Mackey 4 846 Postad 22 Oktober 28 minuter sedan skrev Lintott: 1 timme sedan skrev Albina158: - - - När jag sen frågade den största och mycket seriösa firman där jag bor sa de att jag kunde räkna med mellan 80- 150000 (utan motor). På ett ungefär. - - - Den prisuppgiften är ju helt orimlig. 2016 när vi bytte motor o h drev fick vi priser på bytet mellan 25 och 35 tusen kronor. Det indikerar en arbetstid på 20 - 30 timmar plus lite material. Vi valde att göra jobbet själva och det tog 50 arbetstimmar och då hade jag aldrig bytt någon motor tidigare annat än på moppen. Jag fick hjälp av varvet som sålde motorn att lyfta ur den gamla motorn och lyfta i den nya, men i övrigt gjorde jag allt själv. 50 timmar innefattade även en del rensning av saker som inte användes, så om jag tagit ur och lyft i själv så hade nog själva bytet av motor tagit 50 timmar utan extrapyssel. Som Lintott skriver så är priset du fått helt orimligt i förhållande till arbetsinsatsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 509 Postad 22 Oktober Om man byter till en ny motor, hur blir det med garanti om man gör hela eller delar av arbetet själv? Måste en auktoriserad verkstad göra jobbet? Låter dom mig göra delar av jobbet själv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 435 Postad 22 Oktober 14 minuter sedan skrev ABC: Om man byter till en ny motor, hur blir det med garanti om man gör hela eller delar av arbetet själv? Måste en auktoriserad verkstad göra jobbet? Låter dom mig göra delar av jobbet själv? Som konsument har du alltid en legal garanti enligt lag om två år, oavsett vad säljaren påstår, se 4 kap. 17 § KkL. Dock är den lagstadgade reklamationsrätten tre år – det vill säga att du har rätt att reklamera en vara inom tre år – och det är vanligt att den blandas ihop med garanti. Vissa tillverkare kräver PDI (leveransinspektion i samband med montering) för att produktens garanti skall startas (försäljningsdatum) vilket ofta görs online idag. Om man köper en lös motor och avser att montera själv bör man kontrollera garantivillkoren och avtala med säljaren för ev. garantiregistrering online vilket inte kan utföras av konsumenten själv. All annan garanti som förlängd garanti (t.ex. 5 år) som avtalas mellan konsumet och säljare/tillverkare där konsumenten förbinder sig att uppfylla vissa villkor som t.ex. serviceavtal mm kan man nog fetglömma men för att vara 100% säker på såna här saker får man nog lusläsa garantivillkoren från resp. tillverkare. Är en djungel det här... //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 118 Postad 22 Oktober 57 minuter sedan skrev Mercury_44XS: - - - Sen behöver man ju inte anlita de stora ofta dyraste företagen, det är ju inte alls säkert att de gör det bättre för att de debiterar 1500–1700 kr/h istället för den lilla firman som inte syns bland toppresultaten på Google och gör samma arbete för 1000 kr/h och kanske t.o.m. mycket bättre. Många tvekar tyvärr för att kontakta mindre företag som inte syns bland toppresultaten på Google eller på sociala medier i rädsla för att de ska vara oseriösa eller inte klara av jobbet men är i själva verket är de nog mer seriösa än de stora företagen. - - - För motorrenoveringen jag beskrev i en annan tråd så anlitade jag en enmansföretagare som jag fick köra nästan 20 mil enkel resa för att lämna och så småningom hämta motorn. Det var kvalitet i jobbet och definitivt inga storstadspriser. 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: - - - Vet att det var en seglare som i somras fick motorhaveri och kontaktade en större auktoriserad verkstad för ett välkänt märke för felsökning av motorn och fick till svar: Nej, vi befattar oss inte med gamla motorer... - - - Kännedomen om mekanikern/företaget fick jag året innan när jag drabbades av ett motorhaveri och fick hjälp direkt när jag kom dit en måndag lunch mitt i semestern som helt ny kund. Året därpå gick jag dit och frågade om motorrenoveringen. Han kom ihåg mig från föregående år och undrade varför jag inte anlitade någon på hemorten för översynen.Mitt enkla svar var att det handlade om det förtroende och bemötande jag fick året innan. Han tackade självklart ja till att hjälpa mig igen. Så det kan löna sig att ta hand om kunderna även om motorn är gammal och i behov av omvårdnad. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 855 Postad 22 Oktober 51 minuter sedan skrev ABC: Om man byter till en ny motor, hur blir det med garanti om man gör hela eller delar av arbetet själv? Måste en auktoriserad verkstad göra jobbet? Nej, motorn säljs med garanti på motorn. Men installationen får man ju ingen garanti eller reklamationsrätt på om man gör den själv. Den påverkar dock inte garantin/reklamationsrätten eller ev. maskinförsäkring på själva motorn. Enda undantaget då motorgarantin möjligen skulle kunna vara i fara är väl om installationen är väldigt undermålig. Såpass illa att den kan ha orsakat att motorn havererat. Men motorer avsedda för båtar säljs ju ofta i ett "kit" med instrumentering, kabelstam och (som i mitt fall) även för modellen avsedda motorkuddar/fästen/dämpare. Så det nödvändiga får man ju s.a.s. med tillsammans med motorn, och använder man bara det och installerar på rätt sätt - och det är inte alls svårt - så äventyrar man inga motorgarantier. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kimmel 1 Postad 22 Oktober https://www.moory.se/p/seaflo-01-series-oil-change-system/ Har använt ovan pump två säsonger och varit nöjd med resultatet, köpte den för drygt halva priset när det var drive på den. Smidigt att allt hamnar i hinken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Albina158 2 Postad 22 Oktober Tack, den ser jättebra ut. Men nu har jag köpt en vakuumpump på Blocket. Återstår att se om den klarar av att suga upp kall vattenblandad olja.... Tack alla för alla tips och råd om oljebytarpump! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 77 Postad 23 Oktober 15 timmar sedan skrev ABC: Om man byter till en ny motor, hur blir det med garanti om man gör hela eller delar av arbetet själv? Måste en auktoriserad verkstad göra jobbet? Låter dom mig göra delar av jobbet själv? Jag monterade en ny Volvo Penta D1-30 i en båt jag ägde för ca 10 år sedan. Gjorde allt jobb med bytet själv, sedan kom den lokala auktoriserade Penta-verkstaden ut till min båt och tittade lite på installationen och fyllde i att leveranskontrollen var utförd i service boken. Det ingick i kostnaden för motorn, så det är (var) något som Penta centralt betalade mekanikern för att göra. Utan stämpel om leveranskontroll gäller inte garantin. Som sagt, var tio år sedan, så jag vill reservera mig för att det kan gå till annorlunda idag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser