BjLind 1 Postad 10 timmar sedan Hej Har en Ryds 478 med Mercury 50 hk 4 takt som ska förvaras i en lada under vintern. Jag räknar med att det blir minusgrader där inne. Vilka förberedelser behöver jag vidta för att förhindra skador på båt och motor från kyla? Gällande båten, behöver jag öppna ”bottenpluggen”? I motorns manual står det att man ska ha något stabiliserande bränsle om bensinen innehåller alkohol, men har ju kört på ”vanligt” 95-oktanig bensin. En bekant pratade om att man skulle torrköra motorn en kort stund för att få ut ”kylvattnet”, men det hittar jag inget om i manualen. Behövs inte det? Är det inte risk att det vattnet som finns i kylsystemet fryser och expanderar? Mvh Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 681 Postad 9 timmar sedan (redigerade) Några svar på dina frågor. Att ha 95-oktanig bensin i motorn under vintervilan är inte bra. Kör den sista stunden (15 minuter på tomgång räcker säkert) med alkylatbensin. Välj rätt sort, dvs 4-taktsbensin. Bättre än diverse ”stabiliserande” medel anser jag. (95-bensin rekommenderar jag inte öht till utombordare. Bättre med 98.) Bottenpluggen (dyvikan) är bra att ta ur om det finns sådan så att vatten rinner ur mellan skroven. Se till att båten lutar lite akterut. Motorn bör tiltas ner så att vattnet rinner ur växelhuset. Någon ”torrkörning” behövs inte. (Ibland kan man se rekommendationer om att ta ur bensinslangen ur motorn och köra så att bensinen sugs ur förgasare mm men använder man alkylatbensin några minuter inför förvaringen så behövs inte detta.) Kolla så det inte är vatten i växelhusoljan och, helst, byt olja och packningar. Redigerad 9 timmar sedan av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BjLind 1 Postad 3 timmar sedan 5 timmar sedan skrev ChristerN: Några svar på dina frågor. Att ha 95-oktanig bensin i motorn under vintervilan är inte bra. Kör den sista stunden (15 minuter på tomgång räcker säkert) med alkylatbensin. Välj rätt sort, dvs 4-taktsbensin. Bättre än diverse ”stabiliserande” medel anser jag. (95-bensin rekommenderar jag inte öht till utombordare. Bättre med 98.) Bottenpluggen (dyvikan) är bra att ta ur om det finns sådan så att vatten rinner ur mellan skroven. Se till att båten lutar lite akterut. Motorn bör tiltas ner så att vattnet rinner ur växelhuset. Någon ”torrkörning” behövs inte. (Ibland kan man se rekommendationer om att ta ur bensinslangen ur motorn och köra så att bensinen sugs ur förgasare mm men använder man alkylatbensin några minuter inför förvaringen så behövs inte detta.) Kolla så det inte är vatten i växelhusoljan och, helst, byt olja och packningar. Okej, då ska jag se till och köra en stund med alkylatbensin. Behöver man verkligen byta olja mm inför förvaringen eller räcker det efter ”vintervilan”? Eller har det med ev vatten som skulle ha smugit sig in i oljan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 342 Postad 2 timmar sedan Hej Förutom det @ChristerN skrivit kan det ju vara bra att korrosionskydda motorns ventiler och ventilsäten med speciell konserveringolja. En del (gamla skolan) sprutar in lite olja genom tändstifthålen och drar/kör sedan runt motorn några varv men denna metod gör inte mycket nytta då ytterst lite hamnar där det skall. Det mesta åker ut genom tändstiftshålen och lite hamnar på cylinderväggarna och ännu mindre på ventiltallrikar och ventilsäten. Jag använder en annan metod och har använt denna sedan 1980-talet och det har alltid fungerat utmärkt. På 1980-talet fram till tidigt 2000-tal var majoriteten av utombordsmotorer 2-taktare och de skall konserveras med denna metod för att konserveringsoljan skall hamna på alla lager i motorn men det fungerar även på 4-taktare då det mesta av oljan hamnar på just ventiltallrikar och ventilsäten. Jag kommer att skriva ett separat inlägg om detta inom det närmsta, så håll utkik under rubriken "Mek & Teknik". Sen får ju var och en använda vilken metod de vill men jag vill gärna dela med mig av den metod jag använder. Bensinen: Spara ingen bensin över vintern, den blir dålig. Bränslestabilisator är ganska onödigt eftersom man skall köra slut på den bensin som finns i motorns bränslesystem inför vintern. Har du eller någon i familjen en bensindriven bil så kan du hälla överbliven E10 (95 okt) bensin i tanken på bilen, tänk på att sila genom en silduk för att slippa ev. skräp från utombordarens tank. Det fungerar utmärkt att tömma utombordartanken genom att ställa den högt, demontera snabbkopplingen mot motorn och pumpa med blåsan och sedan utnyttja häverteffekten. De sista dropparna kan man samla upp i en tom plastflaska/dunk med skruvkork och köra till miljöstationen. E10 bensin skall man inte spara mer än någon månad, 98 oktan har dock lite längre lagringstid än E10. Torrkörning: Nej man inte skall torrköra en utombordare på land. Det tar inte mer än knappt 20 sekunder så börjar impellern i vattenpumpen brännas och efter 1 minut på 1500 r/min är den i stort sett söndertrasad. Är impellern dessutom några år gammal går det ännu snabbare. Impellern till vänster har gått ca 20 sek utan vatten på låg tomgång (ca 850 r/min). Till höger en helt oskadd och normal impeller. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 681 Postad 1 timme sedan 1 timme sedan skrev BjLind: Okej, då ska jag se till och köra en stund med alkylatbensin. Behöver man verkligen byta olja mm inför förvaringen eller räcker det efter ”vintervilan”? Eller har det med ev vatten som skulle ha smugit sig in i oljan? Det som är viktigt att kolla inför vintervilan är att det inte är något vatten i växelhusoljan. Vatten som fryser har ju en sprängverkan (egentligen expanderar det men låt oss kalla det en sprängverkan) vilket inte är bra för växelhuset. Motoroljan kan du byta till våren tycker jag, även om det inte rekommenderas. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Busteri 41 Postad 1 timme sedan (redigerade) Håller med ChristerN. Viktigt att byta växelhusolja, om man vill vara på säkra sidan. Utifall växelhuset inte skulle vara helt 100% tätt. Kan eventuellt ligga lite vatten i diverse kylkanaler/avgassystemet inuti motorn. Men skulle inte oroa mig för mycket, då de ska ha tagit hänsyn till det vid utformningen av motorn. Viktigast är att motorn är tillräckligt nedtiltad. Akylat är att rekommendera vid längre tids förvaring, Redigerad 1 timme sedan av Busteri 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser