Gå till innehåll
torsdag 19 februari 2026
JNas

Mjölkig olja i växelhuset

Rekommendera Poster

Hej,

Är helt ny på båtmotorer. Har en Johnson 50hk från tidigt 90-tal. 

Vinterkonserverar den själv för första gången och har tömt växelhusoljan. Av bilden att döma ser det ut som att den är uppblandad med vatten. 

Håller ni här inne med?

Jag har förstått att det ev kan bero på att packningar läcker och att man kan testa med en tryck och vakumprovare. Är det en sån här jag behöver?: https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/analoga-testinstrument/vakuumtestarebromsluftningsset-2000040925?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-shopping-LIA-bil_mc-mid&gad_source=1&gad_campaignid=23137357101&gbraid=0AAAAADowiYj1hUmOQ4BiKFdtDsa_C6mY8&gclid=EAIaIQobChMIromg0M_BkAMVU0eRBR047x6VEAQYCSABEgK1RPD_BwE

Eller har ni tips på annan?  Tacksam för tips och råd!

Mvh

Johan

IMG_1814.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nja, tror inte du är hjälpt av det verktyget, du ser inte exakt var det läcker eftersom den skapar ett vakuum, du ser bara att undertrycket stiger mot normaltryck men svårt att se var exakt det läcker.

Det är bättre med en trycktestare men det känns onödigt att köpa och för att kunna trycktesta måste du ha en adapter som passar i gängorna och sedan spraya på läckspray eller såpavatten och har man för högt tryck så kommer det ändå att läcka.

Det finns sex olika ställen det kan läcka på:

• Propelleraxeln
  • O-ringen mellan avgastrumman/spolen och växelhuset
  • Drivaxeln
  • Växelstången
  • Skruven för växelföraren
  • Packningar för oljepluggarna

Om inte växelhuset är sprucket någonstans.

Skriv upp motorns fullständiga modellbeteckning och serienummer eller ta en bild på typskylten så ska jag skicka en länk till rätt reservdelskatalog.

Jag ser att växelhuset är från en Evinrude eftersom det är ljusblått, så det kan vara skillnad men det ser vi när jag fått uppgifter om din motor. Den ljusblå Evinrude lacken fanns mellan 1971 och 1987 men det var olika ljusblå kulörer. För det är väl ljusblått under den vitgrå lacken.

Ta en bild på växelhuset så får jag kanske en ledtråd där.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Nja, tror inte du är hjälpt av det verktyget, du ser inte exakt var det läcker eftersom den skapar ett vakuum, du ser bara att undertrycket stiger mot normaltryck men svårt att se var exakt det läcker.

Det är bättre med en trycktestare men det känns onödigt att köpa och för att kunna trycktesta måste du ha en adapter som passar i gängorna och sedan spraya på läckspray eller såpavatten och har man för högt tryck så kommer det ändå att läcka.

Det finns sex olika ställen det kan läcka på:

• Propelleraxeln
  • O-ringen mellan avgastrumman/spolen och växelhuset
  • Drivaxeln
  • Växelstången
  • Skruven för växelföraren
  • Packningar för oljepluggarna

Om inte växelhuset är sprucket någonstans.

Skriv upp motorns fullständiga modellbeteckning och serienummer eller ta en bild på typskylten så ska jag skicka en länk till rätt reservdelskatalog.

Jag ser att växelhuset är från en Evinrude eftersom det är ljusblått, så det kan vara skillnad men det ser vi när jag fått uppgifter om din motor. Den ljusblå Evinrude lacken fanns mellan 1971 och 1987 men det var olika ljusblå kulörer. För det är väl ljusblått under den vitgrå lacken.

Ta en bild på växelhuset så får jag kanske en ledtråd där.

//Pär

Hej Pär, tack för sitt svar. Har bifogat bild på serienummer samt på växelhuset, vad tror du?IMG_1842.jpeg.ec731f9acf9f3cf03f88e282ad86b5ce.jpegIMG_1841.thumb.jpeg.0791c6333317824ead8132822564d3e5.jpegIMG_1840.thumb.jpeg.c463766b9b2e6752a34466aa7d9226e2.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ser jag att hela motorn är omlackad från Johnson "Platinum Gray" tlll någon gråblå kulör.

Växelhuset verkar stämma med motorn.

Din motor är tillverkad 1984

Korrekt reservdelskatalog:

https://www.marineengine.com/parts/johnson-evinrude-parts.php?year=1984&hp=50&model=J50BELCRM

Kom det några droppar vatten innan oljan eller kom det bara den mjölkiga oljan direkt.

Jag ser att det inte är all olja som blandats till emulsion, vet du vad det varit för olja i växelhuset?

Ska du provtrycka så ett tryck på ca 0,7-0,8 bar vilket skall vara stabilt i ca 20 sek.

Absolut inte mycket över 0,8 bar övertryck.

Brukar ofta vara en fiskelina som virats runt propelleraxeln och ätit sig in i packboxarna.

Näst vanligast är packboxarna för drivaxeln under vattenpumpen.

Har motorn stått långe (flera år) kan alla packboxar vara uttorkade och spruckna.

Växelstången är tätad med en O-ring som kan vara uttorkad eller sprucken, slits om damasken saknas.

Kan vara packningen till genomföringen för växelstången, om någon varit rolig och haft den loss och ersatt packningen med sililkon men det ser man.

Det sitter axialrullager på fram- och backdreven, dessa är känsliga för vatten och rostar lätt.

//Pär

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Är inte helt säker men tror inte det kom något vatten, utan olja direkt.
Lämnade in den på service för konservering förra hösten och vet tyvärr inte vad de använt för olja. 
Är det en ändå då en sån tryck och vakuumprovare från biltema som jag länkade till som jag bör använda? Eller har du tips på annan?

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan skrev JNas:

Är det en ändå då en sån tryck och vakuumprovare från biltema som jag länkade till som jag bör använda? Eller har du tips på annan?

Nej, tror inte du är hjälpt av den på Biltema då den endast är vakkum som jag förstår det.

Inget bra förslag mer än att höra med en utombordarverkstad i din närhet om de kan provtrycka.

Riktiga specialverktyg för detta ändamål kostar mer än ett verkstadsbesök.

Kommer jag på något du kan använda eller köpa för en rimlig peng så återkommer jag med förslag men det måste ju till en adapter med rätt gänga som passar i oljepluggshålet. Har för mig att det är 3/8-16 gänga.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med Biltema om du kan får tryck på den du kikat på men fråga i varuhuset för fråga deras centrala "kundtjänst" är ganska meningslöst, de bara hänvisar till varuhusen ändå.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Borde inte slangen från pumpen som man har när man fyller växelhusolja passa med lite modifiering på vacumpumpen som du länkade till. Det är ju skruvanslutniing på den så det borde gå att få tätt.

Biltema Artnr. 25-776.

// Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan skrev Elegancej:

Hej.

Borde inte slangen från pumpen som man har när man fyller växelhusolja passa med lite modifiering på vacumpumpen som du länkade till. Det är ju skruvanslutniing på den så det borde gå att få tätt.

Biltema Artnr. 25-776.

// Janne

Den brukar vara allt annat än tät så jag tvivlar på att man får det att fungera. Det krävs bättre grejor.

Drev.se har provtryckningskit som ska klara både över och undertryck. Jag har inte provat det själv. 

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1 timme sedan skrev Eld-:

Drev.se har provtryckningskit som ska klara både över och undertryck.

Är det denna:

https://www.drev.se/produkter/551-34pv?ref=1539

16 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Riktiga specialverktyg för detta ändamål kostar mer än ett verkstadsbesök.

Ja ovanstående kostar 5995 kr och är beställningsvara.

Fanns en lite billigare men det såg ut som "lekepykke"🤣

Det är billigare att åka till en verkstad och provtrycka om man ska det eller packar man om hela växelhuset på en och samma gång, då vet man att det är tätt.

Risken med att provtrycka och bara byta det som läcker är att nästa säsong är det det något annat som är otätt.

Packboxarna till propelleraxeln (321467) kostar 327 kr st och det behövs 2 st.

Packboxarna till drivaxeln (321466) kostar 313 kr st och det behövs 2 st.

Bara dessa delar går lös på 1280 kr och det är priset för original, finns även "icke-original" som är betydligt billigare (ca 25–35% billigare).

Sen är det några O-ringar, några packningar mm som också behövs.

Man kan troligen inte få tag på dessa packboxar billigare hos någon "kullageraffär" för det är tumsmått.

Kolla vilka delar som behövs om du ska packa om hela växelhuset och kolla priser på 

https://www.marinshopen.se, de har både originaldelar och "icke-original" (Recmar).

Använd länken jag skickade innan för att leta upp delar och reservdelsnummer.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar och tips! 
Finns det någon risk med att ha den tömd på växelhusolja under vintern? Om jag inte löser det själv får det bli ett verkstadsbesök men ev först i vår.

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev JNas:

Tack för alla svar och tips! 
Finns det någon risk med att ha den tömd på växelhusolja under vintern? Om jag inte löser det själv får det bli ett verkstadsbesök men ev först i vår.

/Johan

Nej, det sitter ju olja på alla metallytor så de är korrosionsskyddade. Och vattnet som skulle kunna ha sprängverkan har du ju tappat ur. Men stoppa något i dräneringshålet så det inte flyttar in insekter i drevet. Det kan även virvla upp fint grus från uppställningsplatsen men det lyckas nog inte krypa in i drevet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...