Gå till innehåll
tisdag 17 februari 2026
sSvensson

Tips på att måla drev

Rekommendera Poster

Hejsan

Köpte mig en båt i somras och vill fixa till drevet. 

Motorn är en Mercury Optimax Saltwater 150 från 2004. 

Är inne på att måla nedre delen i grått likt nya Mercury. 

Någon som har tips på vilka produkter jag behöver samt lite tillvägagångssätt. 

Ska plocka bort drevet då jag ska byta impeller, ska bli spännande då jag aldrig gjort det förut 😊

IMG_3577.jpeg

IMG_3576.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det ser ut som att växelhuset på din utombordare varit ommålat tidigare men med färg av mycket dålig kvalitet, välj Mercury original sprayfärg så håller det.

Mercury utombordare har varit lackerade i "Phantom Black" sedan 1964 och på senare år finns vissa modeller tillgängliga i vitt men aldrig grått.

Det ser ut som att ditt växelhus inte varit helt över vattenytan då motorn är i uppfällt läge och då utsätts både beväxning och galvanisk korrosion. 

Tycker mig skymta att det sitter en rostfri stålpropeller på motorn och detta är en anledning till att växelhuset skall vara helt över vattenytan för att reducera risken från galvanisk korrosion.

Anledningen till att växelhuset inte kommer över vattenytan är mest troligt att motorn är monterad för långt ner och behöver hissas för att komma upp. Har man rostfri stålpropeller skall motorn sitta monterad 1–3" (25–75 mm) över nollpunkt, se bild nedan:

193384034_Monteringshjdutombordare.png.1a3bdbd9bf334b0922153fbe10541ce5.png

Om båten står på trailer nu så kan du börja med att kontrollera monteringshöjden.

Monteringshöjden mäts från antiventilationsplattans undersida med en linjal eller vattenpass mot lägsta punkten på båtens botten, se bild nedan:

1895658638_Mtamonteringshjd.thumb.png.61611a263717d9f6d749cd42a3a1fbe9.png

På bilden ovan ligger antiventilationsplattan under lägsta punkten på båtens botten och skall således hissas upp.

Nu åter till frågan om lackera växelhuset.

Du kan börja med att slipa bort all "lös" färg och gammal färg som sitter dåligt tills du är inne på ren metall. Du behöver bara slipa bort den dåliga skitfärgen tills du kommer ner till original lackering.

Använd torrslip 120–240 och våtslip 400–800 för slipjobbet.

Om du använder maskin så använd en excenterslip, inte vinkelslip.

Nedre delen på skäddan kan du kapa rakt av med vinkelslip eller sticksåg med metallblad, se nedan:

177379141_Skrmavbild2025-09-27kl_12_16_51.png.0055d888f6b1d5706f06c89ca43330de.png

Men kapa bara så mycket som behövs, resten av hacken kan du jämna ut med vinkelslip med en lamellrondell eller fiberrondell.

När du är nöjd med din slipning så blåser du rent med tryckluft eller dammsuger. Sedan tvättar du med bromsrengöringsmedel på luddfri trasa och låter torka. Därefter kan du grunda de ytor som är rena in till metallen, du kan maskera de ytor du inte vill ha grundfärgsstänk på.

När grundfärgen torkat minst 24 h (beroende på temperatur och luftfuktighet) kan du våtslipa lätt med 400–800 papper, tvätta rent med vatten och och några droppar flytande diskmedel samt en sista gång med bara vatten. 

Låt torka och lägg på ytterligare 2–3 lager grundfärg och våtslipa mellan lagren och tvätta enligt ovan.

När du är nöjd med grundningen kan du lägga 3–4 lager topplack utan att våtslipa mellan lagren.

Lägg flera tunna lager och låt det torka något mellan lagren.

Använd Mercury Marine originallack så håller det, de är anpassade till metallerna som används på motorn.

Du ska inte köpa s.k. "rostskyddsprimer" eller liknande att grunda med.

Mercury Marine Light Grey Primer, reservdelsnummer: 8M0185748

Mercury Phantom Black, reservdelsnummer 8M0185749

Finns hos din närmsta Mercury återförsäljare och välsorterade nätbutiker.

Nu har du bara fotograferat nedre delen av växelhuset och det är väl där det är som värst men ta gärna en bild på hela växelhuset.

Ta gärna en bild på hur motorn sitter monterad på akterspegeln, både i nedfällt och uppfällt läge.

Kolla även hur dina offeranoder ser ut, trimfenan och under upphängningsbyglarna.

De behöver kanske bytas ut.

Vad är det för vatten du ligger i?

Återkommer med info om hur du byter impeller.

Mvh

Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för väldigt bra svar!

Båten hämtades på västkusten. Har gått där några år. Tidigare verkar den varit i Stockholm då jag fick igång plottern till slut och där fanns några sparade spår.

Nu kommer båten vara på östkusten i bräckt vatten.

Sitter en rostfri propeller på.

Man borde ha reagerat men jag tror att en liten del av drevet är i vattnet med tanke på att det sitter snäckor och man ser vattenavlagringar.

Om jag inte tolkar din bild fel så tror jag att min motor sitter lågt. 10mm mätte jag till skrovet. Då är den uttiltat en aning. Vid max intiltning tar passet i botten

Ska byta samtliga anoder och även ge den en storservice. Byta kompressor-rem, kompressor-filter, tändstift, filter i motorn, vattenavskilnings-filter och växelolja. Ska även kontrollera termostaten. 

Med grått menar jag bara drevet som vissa nyare Mercury verkar ha, se bild. Men kanske gå på svart orginal som du tipsade om.

bulthål.jpg

Mätning 2.jpg

Mätning.jpg

upptiltad.jpg

grå.jpg

nedtiltad.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev sSvensson:

Med grått menar jag bara drevet som vissa nyare Mercury verkar ha, se bild. Men kanske gå på svart orginal som du tipsade om.

Jag trodde du menade att hela motorn var grå🤣

På PRO XS modellerna är numera växelhusen lackerade i en ljust silvergrå nyans för att efterlikna de omålade växelhusen som sitter på Mercury Racing modellerna.

1157614981_Skrmavbild2025-09-27kl_17_12_05.png.d1abb02e78c0acd8e548041008fa0d4b.png

Vill du hellre måla växelhuset i silver så är det ditt val, då kan du ju passa på i så fall när du ska byta impellern.

Verado Silver, reservdelsnummer: 8M0132061

Det du inte behöver lackera t.ex. drivaxelhus mm. kan du polera upp med lite flytande rubbing på en liten svamp och sedan vaxar du efter det, funkar med vanligt bilvax.

2 timmar sedan skrev sSvensson:

Om jag inte tolkar din bild fel så tror jag att min motor sitter lågt. 10mm mätte jag till skrovet.

Ja med Laser II propellern kan du höja minst ett hål utan att tappa grepp.

Ett hål upp lär hamna 10 mm över botten om du ligger 10 mm under idag, två hål höjer ytterligare 20 mm över botten.

Laser II är framtagen för lätta, öppna och snabbgående sportfiskebåtar t.ex. Bass boats men funkar även bra på lättare daycruisers och styrpulpetbåtar.

Ett hål upp brukar ge 100–200 r/min ökning av varvtalet på topp lite beroende på båtens vikt, längd och bottenkonstruktion.

Tycker kanske att din båt har legat lite djupt med aktern, svårt att se på bilden men gissar på 120–130 mm från kanten i motorbrunnen ner till vattenlinjen.

Kolla för säkerhets skull botten noga så det inte är några skador som är öppna in till laminatet eller fullagningar med bilspackel eller annat som bara målats över med bottenfärg. Kolla även om det finns gamla skruvhål eller något som fyllts igen med silikon.

Det blir inte tätt utan det suger in vatten i laminatet (glasfibertrådarna) som sedan ökar vikten på båten. Hittar du något misstänkt så får du återkomma.

Snäckor och havstulpaner brukar gå att få bort med en högtryckstvätt, helst med roterande "turbo" munstycke som har en smal oscillerande stråle som slår sönder dom. Finns det rester kvar kan du försöka pensla på lite citronsyra, oxalsyra eller liknande och vänta några minuter. Känn sedan om de lossnar lättare eller vänta en stund till. Spola sedan av med högtryckstvätt.

Låt inte frätande syror sitta på för länge, de fräter, bleker och förstör lacken.

Spola inte med högtryckstvätten för nära eller direkt på tätningarna på trim- och tiltcylindrarna, lätt hänt om man är för nära att man spolar in vatten i powertrimsystemet.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du ta ett foto av typskylten på motorn så ska jag skicka en länk till rätt reservdelskatalog sedan.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack återigen för bra svar. 

Kan hålla med om att aktern ligger lågt. 
Har inte sett några lagningar eller skruvhål. 
Det lär nog visa sig då jag funderar på att skrapa bort alla färg och lägga på epoxi och köra någon biocidfri variant av bottenfärg. 

Vet inte om just denna båtmodell är så?

Är en Askeladden 615 BR. 

Snäckorna fick jag nästan bort idag. Är dock rester kvar men ska köpa lite medel och pensla på för att få bort ringarna. 

Höja motorn får jag fundera på hur jag ska lösa. Inget man lyfter bara sådär. 

IMG_3579.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer länk till korrekt reservdelskatalog:

https://www.marineengine.com/parts/mercury_marine_parts/sn/0T996097

Du kan ju bläddra runt lite i katalogen så du lär dig att hitta alla delar.

Hittade några bilder på Askeladden 615BR och en med Mercury 135 DFI, ser ut som de ligger ganska djupt men det var inte så tydlig markering efter vattenlinjen på de bilderna som det är på dina bilder.

Angående höja upp motorn så hade jag kontaktat närmsta Mercury verkstad för hjälp med detta.

Motorn väger ca 200 kg och det är ju inget man bara lyfter av så där. Man behöver dels en speciell lyftögla som gängas fast i sänghjulet och en motorlyft/travers vilket en Mercury verkstad har.

Jag tycker i varje fall du skall hissa motorn minst 1 hål upp.

Har du instruktionsbok?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tack för länken, nu kan jag bygga en inköpslista med rätt delar. 

Tyvärr har jag ingen instruktionsbok. 

Om jag köper en Spitfire 4 bladig kommer det påverka om jag höjt motorn ett hål?

Orsaken till ALU är att det blir mindre skador vid en grundstötning. Lätt hänt i våra vatten och ungdomarna här hemma vill gärna ut själva framöver. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev sSvensson:

Om jag köper en Spitfire 4 bladig kommer det påverka om jag höjt motorn ett hål?

Ja det är inga problem.

9 timmar sedan skrev sSvensson:

Orsaken till ALU är att det blir mindre skador vid en grundstötning. Lätt hänt i våra vatten och ungdomarna här hemma vill gärna ut själva framöver. 

En aluminiumpropeller klarar sig sämre än en stålpropeller vid ev. grundstötning men är ju mycket billigare i inköp. Men du kan ju behålla din Laser II om ni kör i grundfria vatten.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...