Fredric_sthlm 16 Postad 13 September Hej alla Maringuidare! länge sedan jag var här men nu behöver jag lite tips från någon som gjort ett projekt likt detta jag avser köra igång 😃⚓️ Mina instrument behöver bytas och jag har tidigare tittat på KUS etc etc men det är rätt mycket stök med att få till allt med allt kablage och i vissa fall nya givare. Så det har inte blivit av. Istället kommer jag bygga ett NMEA2000 nätverk och via två 1708J gateways få ut all motordata till en eller två digitala displayer vid förarplats. Frågan jag ställer är val av display/ displaer. 1) Ska jag ha en display som visar bägge maskinernas data, eller blir det för "plottrigt"? 2) Hur datakonsumerande är all denna information? Vad ska jag tänka på kring snabbhet i displayen? 3) Synlighet i solljus, vad för skärmtyp er skall man välja/ undvika? 4) Modeller att kika på? Vet att Veratron VMH-70 är bra men svindyr (17K), Garmin TD50 ok? Andra alternativ? Det är ju en hel del instrument jag vill ha en bra översyn på för bägge maskinerna: Vattentemp (med larm) Oljetryck (med larm) Varvräknare Voltmätare trimvinkel rodervinkel Brånsletank Vattentank Tips och tankar mottages varsamt🙏🏻😃⚓️ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 908 Postad 14 September 15 timmar sedan skrev Fredric_sthlm: Hej alla Maringuidare! länge sedan jag var här men nu behöver jag lite tips från någon som gjort ett projekt likt detta jag avser köra igång 😃⚓️ Mina instrument behöver bytas och jag har tidigare tittat på KUS etc etc men det är rätt mycket stök med att få till allt med allt kablage och i vissa fall nya givare. Så det har inte blivit av. Istället kommer jag bygga ett NMEA2000 nätverk och via två 1708J gateways få ut all motordata till en eller två digitala displayer vid förarplats. Frågan jag ställer är val av display/ displaer. 1) Ska jag ha en display som visar bägge maskinernas data, eller blir det för "plottrigt"? 2) Hur datakonsumerande är all denna information? Vad ska jag tänka på kring snabbhet i displayen? 3) Synlighet i solljus, vad för skärmtyp er skall man välja/ undvika? 4) Modeller att kika på? Vet att Veratron VMH-70 är bra men svindyr (17K), Garmin TD50 ok? Andra alternativ? Det är ju en hel del instrument jag vill ha en bra översyn på för bägge maskinerna: Vattentemp (med larm) Oljetryck (med larm) Varvräknare Voltmätare trimvinkel rodervinkel Brånsletank Vattentank Tips och tankar mottages varsamt🙏🏻😃⚓️ Varför inte via Garmin? Ser att du har en, dock liten, men ersätter du dom analoga mätarna så skulle jag köpt en lite större Garmin till och monterat vid mätarna. Bara ett förslag från min sida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 14 September 17 minuter sedan skrev patrikflink: Varför inte via Garmin? Ser att du har en, dock liten, men ersätter du dom analoga mätarna så skulle jag köpt en lite större Garmin till och monterat vid mätarna. Bara ett förslag från min sida. Tack Patrik, jo det är ju det jag är inne på, men man vet ju inte hur instrument-datan kommer att visas layout-mässigt. Har du något exempel att visa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 908 Postad 14 September (redigerade) 11 minuter sedan skrev Fredric_sthlm: Tack Patrik, jo det är ju det jag är inne på, men man vet ju inte hur instrument-datan kommer att visas layout-mässigt. Har du något exempel att visa? https://share.google/NNe4nqkCsaT2kEYom Så här skulle det se ut i min SV92. Finns säkert mera videos, bara att söka. Redigerad 14 September av patrikflink 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser