen större än 27 mm. Och så dremla en fals i hålet på 2x3 mm runtom. Ja det stämmer, det brukar bli lite större än vad som står angivet på hålsågsklingan. Men detta kan ju variera lite beronde på tillverkare, vet att vissa av mina Starret är ganska exakta och vissa har mått angivet i tum omräknat till mm. Prova genomföringen när du fasat av kanten och innan du slutmonterar. SIKA 591... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 7 Postad torsdag kl 15:03 Nu har alla prylar kommit, så här blir det. Bara hålsågen ligger i posten, nästa helg blir det montering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 844 Postad torsdag kl 16:19 5 timmar sedan skrev SCGB: Tack! Jag ska definitivt kolla upp propellerfärgen. Jag söker ändå efter bra alternativ för just propellern, som jag aldrig tror har haft nånting på sig. I en annan tråd där jag hade problem med dålig framdrift finns bild på hur min propeller såg ut vid upptagning, den var helt full av havstulpaner och små musslor. Du kan också kolla också på att förkoppra propellern, finns säkert beskrivet på någon sida av SXK. JA! Här, https://sxk.se/system/files/blekingekretsen/forkoppring_av_propeller.pdf 5 timmar sedan skrev SCGB: ... Tidigare har min stackars impeller fått suga sjövatten genom motsvarande ett sugrör. Nej, du hade ett tryckfall som motsvarade att pumpa upp vattnet ett par decimeter högre än till inloppet på motorn. Nu får du en ny och bättre installation, men jag vill skriva tydligt så om andra läser så förstår de att det inte är hela världen att ha en trång genomföring och en trång ventil. 5 timmar sedan skrev SCGB: En annan sak jag noterat apropå tidigare diskussion om avzinkning är att man verkligen får kolla vilka legeringar som används i grejerna. Jag gick och köpte en fin italiensk ventil från en fin båtprylsbutik, gick hem och googlade legeringen som stod på - inte avzinkningshärdig. För genomföringen och nippeln har jag kunnat bekräfta att det är rätt grejer. Men även för kontramuttern krävdes en massa grävande innan jag hittade en som tydligt var avzinkningshärdig. Det redovisas ofta inte. Detta kanske är onödigt petigt, men man vill ju göra det bästa valet (priset för avzinkningshärdiga grejer och icke är ju ofta samma). Nej, det är absolut inte alls onödigt petigt att se till att alla delar är avzinknikngshärdiga. Det är viktigt! Det som händer är att zinken lakas ut ur mässingen och kvar blir en sprödare metallstruktur som kan sägas bli porös och därmed svagare. Den kan både börja läcka och i värsta fall även gå av. Denna process går fortare i salt vatten Nu är det ju så bra att man oftast kan se om mässingen har utarmats på zink. Då blir delarna liksom lite rödbrunt missfärgade, som kopparfärgade fält eller prickar. Bild lånad av SXK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 7 Postad igår kl 12:07 Tack för förtydligandena, bra att få fram såna konkreta riktlinjer. En fråga när det kommer till montering av genomföringen. Ska det även vara Loctite på gängan vid den nedre muttern (som ligger mot insidan på skrovet) eller räcker det med sikaflexen? Det kanske inte ens får plats någon loctite där, jag antar att man smackar på bra med sikaflex runtom genomföringen innan man skruvar åt muttern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 115 Postad 22 timmar sedan 2 timmar sedan skrev SCGB: Tack för förtydligandena, bra att få fram såna konkreta riktlinjer. En fråga när det kommer till montering av genomföringen. Ska det även vara Loctite på gängan vid den nedre muttern (som ligger mot insidan på skrovet) eller räcker det med sikaflexen? Det kanske inte ens får plats någon loctite där, jag antar att man smackar på bra med sikaflex runtom genomföringen innan man skruvar åt muttern. De genomföringar jag bytt så har jag använt Sika i hålet. Det tränger upp tillräckligt mycket runt muttern för att den ska låsa fast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 107 Postad 20 timmar sedan (redigerade) 4 timmar sedan skrev Lintott: De genomföringar jag bytt så har jag använt Sika i hålet. Det tränger upp tillräckligt mycket runt muttern för att den ska låsa fast. Innan montering i båten så skruvar du på mulventilen och ser efter var i förhållande till genomföringen, ventilens handtag hamnar, märk ut den positionen. Kladda på med sika eller annan kvalitativ marintätningsmassa. Montera genomföringen, se till att den kommer åt rätt håll, alltså att den påskruvade kulventilen får sitt handtag lättåtkomligt, justera detta innan tätningsmassan härdar. Skruva på genomföringens mutter för lösen, drag denna först efter det att massan härdat. Senast jag monterade en genomföring hade den en insexfattning i loppet så att man med insexnykel kan hålla emot, om man har en medhjälpare. Det hade inte jag, så jag fixerade insexnyckel i en träbit som jag sedan monterade på en garagedomkraft, som då hissades upp som mothåll, bra eller dåligt… ingen aning men det är fortfarande tätt. Redigerad 18 timmar sedan av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 7 Postad 14 timmar sedan (redigerade) Så dit med genomföringen, på med mutter, kontramutter och montera ventilen i rätt läge, sedan sika och dra åt muttern för genomföringen? Är det för att undvika att vrida hårt på genomföringen efter sika-steget som ventilen sätts dit först? Nu drar jag i och för sig kontramuttern mot ventilen för att fixera den, och då kanske det är ett mindre problem? Men inget problem att sätta ventilen först heller. det är en insexfattning inuti övre delen av genomföringen, men den kommer tyvärr försvinna när jag kapar till rätt längd… får hitta på nåt annat. Redigerad 14 timmar sedan av SCGB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser