Bojesper 6 Postad 29 September Hej! Lite lustig fråga då jag egentligen kanske vet svaret men de skulle kännas gott i hjärtat om någon utfört det med bra resultat. Motorkuddarna är aldrig bytta på min motor och då jag tycker att båten skakar lite väl mycket vid olika varvtal börjar jag fundera på om man inte ska nya motorkuddarna. Finns de någon god själ här i forumet som gjort detta med lyckat resultat, att det faktiskt blir skillnad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 361 Postad 30 September Hej Du skriver att "båten skakar lite väl mycket vid olika varvtal". Har det alltid gjort så eller har det kommit succesivt eller helt plötsligt? När kommer skakningarna/vibrationerna, vid vilket varvtal? Skakar/vibrerar det lika mycket mycket om du varvar upp motorn i friläge till olika varvtal? Prova i friläge med 20-30 sek vid t.ex. 1000 r/min, 1500 r/min, 2000 r/min o.s.v. Ha gärna motorluckor bortlyfta och titta hur motorn rör sig under testet. Lyssna efter oljud... Gör sedan samma sak när du kör en runda Filma hur motorn skakar/vibrerar. Ta gärna några bilder på backslag/propelleraxel. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 148 Postad 30 September Jag hade nog tagit av propellern och lämnat in den för genomgång o balansering. Där har du troligen största felkällan. I samband med det kan man kolla om propelleraxeln är rak. Snurra propellern innan man tar av den och kolla om muttercentrum inte slår i sidled. Min motor har snurrat dryga 3900 timmar nu och jag har samma motorkuddar fortfarande. Tror inte det blir så stor skillnad om jag byter. Det är ju en 4:a och inte en silkeslen 6:a. 😉 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
most2 0 Postad 30 September Bytte nyligen motorkuddar. Kan tipsa om dessa appar som gav mig lite mer insikt i vibrationsproblemet jag hade. De är från tillverkare av motorkuddar och mäter via mobilens sensorer. Visar dels en graf med vibrationer och dess frekvens, men kan också ge rekommendationer för val av motorkudde. Ellebogen: https://ellebogen.com/en/ellebogen-app/ Trelleborg: https://www.trelleborg.com/en/anti-vibration-solutions/digital-tools/mountfinder-pro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bojesper 6 Postad 30 September Hej! Tack för alla svar. Det kanske var lite vagt med information från min sida från start, även om jag kanske inte har så mycket mer nu men.. Motorn är linjerad så axeln går fritt igenom skrovet och propellern är ny sedan några år sedan. Axeln är enligt fackman rak. Motorn är renoverad 2016 och går kanon men som vanligt så är dom lite ”hoppiga” vid tomgång och det är där jag stör mig. Fackmannen nämnde att det kan vara god idé att byta motorkuddar - dock så är det en ganska stor investering tycker jag och då vill man ju gärna få bra resultat, därav min fråga - blir det någon skillnad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 292 Postad 30 September Och då behövs väl ny linjering? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 361 Postad 30 September Är dina motorfästen helt slut, d.v.s. gummivulkaniseringen har släppt så blir det bättre. Känn på fästena med ett litet brytspett, koben eller liknande och kolla om det glappar. Har du någon form av flexibel koppling mellan backslag och propelleraxel? Har du det kan du byta till lite mjukare motorfästen men är det stelt mellan backslag och propelleraxel så måste du ha stenhårda fästen och om du byter till samma som du har så blir det inte så stor skillnad (ingenting). En flexibel koppling som t.ex. Bullflex som är en Hardyskiva mellan två flänsar tar upp vibrationer och rörelser, man kan har lite mjukare motorfästen tack vare lite flexibilitet mellan backslag och propelleraxel. https://vetusonline.se/swedish/catalog/product/view/id/311/s/bulfl0812/ Vill du ha helt vibrationsfritt så är det Aquadrive med dubbla CV-knutar och trycklager som gäller och med speciellt anpassade motorfästen och då blir det optimalt. https://www.aquadrive.com //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser