Gå till innehåll
måndag 27 oktober 2025
hijk

Utombordarfäste till Havsfidra (rundat skrov)

Rekommendera Poster

Jag tänker att det borde fungera med i stort sett vilket fäste som helst.

Men att du kan behöva någon form av distans bakom ena sidan om du vill att fästet ska sitta rakt i förhållande till båtens färdrikning, vilket ju egentligen inte borde spela någon roll eftersom du kan vrida utombordaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vet inte om man kan använda ett sånt här och sätta det på tvären (är ju avsett för vertikal montering) och sedan få ihop det med ett höj och sänkbart fäste.

2012756358_Skrmavbild2025-10-17kl_16_58_29.png.3fcf0410e92eb85fe6929eee268521e0.png

 

Annars är det att leta upp en smed som jobbar med rostfritt och be att få ett specialtillverkat/platsbyggt fäste som även går att höja och sänka eller kombinera med ett höj och sänkbart utombordarfäste.

 

Här finns några idéer men jag tycker Evinruden inte sticker ner tillräckligt för att få mera ostört vatten att jobba i.

 

Frågan är om det räcker med lång rigg eller man måste ta till XL.

 

Hi-Thrust/Sail propeller med stor bladarea är nästan ett måste, framåt är inte några större problem (förutom i bösväder) men backa/bromsa med en vanlig "sjögräsfri" standardpropeller är inte optimalt då båten är ganska tung och har stort lateralplan.

 

Har du motor eller vad funderar du på för motor?

 

Mvh

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

Undrar om det skulle gå att sätta ett vanligt rakt fäste, så får man kompensera kursen med motorns rorkult, alltså hålla den lite snett när man ska åka rakt fram t.ex?

 

Har inte bestämt mig för ngn specifik modell på motor. Lång rigg borde väl räcka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev hijk:

Tack för svar.

 

Undrar om det skulle gå att sätta ett vanligt rakt fäste, så får man kompensera kursen med motorns rorkult, alltså hålla den lite snett när man ska åka rakt fram t.ex?

 

Har inte bestämt mig för ngn specifik modell på motor. Lång rigg borde väl räcka?

Ja, det var väl ungefär så jag föreslog, alternativt att att du använder någon form av distanskil bakom ena kanten när du montera fästet.

 

Men som sagt lär det fungera galant att motorfästet sitter på sniskan eftersm du kan låsa sturningen med i önskat läge med friktionsskruven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev hijk:

Tack för svar.

 

Undrar om det skulle gå att sätta ett vanligt rakt fäste, så får man kompensera kursen med motorns rorkult, alltså hålla den lite snett när man ska åka rakt fram t.ex?

 

Har inte bestämt mig för ngn specifik modell på motor. Lång rigg borde väl räcka?

Ja det är den enklaste lösningen men kräver dock att motorn är omsvängbar 360 grader, det är inte alla motorer som är det.

Om vi tar motorer från 1990-talet och framåt så är Mercury 4–5 hk 2-takt, Mercury 4–6 hk 4-takt, Tohatsu 4–5 hk 2-takt och Tohatsu 4–6 hk 4-takt fullt omsvängbara och till dessa modeller finns även Hi-Thrust/Sail propeller som ger mycket högre dragkraft både framåt som bakåt.

 

De andra märkena har vissa modeller som är omsvängbara 360 grader men är osäker på om de har High-Thrust/Sail propellrar som tillbehör.

 

För att detta skall bli en optimal installation krävs att motorn kan anslutas till fjärreglage för gas och växel, utan fjärreglage blir det problem att växla mellan F–N–B eftersom växelspaken ofta sitter på styrbordssidan. Mercury och Tohatsu har frontmonterad växelspak på de nya 4-taktarna men sidomonterad på äldre 2-taktare.

 

Om vi jämför med en riktigt gammal motor som Evinruden på bilden ovan är den inte omsvängbar 360 grader utan bara någonstans mellan 30–40 grader åt vardera hållet. De flesta motorer över 5 hk och tillverkade före 1990 är inte fullt omsvängbara och det lär nog krävas en motor över 5 hk för att orka driva båten någorlunda i alla väder. Skall tilläggas att moderna 4-takts utombordare under 6 hk är bara 1-cylindriga.

 

Om man däremot monterar ett vinkelbeslag som jag visat i tidigare inlägg kan man välja lite större motorstyrka mellan 6 och 9.9 hk som är 2-cylindriga vilket ger betydligt mer kraft och man behöver inte dra på för fullt i vissa lägen.

 

Lekte lite i Paint:

1862574728_Skrmavbild2025-10-21kl_16_51_56.png.2526f64280aad564ff6cc9ef3442bdf8.png

Motorfästet monterat direkt i skrovet vilket kräver fullt omsvängbar motor.

 

1424044871_Skrmavbild2025-10-21kl_17_01_23.png.7fab43326f98ccaa82a4226b253f3da5.png

Motorfästet monterat med vinkelbeslag som rätar upp installationen och man kan välja lite större motorstyrka och som dessutom inte är fullt omsvängbar.

 

För optimal manöverförmåga kan man sammankoppla rodret med motorn med ett demonterbart länkstag som man ofta använder om man har en liten "trollingmotor" bredvid en större utombordare.

1811827844_Skrmavbild2025-10-21kl_17_24_02.png.b2370032821fe3311e82f9f2018d1b13.png

https://www.ebay.com/itm/185469314301

 

Kopplas loss med kullederna som sitter fjäderbelastade. Brukar finnas att köpa i välsorterade båttillbehörsbutiker men man man tillverka själv också om man vill. 

 

Jag hade nog gått på XL-rigg för då behöver man inte sänka ner motorn så långt för att propellerna skall få ostört vatten att jobba i men det får man ju mäta sig fram till. 

En långriggad motor mäter ca 510–550 mm (beroende på fabrikat) mellan upphängningbyglarna och antiventilationsplattan. XL rigg mäter ca 635–650 mm. Ju djupare propellern sitter desto mer kraft erhålls, har man för kort rigg så kan det finnas risk att propellern suger luft och att kylningen kan skadas om det t.ex. är lite sjögång och man är tvungen att köra för maskin.

 

//Pär

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev hijk:

- - -

Undrar om det skulle gå att sätta ett vanligt rakt fäste, så får man kompensera kursen med motorns rorkult, alltså hålla den lite snett när man ska åka rakt fram t.ex?

- - -

Om du monterar motorn på ett fäste som inte sitter tvärs båtens långskeppsriktning så måste du skruva fast utombordaren ordentligt så den inte vrider sig uppåt vid hög belastning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...