Aton 4 Postad måndag kl 08:19 Hallå båtvänner! Har tidigare seglat efter våra vackra kuster och skärgård på både väst- och östkust. Nu är vi "inflyttade" på Mälaren och konstaterar att vi egentligen har rätt dålig koll på vår tredje största insjö... Vart seglar man, vilka vikar är fina, vad ska man undvika, vackra hamnar, ... Finns det någon bok typ Hamnguiden även för Mälaren (får ingen google träff...)? Eller ni som har mer erfarenhet, hur lär man sig bäst Mälaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 67 Postad måndag kl 09:12 Välkommen till Mälaren! Finns många fina platser och goda möjligheter till att ligga i naturhamn. Själv seglar jag mest på känn utifrån hur sjökortet ser ut men viss hjälp kan man få av Hamnkartan.se för tex var det finns toatömning. Birka (Björkö), Mariefred, Strängnäs, Stockholms innerstad kan vara fina mål. I somras fanns en nyöppnad sjökrog längst i Görveln (Kungsängen). De flesta båtklubbar har också klubbholmar med varierande grad av service. För en rätt billig peng kan man oftast ligga vid dessa också. En aspekt av Mälaren är att den blir rätt tom på båtar under semestern (alla seglar ut i skärgården) så man får sjön nästan för sig själv 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 71 Postad måndag kl 09:14 I vilken del av Mälaren seglar ni? Jag håller till i den västra delen av Mälaren och hittar bra där. Det har funnits en guidebok för Mälaren, men den gavs ut 2013 så även om du hittar en så är den rätt gammal. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 094 Postad måndag kl 11:17 2 timmar sedan skrev Aton: - - - Finns det någon bok typ Hamnguiden även för Mälaren (får ingen google träff...)? Eller ni som har mer erfarenhet, hur lär man sig bäst Mälaren? Det finns en webbsida (privat administratör tror jag) som har positioner och i många fall hamnskisser till hamnar i Mälaren. https://alj.nu/malarhamnar/index.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aton 4 Postad måndag kl 11:41 22 minuter sedan skrev Lintott: Det finns en webbsida (privat administratör tror jag) som har positioner och i många fall hamnskisser till hamnar i Mälaren. https://alj.nu/malarhamnar/index.html Toppen, även om hemsidan inte är "av senaste snitt" så håller den ju en del bra info. får bli bokmärke i paddan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aton 4 Postad måndag kl 11:42 2 timmar sedan skrev Tristan_301: I vilken del av Mälaren seglar ni? Jag håller till i den västra delen av Mälaren och hittar bra där. Det har funnits en guidebok för Mälaren, men den gavs ut 2013 så även om du hittar en så är den rätt gammal. Tack för det. Då ska jag hålla utkik efter den boken. Någon medlem som kanske har ett ex över möjligtvis...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kblomster 97 Postad måndag kl 13:45 Kryssarklubbens årsbok 2022 med titeln "Sveriges stora sjöar" hade rätt mycket matnyttigt om Mälaren. Är man medlem i SXK kan man läsa den digitalt i deras app. Vet dock inte hur man beställer ett pappersexemplar, men man kanske kan maila dem och fråga, eller kolla runt på t.ex. Bokbörsen eller Tradera. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rudde 0 Postad måndag kl 17:05 Det kommer en ny Hamnguiden över Mälaren nästa år. Dom var och gjorde sjömätning och tog bilder med drönare över Segelsällskapet Svearnas klubbholme i våras. Den släps av förlaget Brixham Books. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aton 4 Postad igår kl 19:43 2025-10-27 vid 18:05 skrev rudde: Det kommer en ny Hamnguiden över Mälaren nästa år. Dom var och gjorde sjömätning och tog bilder med drönare över Segelsällskapet Svearnas klubbholme i våras. Den släps av förlaget Brixham Books. Ahhhh, perfekt! Rykande färsk till våren då får vi hoppas Jag får hålla koll med förlaget! Tack Rudde! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 818 Postad 11 timmar sedan (redigerade) Marinwiki har en del också, http://www.marinwiki.se Ljusblå = Gästhamn Gul = klubbholme Grön = Naturhamn Cerise = Ankringsplats Redigerad 11 timmar sedan av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser