Styrson 2 Postad 8 September (redigerade) Hej gänget, en i familjen ”råka” fylla på med Campingparaffin i Origo 2000 spritköket i istället för Origonol ? Någon som provat detta bränsle (Campingparaffin) med gott resultat eller e det rent ut av livsfara.? behållaren e ju av bomulls liknande material så det går heller inte att hälla ut det.? Eller e d bara å tända på ens kokkaffe som vanligt? Vad hade du gjort? Tack på förhand /P Redigerad 8 September av Styrson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 587 Postad 8 September Om du får det att brinna så är det ju bara att elda på. Men antagligen får du inte fyr på det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 853 Postad 8 September Du är inte ensam och frågan äd nog utred i detta ämne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrson 2 Postad 9 September 8 timmar sedan skrev Eld-: Om du får det att brinna så är det ju bara att elda på. Men antagligen får du inte fyr på det. Ja det får bli några timmar såhär till ”paraffinet” brunnit ut och på med rätt sprit. Tack och bock 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 609 Postad 9 September 6 timmar sedan skrev Mackey: Du är inte ensam och frågan äd nog utred i detta ämne. Utredd? Är en viss skillnad på campingparaffin och vatten. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 871 Postad 9 September Ett tips (när du eldat klart i grillen) är att du kan köpa "Tenol" om du inte vill köpa det mycket dyrare "Origonol". Det är ungefär samma sak, i princip T-sprit utspätt så det sotar minimalt. Samt brukar finnas att köpa lite överallt (på macken t ex), till skillnad från Origonol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 25 Postad 9 September 19 minutes ago, IngemarE said: Ett tips (när du eldat klart i grillen) är att du kan köpa "Tenol" om du inte vill köpa det mycket dyrare "Origonol". Det är ungefär samma sak, i princip T-sprit utspätt så det sotar minimalt. Samt brukar finnas att köpa lite överallt (på macken t ex), till skillnad från Origonol. Undrar om inte Origonol har utgått till och med. Fanns ingenstans sist jag googlade och i båtbutikerna verkar man sälja "Multinol" från märket multimarine istället numera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrson 2 Postad 9 September 1 timme sedan skrev Virvelvind: Undrar om inte Origonol har utgått till och med. Fanns ingenstans sist jag googlade och i båtbutikerna verkar man sälja "Multinol" från märket multimarine istället numera. Jo tack, jag vet vilket bränsle det ska vara i, så misstaget kommer inte att upprepas, hade en flaska av Origonol hemma jag fyllde på sist som funkat bra tills det tog slut så därför skrev jag det, ”Tenol eller Multinol” e väl samma skit, Origo finns ju heller inte längre utan det heter Dometic Och skönt slippa den lågan och röken i båten iallafall 🔥 😂 Over and out /P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 871 Postad 9 September 1 timme sedan skrev Virvelvind: Undrar om inte Origonol har utgått till och med. Fanns ingenstans sist jag googlade och i båtbutikerna verkar man sälja "Multinol" från märket multimarine istället numera. Jodå, Origonol finns fortfarande (levereras bl a av Osculati) om man Googlar. Men de större svenska kedjorna (som sedan en tid tyvärr är samma sak) kör mycket riktigt med "Multinol" istället. Men TS verkar ha koll, och det är ju det viktigaste 😉 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 853 Postad 9 September (redigerade) 9 timmar sedan skrev excel319: Utredd? Är en viss skillnad på campingparaffin och vatten. Oj, jag mindes bara tråden (felaktigt) som att det handlade om fel bränsle och var uppenbarligen väldigt trött mitt i natten när jag inte kunde somna. Sorry! Redigerad 9 September av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 609 Postad 9 September 9 minuter sedan skrev Mackey: Oj, jag mindes bara tråden (felaktigt) som att det handlade om fel bränsle och var uppenbarligen väldigt trött mitt i natten när jag inte kunde somna. Sorry! Man kan inte ligga på topp jämt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser