rejas 268 Postad 21 Oktober Okej, det börjar bli dags! Som jag konstaterat i en annan tråd behöver vi lyfta ur vår motor ur båten för att utreda var det läcker olja och fixa det. Samtidigt gör vi såklart service och skall också fixa till motorrummet i båten. Men vi har ingen erfarenhet av detta även om jag inte har tummen mitt i handen och har erfarenhet av mekanik. Vi kommer att åka till båten i eftermiddag och börja. Jag lovar att återkomma med bilder och förmodligen en massa frågor. Bifogar en bild på skylten då det brukar efterfrågas 🙂 Det är alltså en Yanmar 3ym30 och ett segeldrev SD20. Grov plan för första steget. 1: Riva lite inredning för att komma åt. 2: Lossa alla reglagekablar, elkablar och bränsle- och vattenslangar. 3: Lossa motorn från drevet Första frågorna, på punkt 3 är det bara bultringen mot motorn som håller fast drevet? När vi så småningom skall börja flytta på motorn måste den dras rakt framåt för att släppa från drevet eller kan man lyfta den något? Nu när beslutet är taget, är det någon man absolut inte skall glömma att göra när man ändå "håller på"? Har du gjort detta innan så tar jag gärna emot tips och även om du inte gjort detta kan ju lite glada tillrop underlätta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 384 Postad 21 Oktober 42 minuter sedan skrev rejas: Första frågorna, på punkt 3 är det bara bultringen mot motorn som håller fast drevet? När vi så småningom skall börja flytta på motorn måste den dras rakt framåt för att släppa från drevet eller kan man lyfta den något? Ja det är "transmissionskåpan" mellan drevet och svänghjulet. Nr 2 eller 2-1 lite beroende på version Drevet sitter med en splinesad axel i drivskivan på svänghjulet, så motorn måste dras rakt framåt en bit så splinesen glider ur drivskivan. Så du måste nog lossa motorfästena i bädden eller på motorn för att kunna dra motorn framåt, är nog lättast i bädden. Länkar till reservdelskataloger med sprängskisser, först motorn sedan drevet: https://yanmarshop.com/en-GB/catalog/all/browse/yanmardata-1591308/yanmar-marine-marine-others-small-ym-series-3ym30 https://yanmarshop.com/en-GB/catalog/all/browse/yanmardata-955813/yanmar-marine-marine-main-engine-small-sd-series-sd20 Kolla så du inte har SD20A-S, SD20B-S eller SD20C-S, då bara backar du på tillbaka pilen och väljer ny version av drevet. 51 minuter sedan skrev rejas: Nu när beslutet är taget, är det någon man absolut inte skall glömma att göra när man ändå "håller på"? Kommer inte på något speciellt men man kan ju passa på att kolla allt som man inte kommer åt annars samt tvätta rent om det behövs. Är det oljekladdigt i transmissionskåpan, så byter du packboxen på inkommande axel och kollar axeln så den inte är spårig där packboxen suttit men det är bara om det är oljekladd just där. //Pär 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 816 Postad 21 Oktober Hej! Kul resa, även om orsaken kanske är trist. Ta bilder från flera vinklar innan du börjar lossa något. Märk upp slangar, kablar och fästen med tejp och etiketter. Drevet sitter med ett fäste i båten, längst akteröver, och i motorn. Det går att lyfta motorn lite, säkert 10 cm i framkant. Lägg något i drevets framkant så att det inte trillar ned med ett "bonk" när kopplingen till motorn släpper (när axelm ned splines dragits ur helt. Om du läser igenom mina vedermödor vid motorbyte så kanske du får några bra tips. Jag har hört/sett olika varianter på hur man får fram motorn, men jag vet ju inte om din motor ska fram i salongen eller upp genom luckor i sittbrunnen. Vissa fäster upp en enkel balk i motorrumemmts tak ut i salongen. Ibland bara en träregel och ibland mer avancerat med en I-balk med en "släde" (kommer inte på vad det heter, men som en stor travare) på så att motorn lätt rullas ut. Andra lägger bara några plankor och/eller en plyfaskiva på durken och vinschar ut motorn. 3 timmar sedan skrev rejas: Nu när beslutet är taget, är det någon man absolut inte skall glömma att göra när man ändå "håller på"? Det viktigaste att göra är väl att byta bälg när man ändå håller på. Även om bälgar i verkligheten håller evigt länge så säger man ju ofta att dessa ska bytas var sjunde år eller något ditåt. Byr motortassar. Snygga till motorrummet generellt. Rensa bort sådant som inte används, om det finns något sådant. Sätt dit sådant som du vill ha i motorrummet. Fundera på om det kan vara läge att passa på att lägga in något/några tomrör för framtida kabeldragning. VP-rör är billigt och om de inte används så är ingen skada skedd. Se över så att alla slangar och sladdar är i bra skick, byt vid behov. Byt svåråtkomliga slangar. Byt genomföringar om det finns några just där, eller ta bort dem om de kanske inte längre behövs. Se över så att motorrummet är "ljudtätt". Täta ev. hål (inte luftintag) så slipper du kanske lite ljud vid motorgång. Kan kanske vara läge att bygga en enkel ljuddämpare vid luftintaget. Byt ut motorrumsisoleringen om behov finns. Läs mera om det här. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 268 Postad 21 Oktober Tack för bra synpunkter @Mackey 11 minutes ago, Mackey said: Jag har hört/sett olika varianter på hur man får fram motorn, men jag vet ju inte om din motor ska fram i salongen eller upp genom luckor i sittbrunnen. Ifall någon funderar i framtiden så skall motorn fram i salongen. Båten har två akterruffer och motorn sitter under väggen mellan dessa. Jag behöver förmodligen riva bakom nedgångstrappan för att komma åt och eventuellt ta bort första delen av väggen mellan akterrufferna. Men det ger sig. Jag tänker, i alla fall nu innan vi börjat, att det borde gå att dra fram motorn för hand på några reglar eller en skiva. Väl ute i salongen spelar vi upp den genom luckan och ut på bridgedäck (där jag hoppas den får plats) och sedan lyfter vi den med en hjullastare därifrån. "What could possibly go wrong ...?" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 816 Postad 21 Oktober 12 minuter sedan skrev rejas: "What could possibly go wrong ...?" Typ allt! Men det låter som en bra plan iaf. och det är ju en bra början. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 094 Postad 21 Oktober Jag lyfte ur en 2GM20 och ett SD-drev för drygt 15 år sedan och mina erfarenheter är: Fotografera allt som demonteras så är det "bara" att köra bildspelet baklänges vid återmonteringen. Jag la ett antal brädbitar under oljetråget för att motorn inte skulle rasa ner alltför mycket när jag delade motor o drev. Drevet får du loss genom att lossa bultarna runt kåpan och sedan sitter det på splines så du behöver dra motorn framåt för att få isär. Drevet väger rätt lite i förhållande till motorn så det är rätt lätthanterligt (vilket motorn inte är...) Jag gjorde en motorbädd av ett par grova reglar som motorn lyftes över till när den togs ut ur motorrummet. Då blir den mer lätthanterlig inne i ruffen och att ställa ner på släpvagn när den kommer ner på backen. Jag hade en regel tvärs ingångsluckan med ett spaklyftblock som jag lyfte motorn med och flyttade den i små steg in i salongen. Fästet för lyftblocket var en grov tamp som knutits runt lämpliga delar på motorn för att få hyfsad balans. Innan jag lyfte ut motorn så hade jag strippat den på så mycket som möjligt för att få mer plats runt motorn (generator, luftrenare o det var kanske något mer). När motorn är inne i salongen så gick det rätt lätt att tråckla ut drevet upp under sittbrunnsdurken och ut ur motorrummet (jag hade rätt trångt under sittbrunnsdurken). Jag behövde inte dela drevet för att få ut det. Jag hade turen att ha hittat en motormekaniker i oljig overall som inte var rädd för att bli skitig om händerna så han fixade hela genomgången av motor o drev (han har dessvärre pensionerat sig sedan några år...). Hela genomgången av motor o drev kostade 16kkr inklusive utbytta delar mm för ca 15 år sedan och det var det mer än väl värt. När jag sålde båten ett par år efter genomgången så var det inga ifrågasättanden över motorn skick... Toppen lyftes för koll av cylinderfoder o allt såg bra ut så ingen åtgärd där. Spridarna testades och ställdes in av dieselverkstad. Ventiler kollades o justerades. Alla slangar o remmar byttes. Motorn snyggades till med bättringsmålning av lite rostfläckar. "Vanlig vinterservice" med impellerbyte, oljefilter, ny olja. Jag bytte inte motorkuddarna, varken vid motor eller drev. Drevet fick ny bälg och ny olja samt gummiflörpen på skrovet byttes till ny enhet. När motorn var ur så fixades motorrummet med tvättning, reparation av små gelcoatskador, ny motorrums-isolering (största bekymret var att få fast skivorna i motorrumstaket som fick stöttas upp under tiden som kontaktlimmet torkade, fukten sögs in i skumgummit och kröp tillbaka efter uppsättningen). Tog ur tanken och rengjorde invändigt (stoppade in högtrycket och spolade rent inne i tanken). Vid återmonteringen så var det största problemet att få ihop motor o drev så de passade mot splinsen. Efter ett antal timmars ihopkrupet arbete (och hårda ord..) så åkte jag till järnhandeln och köpte ett antal bultar i olika längd. Jag började med ordentligt långa bultar i vartannat hål så delarna linjerades. Drog in så långt gängorna räckte. Skruvade in lite kortare bultar i de lediga hålen och fortsatte dra samman. Bytte ut de långa mot kortare osv. Genom att rucka lite i drev o motor under ihopdragningen så fick jag splinsen att träffa rätt och efter lite skruvande så satt delarna ihop. Var inte alltför hårdhänt när du drar fast drevet mot motorbädden. Jag hade någon skruv som "inte tog" och jag funderar på om den varit sönderdragen tidigare. Jag drog dit övriga och tyckte att det fick räcka och mig veterligt så flyter båten fortfarande drygt 15 år senare. Hela återmonteringen fixades under en em-kväll så det flöt på rätt bra (båten skulle i sjön två dagar senare). Säsongen efter fick jag en motorstörning en bit in på säsongen. Motorn började skaka våldsamt så jag stoppade den och störtankrade (det var så klart rätt trångt o grunt runtomkring där det hände). Efter ett par startförsök med våldsamt skakande motor så drog jag till slut upp gasen på max (utan driften i) och då började motorn gå normalt igen. Efteranalysen var att det kommit en luftbubbla i bränslesystemet så motorn bara gick på en cylinder (så ett tips är att varva upp motorn ordentligt och belasta den när allt är återmonterat och i sjön). Hoppas ovanstående historia kan ge dig lite tips om vinterns motorjobb. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 816 Postad 22 Oktober 17 timmar sedan skrev Lintott: Efter ett antal timmars ihopkrupet arbete (och hårda ord..) så åkte jag till järnhandeln och köpte ett antal bultar i olika längd. Jag började med ordentligt långa bultar i vartannat hål så delarna linjerades. Drog in så långt gängorna räckte. Skruvade in lite kortare bultar i de lediga hålen och fortsatte dra samman. Bytte ut de långa mot kortare osv. Smart, men skulle det inte vara ännu smartare att köpa några gängstänger och några muttrar? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 268 Postad 22 Oktober 18 minutes ago, Mackey said: Smart, men skulle det inte vara ännu smartare att köpa några gängstänger och några muttrar? Det låter ännu fiffigare, men då måste det finnas plats akterut. Annars får man kapa gängstängerna efterhand och då är @Lintotts lösning kanske enklare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser