Gå till innehåll
fredag 17 oktober 2025

Rekommendera Poster

Jag får inte min manuella glykolprovare att fungera och vill byta kylarvätskan på min Volvo Penta MD 21b. Har aldrig gjort det under de 13 år jag haft båten. Har hittat tappningskranen under startmotorn, men den sitter väldigt hårt. Är rädd för att dra sönder den. Nåt knep för att få den att lossna?
Om jag lyckas - kan man vara säker på att all kylarvätska tappas ut då? För det tredje undrar jag om den nya glykolen rinner ned i kylkanalerna sv sig själv eller om jag behöver köra runt motorn. Räcker det att köra runt motorn några varv, eller måste motorn bli varm för att kulkanalerna ska öppnas.

Till slut: vilken glykol rekommenderar ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det skall vara etylenglykol i det slutna systemet, köp helst färdigblandad kylvätska med 50% etylenglykol och 50% destillerat vatten. Om du vill blanda själv använd destillerat vatten som är mycket mer skonsamt mot motorns kylsystem än vanligt kranvatten som innehåller både salter och mineraler samt i vissa fall även kemikalier.

Spelar ingen större roll vilket fabrikat du köper men det behöver ju inte vara något okänt fabrikat och köper du färdigblandad så dubbelkolla att det destillerat vatten som vissa även kallar avjoniserat.

Jag tror du kommer åt avtappningen bättre om du demonterar startmotorn, den sitter väl på en 90 graders krök. Själva avtappningskranen har en sexkantfattning, lossa hela kranen så slipper du dra sönder vingmuttern på själva ventilen till avtappningen. Sedan kan du lägga hela avtappningskranen i lite ättika en liten stund för att lösa upp ev. korrosion men den är kanske i så dåligt skick att du måste byta den.

Har du inte bytt kylvätska på 13 år och vet inte om eller när den byttes kan det ju vara idé att spola ur kylsystemet eller köra med systemrens innan du fyller på ny kylvätska men kolla att medlet du köper är avsett för aluminium eftersom motorns topplock är av aluminium. Läs anvisningar noga.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Hansbanans:

- - -
Om jag lyckas - kan man vara säker på att all kylarvätska tappas ut då?

- - -

Nej man kan inte vara säker på att all kylvätska rinner ur. Avtappningskranen sitter av naturliga skäl längst ner i kylsystemet. Längst ner samlas alla avlagringar som bildats i motorn under åren. Det är väldigt vanligt att det är en propp av rostavlagringar innanför avtappningskranen. Du kan behöva peta i hålet och spola igenom kylsystemet några gånger för att få bort dessa rostavlagringar så all gammal glykolblandning rinner ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...