NPe 1 Postad tisdag kl 10:23 Jag har en Uttern S51 (5,01m lång, 2,08m bredd, 14grader bottenvikel, 690kg utan motor) som jag kikar efter alternativ motor och letar efter forumets erfarenheter från tidigare eskapader. Även erfarenheter från andra båtar med liknande spec är intressant att höra om) Båten har en motorspec på max 165kg och 100hk. Gillar båten skarpt och vill inte byta till något större, men vill få lite mer fart i skutan. Alternativen är att byta dagens optimax (115hk / 171kg) mot en ny Mercury F80-115hk (163kg) och uppdatera till 160hk eller en Mercury F150 (206kg), där det senare är mitt föredragna alternativ eftersom jag slipper modifiera en ny motor. F150 motorn väger ju tyvärr ca 40kg mer än max spec och gissar att vikten kommer vara största problemet. Har redan en "u-balk" (transom plate) mellan övre motorinfästningspunkter i akterspegeln, för att hindra punktbelastning från motorn. (Inte för att det behövdes utan som en förebyggande åtgärd) Akterspegeln är 6cm tjock och verkar rejäl, men har givetvis ingen aning om det är interna olikheter i akterspegeln och konstruktion mot Uttern S57 som har F150 som maxmotor. Mer effekt är ju bara en fråga hur man modererar gasreglaget och man tar det lugnt när det är lite sjö, så förutsatt att båten inte börjar bete sig lustigt, hoppas jag den biten kommer fungera. Tror inte heller denna båt kommer göra några monstruösa hastighetsökningar med +35-40hk. Jag hoppas den kommer upp i +40knop till skillnad mot dagens 38knop. ( Så låt oss hoppa över försäkringsdiskussionen... ) Några tips och erfarenheterr som ni har med att köra med "för tung motor", och vad man ev. kan göra för att hjälpa situationen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 373 Postad tisdag kl 11:52 27 minuter sedan skrev NPe: Mer effekt är ju bara en fråga hur man modererar gasreglaget och man tar det lugnt när det är lite sjö, så förutsatt att båten inte börjar bete sig lustigt, hoppas jag den biten kommer fungera. Tror inte heller denna båt kommer göra några monstruösa hastighetsökningar med +35-40hk. Jag hoppas den kommer upp i +40knop till skillnad mot dagens 38knop. ( Så låt oss hoppa över försäkringsdiskussionen... ) Tror inte den högre vikten i sig kommer att medföra att båten bär sig konstigt åt om du hänger på en motor som väger 206 kg, däremot har skrovet i sig en begränsning gällande fart (konstruktionsfart) och kan börja bära sig konstigt åt i högre farter. Kommer att ligga lite djupare i aktern men det är nog marginellt, är båten i sjön kan du ju testa genom att lägga 40–50 kg i motorbrunnen. Tror inte heller du kommer att få någon "monstruös" ökning av toppfarten men du kommer över 40 knop. Mercury Pro XS 150 har något högre max. varvtal än vanliga F150 och tillåts varva 6000 r/min istället för 5800 r/min. Alternativet är Mercury 115 Pro XS som har lite högre maxvarvtal (6300 r/min) än den vanliga 115 (6000 r/min) och med rätt propellerval och monteringshöjd kan du komma upp till +40 knop samt håller dig inom rek. maxvikt. Skall enligt uppgift ge 125 hk... Har inte hittat något test på Uttern S51 med mer än 80 hk men hittade denna där dom testar en Mercury F115 CT mot en Mercury 125 Optimax på samma båt ifs är något större än din men ger ändå en liten indikation. https://www.youtube.com/watch?v=gej5dBiVEVo //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 195 Postad tisdag kl 13:34 Försäkringsbolaget kan ha vissa synpunkter vid för hög motorstyrka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NPe 1 Postad tisdag kl 16:57 (redigerade) 5 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Tror inte den högre vikten i sig kommer att medföra att båten bär sig konstigt åt om du hänger på en motor som väger 206 kg, däremot har skrovet i sig en begränsning gällande fart (konstruktionsfart) och kan börja bära sig konstigt åt i högre farter. Kommer att ligga lite djupare i aktern men det är nog marginellt, är båten i sjön kan du ju testa genom att lägga 40–50 kg i motorbrunnen. Tror inte heller du kommer att få någon "monstruös" ökning av toppfarten men du kommer över 40 knop. Mercury Pro XS 150 har något högre max. varvtal än vanliga F150 och tillåts varva 6000 r/min istället för 5800 r/min. Alternativet är Mercury 115 Pro XS som har lite högre maxvarvtal (6300 r/min) än den vanliga 115 (6000 r/min) och med rätt propellerval och monteringshöjd kan du komma upp till +40 knop samt håller dig inom rek. maxvikt. Skall enligt uppgift ge 125 hk... Har inte hittat något test på Uttern S51 med mer än 80 hk men hittade denna där dom testar en Mercury F115 CT mot en Mercury 125 Optimax på samma båt ifs är något större än din men ger ändå en liten indikation. https://www.youtube.com/watch?v=gej5dBiVEVo //Pär Tackar för svar! Lutar nog åt F150 motorn, gör ingen jätteskillnad vid nerlastning av aktern, och blir det allt för tokigt vid drift så får jag väll hänga tillbaks Optimaxen och kika efter en lite längre båt ändå. F150 Motorn kan man ju alltid ha i garaget tills vidare. Redigerad tisdag kl 17:05 av NPe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NPe 1 Postad tisdag kl 17:03 3 timmar sedan skrev jan_af_lisoe: Försäkringsbolaget kan ha vissa synpunkter vid för hög motorstyrka. Jajjemän, båtförsäkring i normal form kan man nog glömma. Sakförsäkring kanske dock går att ordna? Bara att kedja fast båten i varje hörn mot stöld, och hoppas man håller sig från grund vid körning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 373 Postad tisdag kl 17:31 (redigerade) Kollade lite på Amerikanska forum och flera där hade bytt 2-takt mot 4-takt och faktiskt köpt mindre motor än vad de räknat med. Ex. Yamaha 130 V4 byttes mot Suzuki DF115: Marginell förändring av toppfart men betydligt bättre acceleration samt lägre ljudnivå och lägre bränsleförbrukning (vilket säger sig själv med en motor som har rötter i 1980-talet). Mercury 125 Optimax 1.5 L 3 cyl. byttes mot Mercury F115 Pro XS: Toppfarten ökade med ca 1 knop och betydligt bättre acceleration samt lägre bränsleförbrukning och lägre ljudnivå. Hittade exakta effektsiffror: Mercury F115: 117 hk Mercury F115 Pro XS: 126 hk Mercury 115 Optimax: 113 hk Så är din Optimax 115 hk (113 hk) från fabrik så har du 13 hk till med en F115 Pro XS. Men valet är ditt... //Pär Redigerad tisdag kl 17:32 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NPe 1 Postad torsdag kl 10:30 (redigerade) 2025-10-14 vid 19:31 skrev Mercury_44XS: Kollade lite på Amerikanska forum och flera där hade bytt 2-takt mot 4-takt och faktiskt köpt mindre motor än vad de räknat med. Ex. Yamaha 130 V4 byttes mot Suzuki DF115: Marginell förändring av toppfart men betydligt bättre acceleration samt lägre ljudnivå och lägre bränsleförbrukning (vilket säger sig själv med en motor som har rötter i 1980-talet). Mercury 125 Optimax 1.5 L 3 cyl. byttes mot Mercury F115 Pro XS: Toppfarten ökade med ca 1 knop och betydligt bättre acceleration samt lägre bränsleförbrukning och lägre ljudnivå. Hittade exakta effektsiffror: Mercury F115: 117 hk Mercury F115 Pro XS: 126 hk Mercury 115 Optimax: 113 hk Så är din Optimax 115 hk (113 hk) från fabrik så har du 13 hk till med en F115 Pro XS. Men valet är ditt... //Pär Tack igen Pär för feedback! Det slutade med att jag beställde en F150, så jag får återkomma med rapport när första turen är avklarad. Tror dock det inte blir läge innan våren, så väntan kommer bli olidligt lång Redigerad torsdag kl 10:31 av NPe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 373 Postad torsdag kl 11:14 Ja det skall bli intressant... Vad tog du för propeller? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NPe 1 Postad torsdag kl 12:54 Om jag inte är fel ute är det Enertia propeller till den motorn, dock ingen dimension vald ännu. Företaget som sålde motorn skall höra runt lite om det finns något liknande kombo man kan luta sig mot för att få referens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 373 Postad torsdag kl 14:37 (redigerade) Motorerna brukar säljas utan propeller det får kunden välja själv, så var det förut iaf men mycket möjligt de ändrat på det. Jag vet inte om jag hade valt Enertia, den är avsedd för lite tyngre och större båtar än din. Här kan du läsa om Mercury Marines propellrar: https://www.mercurymarine.com/se/sv/propellers Där finns även ett propellerväljarverktyg som är till stor hjälp som för tillfället verkar vara ur funktion och visar helt galna resultat gällande stigning. Sen verkar det som alla gamla bra (fart) propellrar uteblir från resultaten. //Pär Redigerad torsdag kl 16:19 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 598 Postad torsdag kl 17:05 2025-10-14 vid 19:03 skrev NPe: Jajjemän, båtförsäkring i normal form kan man nog glömma. Sakförsäkring kanske dock går att ordna? Bara att kedja fast båten i varje hörn mot stöld, och hoppas man håller sig från grund vid körning Det viktigaste är att ha en ansvarsförsäkring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NPe 1 Postad torsdag kl 18:05 3 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Motorerna brukar säljas utan propeller det får kunden välja själv, så var det förut iaf men mycket möjligt de ändrat på det. Jag vet inte om jag hade valt Enertia, den är avsedd för lite tyngre och större båtar än din. Här kan du läsa om Mercury Marines propellrar: https://www.mercurymarine.com/se/sv/propellers Där finns även ett propellerväljarverktyg som är till stor hjälp som för tillfället verkar vara ur funktion och visar helt galna resultat gällande stigning. Sen verkar det som alla gamla bra (fart) propellrar uteblir från resultaten. //Pär Du har nog rätt, står "stålpropeller" så behöver säkert inte vara Enertia, Jag inbillade mig bara att det var standardvarianten på den motorn. Om man kikar på Mercurysortimentet i länken ser Fury ut att vara närmast matchning för båten / andvändning, men får väll se vad shoppen rekomenderar efter sondering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NPe 1 Postad torsdag kl 18:06 1 timme sedan skrev excel319: Det viktigaste är att ha en ansvarsförsäkring. Yes, Jag får kika på vilka lösningar som står till buds Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 373 Postad 7 timmar sedan Satt och bläddrade i mina pärmar där jag sparat många tester av både motorer och propellrar, letade egentligen efter något annat men så får jag se ett propellertest från Båtnytt 8/93. Där kör dom en Mercury 75 hk 2-takt (förg.) 1165 cc som ger 75 hk+ vid 5250 r/min. Båten är en Spectrum 520 GLX styrpulpet som mäter 5,20 x 2,05 m och väger ca 410 kg u. motor. Testresultat med 40 mm hissning: Std. aluminium med 23" stigning gör båten 37 knop vid 5100 r/min. Laser II RF-stål med 24" stigning gör båten 38 knop vid 5100 r/min. High-Five RF-stål med 24" stigning gör båten 39 knop vid 5100 r/min. Inte så stor skillnad mellan de tre alternativen och mest förvånar mig att High-Five slår Laser II i toppfart, normalt (teoretiskt) brukar både 4- och 5-bladiga tappa mot en 3-bladig. Testresultat med 80 mm hissning: Std. aluminium med 23" stigning gör båten 34 knop vid 5100 r/min. Laser II RF-stål med 24" stigning gör båten 38,4 knop vid 5300 r/min. High-Five RF-stål med 24" stigning gör båten 38,5 knop vid 5200 r/min. Std. aluminium hänger inte alls med när det är hissat 80 mm och den släpper greppet vid girar. Laser II förvånar mig lite att den bara nådde 38,4 knop och High-Five hänger kvar med 38,5 knop. Gällande acceleration finns det inte många propellrar som slår High-Five och trodde inte den skulle gå fortare än Laser II med 40 mm hissning. Kan vara skrovformen som avgör och Laser II skall egentligen sitta på lite mer effektstarka motorer som varvar lite mer. Hade varit kul om de gjort samma test med 90 hk 2-takt och sett skillnaden, hade kanske kommit strax över 40 knop. 2025-10-14 vid 12:23 skrev NPe: Jag hoppas den kommer upp i +40knop till skillnad mot dagens 38knop. Här har jag funderat lite och varför kommer du inte över 38 knop med 115 hk, är ju inte jättestor skillnad mellan din Uttern S51 och Spectrum 520 GLX som gör 37–39 knop med 75 hk🤔 Visst är Uttern S51 200 kg tyngre men med 115 hk skall den ju göra över 40 knop, frågan är om den inte borde ligga närmre 45 knop med 1 pers ombord. Vad har du haft för propeller och hur mycket hissning? Kan det vara så att din motor är "dekaltrimmad" och vad står det på typskylten? Mercury 75, 90, 115 och 125 Optimax har ju samma cylindervolym och ser lika ut men det skiljer mycket mellan cylinderblocken, spjällhusen, strypning och styrenhetenas mjukvara. Ska fundera lite på propeller till den F150 du har beställt. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NPe 1 Postad 3 timmar sedan 2025-10-16 vid 19:05 skrev excel319: 2 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Satt och bläddrade i mina pärmar där jag sparat många tester av både motorer och propellrar, letade egentligen efter något annat men så får jag se ett propellertest från Båtnytt 8/93. .... Här har jag funderat lite och varför kommer du inte över 38 knop med 115 hk, är ju inte jättestor skillnad mellan din Uttern S51 och Spectrum 520 GLX som gör 37–39 knop med 75 hk🤔 Visst är Uttern S51 200 kg tyngre men med 115 hk skall den ju göra över 40 knop, frågan är om den inte borde ligga närmre 45 knop med 1 pers ombord. Vad har du haft för propeller och hur mycket hissning? Kan det vara så att din motor är "dekaltrimmad" och vad står det på typskylten? Mercury 75, 90, 115 och 125 Optimax har ju samma cylindervolym och ser lika ut men det skiljer mycket mellan cylinderblocken, spjällhusen, strypning och styrenhetenas mjukvara. Ska fundera lite på propeller till den F150 du har beställt. //Pär Hej, Intressant jämförelse från gamla Båtnytt, det känns som min uttern är ganska seg Motorn var en 75hk från start och uppgraderad hos Lundins till 115hk. Vad jag läst mig till är det kanske snarare +105hk än 115 stabila. Innan styrsystem uppdaterades och strypning plockades ur hade jag 29-30knop original 75hk med Black Max 13,25x17p (5100rpm) Efter uppgradering och borttagning av insugsstrypning. 36Knop uppgraderad "115hk" med Black Max 12,75x21p (5600rpm) Skaffade sedan en Ballistic 13 1/8 21p och fick en riktigt spegelblank dag och 38knop (5600rpm) Motorn satt hela tiden i mitthålet av 5 hål, och skulle jag ha kvar motorn hade jag testat höjja motorn ett hål till nästa sessong. Det känns spontant som de där 200kg extra sinkar båten ganska rejält i detta "mellanskikt"av effekt, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 373 Postad 1 timme sedan 2 timmar sedan skrev NPe: Motorn var en 75hk från start och uppgraderad hos Lundins till 115hk. Vad jag läst mig till är det kanske snarare +105hk än 115 stabila. Aha, det är så det ligger till. Hittade lite fartsiffror för Uttern S51: Mercury F80: 32 knop Mercury 90 Optimax: 37 knop Din original Mercury 75 Optimax gjorde ca 30 knop... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser